Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil ikke i gir


Rivers

Anbefalte innlegg

Bil: Audi A3 2004 2.0 TDi

Vanskelig å få i gir.

 

Etter at det har blitt kuldegrader har jeg hatt problemer med å få bilen i gir. Har måttet stå i gang i 5-20 minutter for å varmes opp.

Med motoren av kan jeg flytte girspaken fritt mellom girene så jeg har pleid å starte bilen i første (med clutchen inne) og da får jeg kjørt og giret... sånn ca. Det er litt motstand å få girspaken inn i sporene (mere i det siste). Skal jeg bruke reversen så må jeg skru av motoren først, sette spaken i revers og starte motoren igjen.

 

Har misstenkt lite girolje etter litt googling, men nå er jeg ikke så sikker. Jeg har merket at bilen drar litt når jeg prøver å få bilen i gir og giret ikke går inn. Har også merket at bilen drar når jeg står parkert i første med clutchen inntrykt. De siste par turene har dette blitt mer og mer tydelig så det virker som om pedalen blir slakkere og slakkere.

For en stund siden begynte pedalen å henge igjen i en lav possisjon hvorpå den plutselig spratt opp igjen. Nå står den i den lave possisjonen hele tiden og jeg innbiller meg at denne lave possisjonen har blitt enda litt lavere den siste uken (har brukt bilen 1-4 ganger per uke de siste månedene).

 

Er dette noe som kan kreve at clutch må byttes (en jobb som koster 15 lapper på møller) eller kan dette være noe annet (og betraktelig billigere).

Hvis det er clutchbytte så vil jeg prøve å finne et verksted i Sverige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette noe som kan kreve at clutch må byttes (en jobb som koster 15 lapper på møller) eller kan dette være noe annet (og betraktelig billigere).

Hvis det er clutchbytte så vil jeg prøve å finne et verksted i Sverige.

 

Burde også høre med ikke-merke verksted i Norge, kan fort spare 30-40%.

Lenke til kommentar

Dersom clutchwiren din har selvjustering, kan problemet ligge her også. Vet ikke om Audi har slikt, men flere Peugeoter har justeringsmekanisme inni clutchwiren som ofte ryker..

Ifølge den infoen jeg har fått da har ikke denne bilen wire. Det skal være hydraulisk overføring.

Lenke til kommentar

For en stund siden begynte pedalen å henge igjen i en lav possisjon hvorpå den plutselig spratt opp igjen. Nå står den i den lave possisjonen hele tiden og jeg innbiller meg at denne lave possisjonen har blitt enda litt lavere den siste uken (har brukt bilen 1-4 ganger per uke de siste månedene).

 

Er dette noe som kan kreve at clutch må byttes (en jobb som koster 15 lapper på møller) eller kan dette være noe annet (og betraktelig billigere).

Hvis det er clutchbytte så vil jeg prøve å finne et verksted i Sverige.

Det høres ut som problemet er hovedsylinderen til clutchen, evt. slavesylinderen om du mister bremsevæske fra systemet. Jeg kjøpte en uoriginal hovedsylinder for en tusenlapp til Saaben min og brukte en times tid på jobben. 3000,- på verksted, kanskje?

 

PS. Kjør minst mulig med bilen inntil du får fikset dette.

Endret av Exiter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...