nalgec Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei! Driver å ser på komponenter til min nye pc. Den skal brukes til gaming, hovedsaklig fps og hverdagsbruk. Og lurer på om noen har noen tips til setup'en som jeg har funnet. Jeg satser på å kunne kjøre SLI i fremtiden, men tror et enkelt skjermkort vil holde for øyeblikket. Legger ut linker til komplett (for deres side gir god oversikt over produkt) KABINETT: COOLER MASTER HAF X FULL BLACK BIG TOWER Min lenke STRØM: COOLER MASTER 850 WATT SILENT PRO Min lenke PROSESSOR: INTEL i7 2600K 3.4 GHZ S-1155 8MB BOXED Min lenke RAM: Ikke snøring hva jeg skal velge her. Er så mange forskjellige typer. HARDDISK: Seagate 1.0 TB Barracuda SATA 6 gb/s 7200RPM 32MB Min lenke SKJERMKORT: ATI RADEON 7970 (bør holde til 120fps om jeg ikke kjører ultra i feks bf3?) Min lenke HOVEDKORT: ASUS MAINBOARD 1155 Z86-v pro gen3 eller Min lenke ASUS MAINBOARD 1155 P8Z68 DELUXE/GEN3 Min lenke (vet ikke om jeg trenger deluxe versjonen, men den kjører 16x på begge pci-e socketene (vet ikke om dette har så veldig mye og si med tanke på fremtidig SLI) SSD: OCZ 2.5” SSD 120GB AGILITY 3 SATA 3 525/500MBps Min lenke KJØING: ANTEC KÜHLER H2O 620 Min lenke HEADSET: COOLER MASTER STORM SIRUS 5.1 (noen som har erfaring med dette headsettet?) Min lenke SKJERM: Vil ha en 120 hz skjerm.. helst 23-24". MUS/KEYBOARD: Har dette fra før. Noen som har noen erfaringer, eller tips til forandringer? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) coolermaster sine PSUer er generellt av lav kvalitet Corsair HX 750 skal passe fint (til og med med CrossfireX og overklokk i fremtiden) spar deg noen penger på å kjøpe en i5 2500K fremfor en i7 2600K, i7en er bare bedre i de færreste spill, altså se som tar nytte av hyperthreading, som for eksempel CIV 5 Corsair Vengeance LP 8GB (2x4GB) skal passe deg fint du merker ikke annen forskjell på standard P8Z68, pro versjonen og deluxe versjonen, velg det kortet som passer deg best i forhold til funksjoner som USB porter OSV, deluxe versjonen har for eksempel 2 nettverkskort, noe de aller færreste bruker slike lukkede vannkjølere kjøler ikke like bra som luftkjøler i forhold til prisen, men det er ditt valg ett forslag til skjerm er BenQ XL2420T Edit: glemte SSDen, ville heller valgt Crucial M4 eller Samsung 830, de er mye mer stabile enn OCZ agility og de aller fleste andre på markedet i tillegg vil jeg anbefale deg å handle på Dustinhome.no, de er en god del billigere enn komplett og har like god service Endret 29. januar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Et singel 7970 holder ikke til 120FPS i BF3, da må du isåfall gå ned på en del innstillinger. jeg har 2 stk, og selv mine er ofte ned i 70FPS i multiplayer på de store mapene, 32-64spillere, men jeg kjører alt på MAX. Hovedkortet skalerer ned til 8X-8X, ikke 16X-16X, men GEN3 kortetne er "klar" for PCIe 3.0, men jeg tror du må ha IVY Bridge for å utnytte det. altså GEN3 kan ha PCIe 3.0 8X-8X som tilsvarer 16X-16X PCIe 2.0. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Velg f.eks disse minnebrikkene. God stabil RAM som passer ypperlig til 1155/SB. Bytt også ut PSU. Silent Pro-serien er i motsetning til andre av CM's PSU'er ikke så verst, men likevel dyr til å bare ha 80+ Bronze. Velg heller XFX Proseries 850W som er en glimrende PSU på alle måter. OEM av denne er forøvrig Seasonic som jevnt over produserer strømforsyninger av høy kvalitet. P8Z68-Deluxe vil nok i likhet med de fleste andre 1155-hovedkort ikke kjøre SLI/CFX med x16 x16, men x8 x8. Det finnes unntak i form av enkelte kort med en spesiell chip (NF200) som f.eks Asus WS Revolution, men x8 x8 kontra x16 x16 byr uansett ikke på noen stor forskjell i ytelse. Som regel ligger det på noen få fps. Fra spesifikasjonene til P8Z68-Deluxe: 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) *11 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *2 2 x PCIe 2.0 x1 2 x PCI Edit: Litt sent ute, men jeg lar det stå Endret 29. januar 2012 av Komakino Lenke til kommentar
nalgec Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Takk for svar alle sammen! Olestokk: Glemte og si at jeg skal kjøpe alle delene fra www.ps.no (siden jeg får rabatt gjennom kommunen. -mva). Beklager dette. De har PSUer fra CM, antec og chieftec. Kommer spill 1-2 år frem i tid til å utnytte i7 tror du? Er det stor forskjell på rammen? CL8 vs 9 og forskjeller i volt? Så det er lettere og overklokke med luftkjøinger? Har sett endel på BenQ sin skjerm, hadde vært mitt valg og, men håper den kommer på tilbud! FiveInline: Hvor mye tror du jeg må ofre av grafikk for å oppnå stabilt 120 fps med 7970 da? Vil helst kjøre 1080p. Ser du har P8Z86 deluxe, støtter denne sånn SSD caching? Har du testet det? Komakino: Hva er forskjellen på PSU med bronze og silver etc? ......................................... Verdt å vente på Nvidia sine nye skjermkort, om de kommer ut snart?? Har ikke hørt noe om lanseringsdato. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Siden han ønsker Crossfire i fremtiden, må han ha en PSU av kvalitet på 850W (eller mer). Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Siden han ønsker Crossfire i fremtiden, må han ha en PSU av kvalitet på 850W (eller mer). HX 750 kan dra Crossfire HD 7970 "with ease" Glemte og si at jeg skal kjøpe alle delene fra www.ps.no (siden jeg får rabatt gjennom kommunen. -mva). Beklager dette.De har PSUer fra CM, antec og chieftec. antec har noen gode PSUer, jeg husker bare ikke hvilke av dem det er Kommer spill 1-2 år frem i tid til å utnytte i7 tror du?Er det stor forskjell på rammen? CL8 vs 9 og forskjeller i volt? Så det er lettere og overklokke med luftkjøinger? Har sett endel på BenQ sin skjerm, hadde vært mitt valg og, men håper den kommer på tilbud! tviler sterkt på at de vil dra nytte av i7, du merker ikke forskjell på CL8 og CL9, sansybridge (for eksempel i5 2500K) er litt glad i 1.50 V minne, er vel ikke lettere, men lufrtkjølere er mer for penga enn "vannkjølere" Hvor mye tror du jeg må ofre av grafikk for å oppnå stabilt 120 fps med 7970 da? Vil helst kjøre 1080p.Ser du har P8Z86 deluxe, støtter denne sånn SSD caching? Har du testet det? jeg tenker noe rundt litt på medium litt på high, AA-off Verdt å vente på Nvidia sine nye skjermkort, om de kommer ut snart?? Har ikke hørt noe om lanseringsdato. de komemr vel rundt juni tider, jeg tror ikke de er noe å vente på Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hvor mye tror du jeg må ofre av grafikk for å oppnå stabilt 120 fps med 7970 da? Vil helst kjøre 1080p.Ser du har P8Z86 deluxe, støtter denne sånn SSD caching? Har du testet det? Som olestokk skrev, vil tippe værtfall HBOA og MSAA må være skrudd av, samtidig ha ting på Medium/High. BF3 er veldig krevende med alt på MAX. HBOA og MSAA er nok ikke noe must uansett, jeg klarer f.eks ikke å se forskjell på MSAA av og /2MSAA/4MSAA P8Z68 har SSD caching ja, men det fungerer vel best på mindre SSD disker ettersom jeg har skjønt, de store 120+GB diskene har ikke så stort behov for dette. men dette kan sikkert andre svare bedre på enn meg Endret 29. januar 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Komakino: Hva er forskjellen på PSU med bronze og silver etc? Verdt å vente på Nvidia sine nye skjermkort, om de kommer ut snart?? Har ikke hørt noe om lanseringsdato. Dette har med effektivitet å gjøre, mao hvor mye en PSU trekker fra veggen for å kunne levere en viss verdi. F.eks vil en PSU med effektivitet på 80% trekke 480W fra veggen for å levere 400W til komponenter og dermed går hele 80W bort i varme. Jo høyere effektivitet jo mindre varmeutvikling, ev. mindre støy og ikke minst strømregning. Bronze er likevel ganske så respektabelt. Ta en titt her for mer info. Ang. utvalget hos PS er både Antec TruePower og Antec High Current gode valg. For HD7970 CFX ville jeg vurdert 850W selv om 750W strengt tatt vil holde. HD7970 skal ifølge AMD trekke ca. 250W maks, men ifølge enkelte tester kan de trekke litt mer. Ved normal bruk tviler jeg på at de vil ligge så høyt, men med overklokket CPU og muligens en lett overklokk på kortene kan det i verste fall nærme seg grensen for hvor mye man vil belaste en PSU på 750W. Når prishoppet likevel er så lite ville jeg forsikret meg ved å gå for 850W først som sist. Nå er jeg ikke så alt for oppdatert på hva man kan vente seg av Nvidias nye kort, men de skal ihvertfall lanseres iløpet av årets tre første måneder. Endret 30. januar 2012 av Komakino Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Siden han ønsker Crossfire i fremtiden, må han ha en PSU av kvalitet på 850W (eller mer). HX 750 kan dra Crossfire HD 7970 "with ease" Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe 850 nå, slik at man kan være helt sikker hvis man i fremtiden skal overklokke en del. Lenke til kommentar
nalgec Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Nyttige og gode svar. Dette setter jeg pris på! Jeg får gå igjennom de og se om jeg kommer opp med et nytt oppsett basert på svarene Er jo en ren jungel av komponenter og sammensetninger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå