zotbar1234 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 De fleste kvinner er fremdeles familiefokuserte. 1) Eksakt hva betyr "familiefokuserte"? 2) Kan du begrunne "de fleste"-biten? En statistisk undersøkelse fra en uavhengig tredjepart ville ha gjort seg her. Er det også sant i Norge? Har dere sett slike leiligheter noen ganger? Tja, det finnes fremdeles 1500 leiligheter i Oslo alene, der flere deler samme bad (kilde: jeg mener å ha lest det i OBOS-bladet, men jeg greier dessverre ikke å finne den rette utgaven). Derfra til коммуналка er det et stykke, selvsagt, men manglende konsumentfokus i Sovjet har ikke hindret befolkningsvekst i perioden 1925-1955. De økonomiske forholdene har en del å si for fødselsraten (det er ikke uten grunn at Norge og Frankrike, som begge har gode finansielle ordninger for mødre, ligger godt an ift resten av Europa (kilde). Imidlertid er det flere faktorer som spiller inn, da de topp 20 land rangert etter fødselsraten havner på bunn når det gjelder BNP per kapita eller andre økonomiske faktorer. Du kan simpeltheten ikke forklare den synkende fødselsraten alene med den sovjetiske boligpolitikken (som var tragisk og uten tvil en faktor, men neppe den eneste, viktigste eller mest avgjørende faktoren). Den andre eksempel er fra andre verdenskrig. Kunne du i det minste prøve å velge et mindre dårlig eksempel? Vest-Tyskland (og senere Tyskland) kom definitivt ikke "best" ut av annen verdenskrig. Imidlertid var levekårene der betydelig bedre enn i Sovjetunionen (og senere Russland og de øvrige tidligere Sovjetstatene). Det var ikke så lett å overleve i land som var ødelagt av krig og sulten. Jeg tror det er ikke nødvendig å forklare at de som ikke hadde/hadde en barn hadde det mye lettere. Det har skjedd da at russiske folk begynte å ha bare et barn, det var ikke før! Pisspreik (kilde. Det finnes garantert flere). Så for å snakke om slike ting må du ha litt kunnskap. Sannelig. Har du lyst til å prøve på nytt? Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 1) Eksakt hva betyr "familiefokuserte"? 2) Kan du begrunne "de fleste"-biten? En statistisk undersøkelse fra en uavhengig tredjepart ville ha gjort seg her. Er du russisk kvinne? Familiefokuserte betyr at familie spiller viktig rolle for oss. At det er de fleste - egen erfaring. Pisspreik Det er også erfaring fra egen familie. Sannelig. Har du lyst til å prøve på nytt? Vi kan fortsette hvis du vil. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 1) Eksakt hva betyr "familiefokuserte"? 2) Kan du begrunne "de fleste"-biten? En statistisk undersøkelse fra en uavhengig tredjepart ville ha gjort seg her. Er du russisk kvinne? Min nasjonalitet/etnisitet/kjønn har ingen relevans for det stilte spørsmålet. Familiefokuserte betyr at familie spiller viktig rolle for oss. Mao. et ikke-svar. Nevn 3 nasjonaliteter der "familie" ikke er "viktig" for en eller annen tolkning av "familie" og "viktig". Dessuten, uansett hvem du måtte være -- du har ikke belegg for å snakke på vegne av 70+ millioner mennesker, så kutt ut "oss"-biten. Snakk enten for deg selv eller for en bestemt gruppe, men da må du begrunne hvorfor dine utsagn gjelder denne gruppen, noe du unnlot å gjøre. At det er de fleste - egen erfaring. ... som er verdiløs i denne konteksten. Så hva, intet mer håndfast å underbygge dine utsagn med? Pisspreik Det er også erfaring fra egen familie. ... som er like lite relevant/interessant. Vi kan fortsette hvis du vil. Da må du prøve å begrunne dine meninger bedre. Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Dessuten, uansett hvem du måtte være -- du har ikke belegg for å snakke på vegne av 70+ millioner mennesker, så kutt ut "oss"-biten. Snakk enten for deg selv eller for en bestemt gruppe, men da må du begrunne hvorfor dine utsagn gjelder denne gruppen, noe du unnlot å gjøre. Hvorfor reagerte du så agressiv? Å si at folk er familiefokuserte er ikke negativt. Tror ikke at jeg fornærmet noen folkegruppe med min mening. Men det ser ut som jeg fornærmet deg. Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 At det er de fleste - egen erfaring. ... som er verdiløs i denne konteksten. Så hva, intet mer håndfast å underbygge dine utsagn med? Pisspreik Det er også erfaring fra egen familie. ... som er like lite relevant/interessant. Vi kan fortsette hvis du vil. Da må du prøve å begrunne dine meninger bedre. Vi er ikke på domstol her. Vi er på Internett - forum. Her alle sier sine egne meninger og snakker om eget liv og erfaring. Hvis du er uenig med disse meninger - det er ditt lov. Hvis det er ikke interessant og verdiløs for deg - det er også ditt valg, men hva du gjør her da? Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Dessuten, uansett hvem du måtte være -- du har ikke belegg for å snakke på vegne av 70+ millioner mennesker, så kutt ut "oss"-biten. Hvilke 70 + millioner? Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 1) Eksakt hva betyr "familiefokuserte"? Zotbar, hvis du mener at vi ikke er slike, kan du forklare hvorfor og hva du mener med det? Lenke til kommentar
jarr Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Eg trur zotbar1234 slit på heimefronten og treng å få ut litt faenskap her på forumet... 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Etter min erfaring er ikke russere en homogen masse der alle tar familieverdiene likeseriøst men jeg tror etter hva jeg selv har opplevd at de er mere familieorienterte en andre vestlige. At føselsratene er lavere i Russland en andre land de siste 20 årene har mye og gjøre med komunismens fall og hvordan denne har foregått på som lemnet en stor underklasse i fattigdom mens middelklassen krymper og overklassen øker. De har ikke noe anrmedsmiljølov å snakke høyt om heller og man enner opp med familier med dårlig råd om rett og slett ikke ser seg råd til 2 eller flere unger. Det er ikke bare å løpe i banken heller for å få seg et boliglån. Ei dame jeg møtte i russland var ingen familiedame, hun var mest interesert i pule rundt å få goder av mennen hun koste seg med samtidig med at hun selv jobbet seg oppover som singel foretningskvinne. 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Hvorfor reagerte du så agressiv? Slå "aggresiv" i en ordbok. Å si at folk er familiefokuserte er ikke negativt. Ingen påstod det heller i denne tråden. En gang til, med teskje: 1) du personlig har ikke belegg for å uttale deg på vegne av 70+ millioner mennesker uten en solid uavhengig begrunnelse for dine uttalelser. 2) Du har feilet totalt å definere "familiefokusert", hvilket er litt pussig mtp at du tilskriver denne holdningen til 70+ millioner mennesker. Get it now? Men det ser ut som jeg fornærmet deg. Det er ikke synspunktet ditt som jeg finner fornærmende; men den grenseløse arrogansen som du inntar i det du uttaler deg på vegne av så mange mennesker på et så sviktende grunnlag. Vi er ikke på domstol her. Vi er på Internett - forum. Her alle sier sine egne meninger og snakker om eget liv og erfaring. Opinions are like assholes -- everybody's got one, sier et kjent ordtak. En mening og/eller livserfaring er verdiløs, når den alene brukes å beskrive atferden til så mange mennesker. Jo lengre du venter med begrunnelsen, dess mindre troverdig er din til de grader generaliserende beskrivelse av en såpass stor og heterogen gruppe. Hvis du er uenig med disse meninger - det er ditt lov. "Mitt lov"? Jeg formoder du mente at det har jeg lov til. I så fall -- så storsinnet av deg. Hvis det er ikke interessant og verdiløs for deg - det er også ditt valg, men hva du gjør her da? Prøver å få noen til å forstå verdien av argumentasjon. Hittil forgjeves. Hvilke 70 + millioner? Og du maner til kunnskap om emner? Protip -- hva er Russlands befolkning, sånn ca. Og, antatt ca. 50-50 fordeling mellom kjønn, hvor mange kvinner blir det da? (Si ifra hvis du trenger en kalkulator). Zotbar, hvis du mener at vi ikke er slike, kan du forklare hvorfor og hva du mener med det? For at jeg skal kunne svare på det, ligger det en viktig forutsetning til grunn, som har veldig tydelig gått deg hus forbi. Jeg har spurt alt å definere hva du legger i begrepet "familiefokuserte". Du feilet totalt. Før du har definert hva det betyr i dine utsagn, er det umulig for meg (opplagt, men må tydeligvis påpekes) å svare på spørsmålet over. Jeg ønsker også å gjenta spørsmålet jeg stilte tidligere -- nevn 3 nasjonaliteter som ikke mener familie er viktig, for en eller annen definisjon av "familie" og "viktig". Endret 11. mars 2012 av zotbar1234 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Eg trur zotbar1234 slit på heimefronten og treng å få ut litt faenskap her på forumet... ... mens ditt bidrag med dette utsagnet er ... ? Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Slå "aggresiv" i en ordbok. Og hva? Endret 11. mars 2012 av forglemmegei Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 En gang til, med teskje: 1) du personlig har ikke belegg for å uttale deg på vegne av 70+ millioner mennesker uten en solid uavhengig begrunnelse for dine uttalelser. 2) Du har feilet totalt å definere "familiefokusert", hvilket er litt pussig mtp at du tilskriver denne holdningen til 70+ millioner mennesker. Get it now? Ta det med ro. Det er internett - forum. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende: Flaming og andre former for personangrep er forbudt. Då er det på tide å roe seg litt ned og halde diskusjonen sakleg. 2 Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Det er ikke synspunktet ditt som jeg finner fornærmende; men den grenseløse arrogansen som du inntar i det du uttaler deg på vegne av så mange mennesker på et så sviktende grunnlag Spør disse folk selv da, så får du vite sannhet. Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende: Flaming og andre former for personangrep er forbudt. Då er det på tide å roe seg litt ned og halde diskusjonen sakleg. Takk, Zeph! Det må jeg også gjøre, kanskje jeg også reagerte litt for mye, selv om jeg prøvde å holde meg. Beklager for det. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Det er ikke synspunktet ditt som jeg finner fornærmende; men den grenseløse arrogansen som du inntar i det du uttaler deg på vegne av så mange mennesker på et så sviktende grunnlag Spør disse folk selv da, så får du vite sannhet. Akkurat. Jeg skal spørre folk om hva de mener ift et begrep som du ikke har definert. That's rich. La meg prøve en annen tilnærming her. Når du kommer med en påstand, er det opptil deg å bygge under den. Inntil du har gjort det, er ikke din mening spesielt mye verdt, internettforum eller ej. Alle kulturer vil hevde at familien er viktig for dem, for en eller annen betydning av "familie" og "viktig". Noen legger "æredsdrap" i "familie er viktig"; andre legger "mange barn" i "familie er viktig"; noen legger "mange koner" i "familie er viktig". Nettopp derfor har jeg spurt om hva du mente da du tilskrev en holdning til en såpass stor gruppe mennesker. Er du med nå? For det andre, dine forklaringer på fallende fødselsrate i Sovjet er til de grader overforenklet og henger opplagt ikke sammen med virkeligheten. Hadde situasjonen kunnet blitt forklart med økonomi og annen verdenskrig alene, kunne vi ha sett eksakt den samme situasjonen i alle land som står økonomisk og politisk lite gunstig. Dette er opplagt ikke tilfellet, slik demonstert. Økonomiske forhold har opplagt noe å si men de alene utgjør ikke årsaken til den demografiske krisen. Og når du etterpå serverer denne perlen -- "Så for å snakke om slike ting må du ha litt kunnskap" -- ja, da er det på tide å tipse om det som heter introspeksjon. *shrug* Endret 12. mars 2012 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 forglemmegei, jeg tror folk refererer til dine uttalelser om at for å kunne snakke så må man ha kunnskap. Eneste du har visst til er "jeg har sett det", mens vi andre viser til reelle vitenskapelige tall som kan etterprøves. Så kom med skikkelig kunnskap, så kan vi diskutere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Må si det blir en kunstig diskusjon ettersom den ene parten har bodd der mens den andre parten benytter oppslagsverk og hammer. Regner med at man som fastboende i et land har litt mere relevant kunskap basert på erfaring en hva wikipedia kan stille opp med. Et samfunn er mere en bare tall og bokstaver, noe man må erfare for å forstå. Men for all del kjør på med hardtslående argumenter rykende ferske fra nett men dette er ingen spill der det er om og gjøre å vinne. 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Må si det blir en kunstig diskusjon ettersom den ene parten har bodd der mens den andre parten benytter oppslagsverk og hammer. Hva vet du om hvor jeg eller forglemmegei har eller ikke har bodd? Og hvorfor i huleste er noens bopel noenlunde relevant for manglende evne til å definere et begrep man introduserer i en diskusjon? Regner med at man som fastboende i et land har litt mere relevant kunskap basert på erfaring en hva wikipedia kan stille opp med. Et samfunn er mere en bare tall og bokstaver, noe man må erfare for å forstå. Hah, så hvis jeg nå hevder å være født og oppvokst i Sovjetunionen (og senere Russland), så skal det ad magisk vis plutselig gjøre argumentene mine mer tungtveiende? *sheesh* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå