Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet handle uten anmeldelse?

coyoteulf

Anbefalte innlegg

Zzz. Som ventet har dette utviklet seg til usaklig flisespikkeri.

Poenget er at politiet ikke kan involvere seg i en konflikt mellom to parter uten at den ene har meldt den andre til nettopp politiet.

Dette er jo ikke sant. Om politiet ser to personer som slåss på gaten kan de selvsagt gripe inn uten at noen har tilkalt politiet først.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det kan politiet. Og ikke bare kan, de gjør det! Daglig! Jeg har selv sett det.

Unntak er selvsagt om de bevitner en hendelse, eller om noen utenforestående melder fra til politiet.

Mer usaklig flisespikkeri. Dette er så off-topic og irrelevant at mod likegodt kan slette de siste 20 innleggene.

Lenke til kommentar

Unntak er selvsagt om de bevitner en hendelse, eller om noen utenforestående melder fra til politiet.

Mer usaklig flisespikkeri. Dette er så off-topic og irrelevant at mod likegodt kan slette de siste 20 innleggene.

Da er jo dette "unntaket" nærmest normen egentlig, da dette forekommer svært ofte. Forøvrig er jeg enig i at det er off-topic, men flisespikkeri er det ikke, all den tid vi rett og slett svarer på en påstand som åpenbart er uriktig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Da er jo dette "unntaket" nærmest normen egentlig, da dette forekommer svært ofte. Forøvrig er jeg enig i at det er off-topic, men flisespikkeri er det ikke, all den tid vi rett og slett svarer på en påstand som åpenbart er uriktig.

Jeg har vært saklig og spesifikk forhold til problemstillingen. Kan politiet involvere seg i en krangel om bråkete husvask uten at en av partene anmelder den andre til poltitiet? Selvsagt ikke.

At poltiet kan gripe inn dersom de ser en slåsskamp på gaten er totalt irrelevant, off-topic og meningsløst å dra inn i tråden.

Lenke til kommentar

Poenget er at politiet ikke kan involvere seg i en konflikt mellom to parter uten at den ene har meldt den andre til nettopp politiet.

Du forstår utmerket godt hva vi mener når vi snakker om å anmelde noe til politiet, så flisespikkeriet er det du som står for.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Som svar til denne posten i den andre tråden:

Jeg har vært saklig og spesifikk forhold til problemstillingen. Kan politiet involvere seg i en krangel om bråkete husvask uten at en av partene anmelder den andre til poltitiet? Selvsagt ikke.

At poltiet kan gripe inn dersom de ser en slåsskamp på gaten er totalt irrelevant, off-topic og meningsløst å dra inn i tråden.

Det er ikke irrelevant å trekke inn, all den tid du ikke har spesifisert at du kun snakker om "krangel om bråkete husvert". Innleggene dine bærer derimot preg av en allmenngyldig holdning til anmeldelse, hvor alle konflikter mellom to personer må anmeldes for at politiet skal involvere seg. Om du ikke ønsker "flisespikkeri" bør du nesten bli flinkere til å formulere deg klart.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du forstår utmerket godt hva vi mener når vi snakker om å anmelde noe til politiet, så flisespikkeriet er det du som står for.

Å ringe og klage på at noen bryter loven til politiet = å anmelde til politiet.

Som svar til denne posten i den andre tråden:

Det er ikke irrelevant å trekke inn, all den tid du ikke har spesifisert at du kun snakker om "krangel om bråkete husvert". Innleggene dine bærer derimot preg av en allmenngyldig holdning til anmeldelse, hvor alle konflikter mellom to personer må anmeldes for at politiet skal involvere seg. Om du ikke ønsker "flisespikkeri" bør du nesten bli flinkere til å formulere deg klart.

Når tråden heter "bråkete husvert" så er det faktisk i den konteksten jeg diskuterer.

Lenke til kommentar

Når tråden heter "bråkete husvert" så er det faktisk i den konteksten jeg diskuterer.

Flott! Da ser du selv at det er fryktelig lite passende å skrive "Poenget er at politiet ikke kan involvere seg i en konflikt mellom to parter uten at den ene har meldt den andre til nettopp politiet." uten å spesifisere konteksten din.

Skriv heller "politiet kan ikke involvere seg i en konflikt mellom utleier og leietaker angående husbråk uten at det foreligger en anmeldelse". Er forøvrig usikker på om dette egentlig stemmer (kommer vel litt an på det generelle støynivået og allmenn sjenanse), men det er uansett mer beskrivende for påstanden din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen her lest en politilogg? Der står det ting politiet har gjort som ikke krever anmeldelse. Eksempler på dette er husbråk og bråk på byen og lignende.

Selvsagt kan politiet gjøre ting uten anmeldelse.

Det er det vel ingen som bestrider. Jeg diskuterte konkret i forhold til den saken som lå til grunn for tråden.

Å ringe og klage på at noen bryter loven til politiet = å anmelde til politiet.

Hva kaller du da å anmelde et forhold til politiet?

Anmelde lovbrudd til politiet = anmelde lovbrudd til politiet. Hva er vanskelig å forstå her?

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er formkrav ved en anmeldelse er ikke alle henvendelser til politiet eller påtalemyndighetene en anmeldelse. Politiet har en rekke oppgaver utover det å ta i mot anmeldelser, f.eks yte borgerne hjelp og tjenester når forholdene tilsier at bistand er påkrevet og naturlig.

Mhm. Men i en konflikt mellom to personer, hvordan skal politiet kunne løse den uten at det foreligger en anmeldelse av et eller annet slag?

De er vel ikke synske?

Det var for øvrig et retorisk spørsmål. Dette er en avsporing og way off-topic.

Med fare for å gjenta meg selv ikke alle henvendelser til politiet eller påtalemyndighetene en anmeldelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er vanskelig å forstå er forskjellen mellom å ringe til politiet for å be om hjelp uten å ønske å anmelde, og å ringe for å be om hjelp og ønske å anmelde.

Hva er forskjellen på å kontakte politiet uten at noen blir straffeforfulgt og å kontakte politiet for å straffeforfølge?

For flertallet her så brukes "anmelde" kun om sistnevnte. Det er en radikal forskjell. Du velger å kalle første for anmeldelse, og derfor automatisk blir andre også anmeldelse.

Endret av Griffar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For flertallet her så brukes "anmelde" kun om sistnevnte. Det er en radikal forskjell. Du velger å kalle første for anmeldelse, og derfor automatisk blir andre også anmeldelse.

Jeg har skjønt at definisjonen vi opererer med er annerledes. Men det er ingenting som tilsier at min definisjon er gal, selv om folk kverulerer aldri så mye.

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at definisjonen vi opererer med er annerledes. Men det er ingenting som tilsier at min definisjon er gal, selv om folk kverulerer aldri så mye.

Nei. Derfor spør jeg:

Hvordan ordlegger du deg for å skille på de to? Har du et ord for hver av dem, eller må du bruke flere ord hver gang for å spesifisere?

Lenke til kommentar

Hvordan ordlegger du deg for å skille på de to? Har du et ord for hver av dem, eller må du bruke flere ord hver gang for å spesifisere?

Det pleier ikke å være et stort problem i hverdagen.

Dersom det er husbråk som jeg vil ha slutt på så sier jeg at jeg vil anmelde til politiet om de ikke holder fred.

Jeg sier ikke at jeg vil kontakte politiet for å anmode om hjelp men ikke anmelde for det er et helt annet begrep som gjelder videre straffeforfølgelse og det er ikke saken fordi jeg vil bare at de skal holde fred og derfor skal jeg kontakte politiet men igjen uten å formelt levere inn en skriftlig anmeldelse som vil føre til videre konsekvenser utover at de bare må roe seg.

Det siste virker litt mer tungvint, spør du meg.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan politiet rykke ut for å snakke med huseier hvis leietaker ikke får kontakt med han via melding, telefon eller brev. Politiet blir da i denne situasjonen meglere, og de prøver mest sannsynlig å komme til enighet slik at noen av partene slipper å bli anmeldt. Jeg sier ikke at politiet prioriterer disse sakene, men de rykker ihvertfall ut til slikt innimellom.

Lenke til kommentar

Det pleier ikke å være et stort problem i hverdagen.

Dersom det er husbråk som jeg vil ha slutt på så sier jeg at jeg vil anmelde til politiet om de ikke holder fred.

Jeg sier ikke at jeg vil kontakte politiet for å anmode om hjelp men ikke anmelde for det er et helt annet begrep som gjelder videre straffeforfølgelse og det er ikke saken fordi jeg vil bare at de skal holde fred og derfor skal jeg kontakte politiet men igjen uten å formelt levere inn en skriftlig anmeldelse som vil føre til videre konsekvenser utover at de bare må roe seg.

Det siste virker litt mer tungvint, spør du meg.

Ja, men det er ikke reelt. Ingen sier det. De sier "jeg ringer politiet".

Dersom du sier at du vil anmelde til politiet, så forstår jeg det slik at du vil ha meg straffeforfulgt.

Det jeg lurer på er hvordan du skiller mellom de to meningene. Hva sier du dersom du ønsker å spesifisere at du vil kontakte politiet MED ønske om straffeforfølgelse?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...