Gå til innhold

Objektiver til canon EOS 7D.

Anbefalte innlegg

Hei er ny her på forumet og trenger råd og tips om objektiver til canon 7D.Det jeg først og fremst trenger er et objektiv som kan brukes på ferier og som jeg kan lære meg å fotografere med.Tenker litt på pris da jeg brukte litt mer på på kamera en jeg hadde tenkt til.Er ellers helt blank på speilrefleks kamera så jeg prøver å lese meg opp på forumet her.Kommer også til å kjøpe meg noen foto bøker så får man prøve å feile til man lærer seg dette.Noen tips på gode fotobøker som man lærer om fotografering?. Så etter hvert vil jeg kjøpe flere objektiver(portret,dyr,ferie og natur)så vis det er noen som har samme kamera som kan fortelle meg om gode objektiver så hjelper dere meg på vei.Takker for et fint forum med mye spennende lesing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ferie bruk så kommer du veldig langt med Canon 15x85 mm som følger med som pakkeløsning ved kjøp av EOS7D.

Har selv 17x85 mm og det er forgjengeren til 15x85 mm og jeg ble mektig glad i den som feriobjektiv.

Brukte den på en 14 dagers tur på Corsica utenfor Frankrike meget fornøyd.

Til macro så har Canon et knall objektiv på 100 mm

Lenke til kommentar

Når det gjelder 7D så er sensoren veldig nøye på hvilken objektiv man bruker, så billige dårlige objektiver vil foringe bildekvaliteten betraktelig, et dyrt kamera vil ikke gi bedre bilder rett ut, er faktisk nesten sånn at man må bruke mer tid og mer opplæring for å utnytte 7D fullt ut, dette er et semiproff verktøy og ikke noe leketøy :)

Det mest fornuftige kjøpet er med en 15-85 IS som nevnt tidligere hvis det er bildekvaliteten som er viktigst og i en pakkepris kommer den på ca 15K, i tillegg anbefaler jeg og kjøpe en blits fortrinnsvis original 430EX II siden det er den blitsen som gir deg mest valuta for pengene grunnen er at 15-85 trenger mer lys i mørkere omgivelser, og du får et relativt bra brennviddespekter. Blir denne pakka for dyr kan du kjøpe en Tamron 17-50 f/2.8 det er et mer lyssterk objektiv som også leverer gode bilder og da er ikke behovet for blits like prekær. I tillegg så ønsker man seg mer tele "zoom" og der fungere nok Canon 70-200 f/4 best i forhold til pris.

Du kan kjøpe andre typer objektiver som kan gi et større zoomområde/brennviddespekter med disse vil ikke rettferdiggjøre et kjøp av 7D.

Edit:velkommen til forumet forresten :)

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor langt har du kommet/hva har du: Har du kjøpt kun kamerahus, kamera med en standardzoom eller ikke kjøpt kamera ennå?

Hei har bare kjøpt kamera.Driver å sjekker ut de rådene jeg har fått nå.Takk for alle svar så langt.

Lenke til kommentar

Har du råd - gjør som nautica sier og gå for en EF-S 15-85 IS - den er ikke så lyssterk, men er skarp til å ha så stort brennviddeomfang, og er en toppers normalzoom. Tamron 17-50/2.8 uten VC er også fin.

Suppler eventuelt med en telezoom, for eksempel EF-S 55-250 IS, EF 70-300 IS eller EF 70-200/4L, med kvalitet i stigende rekkefølge.

En blits er aldri feil - 430 EXII er å anbefale.

Lenke til kommentar

Kupper tråden her, har bestemt meg for å kjøpe samme kamera. Er ikke direkte fersk i speilrefleks, har lekt med min søsters 550d, men det blir mitt første egeneide.

Jeg har en viss ide på hva jeg ser etter, og tenker at jeg skal kjøpe meg opp mot tre objektiver i første omgang, en standard zoom, en telezom og en fast. Standard tenker jeg på Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM, eller blir ikke den god nok? Telezoom tenkte jeg Canon EF 70-300 1:4.0-5.6 IS USM, men er det den gamle typen? Burde jeg da istedet gå for 70-300L? Isåfall er kanskje 70-200L like greit?

Fast tenker jeg Canon EF 50mm f/1,4 USM, høres dette greit ut?

Havner jeg på den dårlige siden av optikk med disse valgene kan jeg gå for kun ett en stund, og heller finne et veldig bra brukt ett. Men er det greie valg satser jeg på disse.

Jeg tar mest bilder av natur og dyreliv, hester, landskap, hverdagsøyeblikk og selvsagt ferieturer. Noe innendørs også selvsagt, men en god del utendørs.

Endret av storhil
Lenke til kommentar

7D er neppe riktige kamera å kjøpe om en ikke har råd til sikkelig optikk vil jeg påstå .

Uhm-what? Og bildekvaliteten skulle være en annen enn for eksempel 550D fordi? Samme sensor - samme bildekvalitet. 7D kjøper du framfor de lavere modellene fordi den har bedre skuddtakt, betjening og autofokus - men de lavere modellene er eksakt like kresne på optikk.

Ellers mange gode forslag til optikk i tråden.

Lenke til kommentar

7D er neppe riktige kamera å kjøpe om en ikke har råd til sikkelig optikk vil jeg påstå .

Uhm-what? Og bildekvaliteten skulle være en annen enn for eksempel 550D fordi? Samme sensor - samme bildekvalitet. 7D kjøper du framfor de lavere modellene fordi den har bedre skuddtakt, betjening og autofokus - men de lavere modellene er eksakt like kresne på optikk.

Ellers mange gode forslag til optikk i tråden.

Det er vel beskrevet mange ganger at 7D krever mere av optikken enn andre cropkamera fra Canon gjør, så det skulle vel være kjent .

På generell basis vil jeg også legge til at jeg ser det som "bortkastet" å kjøpe avanserte hus om en ikke har råd til å komplementere med sikkelig optikk , da bør man heller snu den flisa ....

The EOS 7D delivers impressive image quality across the sensitivity range. At base ISO its output comes with excellent per-pixel sharpness which, in combination with the 18 MP nominal resolution, results in exceptional image detail in this class of camera. In most situations the lens, rather than the camera, is likely to be the limiting factor.

http://www.dpreview....os7d/page30.asp

Jeg kjenner folk som bare måtte ha 5D MK ll da den kom og kjøpte den og den brukes den dag i dag med kunn Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 USM, bortkastet spør du meg ...

Endret av Snekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man 15 000 å handle for, kjøper man hus for 5-7 og optikk for 8-10, ikke drøyt omvendt.

Jeg ser det litt annerledes, jeg kjøper heller et skikkelig hus, og 7 D skal da holde for mitt bruk så lenge den varer, og da kan jeg smått om senn kjøpe optikk som passer, om jeg ikke har penger til det akkurat nå som huset er kjøpt, har jeg det i løpet av det første året jeg har kameraet. sett bortfra standard optikken som jeg kjøper nå selvsagt.

Sånn jeg ser det er dette senarioet bedre enn om jeg feks hadde kjøpt 550d, og om et par året begynt å lengte etter et bedre hus.

Men uansett, hva mener dere; er sigma 18-50mm F2,8-4,5 DC OS HCM et bra objekt til 7D eller ikke?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har Canon 50mm (riktignok 2.5 macro) og en Sigma 30mm 1.4, jeg synes at 30mm'eren har en mer anvedelig brennvidde.

Dette er smak og behag, men har du muligheten bør du prøve begge brennviddene og se hva du er komfortabel med.

Takk for tipset, da skal jeg sjekke ut det

Lenke til kommentar

Har man 15 000 å handle for, kjøper man hus for 5-7 og optikk for 8-10, ikke drøyt omvendt.

Jeg ser det litt annerledes, jeg kjøper heller et skikkelig hus, og 7 D skal da holde for mitt bruk så lenge den varer, og da kan jeg smått om senn kjøpe optikk som passer, om jeg ikke har penger til det akkurat nå som huset er kjøpt, har jeg det i løpet av det første året jeg har kameraet. sett bortfra standard optikken som jeg kjøper nå selvsagt.

Sånn jeg ser det er dette senarioet bedre enn om jeg feks hadde kjøpt 550d, og om et par året begynt å lengte etter et bedre hus.

Men uansett, hva mener dere; er sigma 18-50mm F2,8-4,5 DC OS HCM et bra objekt til 7D eller ikke?

Joda det er en mulig måte å gjøre det på, men jeg mener uansett at det er bedre å snu på flisa.

Sikkelig optikk kan en ha både 10 og 20 år frem i tid ,menst et kamera gjerne fornyes etter 3-5 år .

Dette fordi utviklingen av kamera går så mye fortere enn hva som gjelder for kvalitetsoptikk, i tillegg så får en sikkelig kvalitet på bildene fra dag 1 og slipper å ergre seg over at en vet en ikke får utnyttet kameras potensiale pga dårlig optikk .

men som sagt det er mitt syn på denne saken ...

Lenke til kommentar

Det er vel beskrevet mange ganger at 7D krever mere av optikken enn andre cropkamera fra Canon gjør, så det skulle vel være kjent .

Enn de andre cropkameraene som fantes da den ble lansert, ja - men identisk bildekvalitet som de senere 60D, 600D og 550D, med eksakt samme sensor og eksakt samme bildeprosessor. Hvis du mener at det er "beskrevet mange ganger" at 7D krever mer av optikken enn noen av disse, så får du finne noen referanser for det, da. ;)

Dpreview om bildekvalitet for 600D: "This is the fourth Canon DSLR that we've seen that combines the 18MP CMOS sensor with Digic 4 processing, so it's no great surprise that there are no great surprises."

På generell basis vil jeg også legge til at jeg ser det som "bortkastet" å kjøpe avanserte hus om en ikke har råd til å komplementere med sikkelig optikk , da bør man heller snu den flisa ....

Er derimot helt enig i at man bør kjøpe god optikk - det er mye viktigere å kjøpe god optikk enn godt kamerahus - med mindre man har spesielle behov til skuddtakt, video, autofokus eller andre funksjoner som gir spesifikke krav til hus.

Men - 7D er slett ikke noe mer kresen på optikken enn de senere husene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...