Gå til innhold

Jeg skal studere i 5 år. Kjøpe bolig?

€uropa

Anbefalte innlegg

Har null peiling på boligmarkedet, men er litt red for hvor lett det blir og få solgt 2-roms, relativt enkle, leiligheter etter endt studie.

Små, marginale og ukurante leiligheter er blant det som stiger brattest når det går opp, samtidig som de faller som stein når det går nedover. Psykologien her er enkel: i et stigende marked tenker alle at det lønner seg å komme seg inn på markedet fortest mulig uansett hva man kjøper, det vil jo lønne seg å eie fremfor å leie. Derfor byr man opp disse småobjektene. I et fallende marked er det mange som vil ut døren og absolutt ingen som er desperate etter å komme seg inn i eierposisjon, og dermed blir også fallet stort.

Uten at jeg er sikker på at prisene skal falle.

Jeg blir skeptisk når du sier leilighetene ikke har vært solgt på nesten to år, tross stigende marked, men skal jeg mene noe kvalifisert koster det mer enn 15% EK. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener folk om lav "inngangsbillett" (kjøpssum) kombinert med ganske stor andel som fellesgjeld som betales med fellesutgiftene? Veldig vanlig for 2-roms i Oslo som jeg kikker på ser jeg, og er vel for at folk skal ha sjangs mtp. egenkapital, men lønner det seg økonomisk om man uansett har egenkapital til å kjøpe for hva den hadde kostet uten fellesgjeld?

En stor fordel er helt klart at du trenger ikke ta opp så stort personlig lån. Kombinert med en løsning fra Obos hvor f. eks du er vernet fra at andre ikke betaler så burde det vel i utgangspunktet kunne sees på som en stabil løsning, men lønner det seg?

Litt off-topic, men allikevel veldig aktuelt mtp. vurdere hvordan kjøp som er klokt. Selv kikker jeg på en leilighet med fellesgjeld, men dette er hovedsaklig pga. det er det som er vanlig for 2-roms i Oslo.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

OBOS-leiligheter er ikke det verste du kan ramle over når du først er inne på de baner. Hva som i snitt lønner seg vil jeg ikke mene så mye om her, men den store fella har vært lav rente og avdragsfrihet i en innkjøringsperiode kombinert med høy fellesgjeld. Det har nok vært en del områder der borettslagsleiligheter har vært så enerådende at det er ekstremt langt mellom alternativene på markedet, og dette har dermed gjort selveierleiligheter dyrere enn det som er naturlig.

(På den annen side kan ikke jeg helt skjønne at de som er veldig opptatt av å eie selv er fornøyde med den kvasiløsningen et borettslag er, men jeg er leieboer selv om jeg lett kunne ha kjøpt, så min intuisjon er den siste man skal stole på.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg er tilbake. Jeg tenker at det er på tide med en oppdatering samtidig som jeg har noen nye spørsmål.

På hengende håret kom jeg inn på NHH i år. Jeg leier et rom på Hatleberg, studenthybelen som omtrent ligger oppå skolen. Her betaler jeg 3750 kroner i måneden. Det er helt akseptabelt å bo her, men jeg har ikke slått fra meg drømmen om å eie bolig. Selve rommet ser verre ut enn venterommet på legekontoret. Veggene er hvite, gulvet er stygt og rør stikker ut av veggene. Jeg skulle gjerne hatt plass til å bevege meg litt og til å ha en sofa eller stoler, slik at jeg kan ha besøk og gjester ikke må sette de skitne rumpene sine i senga mi. Jeg skulle gjerne hatt lov til å skru litt i veggene også.

Kompisen min kom ikke inn på NHH. Han bor for øyeblikket hos besteforeldrene sine i Oslo, sanker søkerpoeng for å komme inn neste år og sparer penger. Vi har snakket om penger og bolig og slik stemningen er nå, er vi begge innstilt på å kjøpe oss en bolig sammen. Vi begge kommer til å ha minst 150000 kroner hver til sommeren 2013. Da vil vi kunne låne 2 millioner kroner til sammen. Basert på priser på finn.no regner jeg med at det er realistisk for oss å få en leilighet med to soverom i nærheten av skolen og Bergen sentrum.

Så til spørsmålene mine. Jeg ser at det er en del leiligheter med fellesgjeld. Så hva boligen virkelig koster, er den totale prisen (prisen på selve boligen + fellesgjelden)? Hvis fellesutgiftene for eksempel er 4000 kroner i måneden, så er det det samme som å betale 4000 kroner i måneden på et annet boliglån? Eller er det noen praktisk forskjell på å betale lån på en leilighet til 2 mill enn å betale fellesutgiftene på en leilighet til 1 mill + 1 mill fellesgjeld? Hvilke andre praktiske forskjeller er det på å bo i et borettslag fra å bo i en egen leilighet?

Med et boliglån har vi et budsjett på 2,3 millioner, men vi kan jo ikke bruke alt på selve boligen. Hvilke andre utgifter får vi i forbindelse med boligkjøp, og hvor store er de? Når vi har betalt månedens avdrag på lånet, hvor mye vil det koste for strøm, TV-signaler og internett? Får vi andre utgifter jeg ikke har tenkt på? Istedenfor å låne sammen, kan vi vel ta opp hvert vårt lån, slik at hver av oss betaler avdrag etter evne og ikke blir ansvarlig for den andre?

Lenke til kommentar

Strømkostnader varierer etter sesong og forbruk (og disse to henger ofte sammen også). Statistisk sett har det vel det siste tiåret eller så, lønt seg med spotprisabonnement "all over". Men her er også den største prisforskjellen mellom sommer og vinter, så dere må regne med ekstra billig strøm sommer/høst, og ekstra dyr vinter/vår (typisk). Spotprisen er for øyeblikket nesten rekordlav.

TV-abo varierer også litt etter hvilket abo, og hva slags signaler som er tilgjengelig der du bor. RiksTV Favoritter (NRK-kanelen + 6 valgfrie kanaler) koster eksempelvis 219/mnd. Viasat Folkepakken og Canal Digital Norgespakken (begge parabol) koster det samme. Get Familie HD (kabel) koster 149/mnd.

For internett kan du regne en 4-500/mnd. NGT har studentpriser, bl.a. 30/5 VDSL til 399/mnd (som jeg har selv), men har du mulighet for fiber prioriterer du heller det, selv om det koster noen slanter ekstra :)

Lenke til kommentar

Høres skummelt ut å kjøpe leilighet med en kompis. Har dere snakket om hva dere skal gjøre hvis en av dere må/ønsker å selge sin halvdel av leiligheten? Hva hvis han f.eks angrer på studiene og vil flytte til et annet sted, eller møter en dame og vil flytte inn med henne? Det kan bli vanskelig for deg å ta opp ytterligere lån for å kjøpe hans halvdel, og da blir det fort vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle detaljene er ikke på plass ennå, men det er fortsatt en stund til vi eventuelt kjøper. Når en av oss flytter, flytter enten vi begge, forhåpentligvis med gevinst, ellers tar den som flytter ansvaret for å selge eller leie ut sin del. Hvis han finner seg ei dame her i Bergen, tror jeg ikke at dama hans hjemme i Østfold blir så glad. Tidshorisonten er minst 4 år fra sommeren 2013 og vi begge er veldig stabile personer som ikke tar slike beslutninger på sparket, men jeg vet jo at det er en risiko for at vi kommer opp i en slik situasjon.

For internett kan du regne en 4-500/mnd. NGT har studentpriser, bl.a. 30/5 VDSL til 399/mnd (som jeg har selv), men har du mulighet for fiber prioriterer du heller det, selv om det koster noen slanter ekstra :)

Jeg har ikke mye greie data og elektronikk. Hva er forskjellen på fiber og annen internett?

(Jeg trodde jeg fikk fiber gjennom brød, høhø.)

Lenke til kommentar

Okei, kanskje det ikke nødvendigvis er så merkbart for deg, kommer an på hvordan du (og den/de du bor med) bruker linjen. Selv spiller jeg diverse spill som ikke krever mye av linjen, annet enn lave responstider, noe strengt tatt alle linjer leverer som standard så lenge man kobler til servere ikke altfor langt unna geografisk sett. Problemet er når jeg skal spille samtidig som noen andre ser på youtube, laster ned siste episode av <sett inn popkulturell TV-serie her>, eller tyner linjen ved nedlasting av... annet innhold. Ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg plutselig kan gå fra å ha 10-50 ms responstid til 150-2000. Om jeg surfer på nettet eller laster ned torrents selv mens dette pågår er det typisk ikke så farlig om dataene kommer frem noen sekunder senere enn de ellers ville gjort, det er noe langt annet når dataene representerer f.eks. en fiende som sniker seg rundt hjørnet der du står. Men dette kan forsåvidt vel så gjerne dreie seg om at f.eks. din videostrøm på Youtube laster tregere som følge av at andre tyner linjen din.

Generelt sett takler fiberlinjer slik "overlast" bedre enn DSL gjør, andres aktivitet på lokalnettet ditt påvirker ikke i like stor grad det du selv driver med (i hovedsak). En ruter med god QoS-støtte hjelper riktignok også på her.

Lenke til kommentar

Fellesutgiftspørsmålet:

For hver tusenlapp man bruker på fellesutgifter, jo mindre kan man bruke på lånet. En 1000-lapp i mnd. tilsvarer rundt 200 000 i lån med dagens rente. Kjøper man en selveiende bolig slipper man husleie, men da må man betale kommunale avgifter pluss løpende vedlikehold selv, så da må man regne 2000 i mnd der. Litt høyt med 4000 i mnd, kan få billigere.

Er det noe forskjell?

Det kan det være. I borettslag er fellesgjelden en gjeld man har med de andre i borettslaget. Har du en mill i fellesgjeld har naboen din med tilsvarende bolig samme fellesgjeld. I borettslag uten husleieforsikring (tror jeg det heter) kan de andre beboerene bli nødt til å dekke fellesgjelden til de andre beboerne hvis de ikke klarer å det selv, boligen står tom osv. Derfor er borettslag med denne forsikringen gull verdt da de andre andelshaverne ikke er ansvarlig for andres gjeld.

Man skal være obs på borettslag med høy fellesgjeld. Spesielt gjelder dette små borettslag som egentlig er seksjonerte bolighus eller nybygg med skyhøy fellesgjeld. Spesielt med nybygg med lavt innskudd ligger det en tikkende bombe i at de første 5 årene er avdragsfrie og så begynner nedbetalingen. Da gjør husleien et kjempehopp.

Gamle, etablerte borettslag er som regel trygge. Personlig er jeg storfornøyd med å bo i borettslag.

Vil anbefale dere å inngå en kontrakt som dikterer bo og salgsvilkår, altså hvor lenge man er nødt til å bo der og hvordan man skal gjøre det når den ene har lyst til å flytte.

Lenke til kommentar

Ja, vi kommer til å inngå en kontrakt.

Det du sier, er at å kjøpe en leilighet til 2 mill er det samme som å kjøpe en leilighet til 1 mill + 1 mill i fellesgjeld forutsatt at man har husleieforsikring? Og hvis jeg for eksempel betaler 3000 kroner på fellesgjeld og -utgifter og 3000 kroner på lånet til selve leiligheten, vil det bli det samme som å betale 6000 kroner på lån og boutgifter (strøm osv.) i en selveiende bolig (ved mindre gjelden er avdragsfri i begynnelsen)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi begge kommer til å ha minst 150000 kroner hver til sommeren 2013. Da vil vi kunne låne 2 millioner kroner til sammen. Basert på priser på finn.no regner jeg med at det er realistisk for oss å få en leilighet med to soverom i nærheten av skolen og Bergen sentrum.

Hva med inntekt? Egenkapital er ikke nok i seg selv. Det er vel tungt å jobbe 50 prosent ved sidene av studiene.

Lenke til kommentar

Vi begge kommer til å ha minst 150000 kroner hver til sommeren 2013. Da vil vi kunne låne 2 millioner kroner til sammen. Basert på priser på finn.no regner jeg med at det er realistisk for oss å få en leilighet med to soverom i nærheten av skolen og Bergen sentrum.

Hva med inntekt? Egenkapital er ikke nok i seg selv. Det er vel tungt å jobbe 50 prosent ved sidene av studiene.

Jeg har en jobb hjemme på Østlandet, men jeg får ikke tatt mange oppdrag mens jeg bor her i Bergen. Jeg har i det siste vært på utkikk etter og søkt på et par jobber her også. Studielånet er ca 7000 kroner i måneden. Hvis jeg lykkes i å få en ekstra jobb innen det blir aktuelt å kjøpe bolig, så bør jeg klare å betale 5000-6000 kroner i måneden på avdrag og renter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil egentlig anbefale deg å ta opptil 5 års avdragsfritt lån. Banken forventer at du skal tåle en renteoppgang til 8 %, skal du betale avdrag i tillegg til 8 % av et par millioner årlig kan det bli tøft! La avdragene vente til du kommer ut i full jobb.

Dine Penger har forøvrig en høyst relevant kalkulator du bør sjekke ut: http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/eie-eller-leie-bolig/20228760

Lenke til kommentar

Vi er to personer som skal kjøpe, så jeg kommer ikke til å låne mer enn 700k - 900k kroner. Banken min tilbyr boliglån med 3,55% rente, noe som med 900k i lån vil tilsvare 2668 kroner i renter den første måneden. Jeg har foreløpig ikke fått noen ekstra jobb, men med studielånet alene bør jeg klare å betale mer, litt avhengig av eventuelle fellesutgifter i boligen. Hvis renten plutselig stiger drastisk får jeg heller snakke med banken om å betale mindre avdrag, men dette er fortsatt en stund fram i tid. Jeg skal ikke kjøpe før neste høst.

Jeg skal høre med banken hvilke muligheter jeg har når det nærmer seg og forhåpentligvis har jeg en litt større inntekt da. Jeg har tenkt og regnet mye på dette, så jeg tror ikke at jeg får noen overraskelser økonomisk, men takk for tipset.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Vi er to personer som skal kjøpe, så jeg kommer ikke til å låne mer enn 700k - 900k kroner. Banken min tilbyr boliglån med 3,55% rente, noe som med 900k i lån vil tilsvare 2668 kroner i renter den første måneden. Jeg har foreløpig ikke fått noen ekstra jobb, men med studielånet alene bør jeg klare å betale mer, litt avhengig av eventuelle fellesutgifter i boligen. Hvis renten plutselig stiger drastisk får jeg heller snakke med banken om å betale mindre avdrag, men dette er fortsatt en stund fram i tid. Jeg skal ikke kjøpe før neste høst.

Jeg skal høre med banken hvilke muligheter jeg har når det nærmer seg og forhåpentligvis har jeg en litt større inntekt da. Jeg har tenkt og regnet mye på dette, så jeg tror ikke at jeg får noen overraskelser økonomisk, men takk for tipset.

Hvordan gikk det? Jeg skal starte i VG3 til høsten og håper å komme inn på NHH selv. Funderer på hvordan jeg skal bo i Bergen om jeg kommer inn. Hvordan endte det opp for deg etter 2012?

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det? Jeg skal starte i VG3 til høsten og håper å komme inn på NHH selv. Funderer på hvordan jeg skal bo i Bergen om jeg kommer inn. Hvordan endte det opp for deg etter 2012?

Jeg er ferdig med studiet nå. Jeg kom inn på NHH i 2012 og bodde på Hatleberg studentboliger de to første årene, som jeg ble lei av. Tanken om å kjøpe egen bolig, slo jeg fra meg. Årsakene var at jeg syntes det var noe utrygt å kjøpe sammen med en kompis og at jeg begynte å planlegge utveksling. Så det var greit å slippe å eie en bolig i Bergen mens jeg var andre steder. Jeg satte også pris på fleksibiliteten man har som leietaker ellers. Så i tillegg til studenthybelen, leide jeg rom i tre leiligheter på det private markedet i løpet av tiden jeg bodde i Bergen.

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke bor med foreldre så har man rett på borteboerstipend.

Nei. Borteboerstipend er begrenset til VGS. Men det er også et vilkår at du ikke kan bo hjemme hos foreldrene for å få omgjøringslån omgjort til stipend.

Du mister ikke stipend ved å eie egen bolig. Det forutsetter naturligvis at du ikke er over formues- eller inntektsgrensen for skoleåret, men det gjelder uavhengig av om du eier eller leier.

Du burde i alle fall forvisse deg om at du er i økonomisk posisjon til å få (og betjene) et boliglån før du vurderer dette nærmere, jf. de "nye" kravene i boliglånsforskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...