Gå til innhold

Anbefalte innlegg

GTX 560 Ti er bedre rett og slett fordi det har flere cuda kjerner, kan jo legge til at det var GTX 560 ti som kom først, og så kom "ikke Ti" versjonen som et kort med lavere ytelse og lavere pris, kan jo også legge til at GTX 560 er et ganske idiotisk kort fordi HD 6870 yter bedre til en mindre pris

Ok, da vet jeg det.

Men hvor mye bedre i % tror dere at det nye oppsettet er i ytelse i spill over det jeg har nå?

Etter hva jeg har sett så er jo det Asus GTX 560 TI DCII TOP 1 GB kortet jeg har i mitt oppsett noe kraftigere enn AMD Radeon HD 6870 1 GB. Så regner med at det kortet AMD har da som er noen få % kraftigere enn det Asus kortet i mitt oppsett må bli et AMD kort som dette da?

Jeg spør siden jeg egentlig har brukt ATI kort og vært en stor fan av dem de siste 6-7 årene. Så vil bare vite hvilket AMD kort med ca samme ytelse som Asus GTX 560 TI kortet jeg måtte ha gått for om jeg vil ha hatt det?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Vindicator

Radeon HD 6950 yter bedre enn GTX 560 TI dog med en litt høyere prislapp. Fordelen med 6950 er at du kan unlocke det til 6970 som koster en god del mer og yter også en god del mer. Mer info om dette finner du her: her. Hvis du går for å unlocke 6950 kan du regne med en betydelig økning i ytelse til fordel for en marginal økning i pris.

Du vil ikke trenge noen ekstra kjølepasta hvis det medfølger din CPU kjøler.

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Hei Vindicator

Radeon HD 6950 yter bedre enn GTX 560 TI dog med en litt høyere prislapp. Fordelen med 6950 er at du kan unlocke det til 6970 som koster en god del mer og yter også en god del mer. Mer info om dette finner du her: her. Hvis du går for å unlocke 6950 kan du regne med en betydelig økning i ytelse til fordel for en marginal økning i pris.

Lykke til!!

hvis man bare overklokker HD 6950 til nivået til HD 6970 vil det være 2% forskjell, uansett kan de færrest ev dagens HD 6950 unlockes, strømbrukes økes også betraktelig ved unlock i forhold til å bare overklokke

Lenke til kommentar

Hei Vindicator

Lykke til!!

Hei.

Det jeg har lest og hørt er at 2 GB versjonene av Radeon 6950 er kraftigere om du spiller på oppløsning som 2560x1440 eller høyere. Utenom det så er Radeon 6950 og GTX 560 TI så si like kraftig. Nå er jo det Asus kortet jeg har i mitt oppsett en overklokket versjon som er en del bedre enn den standarde GTX 560 TI versjonen.

Ellers så kjører jeg på 1920x1080 i oppløsning siden jeg bruker en Full HD TV som PC skjerm. Ja jeg bruker en 32 tommers Samsung LED-TV :thumbup:

Jeg leste om dette med at man kunne flashe en Radeon 6950 til 6970 i går, men de fleste anbefalte å ikke gjøre det. Det dem anbefalte å gjøre med Radeon 6950 var å låse opp shader-frekvensen sånn at du kunne overklokke den til Radeon 6970 hastighet.

Nå bruker jeg jo også å lage meg noen filmer av og til via Adobe Premiere Pro og Adobe After Effects, og vil ikke da CUDA greia i GeForce kortene komme til nytte da?

Lenke til kommentar

Hei igjen

Har sjekket det ut,men finner ingen spesifikke svar. Hvis rendering er din hovedgreie går du 560 TI,men hvis spilling er din hovedgreie går du for 6950. Forøvrig vil jeg nevne at begge to er knakende gode kort i spilling.

Lykke til!

Lenke til kommentar

560 TI vs 6950

Cuda Cores i kortene kommer til nytte i slike programmer,men jeg vil ikke uttale meg hvor høyt det yter over mot feks 6950. Skal sjekke det ut.

Hvis du ser her på den testen som du linket til, så har det GTX 560 TI kortet dem tester med her dette som hastigheter.

Core Clock: 822MHz

Shader Clock: 1644MHz

Memory Clock: 4008MHz

Det GTX 560 TI DCII TOP kortet jeg har i min liste har dette som hastigheter.

Core Clock: 900MHz

Shader Clock: 1800MHz

Memory Clock: 4200MHz

Så den er jo noe kraftigere, så er derfor jeg sier at Radeon 6950 og det kortet i min liste er så si like kraftig. Det kortet jeg har i listen er jo et GTX 560 TI DCII TOP kort.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har vist nok klart å få datamaskinen min til å starte opp igjen og installere Windows 7 med 2 av RAM brikkene koblet i hovedkortet, altså 2 GB med RAM. Det vil si at jeg ikke har de 2 siste RAM brikkene i hovedkortet som da tilsier at jeg mangler 2 GB med RAM.

Dette fikk jeg til etter at jeg demonterte hele PC'en og fjernet en god del støv og så satt den sammen igjen.

Men er fortsatt noe rart med enten hovedkortet eller RAM'en siden jeg ikke får gjort noe med maskinen om jeg har alle 4 RAM brikkene koblet i hovedkortet.

Jeg mistenkte at det var PSU'en som var gåen, men har prøvd den i en annen maskin hvor den fungerte bra.

I morgen skal jeg prøv en annen PSU i maskinen min for å se om det samme skjer da.

Ellers å har jeg ikke solgt MacBook Air'en min enda, men har en som er meget interresert i den, men han må vente til den 15. Februar før han kan kjøpe den.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har nå kjørt datamaskinen min i en liten stund nå, og det er bare å konstatere at den er veldig ustabil. Jeg får bare maskinen til å kjøre noe stabilt med kun 1 RAM brikke (1 GB) i hovedkortet.

Harddiskene fjusker en del dem også, men går greit etterhvert. Men det værste er jo at maskinen slår seg av når jeg starter et spill eller ser litt på 1080p filmer via YouTube. Enten kutter bare skjermkortet ut eller så slår maskinen seg bare av.

Fikk ikke testet maskinen min med kompisen min sin PSU i dag, men skal få det gjort i morgen. Jeg har mine mistanker på at PSU'en er noe feil på. Og er det tilfellet, så må jeg skifte ut de 4x SATA kablene, CPU-kjøleren og LED-lyset til kabinettet mitt mot en 650w Corsair PSU.

Så jeg håper at PSU'en ikke er gåen, men har min magefølelse på at den faktisk er på tur å ryke.

Ellers så regner jeg med at en 650w PSU i fra Corsair skal klare å drive 2x GTX 560 TI DCII TOP kort uten problem?

Og hva tror dere som er årsaken til at dette skjer?

EDIT: I følge denne linken her, så er er GeForce GTX 560 Ti (ikke overklokket versjon) 71.21% kraftigere enn en Radeon HD 4870.

Den overklokkede versjonen som jeg skal ha er sikkert 78-80% kraftigere enn en Radeon HD 4870 da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg har nå i kveld testet ut en annen PSU som er kompisen min sin og kan med sikkerhet si at det er noe tull med minneslottene på hovedkortet. Minnebrikkene fungerer av og til så dem funker bare når hovedkortet selv vil at dem skal fungere.

Jeg har også funnet ut at PSU'en jeg har nå er gåen, så jeg prøvde med kompisen sin PSU i min maskin, og da fikk jeg testet ut RAM brikkene og dem fungerer fint når hovedkortet ville la dem funke. Her kunne jeg starte alle spill jeg hadde og kunne også kjøre en 1080p film 100% smooth.

Så det betyr at jeg blir nødt til å forandre på oppsettet mitt igjen for å få satt inn en ny PSU.

Da blir jeg nødt til å ta Corsair A70 CPU-kjøleren, de 4x runde SATA kablene og dette NZXT LED lyset bort for en ny PSU.

Hvilken PSU (med modulære kabler) kan dere anbefale meg da?

Maksprisen jeg kan betale for en ny PSU er 900 kr.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Corsair HX 650W er en god PSU. Silver Power SP-SS750M er på tilbud, en god PSU til den prisen. Den har dog mye dårligere garanti.

Merk at disse er overkill for ditt oppsett, men det kan lønne seg å betale en del for PSU da den kan bli med i ditt neste bygg. :)

Ok, takker for svar.

Holder en 650w PSU til 2 x Asus GeForce GTX 560 Ti DCII TOP kort?

Jeg spør siden jeg har planer om å kjøpe en til av det skjermkortet senere en gang.

Også lurer jeg på om det har noen betydning at denne PSU'en her i fra Corsair har så mye mindre strømuttak i forhold til denne Corsair PSU'en?

EDIT: I følge denne kalkulatoren her, så trekker maskinen med de nye tingene jeg skal kjøpe 420w med kun ett stock NVIDIA GeForce GTX 560 Ti kort og i5-2500k CPU'en (ikke overklokket). Men siden den GPU'en jeg skal ha er noe overklokket, så vil den nok trekke litt mere watt. Så rundt 440w vil muligens være mere riktig da.

Med 2x av det skjermkortet jeg skal ha, så havner jeg på ca 560-570w som vil være anbefalt da.

Og tar vi med en fin overklokk på 4.5 Ghz og med 1.45v på CPU'en, så havner vi på 598w. Og tar vi med det 2 av det skjermkortet jeg skal ha som trekker litt mere strøm en stock GTX 560 Ti kortene, så havner vi vel på rundt 620w som er anbefalt.

Så regner med at 650w skal holde da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

650W vil være nok for GTX560 Ti i SLI, men 750W er anbefalt. Om du kan strekke deg 49 kr over budsjettet, får du denne PSUen. Merk at HX-serien har 7 års garanti, mot 5 år på TX-serien (ikke det at TX er dårlig). XFX CORE EDITION 750W PSU får du litt billigere. Selv har jeg et Corsair AX850 med et GTX560 Ti og 2600K, men det var en langtidsinvestering for jeg tenker på Crossfire/SLI med de nye kortene som kommer. :)

Lenke til kommentar

650W vil være nok for GTX560 Ti i SLI, men 750W er anbefalt. Om du kan strekke deg 49 kr over budsjettet, får du denne PSUen. Merk at HX-serien har 7 års garanti, mot 5 år på TX-serien (ikke det at TX er dårlig). XFX CORE EDITION 750W PSU får du litt billigere. Selv har jeg et Corsair AX850 med et GTX560 Ti og 2600K, men det var en langtidsinvestering for jeg tenker på Crossfire/SLI med de nye kortene som kommer. :)

Ok :)

Vet du hva forskjellen på de 2 Corsair PSU'ene jeg linket til over er utenom at TX versjonen har mindre strømuttak?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

TX 650W har en 140 mm vifte mot 120 mm på HX 650W, men det har ikke noe å si. HX-serien har bedre rippelkontroll og er mer modulær enn TX-serien. TX 650W har 2 PCI-e tilkoblinger, HX 650W har 4 (mao, flere grafikkort kan brukes). Ingen vesentlige forskjeller ellers. :)

EDIT: Sist men ikke minst; HX har 7 års garanti.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

TX 650W har en 140 mm vifte mot 120 mm på HX 650W, men det har ikke noe å si. HX-serien har bedre rippelkontroll og er mer modulær enn TX-serien. TX 650W har 2 PCI-e tilkoblinger, HX 650W har 4 (mao, flere grafikkort kan brukes). Ingen vesentlige forskjeller ellers. :)

EDIT: Sist men ikke minst; HX har 7 års garanti.

Den er grei.

Etter å ha tenkt litt så tror jeg det blir tryggest å kjøpe denne strømforsyningen med tanke på fremtidige oppgraderinger osv.

Jeg må nok strekke meg ca 200-300 kr over det jeg egentlig kan bruke, men jeg skal prøve å få solgt min gamle PC skjerm til 500 kr sånn at jeg kan få kjøpt det jeg trenger nå.

Lenke til kommentar

Ok, noen få endringer i planen. Jeg blir til å bestille i fra Komplett i stedet i dag, selv om det blir noen kroner dyrere. Jepp, jeg sender avgårde min MacBook Air til hun som skal kjøpe den så :) .

Men jeg lurer på om man kan overklokke disse 1600 MHz DDR3 RAM brikkene i fra Corsair opp til 1866 MHz?

EDIT: Da har jeg bestillt dette i fra Komplett.

CPU, Hovedkort, Skjermkort, RAM og PSU.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Vil bare legge til noe ang PSUer.

En Corsair HX750W klarer fint å dra 2 stk HD7970 + overklokk på cpu uten problem.

Du trenger nok ikke mer en en god kvalitets psu på 550W.

Corsair HX og AX

Seasonic X

Antec

XFX XXX

Dette er dem som blir anbefalt på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Vil bare legge til noe ang PSUer.

En Corsair HX750W klarer fint å dra 2 stk HD7970 + overklokk på cpu uten problem.

Du trenger nok ikke mer en en god kvalitets psu på 550W.

Corsair HX og AX

Seasonic X

Antec

XFX XXX

Dette er dem som blir anbefalt på det sterkeste :)

Vel, med tanke på at jeg har 5 års garanti på strømforsyningen som jeg kjøpte (Corsair HX 750w), så tenkte jeg heller at jeg kan kjøpe en litt kraftigere PSU sånn at jeg er future proof. For på 5 år så vil jeg nok oppgradere en del ting i data'en.

Ellers så funker datamaskinen veldig bra nå med de nye tingene. Det neste jeg skal kjøpe er Corsair A70 cpu-kjøleren siden denne stock kjøleren som følger med prosessoren er litt dårlig.

Jeg kan kjøre Battlefield 3, S.T.A.L.K.E.R. Call Of Pripyat, F.E.A.R. 3, Crysis 2 og de andre spillene jeg har på høyeste grafikkinstilling med 40-50 FPS. Nå gjelder ikke dette for Metro 2033 hvor jeg bare kan kjøre på High og ikke Very High. Jeg kan heller ikke kjøre med 4x AA på Metro 2033, selv på High.

Jeg tok også en Super Pi test på maskinen. Den klarte jeg på 10 sekunder med 1M (1 million kalkuleringer). Dette klarte min gamle maskin på 34-35 sekund heh.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...