Gå til innhold

Fujifilm xD minnekort inneholder feil ?!?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med minnekortet mitt, det fungerer nemlig ikke lenger når jeg putter det inn i PC'n. Jeg bruker Olympus e-410 og Fujifilm XD 1gb som minnekort. På kameraet fungerer minnekortet helt fint, men denne meldingen dukker opp på PC'n (cira): Enheten inneholder feil og må scannes. Når jeg scannet den, sa den ifra om at FAT (??) var rettet opp, men jeg fikk ikke åpnet bildene mine, stod at mappen var tom.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil så gjerne bevare alle bildene på minnekortet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Får en lignende melding på minnepinner av og til, men da står det at den bør formateres. Gjør det av og til, uten å merke forskjell. Kan plugge inn minnepinnen 100 ganger og få melding om at den må formateres 30-40 av dem, men på resten komemr det ingenting. Har du svart ja på at du skal formatere har du slettet bildene og da må de hentes frem med noe recovery programmer.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri formatert minnekortet og har hatt i kanskje 3 år. Hvis jeg formaterer det blir vel bildene borte?

Ja, da blir det helt umulig og hente fram bildene igjen, kanskje du kan laste bildene over til PC'en ved hjelp av en usb-kabel siden du kan lese informasjonen i kameraet ?

Angående formatering har jeg besvart det i din andre tråd.

Lenke til kommentar

Ja, skal prøve med USB-kabel! Jeg har hørt at det finnes noen programmer jeg kan laste ned for å hente tilbake informasjon på minnekortet etter en formatering, stemmer ikke dette? :)

Vil overhode ikke anbefale deg og formatere forst, du bare forverrer situasjonen, får du det ikke til kan Ibas kan gjøre dette for deg

Lenke til kommentar

Når jeg scannet den, sa den ifra om at FAT (??) var rettet opp, men jeg fikk ikke åpnet bildene mine, stod at mappen var tom.

Kan du fortsatt se bildene på kameraet? Jeg ville aldri la PCen gjøre noe som helst med et minnkort utover å lese bildene, ikke formatere ikke skanne og "rette opp" automatisk. Det kan i verste fall ødelegge så kameraet heller ikke klarer å lese filene.

Får du denne typen feil bør du prøve å lese ut uten å tillate scan, eventuelt prøve med USB-kabel fra kameraet. Funker ikke det heller finnes det en del recoveryprogram du kan teste.

Etter at du har har fått kopiert over og verifisert at bildene virkelig er på PCen kan du formatere kortet. Ideelt formaterer du kortet i kameraet (aldri på PCen) hver gang du har tømt det for bilder og skal frigjøre plass.

Har du problemer med kortet flere ganger kan du prøve å klage på det hvis det ikke er for gammelt. Eventuelt bare kjøpe et nytt, å erstatte et 1GB kort koster ikke mye idag.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser alle bildene på kameraet. Jeg lurer på om det har noe med å gjøre at jeg har byttet fra JPEG til RAW og tilbake igjen uten å formatere? Har prøvd meg frem litt med forskjellige innstillinger de siste dagene.

Er ikke farlig om jeg må erstatte kortet, er bildene jeg vil ha :) Tips til noen recovery-programmer forresten? :)

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar

Å bytte mellom RAW og JPG skal ikke ha noe å si, men å bare slette bildene i steden for å reformatere kortet kan over lang tids bruk gi slike problemer du beskriver.

Det er 5-6 år siden jeg trengte et recovery-program sist så jeg har ikke noe jeg har testet i det siste.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det har noe med å gjøre at jeg har byttet fra JPEG til RAW og tilbake igjen uten å formatere?

Kan være der problemet ligger, rene rawfiler kan du ikke se direkte på datamaskinen du må ha et spesielt program for og kunne se de.

Tips til noen recovery-programmer forresten?

Ta og sjekk opp på produsentens hjemmesider, oftest så har de et til nedlasting, hvis ikke så kan du laste ned gode sandisk sitt recoveryprogram, men da er du litt avhengig av en nøkkel for og kunne bruke det, den nøkkelen følger med når du kjøper et nytt sandisk-kort.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det har noe med å gjøre at jeg har byttet fra JPEG til RAW og tilbake igjen uten å formatere?

Kan være der problemet ligger, rene rawfiler kan du ikke se direkte på datamaskinen du må ha et spesielt program for og kunne se de.

Nei, jeg har sett RAW-filer fra kameraet på PC'n før, men tenkte det hadde noe med at jeg har byttet frem og tilbake i det siste. Jeg vet ikke :S Ahh, tekniske problemer! ;p

Takk for tips, det prøver jeg :)

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar

Bare lurer. Du plugger inn kortet i en kortleser. Og så bruker du:

1. Du lar windows hente bilder via det vinduet som spretter opp? Og den finner ikke filene?

2. Du går inn på kortleseren ved å velge den i "min datamaskin" og finner ingen filer?

Hvis 1 så kan det være at rawformatet ikke støttes, hvis 2 så er det kanskje noe feil på kortet.

Lenke til kommentar

Bare lurer. Du plugger inn kortet i en kortleser. Og så bruker du:

1. Du lar windows hente bilder via det vinduet som spretter opp? Og den finner ikke filene?

2. Du går inn på kortleseren ved å velge den i "min datamaskin" og finner ingen filer?

Hvis 1 så kan det være at rawformatet ikke støttes, hvis 2 så er det kanskje noe feil på kortet.

Ja, jeg putter inn kortet og velger "åpne mappen og vis filene", da kommer denne meldingen opp (husker ikke eksakt, men..): "feil på minnekort, kan reparere ved å scanne". Da velger jeg at den skal scanne for å reparere, når dette er gjort sier PC'n at den har reparert FAT(??). Når jeg da går inn via min datamaskin og finner bildemappen kommer det opp en feilmelding og ingen bilder vises i mappen. Bildene er nå i JPEG format (SHQ).

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...