Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt nærmere på Nvidias siste brikker og spesifikasjoner:

		 Cores   TMU	 ROP	 Clock		GPix	GTex	Gflop
GTX 660 Ti		 1344	112	 24	  915		 22.0	102.5   2460
GTX 670			 1344	112	 32	  915		 29.3	102.5   2460
GTX 670 DC II Top	 1344   112	 32	  1058		33.9	118.5   2844
GTX 680			 1536	128	 32	  1006		32.2	128.8   3090

(Beklager, forumet roter til tabellen min)

I følge TechPoerups test, yter GTX 670 DC II Top ganske nøyaktig det samme som GTX 680. Legg merke til forskjellene mellom spesifikasjonene til disse kortene. Legg merke til at GTX 680 har mer regnekraft, men DC II Top har bedre ROP-ytelse pga høyere klokke og like mange ROP-enheter, på og klarer dermed med lavere regnekraft å slå GTX 680 på håret. Legg også merke til at DC II Top har fillrate midt mellom GTX 670 og GTX 680. Dermed ser det ut som ROP-enhetene har stor konsekvens for ytelsen til GPUene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt nærmere på Nvidias siste brikker og spesifikasjoner:

		 Cores   TMU	 ROP	 Clock		GPix	GTex	Gflop
GTX 660 Ti		 1344	112	 24	  915		 22.0	102.5   2460
GTX 670			 1344	112	 32	  915		 29.3	102.5   2460
GTX 670 DC II Top	 1344   112	 32	  1058		33.9	118.5   2844
GTX 680			 1536	128	 32	  1006		32.2	128.8   3090

(Beklager, forumet roter til tabellen min)

I følge TechPoerups test, yter GTX 670 DC II Top ganske nøyaktig det samme som GTX 680. Legg merke til forskjellene mellom spesifikasjonene til disse kortene. Legg merke til at GTX 680 har mer regnekraft, men DC II Top har bedre ROP-ytelse pga høyere klokke og like mange ROP-enheter, på og klarer dermed med lavere regnekraft å slå GTX 680 på håret. Legg også merke til at DC II Top har fillrate midt mellom GTX 670 og GTX 680. Dermed ser det ut som ROP-enhetene har stor konsekvens for ytelsen til GPUene.

 

Med andre ord så skalerer Kepler bra med flere funksjonelle enheter i kontrast med Arni sin påstand om det motsatte?

Lenke til kommentar

Før vi vet mer om GK110 er det vanskelig å si hvor godt Kepler skalerer videre. Men for meg ser det ut til at ROP (og muligens andre faktorer jeg ikke får identifisert) begrenser kjernene og TMUene til å yte optimalt. Det kan godt være at Kepler skalerer fint når det er en mer fornuftig relasjon mellom disse, men det er på ingen måte sikkert. Nvidia publiserer ikke nok informasjon til å avgjøre om disse svakhetene vil følge Kepler hele veien.

Lenke til kommentar

Tydeligvis har vi forskjellige opfatninger av hva "god tid" vil si når man skal finne skjermkort. Man får da gjort veldig mye research på et par timer etter min meningen.

Men, man gjør ting så vanskelig man selv vil, men jeg tør påstå at noen timer med researh på skjermkort til over 2000 kroner er fornuftig.

Det finnes de som bruker flere titalls timer på å vurdere frem og tilbake, tro meg. BadCats påstand at det er meningsløst å vente 4 måneder på 660 Ti er jeg helt enig i:

Trenger du en oppgradering nå, er det å vente 4 måneder på litt mer ytelse enn et 7870 rimelig dust

Om du oppgraderer for å oppgradere er ikke et 660 Ti det du kjøper uansett.

Jeg tror du glemmer at det er mange spillere der ute som velger kort mtp hvilket spill de kjører og generell ytelse, og da er ikke bildet så svart/hvit som det du maler her. Det virker som du går utifra en generell ytelse, og det er ikke noe galt i det for generelle anbefalinger. Jeg sier derimot ikke at du tar i feil i den posten som er quota.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Jeg bygde ny pc til samboeren, der jeg kjøpte et Zotax GTX-670 2GB. Når kortet blir belastet i f.ex. Skyrim eller Age of Conan, er det ulyd fra viften. I Age of Conan har hun omtrent samme fps som meg, men spillet føles utrolig choppy ut. Ved keyboard turning er det ikke jevne bevegelser i det hele tatt, og selv om hun har 80 fps, føles det som 12...

 

Er klar over at det er ikke mange som spiller AoC lenger, men er det noen andre som kjenner seg igjen i problemet?

Lenke til kommentar

Sitter å tenker litt på hvordan jeg kan skalere spillopplevelsen ytterligere, og har kommet innom tanken på nVIDIA Surround å kjøre 3x 120Hz skjermer med relativt tynne kanter osv...

 

Er det noen som vet om denne teknologien har forbedret seg det siste året / de siste årene? Testet det for en tid tilbake med 2x GTX 480 i SLi om jeg ikke husker helt feil med 3x Samsung F2380M skjermer og resultatet var noe skuffende for i spill som World of Warcraft så fikk jeg jo 5760x1080 oppløsning og bilde strekt utover alle tre skjermen mene bildet på venstre og høyre skjermen ble så strukket ut at monstre, bygninger osv som egentlig var 100meter unna føltes som de var knappe 10 meter unna, så jeg kunne tro at en monster var like ved for deretter å snu meg mot monstre og når det kom på midtskjermen så viste det seg at den var tre ganger så langt unna enn det virker som på sideskjermene som et resultat av et bilde blir strukket på sideskjermene som gjør at hele løsningen i praksis har nullverdi da det blir utrolig forvirrende og plagsomt når bilde du får på sideskjermene ikke har riktig dybde eller noe som helst.

 

 

Har dette forbedret seg med tiden, eller må jeg belage meg på den samme skuffende opplevelsen selv den dag i dag?

Lenke til kommentar

Sitter å tenker litt på hvordan jeg kan skalere spillopplevelsen ytterligere, og har kommet innom tanken på nVIDIA Surround å kjøre 3x 120Hz skjermer med relativt tynne kanter osv...

 

Er det noen som vet om denne teknologien har forbedret seg det siste året / de siste årene? Testet det for en tid tilbake med 2x GTX 480 i SLi om jeg ikke husker helt feil med 3x Samsung F2380M skjermer og resultatet var noe skuffende for i spill som World of Warcraft så fikk jeg jo 5760x1080 oppløsning og bilde strekt utover alle tre skjermen mene bildet på venstre og høyre skjermen ble så strukket ut at monstre, bygninger osv som egentlig var 100meter unna føltes som de var knappe 10 meter unna, så jeg kunne tro at en monster var like ved for deretter å snu meg mot monstre og når det kom på midtskjermen så viste det seg at den var tre ganger så langt unna enn det virker som på sideskjermene som et resultat av et bilde blir strukket på sideskjermene som gjør at hele løsningen i praksis har nullverdi da det blir utrolig forvirrende og plagsomt når bilde du får på sideskjermene ikke har riktig dybde eller noe som helst.

 

 

Har dette forbedret seg med tiden, eller må jeg belage meg på den samme skuffende opplevelsen selv den dag i dag?

Nei, dette har ikke noe med at teknologien er for dårlig, og det er heller ingen bugg. Det er gjort med overlegg og er en av optimaliseringsprosessene for at det skal føles mer virkelighetsnært vil jeg tro.

Ettersom skjermene har en viss vinkel til hverandre, og ikke en rett horisont som i virkeligheten, så vil ting som vises på skjermene også bli litt strukket for at det (i teorien) skal føles mest naturlig. Husk at hensikten er at du skal se på hovedskjermen, mens de på siden skal bli brukt av sidesynet. ;)

Implenteringen kan nok variere en del fra spil ltil spill, da det er driveren kombinert med spillet som justerer dette.

 

Før Nvidia og AMD kom ut med sine "surround" alternativer, altså når man måtte sette opp ting selv, og deretter også brukte tredjeparts programvare, så fantes det ingen "strekkefunksjon".

 

Kort sagt: Bytte av maskinvare vil ikke noe å si for deg. Det er spillets programinstillinger som må endres, og dette bestemmes i Nvidia sin driver.

 

Det kan jo kanskje hende (om mange klager på dette) at man etter hvert får et alternativ for å skru av eller på denne "strekke-funksjonen". Jeg sier ikke at det ikke finnes, men siden jeg ikke bruker Nvidia surround i skrivende stund så kan jeg ikke hjelpe mer.

Lenke til kommentar

Noen av dere som merker litt hakking i windows med gtx 680? Tar jeg f.eks å flytter rundt på et vindu med chrome raskt så hakker det rundt på skjermen, dette skjedde ikke med mine gamle kort (480gtx). Får også hele tiden opp advarseler om redusert ytelse og at windows vil endre fra aero til normal.

Lenke til kommentar

Jeg bygde ny pc til samboeren, der jeg kjøpte et Zotax GTX-670 2GB. Når kortet blir belastet i f.ex. Skyrim eller Age of Conan, er det ulyd fra viften. I Age of Conan har hun omtrent samme fps som meg, men spillet føles utrolig choppy ut. Ved keyboard turning er det ikke jevne bevegelser i det hele tatt, og selv om hun har 80 fps, føles det som 12...

 

Er klar over at det er ikke mange som spiller AoC lenger, men er det noen andre som kjenner seg igjen i problemet?

Det ble bedre med 304.79 beta driverene, men har fortsatt modningspotensiale i driverene ser det ut for.
Lenke til kommentar

Sjekk at du har bra nok strømforsyning.

Er den bra nok for GTX 480, så er det mer enn bra nok for GTX 680, som trekker noe rundt halvparten i praksis.

 

Det høres jo ut som en dårlig driver more or less. Dårlig kontakt på strømtilkoblingen?

Men kanskje mest av alt, sjekk temperaturene. Kan jo i verste fall være litt dårlig kontakt med kjøler for eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støv kan også ha lurt seg inn i pci-e sporet (eller noe annet) ved montering, dette kan gi dårlig kontakt med skjermkortet og forårsake ymse problemer.

Har vært uheldig selv der for lenge siden med et agp spor og litt plast fra posen til skjermkortet som snek seg nedi, ble en vanskelig rengjørinsoppgave etterpå men det ordnet seg.

 

Edit : Lufttryk på boks er din venn!

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...