Gå til innhold

Jeg skal studere i 5 år. Kjøpe bolig?

€uropa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men da har han eid sin egen bolig i 5 år. Det har en viss egenverdi. En bolig man selv bor i er ikke bare en investering.

Det avhenger litt av hvordan det påvirker psyken om prisene skulle falle. Om de går oppover kan du si at det ikke bare er en investering.

Lenke til kommentar

Forsøk å tenk som en internasjonal investor. Hvis du hadde 500 tusen dollar i kontanter. Hvordan ville du da vurdert en leilighet i Bergen opp mot andre alternativer. Trolig ville en leilighet i Bergen da havnet helt på bunnen av den lista hos alle bortsett fra hos selvgode nordmenn.

Jeg skal ikke tjene meg rik på investeringer. Jeg skal studere i 5 år og trenger derfor et sted å bo i Bergen. Da må jeg enten leie eller kjøpe et eget sted.

Lenke til kommentar

Har det høy verdi for deg å eie selv? Tror jeg ville anbefalt å leie i kollektiv første halvår hvertfall, slik at du kommer lettere inn i ting, og har mulighet for å gå på visning.

Kommer jo helt an på hvor høy risiko du er villig til å ta.

Lenke til kommentar

Har det høy verdi for deg å eie selv? Tror jeg ville anbefalt å leie i kollektiv første halvår hvertfall, slik at du kommer lettere inn i ting, og har mulighet for å gå på visning.

Sånn generelt så mener jeg det har en egenverdi å eie, og de fleste er nok enige med meg. Ellers er jeg helt enig med deg i at jeg ville leid den første perioden.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hvor høy risiko du er villig til å ta.

Ja, det er mye mulig at jeg velger å bo i kollektiv den første tida og bli kjent med byen og menneskene. Men etter hvert vil det være bedre å bo alene eller sammen med en romkamerat, og slippe å dele bad og kjøkken med masse forskjellige skapninger. Hvis jeg ikke er heldig, så vet jeg at andre mennesker kan ha veldig forskjellige personligheter og prioriteringer. Jeg orker ikke å bo lenge med folk som ikke rydder opp etter seg eller som fester mens jeg må sove, og ellers er hensynsløse og urimelige. Jeg vet at dette til en viss grad kan løses med ordninger og rulleringer på forskjellige oppgaver, men det vil nok aldri gå helt knirkefritt.

Det har en stor verdi for meg å kunne eie og bo for meg selv. Det vil uten tvil innebære mer frihet. Jeg får også noe igjen for pengene. Når jeg selger igjen, har jeg muligheten til å tjene litt på det. Hvis jeg leier, er det alltid et tap. Hvis jeg leier for 4000 kroner i måneden i 5 år, vil det bli 60*4000=240000 kr. Det er mye penger tapt. Før eller siden må jeg ut på boligmarkedet uansett, så jeg er villig til å ta de risikoene som følger med det.

Hvordan er det å studere på NHH? Krever økonomistudiene mye arbeid og tid?

Lenke til kommentar

Tell me about it. ITALIENERE!!! :roll: På hatleberg, som er kollektivet til NHH (alle som bor på kollektiv bor der fordi det er nærmest NHH), er det VELDIG mange utvekslingsstudenter, mellom 100 og 200 avhengig av semester, av totalt rundt 500 rom. Lydisoleringen er heldigvis akseptabel, så så lenge du lukker vinduet, så er det fint mulig å sove selv om det er fest på kjøkkenet.

Du får dog eget bad, noe som er veldig praktisk, og både kjøkken og rom (i de fleste blokkene på Hatleberg) er nyoppusset, så standarden er prima. Kjøkken må du som sagt dele med 6 andre, avhengig av hvor mange som har flyttet inn i gangen din. På høstsemesteret er det vanligvis fullt, mens på vårsemesteret er det mindre folk i gangene. Nå er det f.eks. bare to andre norske og en spanske (og en japaner, men hun teller ikke med, for hun lager mat på rommet eller noe...) som bor i gangen min.

Du har helt rett i det, at du blir lei det. Supersosialt, og alt det der, men du blir lei etter et år, og ser etter noe annet. Føler jeg har fått en del igjen sosialt av å bo her, men det er selvfølgelig meg, og det er mulig du ville hatt det annerledes. ;) Selv vurderer jeg mulighetene for å leie/eie nå.

Ang. NHH så har jeg skrevet en post om det og fagene du har i starten her. Fagene første semester er ganske lette, og det er fint mulig å ta et ekstrafag, for eksempel engelsk eller rettslære.

Lenke til kommentar

Uansett så er det generelt sagt at det er uansett lurt å kjøpe så kjapt som mulig, om du tror du klarer å holde ut en nedgang og ikke må selge raskt igjen (som kan være under en krise). Om alle tenker at "nei, jeg vil ikke kjøpe for bobla sprekker!" så er det en faktor som kan utløse en boble ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er mye mulig at jeg velger å bo i kollektiv den første tida og bli kjent med byen og menneskene. Men etter hvert vil det være bedre å bo alene eller sammen med en romkamerat, og slippe å dele bad og kjøkken med masse forskjellige skapninger. Hvis jeg ikke er heldig, så vet jeg at andre mennesker kan ha veldig forskjellige personligheter og prioriteringer. Jeg orker ikke å bo lenge med folk som ikke rydder opp etter seg eller som fester mens jeg må sove, og ellers er hensynsløse og urimelige. Jeg vet at dette til en viss grad kan løses med ordninger og rulleringer på forskjellige oppgaver, men det vil nok aldri gå helt knirkefritt.

Det har en stor verdi for meg å kunne eie og bo for meg selv. Det vil uten tvil innebære mer frihet. Jeg får også noe igjen for pengene. Når jeg selger igjen, har jeg muligheten til å tjene litt på det. Hvis jeg leier, er det alltid et tap. Hvis jeg leier for 4000 kroner i måneden i 5 år, vil det bli 60*4000=240000 kr. Det er mye penger tapt. Før eller siden må jeg ut på boligmarkedet uansett, så jeg er villig til å ta de risikoene som følger med det.

Hvordan er det å studere på NHH? Krever økonomistudiene mye arbeid og tid?

1: Å bo sammen med andre har også en verdi i seg selv, og er nyttig lærdom. Alle burde bo i kollektiv/på internat/på kaserne en periode i livet sitt.

2: Utgiftene ved å leie må du selvfølgelig sammenligne med utgiftene med å eie. Det er åpenbart ikke slik alle pengene en bruker på et sted man eier er "penger til seg selv", selv om enkelte liker å tro det. Kommunale utgifter, vedlikehold og kanskje spesielt kapitalomkostninger + diverse må vurderes opp mot husleien, når en skal se hva som lønner seg rent økonomisk. Så må en se på risikoen i tillegg, og da egenverdien i å eie.

Å leie innebærer for øvrig mer frihet enn å eie, ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Det Herr Brun påpeker er definitivt viktig å ha i bakhodet. Når du betaler ned på et lån er det kun selve avdragene som er "penger til seg selv", alle andre utgifter er rene utgifter. Vedlikehold er riktignok investering i bolig, men du slipper samtidig denne investeringen om du ikke eier bolig selv.

Med det sagt: folk tjener penger på privatleiemarkedet, ellers ville man ikke leid ut. Å leie ut rom i et kollektiv er ikke et tapsprosjekt, og så skattes det til staten i samme slengen. Det finnes også bolighaier som leier ut i stor stil og dermed minimerer risikoen (fare for plutselige, uforutsette utgifter), men samtidig finnes det dem som leier ut én leilighet og tjener på det.

Leieprisene er også temmelig høye i Bergen, særlig når vi snakker relativt sentral beliggenhet, og bostandarden er ofte så som så. Jeg var på plenty med visninger før jeg flyttet inn her jeg bor nå, og av alle boligene jeg så på var det strengt tatt kun én som var interessant, og det var et rom til 5000 i mnd. Enten lå boligen midt i en byggeplass, rett ved veien der ambulansen rykker ut, eller så var det rett og slett en falleferdig rønne til altfor høy pris. Som student på leiemarkedet kan du ikke være kresen, men samtidig hadde jeg allerede bodd ett år midt i Bergen sentrum, i etasjen over en døgnåpen kebabsjappe sammen med tre andre, og det gjør jeg ikke igjen. Sentralt og greit, supert med 2 min gange hjem etter en fuktig natt på byen, men de dagene man ikke er ute merkes fort galningene som skal ha kebab klokken fire om natten - for ikke å snakke om kebablukten i hele huset. Leien var 4250 uten strøm, nett og TV, og rommet målte ca 1,85 x 4 meter.

Her jeg bor nå betaler jeg mindre leie som også inkluderer TV og bredbånd, vi har en leieboer mindre, leiligheten er totalt omtrent like stor, og rommet mitt er om lag dobbelt så stort som det jeg hadde før. Samtidig gir det en trygghet å bo sammen med huseier etter å ha hatt blandede erfaringer med bolighai som bruker en uke på å fikse vann på do når rørene fryser om vinteren.

På den ene siden gir det trygghet å leie i form av ansvarsfrihet om noe går galt. På den andre siden vil du i samme situasjon selv kunne ta intiativ for å ordne ting når det først skjærer seg. 3 ganger på to mnd måtte vi få nøkkel til leiligheten i etasjen over for å kunne gå på dass grunnet problemer med rørene og inkompetente polakker som ble leid inn for å spare penger.

edit: Jeg må forresten også slenge meg på dem som foreslår å leie et år før du kjøper. Da får du kjenne litt på studentlivet i fall du skulle ombestemme deg, og du lærer deg hva du bør se etter, ihvertfall i noen grad, når du senere skal leie eller kjøpe bolig.

En av visningene jeg var på hadde jeg egentlig bestemt meg for å slå til på, men ombestemte meg da utleier brukte en uke på å svare meg på en simpel SMS. Bruker man en uke på å svare på SMS vil man neppe ha rørlegger på dagen om rørene går for å si det sånn.

SiB-bolig som nevnes over bør du først og fremst søke på, men du kan ikke gamble på at du får tilslag. Du får lav leie og seriøse utleiere, men de har et begrenset antall boliger og mange søkere.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Selv om det skjedde for deg i 2004 er det ikke nødvendigvis tilfellet nå..

Nei, selvfølgelig ikke. Men det er ikke noe nytt at folk går rundt og sprer budskapet om at "boblen" sprekker snart uten annet grunnlag enn at _de_ synes det er for dyrt å kjøpe. De kan i det minste argumentere for hvorfor.

Personlig tror jeg vi går mot en utflating/svak vekst i tiden framover.

Lenke til kommentar

... boligmarkedet kommer alltids opp igjen.

Det kan godt være. I dag er USA-prisene på 2003-nivå, prisene i Danmark faller stadig, den som kjøpte bolig i Norge i 1993 brukte et tiår eller så på å komme seg over på pluss; antageligvis mer om man korrigerer tilstrekkelig for oppgradering. Det er ikke gitt at boligpriser stiger.

Jeg ville leid, og brukt hver overskuddskrone på vin, flybilletter og romaner om helter fra svunne tider. Jeg kjøper argumentet om den kvalitative forskjellen mellom å eie og leie, men synes fleksibiliteten ved å leie er grovt underkommunisert – denne fleksibiliteten er spesielt aktuell når man er ung. Hva skjer når trådstarter skal på utveksling? Når kameraten han har kjøpt sammen med vil flytte sammen med sin nye kjæreste? Om trådstarter dropper ut?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hiver meg på denne!

Ser ut som jeg skal studere i Tromsø i 5 år(juss). Vurderer å kjøpe bolig til rundt totalt 1 til 1.2 1.4 mil. Er ikke veeldig fine leiligheter, men er lysten på et fast sted. I tillegg er leieprisene ekstreme i forhold til den kvaliteten jeg synes de ligger på. I tillegg til studielånet vil jeg ha en fast inntekt på 4000 hele året i tilegg til div strøjobber(spesielt i feriene). Ser for meg en samlet inntekt på 12-16000 i mnd utenom feriene.

Har null peiling på boligmarkedet, men er litt red for hvor lett det blir og få solgt 2-roms, relativt enkle, leiligheter etter endt studie. Takker for råd angående spesielt dette.

EDIT: Ser på ei leilighet til 1 mil selveie som er relativ fin inni, men ligger i et mer industriområde, dog nært Uni. Skeptisk til at bare 24 av 28 leiligheter er solgt der siden april 2010.

Endret av jendoriluka
Lenke til kommentar

Huff, det er helt forjævlig, det er det det er. Jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg har foreldre som kan hjelpe meg å komme meg ut på markedet ved å kjøpe leilighet for meg, så leier jeg at av de og står som hovedeier og de som deleiere. En løsning ikke alle har mulighet til dessverre, og med økning fra 10 til 15% egenkapital så er det i praksis eneste mulighet for mange..

Ikke tro at jeg får det gratis, det kommer til å koste ca. like mye som å leie, men å komme ut på markedet så fort som mulig er viktig om man har mulighet til det, og bygge kundeforhold m.mer.

Har en kamerat som er på min alder hvor foreldrene kun hadde mulighet til å gjøre det med søstra som er endel år eldre, den er lei : \

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...