Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal skrive ned årsaken i en spoiler på hvorfor jeg har bestemt meg for å kjøpe nye PC deler.

Nå er det slik at min datamaskin har bestemt seg for å streike litt i ny og ne de siste dagene. Og det er jeg blitt mektig lei av nå.

Det begynnte først med at noen av harddiskene mine startet å lage noen rare lyder. Så jeg måtte bare trekke ut strømmen på de harddiskene når jeg ikke brukte dem. Neste problem var at min eksterne harddisk startet også å lage rare lyder når jeg koblet den til USB porten i fronten på kabinettet mitt.

Disse 2 tingene har den gjort nå i 3-4 dager eller noe sånt. Så jeg viste jo fra før av at noe var galt, men hadde ingen anelser på hva disse problemene var.

Så kom fredag som var nå 27 Januar 2012. Da måtte jeg skru av datamaskinen min slikt at jeg kunne koble til mine harddisker (jeg kan starte diskene / slå på strømmen til diskene mens jeg er i Windows, men jeg slår av maskinen uansett for sikkerhetens skyld).

Når jeg hadde gjort det, så kom neste problem. Maskinen ville ikke gi meg noen bilder på TV skjermen min (Samsung 32-tommers LED-TV) når jeg slo på datamaskinen. Da tenkte jeg jo at det måtte være noe galt med skjermkortet. Så jeg flyttet DVI til HDMI adapteret mitt i fra utgang 1 til 2. Men fikk ingen bilde her heller. Så jeg prøvde da å flytte skjermkortet i fra PCI-E spor 1 til 2 og 3. Men her funket ingenting her heller.

Da gikk jeg å hentet mitt gamle Radeon skjermkort og prøvde med den også. Og her fikk jeg heller ikke noe bilde uansett hva jeg gjorde. Men da fikk jeg hvertfall bekreftet at det ikke var noe feil med det skjermkortet jeg har nå.

Tok så en reset på BIOS'en og prøvde med ett nytt BIOS batteri uten at det hjelp det heller. Tok ut alle kabler og sjekket at alle kabler / strømkabler satt fast som dem skulle. Men ingenting hjalp.

Nå hadde det gått så lang tid at jeg måtte sove. Og senere neste dag så satt jeg og tenkte og tenkte på hva det kunne være. Så tenkte jeg at jeg skulle prøve igjen med kun 1 av 4 RAM brikker på hovedkortet.

Etter det så skjedde det som jeg aldri trodde ville skje, jo at datamaskinen ga meg bilde og at jeg kunne gå videre.

Nå ville jeg jo teste ut de andre RAM brikkene og se om dem funket. Så jeg tok ut den ene RAM brikken som jeg bruker nå og satt inn den andre brikken. Og når jeg gjorde det så fikk jeg en hel masse rare farger på skjermen som da tyder på at den RAM brikken er ødelagt og forhindrer maskinen min i å gi noe bilde og i å starte opp. Prøvde så med de 2 siste brikkene i samme RAM spor (spor nummer 1) og med de 2 så ville ikke maskinen gi bilde i det hele tatt.

Så med andre ord, jeg har 3x RAM brikker (3GB totalt) som er ødelagt.

Men underveis før jeg fant ut at det var RAM brikkene som var problemet, så hadde RAM'en klart å slette hele Windows partisjonen og korruptet noen andre filer på spill disken min. Nå er Windows'en og de få filene dem ødela på spill disken heldigvis ikke noe problem.

Og dette er jo også årsaken til at min eksterne harddisk lager rare lyder når den er tilkoblet USB posten i fronten på kabinettet mitt.

Nå kan jeg jo bruke datamaskinen min som den er med kun 1 GB RAM da og kan jo kjøpe meg noen billige DDR2 RAM brikker som er av samme sort som jeg har nå. Men maskinen min er ganske gammel nå egentlig og hadde trengt seg en oppdatering av hovedkort, CPU, CPU kjøler, RAM og skjermkort.

For øyeblikket så har jeg dette som spesifikasjoner.

Hovedkort: Asus M4A79 Deluxe

CPU: AMD Athlon II 7850 Black Edition

RAM: 2x Corsair 2GB DDR2 XMS2 PC6400 CL5

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 1GB

CPU kjøler: Thermaltake Big Typhoon

Dette er de tingene jeg vil bytte ut mot noe som er MYE bedre.

Det andre jeg har som jeg ikke trenger å skifte ut er Enermax Liberty 620w PSU, 128 GB SSD disk i fra Corsair og 2 TB med vanlig harddisk, viftekontroller, 3.5 tommers minnekortleser i fra Lian Li, SATA kabler, vifter og selvfølgelig et kabinett.

Du kan jo se hvordan maskinen min osv ser ut her. Men er noen småe forandringer på oppsettet mitt siden bildene ble tatt.

Men det er en ting jeg må gjøre for å få dette til da. Jeg blir nemlig nødt til å selge laptop'en min som er en 2010 modell av Apple MacBook Air (11.6 tommeren med de minste spesifikasjonene). Men jeg trenger ikke å gå noe mere inn i detalj på det siden jeg skal selge den via finn.no. Om du er interresert i den så kan du bare kontakte meg via PM.

Jeg må også legge ut noen kroner i tillegg til det jeg får for laptop'en.

Nå har jeg sett på 2 forskjellige oppsett som er noe lik da. Det første oppsettet er dette.

post-31806-0-17520900-1327817421_thumb.png

Det andre oppsettet er dette.

post-31806-0-52268000-1327817424_thumb.png

Forskjellen her er at oppsettet med Intel Core i5 2500k CPU'en har raskere RAM brikke og bedre CPU kjøler mens oppsettet i fra Komplett har en Intel Core i7 2600k CPU mot litt tregere RAM brikke og en litt dårligere CPU kjøler.

Nå bruker jeg jo datamaskinen min i hovedsak til å spille, surfe på nettet og for å se filmer på. Men jeg bruker av og til å redigere mine egne filmer å encode dem til 1080p filmer med H.264 kodeken.

Nå vet jeg at begge oppsettene fungerer meget bra til mitt forbruk. Men hvor mye forskjell vil jeg merke på å encode en film på 20 minutt i 1080p f.eks mellom i5 2500k og i7 2600k?

Hvis forskjellen bare er 10-15%, så går jeg heller for i5 2500k oppsettet. Men hvis forskjellen på å encode en fil blant annet er så mye som 30-32%, så vil jeg muligens vurdere i7 2600k oppsettet.

Og om dere ser på mitt oppsett som jeg har nå, så hvor mye forskjell i prosent tror dere det blir i ytelse i spill i fra det jeg har nå til de 2 nye oppsettene som er i bildene?

Nå vil jeg også høre deres meninger om oppsettet og på hva som er bra og dårlig med mine valg her. Også vil jeg jo høre deres meninger på hvilket oppsett som er best.

Håper på svar i fra dere :thumbup:

Dette er også skrevet i fra min MacBook Air. Jeg kjører den via LED-TV'en min så derfor har jeg 1080p oppløsning på bildene :D .

Hilsen Vindicator.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke gått for Sabertooth kortet. Er mye feil med de og mange som har gått i retur.

P8Z68-V PRO er et mye tryggere valg (pluss at Z68 brikkesettet har flere muligheter enn P67. Bl.a HDMI on-board)

Etter å ha lest dette her så ble jeg mere fristet til Z68 chipset'et.

Men nå har jeg jo en 128 GB SSD fra før av hvor alle mine programmer er installert på. Spillene mine har jeg på en egen partisjon / harddisk.

Leste også testen av Asus Sabertooth P67 her som var gjort av Hardware.no. Og dem var jo meget fornøyd med kortet der.

Så om denne ekstra video funksjonen og SSD caching greia ikke er så viktig for meg så er jo Asus Sabertooth P67 kortet nok i massevis :) .

EDIT: Her er 3 ting som er forskjellig i fra P67 til Z68.

The differences between the P67 and the Z68 boards come down to 3 features:

-Intel SRT (Smart Response Technology) allows SSD caching with a small SSD (<64GB)

-In most cases support for the IGP (Intergraded Graphics on Processor) allows you to use the IGP for graphics or trouble shooting help. Also withthe Lucidlogix Virtu software you can switch between te the dedicated video and the Intel Quick Sync to get the best performance.

-Intel SATA III said to be better performing then the older Marvel controller on the P67 boards.

EDIT 2: Ser at Asus P8Z68-V PRO/GEN3 kortet er PCIe 3.0 Ready. Vil det si at den har fullt støtte for det, eller blir det noe samme tull ala HD Ready på LCD skjermer?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ville ikke gått for Sabertooth kortet. Er mye feil med de og mange som har gått i retur.

P8Z68-V PRO er et mye tryggere valg (pluss at Z68 brikkesettet har flere muligheter enn P67. Bl.a HDMI on-board)

Men nå har jeg jo en 128 GB SSD fra før av hvor alle mine programmer er installert på. Spillene mine har jeg på en egen partisjon / harddisk.

Leste også testen av Asus Sabertooth P67 her som var gjort av Hardware.no. Og dem var jo meget fornøyd med kortet der.

Så om denne ekstra video funksjonen og SSD caching greia ikke er så viktig for meg så er jo Asus Sabertooth P67 kortet nok i massevis :) .

-Intel SRT (Smart Response Technology) allows SSD caching with a small SSD (<64GB)

-In most cases support for the IGP (Intergraded Graphics on Processor) allows you to use the IGP for graphics or trouble shooting help. Also withthe Lucidlogix Virtu software you can switch between te the dedicated video and the Intel Quick Sync to get the best performance.

-Intel SATA III said to be better performing then the older Marvel controller on the P67 boards.

EDIT 2: Ser at Asus P8Z68-V PRO/GEN3 kortet er PCIe 3.0 Ready. Vil det si at den har fullt støtte for det, eller blir det noe samme tull ala HD Ready på LCD skjermer?

for det første så er jo alle komponentene på sabertooth kortet dekket til, det gjør at kortet kan bli varmt

det med PCIe 3.0 er bare tull for nå, enkle skjermkort er for det første ikke i stand til å bruke hele båndbredden til PCIe 2.0 (som er halve hastigheten), det vil vel kanskje trengs når man har 3-4 kraftige skjermkort i crossfireX/SLi

en annen ting med det er at dagens LGA 1155 prosessorer ikke støtter PCIe 3.0, det er opp til neste generasjons LGA 1155 prosessorer (ivy bride) å bruke det, og de kommer ikke før rundt april tider

for å se litt på forskjellene mellom i5 og i7 kan du ta den titt her, egentlige fokuset er noen andre prosessorer, men i5 2500K og i7 2600K er med i alle testene

Lenke til kommentar

for det første så er jo alle komponentene på sabertooth kortet dekket til, det gjør at kortet kan bli varmt

det med PCIe 3.0 er bare tull for nå, enkle skjermkort er for det første ikke i stand til å bruke hele båndbredden til PCIe 2.0 (som er halve hastigheten), det vil vel kanskje trengs når man har 3-4 kraftige skjermkort i crossfireX/SLi

en annen ting med det er at dagens LGA 1155 prosessorer ikke støtter PCIe 3.0, det er opp til neste generasjons LGA 1155 prosessorer (ivy bride) å bruke det, og de kommer ikke før rundt april tider

for å se litt på forskjellene mellom i5 og i7 kan du ta den titt her, egentlige fokuset er noen andre prosessorer, men i5 2500K og i7 2600K er med i alle testene

Det jeg har lest er at det som dekker til hovedkortet faktisk gjør at tempraturen blir noen få grader lavere enn normalt. Men dette er bare noe jeg har lest, så kan jo ikke bekrefte det.

Ok, da tror jeg PCIe 2.0 holder i massevis da.

Lenke til kommentar

Ok, nå ser det ut til at datamaskinen har kommet med et nytt problem :ohmy: .

Nå vil bare maskinen slå seg på i ca 3 sekunder etter at jeg har trykket på Power knappen før den slår seg av igjen. Og her nytter det ikke uansett hvilken RAM brikke jeg har i og hjelper heller ingenting å flytte dem mellom spor 1,2, 3 og 4.

Men tar jeg derimot ut RAM brikken i fra hovedkortet, så vil maskinen ikke slå seg av i det minste med ingen RAM brikker i seg.

Så personlig har jeg ingen anelser på hvorfor dette skjer. Men hva tror dere det kan være?

Jeg håper at hovedkortet og RAM'en som er problemet. For hvis det er en av dem som er problemet, så trenger jeg jo ikke å kjøpe meg en ny PSU. Men hvis det nå viser seg at det er PSU'en som gjør dette, ja da må jeg kjøpe meg en ny PSU i tillegg.

Ellers har jeg gjort noen forandringer på det første oppsettet mitt. Siden jeg senere skal ha meg et Corsair Obsidian 650D kabinett, så fant jeg ut at jeg får vente med ny Corsair CPU kjøler. Siden jeg heller vil utnytte Corsair H100 i stedet i det kabinettet og venter da med å kjøpe Corsair H100 til jeg skal kjøpe det kabinettet. Og siden jeg ikke trenger den Corsair CPU kjøleren nå, så tok jeg bort Arctic Silver 5 kjølepasta'en også siden CPU kjøleren som følger med prosessoren har kjølepasta på fra før av.

Så har jeg tatt med noe ekstra som jeg kunne har trengt meg. Det ene er en 2 meter lang Rød LED kabel for å lyse opp kabinettet mitt ganske bra siden jeg har plexiglass dør på kabinettet jeg har nå. De lysene jeg har nå er noen gamle røde katode lysrør som lyser opp datamaskinen min innenfra som synger på siste værs.

Så har jeg også tatt med 4x nye runde svarte SATA kabler sånn at det går i stil med fargen på hovedkortet, RAM'en og skjermkortet blant annet.

Jeg har også tenkt på om jeg skal gå for Asus Sabertooth P67 kortet eller et Z68 kort i fra Asus. Men siden jeg ikke trenger de funksjonen som Z68 har over P67 så tar jeg heller Asus Sabretooth P67 kortet siden det vil gå fint i stil med kabinnettet og siden jeg har plexiglass dør, altså at kortet blir fint å se på da.

Selvfølgelig så har jo Z68 chipsettet integrert GPU i hovedkortet som nødløsning i tilfelle skjermkortet skulle ryke. Men akkurat det der er ikke noe problem, siden jeg vil ha mitt gamle Radeon HD 3870 og Radeon HD 4870 kort liggende som reserve om det nye skjermkortet skulle ryke.

Så da ser oppsettet mitt slikt ut nå.

post-31806-0-95657200-1327902822_thumb.png

Nå vil jeg ta bort det røde LED lyset og de 4x SATA kablene i fra oppsettet der om jeg måtte trenge en ny PSU siden jeg egentlig ikke kan overstige 6500 kr for det nye oppsettet.

Så dette er planen så langt. Jeg kan skifte på oppsettet igjen senere om jeg finner noe jeg må ha ekstra f.eks.

Jeg renger med at oppsettet fortsatt er helt greit det?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Så lenge kabinettet har god luftgjennomstrømming er ikke temp et problem på sabertooth-kortet. Det hjelper om du har en cpu-kjøler som blåser ned mot hk, er ikke dette nok er det mulig å sette på en liten 50mm vifte på hk som hjelper til med kjøling av komponenter.

Thermal-coveret på kortet er stilig å se på, men har nok ikke så voldsomt god effekt mtp temperaturer.

Når det er sagt så har ikke jeg registrert høyere temperaturer på hovedkort enn 50-55 grader med standard cpu-kjøler og kun 2 vifter i kabinettet.

Byttet til Corsair H60 cpu-kjøler, og satte inn 1 ekstra 120mm i front. Ingen endring i temp på hovedkort, cpu ble 15-20 grader kaldere under load. (og litt mer støy fra maskinen)

Det følger med 4 s-ata kabler i hk-bundle, 2 stk til 6gb/s og 2 stk til 3gb/s - men de er nok ikke mer enn 30 cm tenker jeg. Dette er flate kabler.

Oppsettet ditt ser greit ut det, kjør på :-)

Lenke til kommentar

Så lenge kabinettet har god luftgjennomstrømming er ikke temp et problem på sabertooth-kortet. Det hjelper om du har en cpu-kjøler som blåser ned mot hk, er ikke dette nok er det mulig å sette på en liten 50mm vifte på hk som hjelper til med kjøling av komponenter.

Thermal-coveret på kortet er stilig å se på, men har nok ikke så voldsomt god effekt mtp temperaturer.

Når det er sagt så har ikke jeg registrert høyere temperaturer på hovedkort enn 50-55 grader med standard cpu-kjøler og kun 2 vifter i kabinettet.

Byttet til Corsair H60 cpu-kjøler, og satte inn 1 ekstra 120mm i front. Ingen endring i temp på hovedkort, cpu ble 15-20 grader kaldere under load. (og litt mer støy fra maskinen)

Det følger med 4 s-ata kabler i hk-bundle, 2 stk til 6gb/s og 2 stk til 3gb/s - men de er nok ikke mer enn 30 cm tenker jeg. Dette er flate kabler.

Oppsettet ditt ser greit ut det, kjør på :-)

Ok, takker for svar.

Noen som vet hvor langt jeg kan overklokke Intel Core i5-2500K prosessoren med standard CPU-kjøler som følger med CPU'en?

Lenke til kommentar

Du bør ikke klokke noe som helst med stockkjøleren. Den er direkte kjip mtp temperaturer og støy.

Men, har sett og hørt om folk som har vært oppe rundt 4Ghz med stockkjøler. Vet ikke hvilke temperaturer de hadde though.

Ok :)

Men jeg må nok komme med enda en oppdatering på oppsettet mitt da. For jeg kom over denne linken for 30 minutt siden.

Og siden Dustin Home har denne Intel Core i5-2550K CPU'en på siden nå, så oppdaterte jeg min liste med den over i5-2500K CPU'en siden jeg ikke trenger den integrerte GPU'en i CPU'en siden jeg alikavel skal kjøpe et P67 hovedkort som ikke bruker denne IGP greia uansett.

Så da tar jeg heller den uten dette IGP greia og med at den er 100 MHz kjappere igjen.

Så da set oppsettet mitt slikt ut nå.

post-31806-0-49427200-1327946133_thumb.png

Nå er bare spørsmålet om hvor lang tid det tar før Dustin Home får den CPU'en da?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

hvorfor vente til dustin får inn den CPUen?

det tar det rundt 10 sek å klokke den til 3.4 GHz, men flere dager å vente på en CPU som koster mer og her mindre funksjoner...

Edit: la også merke ti at du har valgt 2000 MHz minne, det er ikke ytelsesforskjell på 1600MHz og 2000MHz på sandybridge CPUer

og trenger du virkelig de lange Sata kablene? jeg har ett Corsair obsidian 800D, som er et gedigent kabinett, og jeg bruker asus sine Sata kabler, de er mer enn lange nok

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

hvorfor vente til dustin får inn den CPUen?

det tar det rundt 10 sek å klokke den til 3.4 GHz, men flere dager å vente på en CPU som koster mer og her mindre funksjoner...

Edit: la også merke ti at du har valgt 2000 MHz minne, det er ikke ytelsesforskjell på 1600MHz og 2000MHz på sandybridge CPUer

og trenger du virkelig de lange Sata kablene? jeg har ett Corsair obsidian 800D, som er et gedigent kabinett, og jeg bruker asus sine Sata kabler, de er mer enn lange nok

Jeg må vente i noen dager uansett før jeg får solgt min MacBook Air maskin her. Om du er interresert, så er det bare å sende meg en PM.

Så får jeg solgt den der så har jeg jo 6200 kr å bruke da, så er det jo det samme om jeg kjøper en i5-2500K eller i5-2550K CPU da.

Skal tenke litt på dette med hastigheten på RAM brikkene. Men er det ikke slikt at loading times blir noe bedre med å klokke opp RAM hastigheten eller ved å kjøpe raskere minne?

50 cm er ikke akkurat så lange kabler da. Jeg har jo plass til å skjule dem litt da sånn at ikke hele kablene ligger ut i selveste kabinettet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

tenkte ikke på kabinettet "facepalm"

har jo kabelrydding jeg vet du :tease:

uansett, hvis du sparer inn 200kr på minne og 100kr på prosessor, så har du råd til en passe god prosessorkjøler

Ok.

Men er det noen grunner til å gå for 12 GB RAM over 8 GB RAM?

Jeg regner med at det skal holde i lange baner med 8 GB RAM. Men jeg liker også å ha litt å gå på uansett da.

Hvilken CPU-kjøper kan du anbefale meg?

Ellers så tror jeg at jeg kommer til å gå for 1866 MHz RAM brikker i stedet for 2000 MHz siden det er den høyeste hastigheten hovedkortet støtter.

EDIT: Jeg tror at denne CPU-kjøleren skal være bra nok. Så har satt den inn i listen min nå.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

12GB ram betyr at du må bruke 3 DIMM slots (3x4Gb)

vil anbefale deg å å bruke enten 2 eller 4 minnebrikker på LGA 1155

3 og 6 minnebrikker hører til den gamle LGA 1366 sokkelen

Edit: A70 skal virke fin fint den

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

12GB ram betyr at du må bruke 3 DIMM slots (3x4Gb)

vil anbefale deg å å bruke enten 2 eller 4 minnebrikker på LGA 1155

3 og 6 minnebrikker hører til den gamle LGA 1366 sokkelen

Edit: A70 skal virke fin fint den

Den er grei den. Da går jeg for 8 GB RAM på 1866 MHz og kjøper heller samme 8 GB settet senere igjen hvis jeg ser at 8 GB ikke er nok.

Og siden jeg nå tar med en CPU-kjøler, så tok jeg også med en Arctic Silver 5 (3.5g) i tillegg.

Er det anbefalt å bare fjerne den pasta'en som er ferdig på CPU-kjøleren og bare ta på Arctic Silver 5 pasta'en i stedet?

Da tror jeg at oppsettet mitt nå er ganske så komplett nå, selv om jeg kommer 100 kr over 6200 kr med portoen som jeg selvfølgelig skal klare :D . Jada, tok tilbake i5-2500K CPU'en jeg.

post-31806-0-27782600-1327952825_thumb.png

Så da tror jeg ikke at jeg trenger å forandre på noe mere nå.

EDIT: Ser at 2 av produktene er på kampanje, så siden jeg ikke får kjøpt dette før om 3-4+ dager eller noe sånt, så kommer vel prisen til å gå opp med noen kroner.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nå har jeg jo en ASUS GeForce GTX 560 TI DCII TOP 1GB GPU i listen min. Men jeg ser jo at Dustin Home har en ASUS GeForce GTX 560 DCII TOP 1GB til samme pris (som ikke er TI utgaven) som har raskere engine clock og litt raskere shader clock.

Vil det si at det siste kortet er raskere?

Eller er TI utgaven en nyere versjon som er kraftigere selv med noe lavere hastigheter?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

GTX 560 Ti er bedre rett og slett fordi det har flere cuda kjerner, kan jo legge til at det var GTX 560 ti som kom først, og så kom "ikke Ti" versjonen som et kort med lavere ytelse og lavere pris, kan jo også legge til at GTX 560 er et ganske idiotisk kort fordi HD 6870 yter bedre til en mindre pris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...