Gå til innhold

[Delvist løst] Hvordan få en router til å fungere som en switch? På GET abb.

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger prøvd å koble på forskjellige routere til min Get boks (internett via coax), uten hell.

Hva er det som gjør dette så vanskelig? Regner med det er flere her som har kjøpt routere som ikke har fungert slik de har villet.

Jeg har nå en Jensen Airlink 1000G som fungerte feilfritt første gang uten at jeg måtte gjøre noe, bortsett fra å kjøre en veiviser (Easy Setup) som fant de nødvendige adressene.

Når jeg eksempelvis plugger i en Jensen Airlink 29150 så finner den ikke internett. Når jeg kjører "easy setup" så får jeg opp "found static ip" så får jeg listet opp mange felt med adresser som jeg må skrive inn (disse er merket "0.0.0.0". Mens på Airlink 1000G leser jeg ut under "status-internet connection" "dynamic IP" og mange adresser som "fører" til internett. Jeg har også oppdatert firmware til nyest oppdaterte.

Så spørsmålet blir da: Hva er det hemmelige trikset i å kunne fordele internett gjennom en router, som switch på en enkel måte uten å være super hacker?

På forhånd takk

Endret av icer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så superhemmelig men hvis GET boksen er router så må Jensen boksen settes opp som access point, altså uten routerfunksjonalitet.

Sakset fra Jensen FAQ.

If you connect the router to a modem with built-in router functions you should disable the router functions in your Jensen router and use it as a regular Wireless Access Point.

To do this you need to login to the router menu, find the DHCP Server option, choose Disable and Save/Apply the settings. Then connect the modem to one of the LAN ports on the Jensen router and reboot your PC.

The Jensen router is now working as a Wireless Access Point without any router functions, and you will receive an IP address from your modem.

Be adviced, you will not get access to the routers web user interface after you do this. To get access to the routers web user interface again you need to set the router back to factory default settings, disconnect the modem from the Jensen router and reboot your PC.

Lenke til kommentar

Prøvde igjen med Airlink 29150, men det ville ikke fungere denne gangen heller, verken i Router mode eller "Access Point mode", jeg endret også IP adressen, for å utelukke denne feilkilden, da denne var orginalt den samme som Airlink 1000G. Jeg restartet både get boks og router, uten noe hell. Etter å ha restartet Get boksen fikk jeg ikke lenger internett via Airlink 1000G, men etter en kjapp "easy setup" så kom internettet med en gang.

Jeg får internett dersom jeg plugger nettverkskabelen direkte i pc'en...

Bruksanvisning fra Get: Get Digital TV og bredbånd fra samme boks

Det må vel være en måte å få dette opp å gå på? Skulle ikke tro det var store forskjeller på Airlink 29150 og 1000G. Det står jo at begge er routere så...

Lenke til kommentar

Som sagt så er problemet med GET og CD at de har lease på ipadressen. Derfor vil du oppleve at noe fungerer, mens andre ikke vil koble til.

For å frigjøre lease, så er det sikreste å resette modemet (10 sek, til lampene foran blinker). Deretter skal man kunne koble til ønsket utstyr.

Skal du derimot bruke en router som switch, så må du koble modem til LAN på router og slå av DHCP-server i routeren.

Ved å bruke modem->switch så må man få tildelt nok ipadresser fra ISP (normalt kun 1 stk) og man vil miste felles LAN.

Bruker man derimot modem->router->switch, så burde det fungere optimalt.

Lenke til kommentar

Prøvde igjen med Airlink 29150, men det ville ikke fungere denne gangen heller, verken i Router mode eller "Access Point mode", jeg endret også IP adressen, for å utelukke denne feilkilden, da denne var orginalt den samme som Airlink 1000G. Jeg restartet både get boks og router, uten noe hell. Etter å ha restartet Get boksen fikk jeg ikke lenger internett via Airlink 1000G, men etter en kjapp "easy setup" så kom internettet med en gang.

Jeg får internett dersom jeg plugger nettverkskabelen direkte i pc'en...

Bruksanvisning fra Get: Get Digital TV og bredbånd fra samme boks

Det må vel være en måte å få dette opp å gå på? Skulle ikke tro det var store forskjeller på Airlink 29150 og 1000G. Det står jo at begge er routere så...

Hei

Som noen er inne på her, så har modemet til GET en form for "lås" i form av at den leser av mac-adressen

på enheten som kobler seg til. Om du ikke kommer på nett med annen ruter/pc, så skyldes det vanligvis at mac-adresse lista i GET modemet er full, så den tillater da ikke å dele ut flere ipadresser.

Løsningen på dette er å gjøre som følger:

1. Koble kabel fra GET modemet inn på WAN/Internett på Jensen ruteren.

2. Skru av Jensen ruteren (koble fra strømmen)

3. Koble fra strømmen på GET modemet, og så på igjen.

4. Vent til GET modem har koblet seg helt opp (ca. 1 minutt).

5. Koble til strømmen på Jensen ruteren.

Nå skal du kunne komme deg på nett gjennom Jensen ruteren din.

Vennlig hilsen

Tor

JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så superhemmelig men hvis GET boksen er router så må Jensen boksen settes opp som access point, altså uten routerfunksjonalitet.

Sakset fra Jensen FAQ.

If you connect the router to a modem with built-in router functions you should disable the router functions in your Jensen router and use it as a regular Wireless Access Point.

To do this you need to login to the router menu, find the DHCP Server option, choose Disable and Save/Apply the settings. Then connect the modem to one of the LAN ports on the Jensen router and reboot your PC.

The Jensen router is now working as a Wireless Access Point without any router functions, and you will receive an IP address from your modem.

Be adviced, you will not get access to the routers web user interface after you do this. To get access to the routers web user interface again you need to set the router back to factory default settings, disconnect the modem from the Jensen router and reboot your PC.

Hei

Om GET sitt modem hadde hatt innebygd ruterfunksjon (NAT), så hadde dette vært riktig, men GET sitt modem har ikke noe ruterfunksjon, så det anbefales ikke å sette ruteren i Access Point modus.

GET modemet gir ut inntil 4 offesielle IPadresser, så om man setter opp ruteren som Access Punkt vil du maks få fire pcer på nett. Du vil heller ikke få noe lokalt nettverk, da hver PC får offesiell IPadresse.

Om man absolutt skal kjøre AP modus så er det viktig å ha skikkelig brannmur programvare på pcen, da pcen har en offesiell ipadresse, og dermed har eventuelle hackere direkte tilgang til din PC.

Vennlig hilsen

Tor

JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg var innom expert og leverte tilbake Airlink 29150, og byttet til Netgear N300, denne skulle fungere fikk jeg opplyst. Jeg har ennå ikke testet denne, men krysser fingrene på at det skal gå.

Selgeren på Expert sa at han hadde hørt at Jensen av og til hadde mye problemer med slikt, da det hadde vert flere innom for å bytte routere, og som hadde Get. Hadde noe med systemet til GET å gjøre, men jeg forstod ikke nøyaktig hva.

Til opplysning så prøvde jeg å koble til alt riktig og slå av strømmen, men det gav negativt resultat. Når jeg koblet til 1000G trengte jeg bare å kjøre easy setup så kom nettet tilbake, så den kan ikke ha fylt opp "minnet" sitt...

Lenke til kommentar

Tips til de som ikke får GET modemet til å koble seg til internett i det hele tatt:

Ring GET og forsikre deg om at internett er aktivert på ditt abbonement, og prøv igjen.

Jeg sitter i en posisjon der jeg har 4 tv-stuer som jeg skal koble opp trådløs router på, og 2 av 4 TV-stuer var ikke dette aktivert på, ringte GET og oppga boksens serienummer (som finnes inne på avansert menyen) og GET kort nummeret. De aktiverte, og 30sek senere hadde jeg internett på boksen min.

Til info så fungerte Netgear N300 uten problemer på GET boksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...