Spellhanan Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei, er ny her på forumet Jeg har tatt en del bilder med speilrefleks de siste årene(Nikon), men jeg har aldri brukt noe særlig bildebehandlingsprogram. Tenkte å investere i enten ligthtroom eller elements. noen med forslag til hva jeg skal velge? Dere lurer sikkert på hva jeg skal gjøre med bildene, men sanheten er at jeg ikke vet hva som "pleies" å gjøre... Så her må jeg rett og slett lytte til erfarene utifra hva dere pleier å gjøre med sine(må legge til at dette er til amatørbruk) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hei og velkommen til forumet Vil nok anbefale Lightroom, spesielt nå som en ny utgave er på vei LR4, du får kjøpt LR3 relativ rimelig nå hvis du ikke heller vil vente på at LR4 blir utgitt. Grunnen for at jeg anbefaler LR istedenfor elements er at det er et komplett og relativ enkelt program, du får alle redigeringsmuligheter, bildebibliotek, metadata* samt at originalfilen ikke blir ødelagt, i tillegg kan du laste ned forhåndsbestemte bildestiler "presets", eneste du ikke får gjort er ren manipulering av bilder der er nok elements bedre, men litt mer intrikat behandlingsform. *metadata lar deg søke på nøkkelord, kamera, objektiver, blender, lukker, dato, etc. Når du først tar steget og begynner med bildebehandling vil jeg anbefale deg og bruke raw-filer siden du får omtrent 3 ganger mer bildeinformasjon og jobbe med, du kan justere alle fargene individuelt, korrigere hvitbalansen og eksponeringen mye enklere en ved og bruke jpg formatet. Det finnes uante mengder med opplærings-videoer og presets, i tillegg er det mange her på forumet som kan være behjelpelig med spørsmål. Uansett så kan du laste ned en 30 dagers gratis prøveversjon av begge programmene. Endret 29. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei og velkommen til forumet Vil nok anbefale Lightroom, spesielt nå som en ny utgave er på vei LR4, du får kjøpt LR3 relativ rimelig nå hvis du ikke heller vil vente på at LR4 blir utgitt. Grunnen for at jeg anbefaler LR istedenfor elements er at det er et komplett og relativ enkelt program, du får alle redigeringsmuligheter, bildebibliotek, metadata* samt at originalfilen ikke blir ødelagt, i tillegg kan du laste ned forhåndsbestemte bildestiler "presets", eneste du ikke får gjort er ren manipulering av bilder der er nok elements bedre, men litt mer intrikat behandlingsform. *metadata lar deg søke på nøkkelord, kamera, objektiver, blender, lukker, dato, etc. Når du først tar steget og begynner med bildebehandling vil jeg anbefale deg og bruke raw-filer siden du får omtrent 3 ganger mer bildeinformasjon og jobbe med, du kan justere alle fargene individuelt, korrigere hvitbalansen og eksponeringen mye enklere en ved og bruke jpg formatet. Det finnes uante mengder med opplærings-videoer og presets, i tillegg er det mange her på forumet som kan være behjelpelig med spørsmål. Uansett så kan du laste ned en 30 dagers gratis prøveversjon av begge programmene. Støtter oppunder det Nautica her sier. Skal du ha en av delene og ikke begge ville jeg også valgt Lightroom som er et fantastisk bra program med bra arbeidsflyt. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Dere lurer sikkert på hva jeg skal gjøre med bildene, men sanheten er at jeg ikke vet hva som "pleies" å gjøre... Uansett så er det du som vet hva som "trengs" gjøres med bildene, der kan nok ikke vi andre "hjelpe" så mye. Men når det er sagt, så kan vi tross alt komme med råd. Jeg vil komme med et spørsmål til deg! Føler du behov for å gå inn i enkelte bilder og gjøre større eller mindre "manipulasjoner"? Eller er det kun endringer som lys, farge, støy m.m. som det kan være interessant å kunne gjøre noe med? Hvis det er det sistnevnte så er Lightroom et utmerket valg, og jeg anbefaler det på det varmeste. Hvis du trenger å "manipulere" bilder så er programmer i Photoshopserien, f.eks. Elements, et bedre valg. Med manipulering så mener jeg i utgangspunktet ikke å gjøre større "visuelle" endringer, men mer det å kunne fjerne mindre uvelkommne elementer. Det kan være så enkelt som en "irriterende" kabel eller stolpe i bildet. Personlig så kjører jeg kombinasjonen Lightroom og Elements. Eventuelle etterbehandlinger skjer hovedsaklig i Lightroom, siden jeg tar bilder i Raw og endrer gjerne hvitbalanse og fikser litt på støy, kontrast m.m. Men noen få bilder trenger en liten "finpuss" i et Photoshop-program og da er Elements et rimelig og fullt brukbart alternativ. Lenke til kommentar
Spellhanan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Herlig kjapt og gode råd folkens! Er i hovedsak endring av hvitbalanse, farger, oppskarping etc, og ikke fullt så mye "manipulering" jeg ser for meg. Da blir det nok lightroom på meg. Kommer sikkert tilbake med flere spm etterhvert Håper at jeg selv kan bidra med noe etterhvert Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 men mer det å kunne fjerne mindre uvelkommne elementer. Det kan være så enkelt som en "irriterende" kabel eller stolpe i bildet. Det kan man også gjøre i LR, ikke så avansert kloningsverktøy der, men fungerer. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 men mer det å kunne fjerne mindre uvelkommne elementer. Det kan være så enkelt som en "irriterende" kabel eller stolpe i bildet. Det kan man også gjøre i LR, ikke så avansert kloningsverktøy der, men fungerer. Jeg skal innrømme at jeg egentlig ikke har brukt kloningsverktøy i LR. Siden jeg, etterbehandlingsmessig, har "vokst" opp med PS så har denne blitt mitt foretrukne verktøy akkurat der. Men hvis det er spot removal du tenker på i LR så funker kanskje det, men personlig så foretrekker jeg det mer "avanserte" alternativet. Uansett så ser jeg at Trådstarter har landet på LR, og siden det i det siste har vært mange gode tilbud på LR3, så gjør han nok et ekstra godt kjøp. Personlig så tester jeg nå betaen til LR4, og det blir vel en oppgradering når denne er ferdig til release. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå