eilivk Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 PCen - Acer 5720Z (2007 Pentium Dual Core1.47GHz, minne 2.0GB, Vista Home premium 2007)låser seg ofte innan ein halv times bruk eller slår seg av uten varsel. Musikk kombinert med andre ting - slår seg at innan ti minutt. Musikkvideo, slår seg av straks. Problemet har auka gradvis. Harddisk aldri vore formatert. CCleaner to gonger dagleg, tek nå disksjekk/reparasjon dagleg. Ventar med restart i to minutt, ingen problem. Prøvt å sjekka minne ved oppstart, slo seg av før det var ferdig. Sjekka oppgradering til Windows 7, er muleg - kunne det hjelpa? - er det gratis? Muleg å ordna dette uten formatering, for MEG (ikkje spesielt datakyndig)? Planen er å kjøpa ny PC og når den er i drift formatera denne - om nødvendig. Men ikkje funne den rette og vil om muleg prøva å få PCen til å fungera betre. Takksam for alle råd som er sikre. Sikkert også verktøy i systemet som eg ikkje har brukt. Så kvar startar eg, liste over heilt vesentlege ting? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Legg inn windows på nytt. Det pleier å løse mange problemer. Evt. prøv å fjerne en og en minnebrikke. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Dette kan jo også være varmeproblemer. Har du rengjort viftene i kabinettet? Da disse samler støv, og etter et par år så stopper dem kanskje helt opp pga støv og det blir varme og pcen henger/fryser. Kan også slå seg av pga dette. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Takk for svar! Leggja inn Windows på nytt, korleis, gjennom Windows? Fekk ikkje Windows på plate med PC. Evt. ta backup av Windows før reinstallasjon? Vil oppgradering til Windows 7 gjera same nytte? Går det ikkje så har eg i alle fall den gamle versjonen. Fjerna ei og ei minnebrikke, fysisk? Bærbar PC, har aldri opna den, veit ikkje korleis minnebrikker ser ut. Ikkje reingjort vifter, som sagt bærbar og ikkje opna den. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Problemet er sannsynlegvis løyst: "Re: Acer Aspire 5720 randomly shutting down. Update: After taking it apart, cleaning the fan and getting alot of dust out. after turning on the laptop it now runs at a good 35-38c instead of 74 before. so the problem is solved. it peaks to about 50 on games but it does not shut off anymore. So the thread can be closed" Etter å ha lese denne og postane her gjorde eg følgande: Slo av, tok ut batteriet, av deksel under, hang litt støv under vifta, blåste kraftig overalt. Tok ut ei rambrikke. PC-en starta opp på halve tida, gått på fleire ting samtidig, særleg video med høg lyd, er kjappare og har ennå ikkje slått seg av. Sidan problemet har auka gradvis var vel støv årsaka. Det vil visa seg. Takk for tips! Viktigaste argument for ny PC var betre skjerm til behandling av foto. Muleg å setja inn betre skjerm/grafikkort? Bilde som ser fine ut på kamera LCD med 460.000 punkt eller meir er ikkje så bra på PCen. Kan også virka som den grøne bakgrunnen på skrivebordet ikkje er heilt javn, noko med skjerm/grafikkort? Kva kostar nytt om det trengst/er muleg å setja inn? - Fordeler med Windows 7 - om det er gratis? Muleg med meir RAM? (2GB har stort sett vore nok). Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Viss det er en laptop så går det desverre ikke an å bytte skjermkort o.l. (ja, til dere som sier det går an, så ja, det går an med noen veldig få laptoper rundt om kring, men dette er sjeldent). Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Problemet er dessverre ikkje løyst. PCen låser seg ennå relativt ofte. Men kanskje mindre med ei ram-brikke ute. Men vert då treg. - Bør ram-brikker bytast? Går det an å få meir enn 2 GB ram i denne PCen? Leggja inn Windows på nytt, korleis kan det gjeast? PCen også svært treg, brukte nesten 2 minutt på å lagra bilde på 3MB. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Ser ut som du ikke kan får mer en 2gb ram på pcen din. Hvordan er temperaturen nå ? Har du scannet pcen for virus? Viss det fortsatt ikke er blitt bedre, så kan du re-installere windows vista Det skal være en knapp du skal trykke på akkurat rett etter du har slått pcen på. Husker jeg rett så er det F9 eller F12. Men for all del, husk å ta backup av det du vil trenge, for en re-installasjon vil slette alt du har på pcen som regel. Ser du spør i første post ang Windows 7. Ja, du kan oppgradere, men det koster penger. Om den blir så mye bedre? nei. Etter SP1(2) kom ut til vista er vista blitt veldig bra å bruke. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Har nå snakka med Ohlson, datakjeden og Acer. Trykkluft på boks er viktig, og så forsiktig støvsuging med tøystykke framfor tuten, ifølge Acer. Som ikkje meinte kjølevifte var nødvendig eller lurt, PCen ville berre verta pressa for mykje. Sett ekstra bein på 2cm under PCen, kan ha hjelpt litt. Kan få inn 4GB ram (Acer) men kanskje berre utbytte av 3 med Vista. Bortkasta pengar? Kjem ikkje til å oppgradera eller reinstallera Windows, for mange ... "gode" program som er vanskelege å få inn att. CCleaner har ordna opp, stadig mindre å reparera. Blei nærmast rent i senk av venn som hadde fått W 7 "på tilbud" for 3, det nye er alltid best, men sa nei takk. Batteri er "gåent", står på lading konstant, har ingen betydning. Temperaturen er på venstre side opp i 30 grader, ifølge ekspertisen ok. Skanna for virus stadig vekk, alt ok. Lærdom er betre vedlikehald...håpar nå det meste ordnar seg. Men kjøper neppe Acer neste gong. Litt meir research før kjøp skader ikkje. Takk for hjelpa! Ser ut som du ikke kan får mer en 2gb ram på pcen din. Hvordan er temperaturen nå ? Har du scannet pcen for virus? Viss det fortsatt ikke er blitt bedre, så kan du re-installere windows vista Det skal være en knapp du skal trykke på akkurat rett etter du har slått pcen på. Husker jeg rett så er det F9 eller F12. Men for all del, husk å ta backup av det du vil trenge, for en re-installasjon vil slette alt du har på pcen som regel. Ser du spør i første post ang Windows 7. Ja, du kan oppgradere, men det koster penger. Om den blir så mye bedre? nei. Etter SP1(2) kom ut til vista er vista blitt veldig bra å bruke. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Å heve pcen 2 cm hjelper nok ganske mye. En ekstra kjøleplate under hjelper jo også. Disse får du jo kjøpt på clas ohlson til en 150kr viss jeg husker rett. oppgradere til 4gb ram hjelper lite når du har 32bits windows. For å få utnyttet 4gb så må du har 64bit windows. Så vil du ha mer ram, som alltid er kjekt, så bør du oppgradere til 64bit windows, å da går du jo for windows 7. 30 grader er kjempe bra tempratur. Har du sjekket tempraturen når du kjører tunge programmer? Hadde selv en gammel HP maskin som jeg bare spilte Fm10 på, låg på rundt om en 30-40 grader idle, altså når den ikke ble brukt å med en gang jeg begynte å spille FM10 skøyt tempraturen opp i 70grader. Blåste pcen ren for støv og tempraturen sank med 5-6grader som hjalp kjempe mye på støynivået. Kjøpte ekstra kjøler som jeg satt pcen på og da sank tepmraturen med 10grader til. Neste gang du kjøper en bærbar pc: ASUS og DELL er nok det beste merke å kjøpe når det kommer til kjøling og lydnivå. Er også disse pcene som har minst feil. Acer er en ok maskin og kjøpe, spesielt de ekstra tynne pcene, pluss at dem har veldig god batteri tid. Du har jo også samsung sine Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Den går i alle fall nå... Negative ting er først og fremst lyduttak i front, lett å dra ut lydkabel til stereo! Og tastatur, tegn forsvinn og er groper i tastar. Og brente DVDar går ikkje i Pioneer harddiskopptakar. Oppstart har vel alltid vore litt treg. Men skjerm er 1200 x 800, støyar ikkje så mykje, fungert bra utenom nevnte problem. Grunn for å kjøpa ny måtte vera 1980 x 1080 skjerm, 8 GB ram, blueray osv, men på 17" ville det verta dyrt, over 10.000? Eventuelt 15" og ekstra 24" skjerm. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Leste nå en gang til hva du skreiv. Ang rambrikken. Forstår jeg det slik at når du tar ut den ene rambrikken så låser pcen seg mindre ? Da kan det være feil på minnebrikken(e). Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Rambrikka er sikkert ok. Trykkluft på boks + støvsuging ordna problemet. Kanskje ein stans pr dag, særleg ved sjakkspel og lignande. Er vel ikkje unormalt. Derimot "forsvann" ekstern harddisk for ei stund, litt stress. Men frå og tilkobling ordna opp, sendt viktige ting til PC. Tips om rask ekstra ekstern harddisk? Leste nå en gang til hva du skreiv. Ang rambrikken. Forstår jeg det slik at når du tar ut den ene rambrikken så låser pcen seg mindre ? Da kan det være feil på minnebrikken(e). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå