Gå til innhold

Logitech Z-906 - Mye for pengene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er arvtageren til Z-5500. Den var i sin tid nok det beste kjøpet av ferdig anlegg til under 5000,-.

Har aldri testet Z-906 selv. Men tror nok det funker i nærtheten, eller bedre.

Men det kan fort hende at dette har den samme svakheten som Z-5500 hadde, nemlig de interne DA konverterene (DAC), de som omgjør de digitale signalene til analoge signaler. Noe som må skje ett eller annet sted i systemet uansett. Når jeg hadde Z-5500 så var det meget stor forskjell i lydkvaliteten fra at jeg kjørte digitalt mot analogt fra ett creative lydkort. Analog knuste den digitale, pga Creative sin DAC var bedre enn Logitech sin.

Det er enkelt å teste selv, men bare husk å juster for nivåforskjeller i volumet. Slikt må testes på likt volum, og da ikke hvor på skalaen volumknotten står, men hva en dB måler viser (får enkelt tak i til telefon via app).

Mange tror digitalt er best. ALL lyd skal uansett bli analog, så det avhenger kun av hvor den lages analog. Og det har faktisk mye å si.

Lenke til kommentar

Tusentakk for herlig svar!

Virker som du kan en del, så jeg bare "pøser" på.

Min bærbare PC har bare en "headphone" jack som det heter.

Tidligere hadde jeg et 5.1 anlegg med 3 minijacks, og da brukte jeg 2 stk "omformatere", som gjorde til slutt at det ble en minijack ut av de 3. Som jeg har skjønt, så har også dette anlegget som jeg skal kjøpe som nevnt, 3 der også. Jeg vet at jeg kan gjøre det samme, men det samme problemet vil dukke opp der. Jeg får lyd av alle høyttalerene, men ikke "kringelyden".

Er det en slik her jeg trenger da? Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587208

:)

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hva du vil med lyden, og hva du spiller mye, film/musikk.

Lydkortet vil nok heve lyden litt. Men tror nok du har en optisk utgang på den bærbare, mange av disse har dette skjult i hodetelefonutgangen. Sjekk lyd under kontrollpanelet, og sjekk om det ligger noe som heter digital optsik utgang der. sett denne til på, og se hvor det lyser rødt på PCen din.

Da kan du få 5.1 fra original plater og de som har dette skikkelig. Ellers kan det lydkortet være en grei omgjører mellom fast plassering av PCen og når den er bærbar, da PCen vil skifte automatisk når den plugges inn og ut.

Du vil også få en surroundlyd av hodetelefonutgangen, ved å aktivere Dolby Pro Logic 2 på systemet, men ikke like bra som ekte.

Men om du bruker hodetelefonutgangen eller lydkortet, så er det en ting som er viktig å ikke gjøre, noe mange gjør. Det er å sette Windowslyden til 100%, og la anlegget ta volumet derifra. Da kjører du lydutgangene på fullt, og få veldig mye forvrenging på kjøpet. Da disse utgangene makser seg ut. Forvrenging er forandring av lyden, alle anlegg fra 100,- til 1.000.000,- gjør dette, forskjellen er bare at de billige lager mer av den. Noe de normalt ikke er så glade for å oppgi heller.

Ett eksempel er disse billig anleggene fra Sony og co du finner på Elkjøp som skryter av 1200w osv, når de i virkeligheten ligger rundt 3-40 watt. Der har de bak skrevet 10% THD, som er forvrengingen. Altå spiller du musikk, så forandrer musikken seg 10% i forhold til hvordan den går inn i anlegget. Det kan nesten forklares med en gutt i stemmeskiftet, der kan det tidvis være mye forvrenging :D. Ett mot eksempel er mitt eget hjemmekino anlegg hvor produsenten Rotel har oppgitt effekten til å være 250w med 0.08 % THD. Full watt bruker man også ekstrem sjeldent, På mine høytallere når jeg spiller 91 dB så bruker jeg hele 1 watt (målt 1 meter høytalleren). Så ved normalt høyt bruke kanskje jeg bruker mellom 30-100 watt etter lydtypen. Makser jeg den fyker ørene også.

Logitech har oppgitt dette bedre enn Sony gjør på billig anleggene, selv om de ikke har oppgitt THD. Men det jeg skal frem til er at, når du makser Windowslyden, så gir du anlegget ferdigforvrenget lyd inn, som den fortsetter å jobbe med. Holder du Windowslyden på 80-90% så forsvinner mesteparten av denne.

Lenke til kommentar

Tusentakk!

Var nettopp på hifiklubben, og jeg tok med meg PC'en der.

De mente klart at jeg trengte dette USB-lydkortet som jeg har linket til :)

Han sa at det er den eneste måten å oppleve "skikkelige" resultater :)

Takk for hjelp AndersT2 :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...