Rivers Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Bil: Audi A3 2004 2.0 TDi Vanskelig å få i gir. Etter at det har blitt kuldegrader har jeg hatt problemer med å få bilen i gir. Har måttet stå i gang i 5-20 minutter for å varmes opp. Med motoren av kan jeg flytte girspaken fritt mellom girene så jeg har pleid å starte bilen i første (med clutchen inne) og da får jeg kjørt og giret... sånn ca. Det er litt motstand å få girspaken inn i sporene (mere i det siste). Skal jeg bruke reversen så må jeg skru av motoren først, sette spaken i revers og starte motoren igjen. Har misstenkt lite girolje etter litt googling, men nå er jeg ikke så sikker. Jeg har merket at bilen drar litt når jeg prøver å få bilen i gir og giret ikke går inn. Har også merket at bilen drar når jeg står parkert i første med clutchen inntrykt. De siste par turene har dette blitt mer og mer tydelig så det virker som om pedalen blir slakkere og slakkere. For en stund siden begynte pedalen å henge igjen i en lav possisjon hvorpå den plutselig spratt opp igjen. Nå står den i den lave possisjonen hele tiden og jeg innbiller meg at denne lave possisjonen har blitt enda litt lavere den siste uken (har brukt bilen 1-4 ganger per uke de siste månedene). Er dette noe som kan kreve at clutch må byttes (en jobb som koster 15 lapper på møller) eller kan dette være noe annet (og betraktelig billigere). Hvis det er clutchbytte så vil jeg prøve å finne et verksted i Sverige. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Det høres definitivt ut som et clutchproblem ja. Hva problemer er er dog ikke så lett å svare på. Hvor langt har bilen gått? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Har gått 169000. En ting til er at clutchen tar og slipper litt brått under vanlig kjøring så det blir noen paddehopp tendenser. Er vel vanskelig å si veldig sikkert hva feilen er før noen begynner å skru på bilen. Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Er dette noe som kan kreve at clutch må byttes (en jobb som koster 15 lapper på møller) eller kan dette være noe annet (og betraktelig billigere). Hvis det er clutchbytte så vil jeg prøve å finne et verksted i Sverige. Burde også høre med ikke-merke verksted i Norge, kan fort spare 30-40%. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Det er ikke helt ublu å tenke seg et clutchbytte rundt 169000 selv om den burde holdt noe lenger. Jeg vil nok også tro at du kan få byttet clutch betydelig rimeligere hvis du hører litt rundt, gjerne på verksteder som ikke ligger i de store byene. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Dersom clutchwiren din har selvjustering, kan problemet ligge her også. Vet ikke om Audi har slikt, men flere Peugeoter har justeringsmekanisme inni clutchwiren som ofte ryker.. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville prøvd og få girolja skiftet først. Er nok dårlig med mekanisk clutch på audi. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Dersom clutchwiren din har selvjustering, kan problemet ligge her også. Vet ikke om Audi har slikt, men flere Peugeoter har justeringsmekanisme inni clutchwiren som ofte ryker.. Ifølge den infoen jeg har fått da har ikke denne bilen wire. Det skal være hydraulisk overføring. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) For en stund siden begynte pedalen å henge igjen i en lav possisjon hvorpå den plutselig spratt opp igjen. Nå står den i den lave possisjonen hele tiden og jeg innbiller meg at denne lave possisjonen har blitt enda litt lavere den siste uken (har brukt bilen 1-4 ganger per uke de siste månedene). Er dette noe som kan kreve at clutch må byttes (en jobb som koster 15 lapper på møller) eller kan dette være noe annet (og betraktelig billigere). Hvis det er clutchbytte så vil jeg prøve å finne et verksted i Sverige. Det høres ut som problemet er hovedsylinderen til clutchen, evt. slavesylinderen om du mister bremsevæske fra systemet. Jeg kjøpte en uoriginal hovedsylinder for en tusenlapp til Saaben min og brukte en times tid på jobben. 3000,- på verksted, kanskje? PS. Kjør minst mulig med bilen inntil du får fikset dette. Endret 29. januar 2012 av Exiter 1 Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 PS. Kjør minst mulig med bilen inntil du får fikset dette. Har heldigvis tilgang til annen bil så det går greit Har regnet med at det er en dårlig ide å ha motoren igang når clutchplatene har litt tak i hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå