alanzinho Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei. Er det noen som kan forklare meg hva slags konsekvenser det kan få i de tre vestlige religionene, dersom man bryter forbudet mot å framstille Guder visuelt, både i historisk perspektiv og i nåtid? Takk Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Islamsk_kunst Islamsk kunst, en del av islamske studier, har gjennom historien vært hovedsakelig abstrakt og dekorativ som portretterer geometriske, blomstrete, «arabisk stil», smidige spiraler, og kalligrafisk formgivning. Ulik den sterke tradisjonen av å avbilde det menneskelige legeme i kristen kunst, er det en hovedregel i de fleste muslimske land å ikke inkludere beskrivelse av menneskelige vesener. Det er spesielt riktig for tidlig islamsk-arabisk kunst. Mangelen på portretter har sin årsak i den faktum at islam i sin tidligste fase forbød avbildninger av menneskelige vesener, spesielt profeten Muhammed. Det grunnes i at muslimer tror at avbildninger av profeten vil forføre til idolisering av det samme. Forbudet mot avbildning av mennesker kalles for anikonisme (dyrkelse av symboliske objekter framfor avbildning av guddom). Det er spesielt uvanlig å finne avbildninger av den menneskelige form i moskeer. I løpet av de siste to århundrene, spesielt etter at kontakten med den vestlige verden har økt, har dette forbudet (utenfor moskeene) blitt avlempet i sådan grad at kun ortodokse muslimer avviser avbildninger av mennesker. Islamsk kunst er vanligvis sentrert rundt Allah, og ettersom Allah ikke kan bli representert av bilder – «Selv om tror ham er, er han ikke», benyttes geometriske mønstre isteden. Mønstrene er tilsvarende til den arabiske stil som innebærer geometrisk form, men ikke nødvendigvis brukt for å uttrykke ordens og naturens idealer. Kristendommen og katolisismen har ikke noe slikt forbud såvidt jeg vet, med mindre man spesifikt tegner en krenkende tegning Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei. Er det noen som kan forklare meg hva slags konsekvenser det kan få i de tre vestlige religionene, dersom man bryter forbudet mot å framstille Guder visuelt, både i historisk perspektiv og i nåtid? Takk Spør Knut Westergård... 4 Lenke til kommentar
alanzinho Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Islamsk_kunst Islamsk kunst, en del av islamske studier, har gjennom historien vært hovedsakelig abstrakt og dekorativ som portretterer geometriske, blomstrete, «arabisk stil», smidige spiraler, og kalligrafisk formgivning. Ulik den sterke tradisjonen av å avbilde det menneskelige legeme i kristen kunst, er det en hovedregel i de fleste muslimske land å ikke inkludere beskrivelse av menneskelige vesener. Det er spesielt riktig for tidlig islamsk-arabisk kunst. Mangelen på portretter har sin årsak i den faktum at islam i sin tidligste fase forbød avbildninger av menneskelige vesener, spesielt profeten Muhammed. Det grunnes i at muslimer tror at avbildninger av profeten vil forføre til idolisering av det samme. Forbudet mot avbildning av mennesker kalles for anikonisme (dyrkelse av symboliske objekter framfor avbildning av guddom). Det er spesielt uvanlig å finne avbildninger av den menneskelige form i moskeer. I løpet av de siste to århundrene, spesielt etter at kontakten med den vestlige verden har økt, har dette forbudet (utenfor moskeene) blitt avlempet i sådan grad at kun ortodokse muslimer avviser avbildninger av mennesker. Islamsk kunst er vanligvis sentrert rundt Allah, og ettersom Allah ikke kan bli representert av bilder – «Selv om tror ham er, er han ikke», benyttes geometriske mønstre isteden. Mønstrene er tilsvarende til den arabiske stil som innebærer geometrisk form, men ikke nødvendigvis brukt for å uttrykke ordens og naturens idealer. Kristendommen og katolisismen har ikke noe slikt forbud såvidt jeg vet, med mindre man spesifikt tegner en krenkende tegning okei, takk for det. Men er det noen som vet hvordan det var tidligere? Og jødedommen har så vidt jeg vet fortsatt et bildeforbud. Hvordan håndheves dette? Og hvilke konsekvenser kan det få for en muslim, dersom han/hun karikerer muhammed/allah i dag? Hei. Er det noen som kan forklare meg hva slags konsekvenser det kan få i de tre vestlige religionene, dersom man bryter forbudet mot å framstille Guder visuelt, både i historisk perspektiv og i nåtid? Takk Spør Knut Westergård... Hehe, ja, hadde det vært så enkelt! Endret 29. januar 2012 av alanzinho Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Er det noen som kan forklare meg hva slags konsekvenser det kan få i de tre vestlige religionene, dersom man bryter forbudet mot å framstille Guder visuelt, både i historisk perspektiv og i nåtid? Hvilke tre vestlige religioner er det du mener? Hverken Jødedommen, Kristendommen eller Islam er vestlige, hvis det er de du sikter til. Må nesten spørre siden du i tillegg skriver gudER i flertall, med tanke på at de abrahamittiske religionene er MONOteismer. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei. Er det noen som kan forklare meg hva slags konsekvenser det kan få i de tre vestlige religionene, dersom man bryter forbudet mot å framstille Guder visuelt, både i historisk perspektiv og i nåtid? Takk Hørtes mistenkelig formulert ut som et skolespørsmål... Lenke til kommentar
alanzinho Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hei. Er det noen som kan forklare meg hva slags konsekvenser det kan få i de tre vestlige religionene, dersom man bryter forbudet mot å framstille Guder visuelt, både i historisk perspektiv og i nåtid? Takk Hørtes mistenkelig formulert ut som et skolespørsmål... Stemmer at det er til en skoleoppgave, men jeg formulerte spørsmålet på egenhånd, i og med at jeg har laget oppgaven selv tenkte jeg ville få bedre svar her enn på skolesiden.. Endret 29. januar 2012 av alanzinho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå