kjikvadrat Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Olympus 35 SP Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Vekker spesielle følelser slike gamle gode kameraer! Som du vet er jeg genuint interessert i disse.... Venter selv spent på ankomsten av min egen "black beuty"! Fint og spesielt søkelys du setter på denne! 4'er! Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Det er morsomt å se slike kameraer fortsatt finnes. Er det fortsatt i bruk? Når det gjelder selve bildet tror jeg jeg hadde gått for litt større dybdeskarphet slik at det var mulig å lese kameranavnet, men det er selvsagt en smakssak. Jeg hadde nok tatt bort linsedekslet(?) som igger foran. Endret 28. januar 2012 av se# Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Takkar! Så du har ein på veg, smort? Og se#, det er fullt brukande, ja! Fekk det for nokre dagar sidan, og har gått rundt i Bergen by og knipsa to rullar svart/kvit film. Objektivdekselet var der for å halda det oppe. Skrua for å halda kameraet på plass i veska ligg under der, slik at det tippa framover Og dybdeskarpheten kan vel sikkert diskuterast Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Takkar! Så du har ein på veg, smort? Yess! Kommer over fra Nederland ganske snart, i bortimot "perfect condition"! Gleder meg stort, som du sikkert forstår..! Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Det er awesome! Eg håpar du tar det ut i ny og ne Eitt lite spørsmål: når ein stiller lukkar, bør ein gjera det før eller etter ein dreg filmen fram? Eller har det ingenting å seia? Berre lurer på om tikkelydane kanskje ikkje er heilt ideelle, og det går ikkje noko fram frå bruksanvisninga. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er awesome! Eg håpar du tar det ut i ny og ne Eitt lite spørsmål: når ein stiller lukkar, bør ein gjera det før eller etter ein dreg filmen fram? Eller har det ingenting å seia? Berre lurer på om tikkelydane kanskje ikkje er heilt ideelle, og det går ikkje noko fram frå bruksanvisninga. Mener det er slik at en vanligvis setter lukker før en drar fram film, med mindre en bruker autofunksjon. På Auto stilles alt automatisk slik at det bare er å dra fram film og trykke ned avtrekkeren sakte. Tikkelydene får en vel kanskje bare hvis/når en har aktivert timerfunksjonen????... Slik er det iallefall på den SP'n jeg har... Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Hmmm... nei, før eg drar filmen fram, og vrir på lukkarhjulet, så kjem det tikkelydar, særleg oppe på 1/4 og lenger lukkertider. Også tikkelydar når timeren er på. Desse lydane kjem ikkje dersom eg vrir etter filmframdraginga. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Hmmm... nei, før eg drar filmen fram, og vrir på lukkarhjulet, så kjem det tikkelydar, særleg oppe på 1/4 og lenger lukkertider. Også tikkelydar når timeren er på. Desse lydane kjem ikkje dersom eg vrir etter filmframdraginga. Hmmm, kan dette ha en eller annen sammenheng med en av de såkalte "negative sider" ved dette kameraet ?(bare et skudd i blinde,men,,,,): <li>"AE Meter range is EV 5.5 to 17 (ASA 100) with a shutter lockup outside the AE range of 1/15th to 1/250th. That's right, the camera will lock up and not function on AE if the indicated shutter speed is lower than 1/15th. Set on manual, the camera has a larger EV range of EV 3-17, shutter speed range 1-1-500th". Ellers, så fant jeg en interessant side om rangefindere: http://www.lumierese...c=Olympus_35_SP Litt nede på siden er det f.eks. en lydfil med opptak av lyder som 35 SP lager..... Endret 31. januar 2012 av smort1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg