Dr. Brodsky Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Jeg har i en periode trent utholdenhet og løping, noe jeg liker (i motsetning til styrke) og vil fortsette med. I et steg på å bli bedre i motbakkene, som er der jeg trives best, valgte jeg å få bort et par kilo ekstra vekt i form av fett. Jeg er ikke helt ferdig med denne prosessen, men har kommet godt i gang. Det som imidlertid er problemet er at musklene jeg en gang hadde under fettet ikke lenger er der, i så fall ikke i så stor grad som før. Jeg er ganske sterk, i hvert fall i forhold til vekten, noe jeg får testet daglig da jeg har en fysisk meget tung jobb (både maksstyrke og utholdenhet), men disse musklene er altså usynlig. Spesielt mage og rygg er et trist syn. Overarmer og legger er ikke så gale. Det jeg trenger hjelp til er å sette opp et program hvor jeg raskest mulig kan få synlige resultater. Jeg er så heldig at jobben spanderer treningssenter, men det er dårlig med frivekter der, og det som er der er stort sett opptatt (jeg hater kø). Programmet må derfor være tilpasset apparater, selv om jeg av og til klarer å snike meg bort til knebøystativet. Planen min er å trene 4 ganger i uken, fordelt på styrke og løping, men hvordan jeg skal fordele det er jeg ikke sikker på. Også var det dette med kostholdet, da. Det er vel ikke veldig gunstig å fortsette slankingen nå som jeg skal begynne å trene styrke. Jeg har fremdeles 4 kg fett jeg gjerne vil kvitte meg med, og ser helst at det er borte før sommeren. Hvordan løser jeg det? Oppsummert lurer jeg altså på hvordan jeg får en bra kropp som egner seg til løping, og dette så fort som mulig. Takker for alle svar... Endret 29. januar 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Da har jeg vært en tur på treningssenteret for å prøve meg, er lenge (les år) siden sist nå. Resultatet er at jeg har kommet frem til at jeg har en svak overkropp, og en ikke så verst styrke fra magen og ned. Merkelig siden utseendemessig virker det som om det er motsatt. En annen ting jeg merket er at jeg ikke skjønner meg helt på styrketrening. Jeg er vant til å løpe, slite og tvinge meg videre fremmover. Det er dette som føles som trening for meg. Ved styrketrening føler jeg ikke at jeg trener, blir på en måte ikke sliten, føler jeg ikke får prestert det jeg er god for. Det er ikke noe problem å hive på så mye vekter at jeg ikke klarer det, eller så mye vekter at jeg ikke klarer det antall repitisjoner jeg hadde planlagt, men samtidig føler jeg at jeg kunne tatt flere set, mange flere. Skal det være sånn? I tillegg er jeg ikke sliten når jeg kommer ut fra treningssenteret. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Styrketrening skal være tungt og jævlig. Man blir ikke sammen sliten av det som løping. Anbefaler å følge stronglifts 5x5 eller RYP. Hvis dere har knebøystativ, så bruk den Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Da har jeg kommet i gang med Stronglifts 5x5, og på grunn av været gått ned til kun én løpeøkt i uken. Jeg har nå gått ned 5 kg (siden nyttårsaften), og har ca 2 kg igjen til jeg har nådd (det som var) målet mitt. Det som er problemet er jo at dette nå bare blir tull i og med at jeg har begynt med styrketrening. Så la oss heller si at målet mitt er å minste 2 kg fett, og heller gå opp noen kg i muskelmasse. Hvordan burde jeg legge opp kostholdet i forhold til dette? Siden nyttårsaften har jeg ligget på ca 750 kcal i underskudd per dag, men dette blir det vel dårlig med muskler av. Hvor mange kalorier burde jeg få i meg per dag? Jeg går ca i null på 3 000 kcal. Når det kommer til hva jeg burde spise har jeg kontroll, lurer bare på mengden. Målet mitt er å veie rett under 70 kg og ha minimalt med fett på kroppen. Nå veier jeg 67, og etter øyemål har jeg 2 kg for mye fett på meg. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Setter spørsmåltegn ved målet ditt men så HATER jeg kardio og elsker styrketrening da. Gå i null du så vil du med styrketrening øke i muskler og gå ned i fett. n00bgains ftw Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 Løping er jo fantastisk. Uansett så er ikke dette snakk om at jeg skal bli et beinrangel. Jeg havner fint plassert som normalvektig på BMI-skalaen. Gå i null sier du? Da får jeg begynne å spise litt mer igjen da. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Null ja, ser ikke noe poeng med underskudd da du har så lite og ta av, ville evt. brukt leangains prinsipper og ha litt kcal underskudd på hviledager go litt kcal overskudd på treningsdager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå