Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg ofte ikke på, eller den slår seg plutselig av

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter litt med å finne ut hva som feiler maskinen min. Det er en stasjonær.

La ikke merke til problemene før rundt juletider, da det var et par ganske kraftige tordenvær i Bergen. Bor i en gammel bygårdsleilighet, og vil tro at strømmnettet ikke er topp moderne, derfor misstenker jeg litt at det kan ha vært et lynnedslag i nærheten som har kommet og gjort litt ugang.

Uansett. Det som skjer er at noen ganger skjer det ingen ting når jeg trykker på på/av-knappen, mens andre ganger surrer viftene i et par sekunder før den skrur seg av. Det virker også som om hvis jeg drar ut støpselet fra PSU-en og lar den være utkoblet et par minutter er det større sannsynlighet for at det skjer noe enn at det ikke skjer noe.

Det som gjør det ekstra forvirrende er at det hender den har en meget god dag, som for eksempel i går. Da slo den seg på og oppførte seg helt normalt hele dagen, og samme dagen før der. Jeg skrudde den av om natten, og i dag var den dessverre tilbake i sitt trasige humør.

Har prøvd å kortslutte pinnene mellom på/av-knappen for å sjekke om det er en dårlig kobling der, men det hjalp ikke stort. Prøvde også å jumpstarte PSU nå, da jeg håpet at det var den som ikke var helt i orden, men den så det desverre ut som om virket som den skulle, for med jumpstarten kjørte den helt som den skulle, men med en gang jeg koblet tilbake hovedkortet og alt det andre varte det igjen bare et par sekunder før den slo seg av igjen.

Er det noen som har peiling på hva som kan være galt? Jeg er ikke så flink på troubleshooting av elektronikk, men det neste jeg ville tippet nå var hovedkortet..

Takker og bukker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det har vært tordenvær i området og du har sikkert ikke et kraftig overspenningsvern er det mulig psu har fått en skade som ikke har ødelagt den fullstendig , da vil du få en pc som fungerer halveis og som under belastning slår seg av.

I slike tilfeller er det nok lurt å starte med å bytte ut psu med en som er av god kvalitet og nok effekt , til en standard pc bør en Corsair på ca 650W holde lenge , viser det seg at du fortsatt har problemer er det nok en annen komponent som har blitt slått ut og da bør man enten prøve å finne ut nøyaktig hvilken del det er via å teste en og en komponent eller ved å prøve delene i en annen maskin.

Lenke til kommentar

OK, så det er altså ikke noe i veien for at en PSU kan fungere når man jumpstarter den, men ikke når den må dra hele maskinen?

Er det noen andre symptomer jeg kan kikke etter for å få undersøkt den nærmere, eller må jeg bare få tak i en strømforsyning og prøve? Har ikke tilgang på så mange ekstra komponenter, så å prøve å bytte ut en og en komponent tror jeg desverre ikke lar seg gjøre, da må jeg i såfall levere den på service tror jeg.

Men takk for hjelpen så langt da. Strømforsyning er jo langt billigere å bytte ut enn HK, da jeg antagelig også måtte byttet ut CPU fordi den begynner å bli av det utgåtte slaget, så jeg håper på en måte at det er den, men samtidig går jeg jo rundt å lurer på å oppgradere, så da hadde jo det blitt et spark bak hvis det for eksempel var HK som var defekt.

Lenke til kommentar

Den er nesten ny, og på 650w, så den hadde jeg i utgangspunktet ikke trengt å skifte ut.

Ikke alle strømforsyninger på 650W er 650W ;-)

Mye jalla der ute , men stort sett har man kjøpt en kvalitets psu som feks Corsair så holder den hva den lover.

En av de store gjengangerne er at folk kjøper dyre komponenter og en møkka pc, så sitter man og lurer på hvorfor pcen ikke fungerer og tenker ikke over at den psu'en fra feks chieftec på 600W kun tilsvarer maks 300W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...