Gå til innhold

Program som ligner på Paint.NET til Mac?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal det også sies at jeg ikke kjøpte Mac på grunn av dette, men musikkproduksjon :p Har sett på gimp, men føler det er for uoversiktlig og rotete, i forhold til Paint.NET som jeg er kjent til og liker godt! :)

Edit: Skrivefeil

Pokker. Du har en grunn for å kjøpe Mac'en ;) Gimp er uryddig i forhold til paint.net. Men ettersom du går over til Mac platformen, så må du over på et nytt program; enten du vil eller ikke ...

Jeg lurer på om du da skal ta en titt på Aperture; dne koster litt og er anderledes. Men tror det kan være noe som du kan bli venner med. Lettere enn Gimp ihvertfall.

Lenke til kommentar

For en som bare tar bilder nå og da holder iPhoto lenge, om du så ønsker deg noe ala paint.net så anbefaler jeg Pixelmator. Det er ett kraftig program med funksjonalitet som går ut over det paint.net tilbyr.

Ellers så har man nå AppStore på Mac også, så her er det lett å lete fram alternativer. Paint FX er en av dem, http://itunes.apple.com/no/app/paint-fx/id497182594?l=nb&mt=12.. Litt for enkel sikkert da det ligner på paint.exe.

500 kroner for Aperture kan svi der og da, men om noen dager/uker så er det glemt læll… Hvis du virkelig trives med å ta bilder, og iPhoto holder deg tilbake, vil du ha mer glede over å ha brukt de 500kronene enn å ikke ha gjort det.

Lenke til kommentar

Tja ...

Adobe Photoshop Elements kan være en løsning, disse følger også med Wacom tegnebrett f.eks så mulig å slå to fluer i en smekk der (ca 1400 så har du ok size brett(medium) og nest siste versjon av elements).

Pixelmator er nevnt og er greit nok, pris på app store er 209kr.

Har du ikke store krav kan jo også online versjoner være noe som Pixlr

Gimp kan brukes, også noe sært men gratis.

Seashore er et annet gratis program.

Så har man en helt annen type katalogisering & redigeringsprogrammer som :

Aperture på appstore koster 560,- og tilsvarer tildels Lightroom.

Lightroom 3 er nå supertilbud på hos Adobe og 50% rabatt frem til 5 februar (samt div rabatter på annen software) men koster fortsatt ca 1300,- ( referanse link )

iPhoto nevnes og følger med OS-X, morsomt leketøy men ikke til seriøs bruk pga risiko ved kræsj.

Picasa kan vel brukes om man ikke er kravstor og den er også gratis.

Øvre gruppe er vel den sjanger som matcher Paint mest, mens nedre gruppe er mere katalogisering/redigering av foto.

Kommer helt ann på formålet men kombinasjonen Photoshop Elements og evt Lightroom er mere failsafe for fremtiden, men koster også noen kr. Disse vi anbefaler i fotoklubb sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...