Gå til innhold

Richard O'Dwyer utlevert til USA ifra Engeland?

Anbefalte innlegg

Bakgrunn, se wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_O'Dwyer

En ung student ifra england som linket til ulovlig fildeling, (noe som i england og EU ikke er ulovlig), har blitt utlevert til USA for å ha brutt amerikanske lover.

hvordan henger dette sammen? her det ikke relevant hvor man begår en forbrytelse? er det slik at vi skal be alle som bryter norsk lov men ikke er fra, har vært i, eller bor i Norge om å bli utlevert fordi de bryter norsk lov?, skal vi vi be om amerikanske borgerers utlevering fordi de drikker på offentlig sted?

Jeg trodde utlevering ikke var en utvidelse av et lands "jurisdiction", men en måte å få hentet hjem rømte forbrytere, fanger, eller personer inkasserert i utlandet.

deres tanker??

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke USA som har skylden. Det er England. Britiske politikere støtter den amerikanske loven, så siden de ikke kan straffe dem i England så sender de dem av gårde til USA.

Jeg har advart mot det tidligere. Slike utvekslingsavtaler er udemokratiske, fordi du kan bli straffet for andre land sine lover.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det finnes avtaler mellom land som begge land blir enige om og det kan være mulig å bli utlevert på slik tilfelle. Det blir også mulig å stjele fra andre land uten å reise dit slik som hendte i dette tilfelle Hvis jeg stjal norske varer og hemmeligheter fra norske selskap mens jeg bodde i USA ville disse selskap sikkert ønske utlevering selv om jeg brøt ingen amerikanske lover

Lenke til kommentar

Det er ikke USA som har skylden. Det er England. Britiske politikere støtter den amerikanske loven, så siden de ikke kan straffe dem i England så sender de dem av gårde til USA.

Jeg har advart mot det tidligere. Slike utvekslingsavtaler er udemokratiske, fordi du kan bli straffet for andre land sine lover.

MEn her har man en lov/traktat laget for å gjør utleveringen av terrorister til USA lettere, som brukes om en naiv student som fulgte sitt lands lover.

USA misbruker sim posisjon, og etter å ha lest mer om loven er den idiotisk, enhver engelsk person kan utleveres ut "god grunn", mens en amerikaner kan ikke utleveres uten en rettslig kjennelse av "god grunn". Det er kvalmende å se USA vifte med makten sin slik, spesielt når vi vet at det er mediakonglomeratene som står bak å trekker i trådene til sine marionetter i det amerikanske maktsystemet.

Jeg bli rett og slett deprimert...

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar

MEn her har man en lov/traktat laget for å gjør utleveringen av terrorister til USA lettere, som brukes om en naiv student som fulgte sitt lands lover.

USA misbruker sim posisjon, og etter å ha lest mer om loven er den idiotisk, enhver engelsk person kan utleveres ut "god grunn", mens en amerikaner kan ikke utleveres uten en rettslig kjennelse av "god grunn". Det er kvalmende å se USA vifte med makten sin slik, spesielt når vi vet at det er mediakonglomeratene som står bak å trekker i trådene til sine marionetter i det amerikanske maktsystemet.

Jeg bli rett og slett deprimert...

-frank

Igjen, du skylder på feil land. Det er greit om USA har idiotiske lover, og de har full rett til å spørre om utlevering etter internasjonale lvoer, men det er England som valgte å utlevere han. De kunne ha sagt nei, men de gjorde det ikke.

Det er mye som tyder på at ledelsen i England støtter den Amerikanske loven, men de har ikke fått muligheten til å gjennomføre den (ACTA). Siden de ikke kunne straffe han i England, så overfører de han til USA.

Slike utleveringsavtaler ødelegger rettstaten. Bor man i Norge forventer man å følge norske lover, ikke hele verdens lover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg mydret kongen med å detonere en bombe fra USA bør Norge har retten til å be om utlevering?

Skal du detornere en bombe i Norge, så må du være i Norge. Da kan du få norsk straff. Detornerer du en bombe i USA som dreper den norske kongen mens han er på besøk, så er det naturlig at du får amerikansk straff.

Problemet nå, er at du kan bli straffet for handlinger som ikke er ulovelig i ditt eget land. Hvis f.eks. de ikke ønsker mohammedtegninger, men ytringsfriheten begrenser dem. Så kan de utlevere personen til Iran, sånn at de kan bli straffet der. Det er derfor jeg sier at slike utleveringsavtaler ødelegger rettstaten.

Lenke til kommentar

Jeg detonerte bomben med mobilen fra USA mens kongen var i Norge. Jeg brøt ingen amerikanske lover

eh, JO å drepe noen er ulovlig i USA uavhengig av metode så det er HELT forskjellig ifra det som er saken her.

-frank

Jeg drepte ingen i USA og derfor har USA ingen "jurisdiction". For det andre kan jeg gjør det i internasjonal farvann

Lenke til kommentar

Amerikanske soldater kan ikke stilles for den internasjonale krigsforbryterdomstolen, men borgere av andre land kan altså stilles for amerikansk rett for å ha brutt amerikansk lov i andre land.

Det er noen som har føkka opp noe jævlig... og at både briter, New Zealendere og andre legger seg ned og ruller rundt og gir labb for oligarkiet i USA er for jævlig.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med poenget å gjøre. Dette dreier seg ikke om jurisdiction, det dreier seg om at det fyren gjorde var LOVLIG i landet han bodde i og var statsborger i. Det er som om en nederlender skulle bli sendt til USA for å gjennomgå rettsak for å ha røyket hasj.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg detonerte bomben med mobilen fra USA mens kongen var i Norge. Jeg brøt ingen amerikanske lover

eh, JO å drepe noen er ulovlig i USA uavhengig av metode så det er HELT forskjellig ifra det som er saken her.

-frank

Jeg drepte ingen i USA og derfor har USA ingen "jurisdiction". For det andre kan jeg gjør det i internasjonal farvann

Er du i internasjonalt farvann så lyser bare de fornærmede nasjonene det ut som pirat, og skyter deg i internasjonalt farvann som pirat.

Lenke til kommentar

Er du i internasjonalt farvann så lyser bare de fornærmede nasjonene det ut som pirat, og skyter deg i internasjonalt farvann som pirat.

Siden jeg engasjere meg ikke i piratvirksomhet og har ingen våpen er det lite sannsynlig OG jeg bare seiler meg hjem uten å bry meg om amerikanske myndigheter hvis det eksistere ingen lover mot utenlandsk drap, det vet de som torturerte fengsler i gitmo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...