coyoteulf Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Ja, men det er ikke reelt. Ingen sier det. De sier "jeg ringer politiet". Jøss. du vet altså hva alle sier i alle situasjoner! Gud lever! Dersom du sier at du vil anmelde til politiet, så forstår jeg det slik at du vil ha meg straffeforfulgt. Fint for deg det. Det jeg lurer på er hvordan du skiller mellom de to meningene. Hva sier du dersom du ønsker å spesifisere at du vil kontakte politiet MED ønske om straffeforfølgelse? Da sier jeg at jeg vil anmelde til politiet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Det jeg lurer på er hvordan du skiller mellom de to meningene. Hva sier du dersom du ønsker å spesifisere at du vil kontakte politiet MED ønske om straffeforfølgelse? Da sier jeg at jeg vil anmelde til politiet. Hva sier du dersom du ønsker å spesifisere at du vil kontakte politiet UTEN ønske om straffeforfølgelse? Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hva sier du dersom du ønsker å spesifisere at du vil kontakte politiet UTEN ønske om straffeforfølgelse? Dersom jeg vil at politiet skal ta affære mot noen så sier jeg at jeg skal anmelde. Så enkelt er det. Endret 29. januar 2012 av coyoteulf Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Betydningen av de to brukene er radikalt ulike. Likevel velger du å bruke et for for begge typer. Endret 30. januar 2012 av Griffar 4 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Betydningen av de to brukene er radikalt ulike. Likevel velger du å bruke et for for begge typer. Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Politiet løfter aldri en finger om de ikke lukter en potensiell straffesak der de kan fiske inn bøter til statskassen eller føre inn som "oppklart" i statistikken. Purken vil bestandig spørre innringer om det vil bli aktuelt å anmelde vedkommende, hvis ikke "er det ingenting de kan gjøre". Lenke til kommentar
DeadmauS Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg kan ikke tro at det i hele tatt blir satt spørsmålstegn ved dette :!: 2 Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Her er det en del rare meninger om hvordan ting faktisk fungerer, så jeg skal forsøke å forklare dette på best mulig måte. Hjemler for å gripe inn finner du i politivedtektene, politiloven, politiinstruksen, straffeloven/straffeprossessloven. La oss først skille "melde ifra til politiet" og "anmelde en sak til politiet". En anmeldelse er ikke å ringe politiet for å klage på bråk, da melder du ifra om en situasjon. Dersom du ser en slåsskamp på byen, så anmelder du ikke slosskampen selv om du ringer. Å anmelde vil si at du som melder eller fornærmet ønsker å straffeforfølge et straffbart forhold. Dersom du har vært offer for f.eks legemsfornærmelse, kan du anmelde saken til politiet. Du ønsker mao den andre parten straffeforfulgt. Du vil da bli underlagt vitne- og anmelderansvaret. Dersom du ser en slosskamp på byen og ringer politiet, vil det være nettopp det. Du sier ifra til politiet om hendelsen, du anmelder ikke. Du kan nok beregne å bli vitne i en eventuell straffesak. Når du anmelder en sak er du underlagt vitne- og anmelderansvaret, og er pliktig til å fortelle den hele og fulle sannhet uten å legge skjul på noe. Det finnes unntak dersom den mistenkte er i familie med deg. Dersom politiet kommer midt i en slosskamp er det vanlig at forholdet blir anmeldt av politiet, spesielt dersom hendelsen er alvorlig. Dersom partene klarer å oppføre seg når politiet ankommer, hender det at man får et pålegg om å fjerne seg fra området. Partene får ofte beskjed om å evt anmelde forholde dagen etter. Dersom naboen din støyer, kan du ringe politiet for å melde ifra. Politiet vil, om mulig, ta en tur for å prate med den støyende parten. Ingen anmeldelse så langt. Politiet vil vurdere saken på stedet, og dersom det har forekommet/forekommer støy, vil parten få et pålegg om å dempe seg. Dersom dette pålegget ikke blir fulgt, vil vedkommende kunne bli anmeldt for å ikke etterkomme pålegg (politiloven). Klokkeslett for ro står blant annet i politi-vedtektene. Disse kan variere fra kommune til kommune. Dette er veldig grovt beskrevet, men håper det gir noe svar. Og til slutt: folk har mange merkelige teorier om hvordan politiet faktisk arbeider..... og det ser ut til at alle vet hvordan politiet skal gjøre jobben sin, faktisk bedre enn politiet selv. Endret 30. januar 2012 av Mokolotivet 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå