Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkforsegling/vedlikehold av hvit bil.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har litt spm rundt lakkforsegling samt vedlikehold av hvit lakk. Har merket nå på vinteren at det veldig vanskelig å holde bilen ren, når jeg ikke bruker svamp, men bare selvvask automatene på div bensinstasjoner.

Tenkte derfor på å lakkforsegle bilen. Har hørt/googlet litt om Ditech, men finner da ut at lakken kan bli veldig matt, og den krever jo påfyll hvert år? Finns det andre alternativer som er minst like bra som ditech?

og er det for sent å lakkforsegle bilen når den nærmerer seg 3 år? (2009 modell).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Har litt spm rundt lakkforsegling samt vedlikehold av hvit lakk. Har merket nå på vinteren at det veldig vanskelig å holde bilen ren, når jeg ikke bruker svamp, men bare selvvask automatene på div bensinstasjoner.

Tenkte derfor på å lakkforsegle bilen. Har hørt/googlet litt om Ditech, men finner da ut at lakken kan bli veldig matt, og den krever jo påfyll hvert år? Finns det andre alternativer som er minst like bra som ditech?

og er det for sent å lakkforsegle bilen når den nærmerer seg 3 år? (2009 modell).

Hei!

Jeg skal komme med mine erfaringer og det jeg vet i korte trekk. Bilvedlikehold er vitenskap! :p

Bilen utsettes for utrolig mye dritt i forskjellige former, spesielt nå på vinterstid. Du har alt i fra fuglebajs som er som syre for lakken, til salt, trafikkfilm, tjære og asfalt osv. Og du har forskjellige type avfettinger/såper for å ta de forskjellige tingene.

Noen tips om du vil ha en fin bil/lakk, om det ikke er for sent følger:

-Ikke bruk svamp!! Da er du garantert en lakk som er full av swirls, noe som de aller fleste biler i dag har pga folk vasker feil. Vaskehanske er det du skal ha. f.eks denne: hanske

-Ditec er unødvendig dyrt og du kan gjøre jobben like bra selv, men det vil koste deg noen timer med arbeid og investeringer i utstyr, men er jo moro å holde en fin bil selv.

-Det du trenger er en del vaskeutstyr for å klare å vaske den ordentlig. En bøtte, helst med Gritguard, vaskehanske, egne børster til hjul/felg, diverse avfettinger og en god bilshampo.

Vaskebøtte: bøtte

Med den bøtta kan du ta med varmt såpevann til selvvasken pga den har skikkelig lokk, og du kan sleppe vaskehansken i bøtte uten at den detter ned i all grusen.

Avfetting: SurfX

Så har du forskjellige avfettinger som tar Asfalt og metallpartikler på felg og lakk.

Prickbort tar asfalt og tjære, som du kjenner som nupper i lakken, gjerne på dører og nederste på listene på bilen. Prickbort kan kjøpes på statoil og Bilxtra f.eks.

Så har du noe som heter IronX, den tar alt av metallpartikler som f.eks bremsestøv på lakk og felg. Kjøpes på www.scandicshine.no

Det du trenger er da å vakse bilen grundig.

På med Prickbort som virker i 5-6 minutter, over hele bilen. Spray på med SurfX HD avfettingen som du har blandet ut 1:3. La den ligge oppå der i 5-6 minutter. Spyl av bilen med høyttrykk.

Nå tar du på IronX på alt i fra vinduene og ned, inkludert felg! La det virke i 10 minutter ca. Gni det inn i felgene med en børste, spyl av! (Husk at du må tørke bilen før du tar på IronX).

Tørke bilen bruker du et mikrofiberhåndkle til, aldri bruk vanlig håndkle eller pusseskinn. Det riper. Og du vil også ripe bilen om du ikke har vasket grundig.

Når du nå har vasket bilen med diverse avfettinger skal den være nesten helt ren og fri for nupper som kommer av møkk, asfalt og metallpartikler, salt osv. Nå kan du ta en berøringsvask med den bøtta, shampo og hansken. Spyl av og bilen skal være skinnende ren! :)

Er det noe som sitter nå burde du bruke Clay for å fjerne det, men det er litt risky siden det kan lage småriper og du burde i tilfellet ha en poleringsmaskin som kan fjerne disse.

Anyways, bilen er vasket og tørket, aldri vært renere etter å ha blitt utsatt for det beste av vaskemidler! Du er fornøyd og bilen smiler mer enn noen gang.

Nå er det tid for forsegling!!

Det beste er egentlig å gjøre dette med maskin, siden bilen er noen år og kunne ha godt av en korrigering(fjerne vaskeriper og småriper) generelt, dette klarer du ikke for hånd. Dette blir litt avansert og koster mye mer pga maskinen koster penger osv osv. Du vil klare å gjøre det fint for hånd også.

Da anbefaler jeg Meguiars 3-stegs behandling. Kjøpes hos Bilxtra f.eks.

Steg 1: Deep Crystal Paint Cleaner, denne renser lakken og kalles gjerne for en lakkrens. Fjerne skit som sitter dypt i lakken som vanskelig fjernes for håndvask osv. Viktig steg om du vil at forseglingen skal sitte og resultatet skal bli bra.

Steg 2: Deep Crystal Polish, dette er selve poleringen. Dette er det som avgjør hvor blank bilen din blir, du vil friske opp lakken og den vil bli blank og fin. Dette er en polish som er beregnet for håndbruk og vil derfor fylle igjen småriper og ikke fjerne litt klarlakk sånn det er ved maskinbruk.

Steg 3: Deep Crystal Carnabua Wax, nå har du kommet til forseglingen. Dette er en voks i dette tilfellet. Du har forskjellige typer forseglinger. De mest vanlige er voks og syntetiske sealere. Jeg har gode erfaringer med voks! Voksen kan f.eks påføres med en påføringspute (foam applicator), la den tørke iht. brukerveiledningen og buff av med en mikrofiberklut!

Alle 3 stegene påføres og buffes av med mikrofiberklut!

Hovedpoenget mitt er at du kan ha det gøy, og gjøre det omtrent like billig som det Ditec kan tilby. Det koster deg kanskje noen ekstra kroner nå i starten. Men de produktene du kjøper vil holde i mange år og kostnadene vil bli lavere etterhvert, i tillegg for du et mye bedre resultat for bilen din!

Sikkert glemt masse, men fikk da skrevet noe!

Kan anbefale www.detailersclub.no for mer info. Be warned, det er avhengighetsskapende med bilhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo legge til at det du oppnår med en slik behandling er at bilen vil være lettere å holde ren. Du kan bortimot spyle den helt rein med bare vann! I tillegg vil vann og skit ikke legge seg så lett på bilen.

Det viktigste er at om du gjør noe som dette, så må du ikke bruke sterke vaskemidler på bilen da det vil fjerne beskyttelsen. Bruk f.eks en blanding på 1:40 på den SurfX avfettingen.

Lenke til kommentar

Takk for ett langt og informativt innlegg.

Skal dra med meg en god del av tipsene som du ga til meg :)

Grunnen til at jeg ville kjøre på med ditech eller en eller annen lakkforsegling var nettopp pga arbeidet :p men virket jo ikke så altfor komplisert, så kanskje jeg burde ta utfordringen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...