Gå til innhold

hiberfil.sys - KAN den SLETTES?

G

Anbefalte innlegg

Har sett det er guide der ute på internettet som anbefaler følgende å kjøres under:

"Elevated Command-prompt", som åpnes i Accesories om en høyreklikker for å kjøre command-prompt'et som Administrator ("Run as Administrator").

Kommandoen man skal skrive er:

powercfg -h off

DET GJØR INGEN FORSKJELL, for jeg har fremdeles en hiberfil.sys på nesten 6 Gigabyte. Har også fullført en reboot etter å ha tastet Enter på den "magiske kommandoen" som dere nevnt over. Ingen effekt altså!

Hva gjør jeg galt? Oppskriften har jeg jo fulgt slik den har vært beskrevet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd med .exe filendelse nå. Det fungerer heller ikke. Da tolker jeg command-prompt'en å ikke skille mellom at en skriver kommandoen med eller uten hele filnavnet.

Guiden jeg fulgte sier ingenting om at en skal fysisk forsøke å slette hiberfil.sys manuellt etterpå at man har brukt kommandoen.

Det er en rekke framgangsmåter. Men siden kommando i Administrator command-prompt er det enkle å gjøre, så valgte jeg den. Forstår ikke hvorfor det ikke fungerer. Det at operativssystemet ikke hopper når man sier hopp er hva jeg misliker mye med Vista og Windows 7.

Siden det var flere framgangsmåter, så syntes jeg det var riktig å vise følgende skjermskudd. Kommandoen skulle vel endre disse innstillingene for en så en slipper å gå via menysystemet i Control Panel, skulle ihvertfall tro det, for hvorfor skulle det være en powercfg.exe kommando om den ikke klarte jobben selv?

post-30484-0-43746700-1327834713_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser ut til at problemet med min Windows 7 Pro installasjon kan ha andre årsaker også.

Men jeg synes fremdeles det er merkelig at hiberfil.sys har samme størrelse som før.

Jeg har Rollback RX på systemet. Det kan spise opp plass, men det skal jo IKKE ha noe å si på hvordan Windows rapporterer hiberfil.sys størrelsen. De andre mulige problemene mine, kan kanskje forklares her:

Rollback RX problematikk:

Andre problemer knyttet til at disk-plass spises opp:

Lenke til kommentar

Hva får du med kommando powercfg -a?

Eksempel, har brukt powercfg -h off:

C:\Users\xxx>powercfg -a

The following sleep states are available on this system: Standby ( S1 S3 )

The following sleep states are not available on this system:

Standby (S2)

The system firmware does not support this standby state.

Hibernate

Hibernation has not been enabled.

Hybrid Sleep

Lenke til kommentar

Får dette med attribut -a:

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]

Copyright © 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\xxx :-P xxx :-D xxx ;-) xxx>powercfg -a

The following sleep states are available on this system: Standby ( S1 S3 )

The following sleep states are not available on this system:

Standby (S2)

The system firmware does not support this standby state.

Hibernate

Hibernation has not been enabled.

Hybrid Sleep

"Hibernation has not been enabled", tolker jeg som at hibernation er fjernet fra Start-menyen ihvertfall. Som ved den tidligere -h off attributten vi forsøkte med (3 ganger).

Har ikke saumfart systemet. Men med programvare som f.eks. SpaceSniffer ser en tydelig at hiberfil.sys ennå er gigantisk stor.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

høyreklikk på kommandpromtet og velg kjør som administrator

skriv så

powercfg -h off

og fila forsvinner fremdeles ikke?

Er du administrator på maskinen?

Lenke til kommentar

Bare ta eierskap på filen og slett den manuelt.

Ligger det hiberfil på root nivå fra en "annen" Win installasjon forsvinner den ikke alltid med powercfg -H off grunnet feilaktige fil rettigheter på den. Som sagt bare ta ownership på den og delete.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...