Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt trådløst nettverkskort

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har diverse problemer på nettet og har i det siste kjøpt flere routere som vi har levert tilbake da de enten har hatt irriterende feil eller ikke har klart å gi oss den hastigheten vi ville ha. Når man har 70/10 og maks får 15/10 trådløst og 35/10 via kabel, sier det seg selv at noe er galt. Selv om alle routerene har vært av typen som har reklamert med 802.11n (og alle de andre), 2.4/5 GHz og 300 Mbps.

Vårt nyeste innkjøp er en Jensen AL 59300. Alle andre får god nok hastighet, unntatt jeg, noe som får meg til å tro at det ikke bare er det at rommet mitt har en tilnærmet destruktiv innvirkning på alle slags signaler, men også nettverkskortet mitt.

Har de siste 7 årene på dette rommet gått gjennom 15-16 forskjellige USB-dongler, som alle har sluttet å fungere lenge før garantien har gått ut eller generelt ikke har taklet trafikken, så jeg har stort sett sverget at jeg aldri skal ha noe slikt igjen og har gått for PCI-kort med ekstern antenne.

Mitt nåværende er et RaLink RT61 Turbo Wireless LAN Card jeg kjøpte for en billig penge. Det fungerte godt i starten, men etter å ha blitt flyttet rundt flere ganger de siste 4,5 årene, har det også begynt å takke for seg og ofte får jeg ikke noe signal i det hele tatt.

Derfor trenger jeg et nytt kort. Kan noen anbefale meg et som har 802.11n, gjerne takler både 2,4 og 5 GHz og har en "ekstern" antenne (PC-en står under skrivebordet og der vet jeg at det er så godt som umulig å få noe signal, jeg har testet med to andre PCI-kort og flere dongler)?

Aller helst skulle jeg hatt kablet nettverk, men bor "midlertidig" hjemme (til jeg har råd til å flytte ut igjen) og her har mor nedlagt veto mot at far og jeg får ha kabler gående langs listene / i veggene. Det tar tross alt for lang tid og koster for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde pci kort før, men bruker nå usb dongle og er fornøyd med det. Har nå en linksys wusb600n

http://homestore.cisco.com/en-us/adapters/linksys-WUSB600N_stcVVproductId53934627VVcatId543906VVviewprod.htm

men du er jo på jakt etter en pci løsning.

Først og fremst antar jeg at du har oppdatert firmware i routere og bruker siste drivere når du har forsøkt? Anbefaler også å velge kanal 1, 6, eler 11 samt velge at router kun sender på en kanal om mulig (f.eks kun n). Har også opplevd at det trådløse signalet synker i styrke når jeg bruker adobe reader. Aner ikke hvorfor. Regner med du slår av strømstyringen også, slik at du får full power hele tiden.

Det er også en fordel å ha samme leverandør på produktene i nettverket. Er selv linksys tilhenger, så velger jo produkter derfra. Har ingen erfaring med så mange, så et normalt bra linksys kort er hva jeg kan anbefale.

Synes også det er bra om antennene er på en eksternt stativ isteden for å være gjemt bak pc.

wmp600n er vel blandt de få tilgjengelige: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518434

Se forøvrig vedlegget hvor jeg har samlet endel generelle tips.

Svakt nettverkssignal eller hastighet på trådløse nettverk.doc

Lenke til kommentar

Om du ikke har mulighet for å legge kabel er jo powerline internet adapterne en kjekk løsning.

Ja, har vurdert homeplug.

Da jeg bodde i kollektiv for noen år siden, hadde vi ekstreme nettproblemer, så kompisen min kjøpte seg en. Vi fikk egentlig aldri testa den noe særlig, da huseieren fant den og klikket i vinkel og påsto at den ødela både Internettet og strømnettet og straffet hele huset med å fjerne routerene og låse døra til rommet med modemet i 3 uker.

Det kan jo fungere, men aller helst kunne jeg tenkt meg et nytt nettverkskort.

Jeg spiller ikke noe som krever at nettet er tipptopp og jeg kan overleve med noen sekunders lag, det har jeg gjort i årevis.

*snip*

Ja, firmware og drivere er oppdatert.

Kjører på kanal 1 fra før av, men har ingen mulighet til å kjøre kun n, da noen av laptopene vi kjører på nettet kun har kort som støtter maks b eller g. Jeg satser på at mobilene og nettbrettene kjører på n, men sikker er jeg ikke.

Ja, strømstyring er av. Full kraft for alle penga.

Samme leverandør kan bli problematisk, da jeg ikke ser Jensen ha noe PCI-løsning med eksterne antenner og som sagt, dongler og meg har en dårlig historie. Prøvde senest med en Jensen AL 85300 for en time siden, men den fikk jeg ikke til å koble til nettet i det hele tatt.

Nyeste driver, det gamle kortet disablet etc, men null og niks.

Ang. tipsene dine er det mer eller mindre umulig for meg å flytte maskina nærmere routeren, pga. en stor sofa og en stor seng som opptar plassen. Routeren er forøvrig på kjøkkenet som er naborommet til rommet rett over meg, så det er ikke mer enn en 10 meter om å gjøre.

Jeg er usikker på hva slags - om noe - annet trådløst utstyr er i nærheten her. Det eneste må være naboene sine nettverk, som kun dukker opp om man sitter klint oppe i vinduene her og selv da er det ikke nok til å koble seg på noen av dem.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Ja, har vurdert homeplug.

Da jeg bodde i kollektiv for noen år siden, hadde vi ekstreme nettproblemer, så kompisen min kjøpte seg en. Vi fikk egentlig aldri testa den noe særlig, da huseieren fant den og klikket i vinkel og påsto at den ødela både Internettet og strømnettet og straffet hele huset med å fjerne routerene og låse døra til rommet med modemet i 3 uker.

Det kan jo fungere, men aller helst kunne jeg tenkt meg et nytt nettverkskort.

Jeg spiller ikke noe som krever at nettet er tipptopp og jeg kan overleve med noen sekunders lag, det har jeg gjort i årevis.

Men om trådløst nett er så ustabilt der du sitter så er jo ikke trådløst en særlig god løsning. Om du kjenner noen som har en homeplug, så kan du jo teste hvordan det funker.

Lenke til kommentar

Men har ikke 5Ghz dårligere rekkevidde?

Vel, vi har ikke trådløs ringeklokke, termometer eller slikt, mamma og pappa har et trådløst tastatur / mus-oppsett, men det er vel det som jeg kommer på i farten.

Kan jo selvfølgelig prøve med "Destroyeren" (kallenavnet overnevnte huseier gav den), det koster meg ingenting.

Opprinnelig hadde vi planlagt å kjøpe en range booster eller en ekstra router og sette opp den som et access point, men da fatter kom hjem med to Jensen-routere i dag, var det kun den ene som fungerte. Den andre var enten defekt eller hadde defekt strømkabel. Hadde ingen andre med 2A, så fikk ikke testet om det var routeren eller kabelen det var noe feil med. Med vår flaks er det routeren og det blir en ny tur til Elkjøp for å bytte utstyr.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har opplevd mye tull med jensen produkter. Butikken tar dem inn fordi de gir 20 års garanti, og når det feiler så er det jo bare å bytte. De tenekr ikke på at kundene må løpe frem og tilbake og krysse både fjord og fjell for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Selv har jeg dette PCI kortet

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323381 (Med Atheros sine egne drivere, ikke den som fulgte med kortet)

Sammen med denne antenna her

http://www.ebay.com/itm/Linksys-wireless-N-antenna-antenne-aerial-WMP300N-/390385757088?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ae4cdeba0

Både med DIR655 og nåværende Linksys E4200 har jeg oppimot 70% signalstyrke, sitter ca 15m unna router og det er 4 vegger i mellom.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Trenger du stabilt og kraftig trådløsnett så har Alfa gode kort med lang rekkevidde.

På ebay får man disse rimelig http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p3984.m570.l1313&_nkw=alfa+11n&_sacat=See-All-Categories.

Synd det kun ser ut til å være USB.

En annen grunn til at jeg ikke liker dongler er at de tar opp verdifulle porter.

Vel og merke har jeg 12 USB2.0-porter, men de fleste er opptatt av harddisker, webcam, mus, tastatur, BT-dong, kortlesere etc. :p

*snip*

Interessant. Det fungerer bra altså?

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle fungerer det meget bra, ikke hatt noe problemer så langt, men med D-Link kortet er det anbefalt å legge inne nyeste Atheros drivere å ikke legge inn de som følger med.

Hastigheten jeg har på nettet er 12Mbit, så det er jo ikke noe voldsom hastighet da, men både torrent og online gaming er dønn stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...