Gå til innhold

Lærlingplass Offshore statoil aibel osv

jokeern

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da er det slik at det snart er tid for å gå ut i læretid, og jeg lurte litt angående lærlingplass offshore.

Jeg går Elektrofag VG2 og med terminkarakter: 4,5.

Er det noen muligheter for at jeg vil bli vurdert ang. lærlingplass hos en oljebedrift/offshore. (Statoil, aibel osv) med disse karakterene?

Har lenge tenkt tanken om å jobbe offshore som elektriker, og er innstilt får å få enda bedra karakterer til sommeren (sluttkarakterer), bare dumt jeg ikke tenkte på at man søker med terminkarakterene, og ikke sluttkarakterene.

Er det andre bedrifter som tar inn Elektriker lærlinger, annet enn Statoil? Jeg skal værtfall sende inn en søknad til Statoil og krysse fingrene får at jeg blir tatt ut til intervju. Jeg har jo ingenting å tape på dette.

Så har dere noen tips til hvordan jeg kan få CVen min til å virke interessant med første øyekast?

Takker for svar!

Endret av jokeern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Statoil har vært et nåløye, og man må vel helst ha snitt på over 6 og ha sjefen som far og tilby seg å betale for å få jobbe for å bli vurdert. Litt av problemet henger sammen med at en rigg har begrenset plass, både sovemessig og på helikoperet, og man vil ikke sløse med hvem man sender ut.

Statoil har mer prosessoperatører og ingeniører osv så du bør satse på serviceselskapene for å komme deg ut. En mulighet er å være litt ydmyk og starte som dekksarbeider/roustabout. Da kan du vaske, rydde, hjelpe til med kranløft osv og hvis det funker og du blir kjent med folk og de er fornøyd med deg så kan du søke deg internt videre.

Ut over det så hjelper det å f.eks ha sikkerhetskurs, gyldig helsesertifikat, BMI må være maks 30, og ja, bruke det nettverk du har.

Lenke til kommentar

Statoil har vært et nåløye, og man må vel helst ha snitt på over 6 og ha sjefen som far og tilby seg å betale for å få jobbe for å bli vurdert. Litt av problemet henger sammen med at en rigg har begrenset plass, både sovemessig og på helikoperet, og man vil ikke sløse med hvem man sender ut.

Statoil har mer prosessoperatører og ingeniører osv så du bør satse på serviceselskapene for å komme deg ut. En mulighet er å være litt ydmyk og starte som dekksarbeider/roustabout. Da kan du vaske, rydde, hjelpe til med kranløft osv og hvis det funker og du blir kjent med folk og de er fornøyd med deg så kan du søke deg internt videre.

Ut over det så hjelper det å f.eks ha sikkerhetskurs, gyldig helsesertifikat, BMI må være maks 30, og ja, bruke det nettverk du har.

Nå må du ta det med ro, er selv offshore lærling i statoil, og det er langt fra umulig. Statoil tar inn langt flere lærlinger enn dem egentlig har bruk for, og det er sjelden rigger er 100% oppfylt for den del :)

Er ca 180 lærlinger, 40 offshore og 60% onshore. (ca 30 mekanikere, 30 ish elektrikere og 30 ish automatikere + kontor,logistikk, prosess osv.

- Fravær

- Karakterer

- Referanser, anbefalingsbrev (utplassering/jobb/faglærer)

Kommer du deg igjennom er det ikke noe å lure på, har hatt ei fantastisk læretid så langt :) Hadde selv 5 i snitt når jeg søkte etter jul, men var jo både dem som var lavere og høyere også. :)

-

Dersom du ikke kommer igjennom, er jo tross alt litt flaks også inne i bildet, burde du også tenke langsiktig. Dvs at du kanskje søker onshore i aker, evt utleiefirmaer for så å søke som reisemontør elns. Er ivertfall 2 stk her på forumet som driver og reiser slik som elektrikere på skip og rigger.

Endret av Hakjold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg i det hele tatt NOEN mulighet med 3,7 i snitt for elektrikerlærling hos Statoil?

Er i forsvaret, og har tenkt å ta GSK-kurs, men sykt usikker på om det er noe vits med så dårlig karaktersnitt. Har gode karakterer i allmennfagene, mens programfagene er mer labert..

skjønner at dere ikke har noe "fasit", men er mer ute etter en indikasjon.

finnes det flere "store" bedrifter som søker lærlinger innen elektrikerfaget? kunne tenke meg offshore etter endt læretid! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...