Trondster Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Jeg ser det litt annerledes, jeg kjøper heller et skikkelig hus, og 7 D skal da holde for mitt bruk så lenge den varer, og da kan jeg smått om senn kjøpe optikk som passer, om jeg ikke har penger til det akkurat nå som huset er kjøpt, har jeg det i løpet av det første året jeg har kameraet. sett bortfra standard optikken som jeg kjøper nå selvsagt. Sånn jeg ser det er dette senarioet bedre enn om jeg feks hadde kjøpt 550d, og om et par året begynt å lengte etter et bedre hus. Men uansett, hva mener dere; er sigma 18-50mm F2,8-4,5 DC OS HCM et bra objekt til 7D eller ikke? Sigma 18-50 2.8-4.5 er et billig objektiv med laber optisk ytelse - spesielt i vidvinkelområdet - vil helt klart kjøpt noe bedre. Har du ellers bruk for ekstra høy skuddtakt og ekstra god autofokus? Hvis ikke - ta heller 60D, som er billigere og har vippbar skjerm. Og angående eksempelet ditt om å "lengte etter bedre hus" om et par år? Hvis du heller legger pengene i å kjøpe god optikk i dag (gjerne brukt), så kan du heller kjøpe billig 7D om et par år, når etterfølgeren har kommet og 7D har falt en god del i pris. Kamerahus daler hele tiden i pris - optikk holder seg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Er man på budsjett kan en Tamron 17-50 være en billig innfallsport hvis bildekvaliteten er viktig. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Er man på budsjett kan en Tamron 17-50 være en billig innfallsport hvis bildekvaliteten er viktig. Dette er vel det beste forslaget hitill av "billigoptikk" som leverer brukbart ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Tamron 17-50/2.8 uten VC har best bildekvalitet til prisen - litt langsom og "kvekkende" autofokus, men suveren bildekvalitet til prisen - anbefales! Lenke til kommentar
storhil Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 da er sigma 18-50 uaktuell ihvertfall! Tamron 17-50/2.8 uten VC har best bildekvalitet til prisen - litt langsom og "kvekkende" autofokus, men suveren bildekvalitet til prisen - anbefales! høres greit ut, men er ikke helt solgt når det kommer til sistat:"langsom og kvekkende autofokus" Lenke til kommentar
storhil Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 har sett litt på Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, greit test resultat forsåvidt. Går kanskje for den, om ikke dere vet om noen andre objektiv i samme prisklasse som er bedre? byggekvaliteten fikk ikke akkurat full score i følge testen.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) har sett litt på Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, greit test resultat forsåvidt. Går kanskje for den, om ikke dere vet om noen andre objektiv i samme prisklasse som er bedre? byggekvaliteten fikk ikke akkurat full score i følge testen.. Har den på 7Den og kan love at den er bra, byggekvaliteten holder i massevis om du ikke skal fotografere i dusjen eller bruke den til å slå noen ihjel med .-) Tror du skal lete lenge for å finne noe bedre under 8-9000 kr Endret 14. februar 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 EF-S 17-55/2.8 IS er mitt førstevalg til normalzoom, sammen med EF-S 15-85 IS (mindre lyssterk, men større zoomområde), men begge er dyre - særlig EF-S 17-55/2.8 IS. Men - har du råd til den er det det beste normalobjektivet til Canon crop. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Kan skrive under på at Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er en super match for 7D. Jeg gikk fra 28-70 f/2.8L til 17-55 2.8IS (dengang på 20D rett nok) og opplever det som likeverdig. Det eneste som taler imot det valget er egentlig prisen, men du må opp på L-objektiver for å matche 17-55 2.8IS. Min 17-55 brukes til 90% av bildene. I innlegg nr 9 spør "storhil" om noen andre objektiver: Jeg har 50 1.4 men bruker det meget sjeldent. Bruker heller 17-55. EF 100 2.8 Makro bruker jeg endel. Knallbra, synes jeg. Hvis råd ville jeg valgt den nye. Som Zoom har jeg valgt 100-400L. Er ikke helt komfortable med den enda, men det er et meget godt objektiv. Endret 15. februar 2012 av Per69 Lenke til kommentar
storhil Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Takk for god hjelp og mange nyttige innspill. Nå er endelig kameraet i hus, etter litt frem og tilbake mellom Canon EF-S 17-55mm f/2.8 og Tamron 17-50/2.8 falt valget på Tamron. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Gratulere Det er ikke dumt og "spare" litt i begynnelsen angående objektivvalg, så har man ikke kastet bort en formue etterhvert som man får andre/bedre kriterier i hva man ønsker seg av kameraet og objektiv/er. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Til dem som måtte mene at ikke 7D stiller større krav til optikken enn f.eks 550D så mener jeg det er litt feil. Hvis man vil utnytte den flotte autofokus modulen til 7D mener jeg at man bør ha minst så lysterk optikk som f2.8. Ellers tror jeg ikke trådstarter gjør feil ved å starte med EF-S 17-55mm f2.8 IS. Da får man et meget godt optisk objektiv , man får teste fordelen med et lyssterkt objektiv og man får testet IS funksjonen. For å hindre støvproblematikken til dette objektivet kan man sette på et godt filter. Jeg har ikke ett støvkorn i mitt objektiv. Lenke til kommentar
tua dam Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Hei og hå kikker på en brukt canon ef 24-105 f/4,0L is usm.Eier sier at når han holder kameraet rett opp mot himmelen så er det som zoomen faller litt ned er det grunn til å avstå fra å kjøpe objektivet eller er dette helt naturlig?Er dette et objektiv jeg kan vurdere opp mot ef-s 15-85 eller ef-s 17-55. Hilsen Fersking Endret 28. februar 2012 av tua dam Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Hei og hå kikker på en brukt canon ef 24-105 f/4,0L is usm.Eier sier at når han holder kameraet rett opp mot himmelen så er det som zoomen faller litt ned er det grunn til å avstå fra å kjøpe objektivet eller er dette helt naturlig?Er dette et objektiv jeg kan vurdere opp mot ef 15-85 eller ef 17-55. Hilsen Fersking Det er normalt at enkelte objektiver som har bevegelig frontelement kan sige sakte, kjenner ikke til 24-105 men 15-85 gjør det sålenge den ikke er helt inne eller ute, anser det ikke som et stort problem selv om det kan være litt irriterende når kameraet henger rundt halsen og objektivet siger, opplever ikke dette som et problem under selve fotografering siden jeg omtrent alltid holder venstre hånd på objektivet. Kvalitetsmessig er de tre like på bildekvalitet, kanskje 17-55 er litt svakere men jeg har ikke sjekket det opp. Siden du nevner disse tre objektivene går jeg utifra at du ikke har en 5D eller tilsvarende FF-kameraer, så da vil 24-105 ikke ha store vidvinkel på Cropkamera, du får sjekke om du klarer deg med 24mm "ekvivalent 38mm" som videst. Lenke til kommentar
tua dam Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Hei og hå kikker på en brukt canon ef 24-105 f/4,0L is usm.Eier sier at når han holder kameraet rett opp mot himmelen så er det som zoomen faller litt ned er det grunn til å avstå fra å kjøpe objektivet eller er dette helt naturlig?Er dette et objektiv jeg kan vurdere opp mot ef 15-85 eller ef 17-55. Hilsen Fersking Det er normalt at enkelte objektiver som har bevegelig frontelement kan sige sakte, kjenner ikke til 24-105 men 15-85 gjør det sålenge den ikke er helt inne eller ute, anser det ikke som et stort problem selv om det kan være litt irriterende når kameraet henger rundt halsen og objektivet siger, opplever ikke dette som et problem under selve fotografering siden jeg omtrent alltid holder venstre hånd på objektivet. Kvalitetsmessig er de tre like på bildekvalitet, kanskje 17-55 er litt svakere men jeg har ikke sjekket det opp. Siden du nevner disse tre objektivene går jeg utifra at du ikke har en 5D eller tilsvarende FF-kameraer, så da vil 24-105 ikke ha store vidvinkel på Cropkamera, du får sjekke om du klarer deg med 24mm "ekvivalent 38mm" som videst. Lenke til kommentar
tua dam Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Hei og hå kikker på en brukt canon ef 24-105 f/4,0L is usm.Eier sier at når han holder kameraet rett opp mot himmelen så er det som zoomen faller litt ned er det grunn til å avstå fra å kjøpe objektivet eller er dette helt naturlig?Er dette et objektiv jeg kan vurdere opp mot ef 15-85 eller ef 17-55. Hilsen Fersking Det er normalt at enkelte objektiver som har bevegelig frontelement kan sige sakte, kjenner ikke til 24-105 men 15-85 gjør det sålenge den ikke er helt inne eller ute, anser det ikke som et stort problem selv om det kan være litt irriterende når kameraet henger rundt halsen og objektivet siger, opplever ikke dette som et problem under selve fotografering siden jeg omtrent alltid holder venstre hånd på objektivet. Kvalitetsmessig er de tre like på bildekvalitet, kanskje 17-55 er litt svakere men jeg har ikke sjekket det opp. Siden du nevner disse tre objektivene går jeg utifra at du ikke har en 5D eller tilsvarende FF-kameraer, så da vil 24-105 ikke ha store vidvinkel på Cropkamera, du får sjekke om du klarer deg med 24mm "ekvivalent 38mm" som videst. Lenke til kommentar
tua dam Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Hei det er jeg som er trådstarter og jeg har en canon 7D.Selger av objektivet som ikke er sikker på om dette er noe problem så jeg tenkte jeg skulle rådføre meg med ekspertisen.Ble litt roligere av info fra nautica.Har ellers kommet over noen EF-S 15-85 men de fleste mangler kvitteringer,garantier og eske. Takker for svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Det skal ikke være problemer med og kjøpe en 15-85 IS selv om eske/kvittering mangler, bare få den billig nok så du kan forsvare en eventuell rep hvis det skulle bli aktuelt. Er du redd for at det er tyvegods kan du sjekke objektivets serienummer opp mot kameraregistret. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Kan skrive under på at 17-55 er bra, så har du penger til den ville det vært mitt valg. Av bøker vil jeg anbefale Understandig Exposure av Bryan Peterson, samt Digital Fotografering i Praksis av Magnar Fjørtoft. Førstnevnte setter deg raskt inn i det mest elementære ved fotograferinga - eksponeringa, mens sistnevnte tar for seg litt av alt. De to bøkene utfyller hverandre glimrende. Liker du Petersons svært entusiastiske skrivemåte (det lyser ut av hver setning at foto er det morsomste i verden), kan jeg også anbefale hans Learning to See Creatively, men start med Understanding Exposure. Da kommer du raskt igang. Etter 15 sider vil du aldri bruke grønn knapp igjen, og der en del fotobokforfattere går seg litt bort i vrient språk og tekniske forklaringer som kan synes innvikla i starten, skriver Peterson så et barn kan forstå ham. Denne boka burde følge med alle DSLRs. Lenke til kommentar
tua dam Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Da er objektet i hus det ble EF 24-105mm 1:4L IS USM.Prismessig ville ikke han med EF-S 15-85 gå så mye under 4k å når jeg fikk denne for 5k så synnes jeg det var greit.Nå gleder jeg meg til i morgen da skal vi teste ut objektivet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå