Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Dere er hyklere som sløser bort tid verd mye mer penger enn de 1500-2000 dere sparer på å vente 4 måneder på GTX 660 Ti. :tease:

Nånå, skjermkort er ikke det som står høyest på prioteringslista for alle :)

I mitt tilfellet har jeg ikke hatt behov for nytt nå heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanskelig å se hvor mye bedre det blir med nytt kort før det er montert i PCen.

Man kan studere grafene i tester og telle kroner og øre i det uendelige men det eneste som gir svar på om det svarer seg med nytt kort er å prøve det i praksis.

 

Man selger selvsagt det kortet man har og det hjelper på å få ned kostnade for nytt kort.

Lenke til kommentar

Det enkleste og beste for de som er gamere var å kjøpe GTX 680 med det samme det kom gode tredjepartskort for så å legge av 500 kr i måneden til neste kort. Da slipper man distraksjoner og kan raskt komme seg tilbake til spillingen.. Ser at enkelte bruker hundrevis av timer på å spare seg til fant. Ser ikke bort ifra at enkelte her inne bruker 500-1000 timer i året på å gå rundt grøten. Bruk noen timer på å skaffe pengene til maskinvaren. Ikke bruk hundrevis av timer på å ikke skaffe maskinvaren. Kjøp maskinvaren, installer den i maskinen og bruk tiden til noe konstruktivt.

 

Dere er hyklere som sløser bort tid verd mye mer penger enn de 1500-2000 dere sparer på å vente 4 måneder på GTX 660 Ti. :tease:

Jeg håper det er litt ironi her, siden halve moroa er jo å bruke god tid på å finne det beste kjøpet som vil passe den enkelte. Det er et hav av grafikkort der ute, og det er ikke enkelt for noen å finne det som er optimalt. Det som derimot er enklere er å finne noe man føler seg komfortabel med.
Lenke til kommentar

Jeg håper det er litt ironi her, siden halve moroa er jo å bruke god tid på å finne det beste kjøpet som vil passe den enkelte. Det er et hav av grafikkort der ute, og det er ikke enkelt for noen å finne det som er optimalt. Det som derimot er enklere er å finne noe man føler seg komfortabel med.

Det er et veldig godt poeng faktisk, det er meningsløst å sitte og vente på at det skal komme kort i fremtiden. Om halve moroa er å bruke 40-50 timer på å sitte og glane på benchmarks og vurdere frem og tilbake vil jeg anbefale deg å finne en ny hobby enn spill :tease:

Det er veldig enkelt å finne ut hvilket kort man skal kjøpe egentlig:

  1. Ønsket prislapp
  2. Ønsket ytelse

Det er de to faktorene man har, så finner man en variant med en grei kjøler og trykker kjøp.

Lenke til kommentar

Hmmm... Hvis prisen blir rett kan dette her bli en aldri så liten 660ti-killer... http://guru3d.com/ar...h-boost-review/

Det eneste testen forteller noe om er hvor mye bedre et standard fabrikkoverklokket 7950 er med oppdaterte drivere kontra hvordan det var for 6 måneder siden.

Felles for alle tester som setter 660 Ti som klar vinner er at nyere drivere ikke har vært testa

Lenke til kommentar

Hmmm... Hvis prisen blir rett kan dette her bli en aldri så liten 660ti-killer... http://guru3d.com/ar...h-boost-review/

Det eneste testen forteller noe om er hvor mye bedre et standard fabrikkoverklokket 7950 er med oppdaterte drivere kontra hvordan det var for 6 måneder siden.

Felles for alle tester som setter 660 Ti som klar vinner er at nyere drivere ikke har vært testa

Jeg var nok litt for rask her. Jeg trodde boost-funksjonen fungerte litt likt som Kepler, og tenkte at hvis du som med et standard 7950 overklokket her, så ville du få litt ekstra boost i tillegg oppå overklokkingen. My bad :blush:

Lenke til kommentar

Og når det kommet ut så er det jo bare noen måneder til neste....

 

Det er bedre å vente cirka 4 måneder på GTX 7xx som mest sannsynlig (dersom en tar utgangspunkt i historikken til GeForce serien) kommer til å være det 'nyeste' på markedet over 12 måneder fram til nov/des 2013 i kontrast med GTX 6xx som kun er det 'nyeste' fram til nov/des 2012.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Jeg håper det er litt ironi her, siden halve moroa er jo å bruke god tid på å finne det beste kjøpet som vil passe den enkelte. Det er et hav av grafikkort der ute, og det er ikke enkelt for noen å finne det som er optimalt. Det som derimot er enklere er å finne noe man føler seg komfortabel med.

Det er et veldig godt poeng faktisk, det er meningsløst å sitte og vente på at det skal komme kort i fremtiden. Om halve moroa er å bruke 40-50 timer på å sitte og glane på benchmarks og vurdere frem og tilbake vil jeg anbefale deg å finne en ny hobby enn spill :tease:

Det er veldig enkelt å finne ut hvilket kort man skal kjøpe egentlig:

  1. Ønsket prislapp
  2. Ønsket ytelse

Det er de to faktorene man har, så finner man en variant med en grei kjøler og trykker kjøp.

Tydeligvis har vi forskjellige opfatninger av hva "god tid" vil si når man skal finne skjermkort. Man får da gjort veldig mye research på et par timer etter min meningen.

Men, man gjør ting så vanskelig man selv vil, men jeg tør påstå at noen timer med researh på skjermkort til over 2000 kroner er fornuftig.

Lenke til kommentar

Og når det kommet ut så er det jo bare noen måneder til neste....

 

Det jeg skrev tidligere var ikke relatert til 'fremtidssikring' men hovedsakelig økonomiske årsaker samt behov. I tillegg så blir 'ytelsesforbedringene' mer spennende og merkbare dersom en kjøper skjermkort med en generasjons (skjermkortserie) mellomrom. Det er nok også en stor sannsynlighet for at GTX 7xx blir den 'perfeksjonerte' Kepler i kontrast med den nåværende GTX 6xx serien som holder tilbake mye av ytelsen. :)

Lenke til kommentar

Tydeligvis har vi forskjellige opfatninger av hva "god tid" vil si når man skal finne skjermkort. Man får da gjort veldig mye research på et par timer etter min meningen.

Men, man gjør ting så vanskelig man selv vil, men jeg tør påstå at noen timer med researh på skjermkort til over 2000 kroner er fornuftig.

Det finnes de som bruker flere titalls timer på å vurdere frem og tilbake, tro meg. BadCats påstand at det er meningsløst å vente 4 måneder på 660 Ti er jeg helt enig i:

Trenger du en oppgradering nå, er det å vente 4 måneder på litt mer ytelse enn et 7870 rimelig dust

Om du oppgraderer for å oppgradere er ikke et 660 Ti det du kjøper uansett.

Det er nok også en stor sannsynlighet for at GTX 7xx blir den 'perfeksjonerte' Kepler i kontrast med den nåværende GTX 6xx serien som holder tilbake mye av ytelsen. :)

Nvidia holder nok mest av alt strømforbruket tilbake denne generasjonen, og så ønsker de vel å tjene dobbelt opp på entusiastene som kjøper toppkort bare det er 20-30% raskere enn forgjengeren. Ytelsen er nok ikke holdt særlig tilbake på, jeg vil faktisk våge å påstå at GK104 er en god del bedre tweaket enn GF104/114 var for å være best mulig balansert på pikselrate, teksturfiltrering, minnebåndbredde og shaderytelse i spillscenarier.

Lenke til kommentar

Nvidia holder nok mest av alt strømforbruket tilbake denne generasjonen, og så ønsker de vel å tjene dobbelt opp på entusiastene som kjøper toppkort bare det er 20-30% raskere enn forgjengeren. Ytelsen er nok ikke holdt særlig tilbake på, jeg vil faktisk våge å påstå at GK104 er en god del bedre tweaket enn GF104/114 var for å være best mulig balansert på pikselrate, teksturfiltrering, minnebåndbredde og shaderytelse i spillscenarier.

 

Kanskje.

 

Det er hovedsakelig den minimale forskjellen mellom GTX 670 og GTX 680 som på mange måter kan insinuere til at Nvidia holder tilbake en del ytelse med Kepler. I sammenheng med dette så er det mange som forventer at GTX 7xx blir lang bedre enn GTX 6xx med tanke på at GTX 7xx blir det absolutt siste vi får se av Kepler før Nvidia lanserer en helt ny arkitektur. På en annen side så er det også mulig at den minimale forskjellen mellom GTX 670 og GTX 680 kan relateres til andre årsaker.

Lenke til kommentar

Og når det kommet ut så er det jo bare noen måneder til neste....

 

Det jeg skrev tidligere var ikke relatert til 'fremtidssikring' men hovedsakelig økonomiske årsaker samt behov. I tillegg så blir 'ytelsesforbedringene' mer spennende og merkbare dersom en kjøper skjermkort med en generasjons (skjermkortserie) mellomrom. Det er nok også en stor sannsynlighet for at GTX 7xx blir den 'perfeksjonerte' Kepler i kontrast med den nåværende GTX 6xx serien som holder tilbake mye av ytelsen. :)

Jeg vet ikke hva du legger i "holder tilbake ytelsen", men jeg kan beskrive det på min måte. Som dere vet skulle GK104 ikke bli toppmodellen, og Nvidia presset nok GK104 litt lenger enn ideelt for å veie opp for manglende GK100. Den minimale ytelseforskjellen mellom GTX 670 og GTX 680 vitner om at noe ikke er helt balansert. Jeg tror at blant annet Rop-ytelsen holder GTX 680 noe tilbake, i forhold til det regnekraften skulle tilsi.
Lenke til kommentar

Det er hovedsakelig den minimale forskjellen mellom GTX 670 og GTX 680 som på mange måter kan insinuere til at Nvidia holder tilbake en del ytelse med Kepler. I sammenheng med dette så er det mange som forventer at GTX 7xx blir lang bedre enn GTX 6xx med tanke på at GTX 7xx blir det absolutt siste vi får se av Kepler før Nvidia lanserer en helt ny arkitektur. På en annen side så er det også mulig at den minimale forskjellen mellom GTX 670 og GTX 680 kan relateres til andre årsaker.

Den minimale forskjellen mellom GTX 670 og GTX 680 insinuerer jo heller at Kepler skalerer elendig med flere funksjonelle enheter. Det er (for å si det mildt) ikke bra :hm:

 

Forventningene enkelte har til GK110 er noe slikt som 90% bedre ytelse, mer realistisk har vi dog at det er ROPs/minnebåndbredde som er flaskehalsen og dermed er det mer sannsynlig at vi ender opp med omlag 30-35% bedre spillytelse fra GK110 (om Kepler skalerer relativt bra og Nvidia driter i strømforbruk,) i verste fall er ikke Kepler istand til å skalere oppover ytelsesmessig med flere funksjonelle enheter enn 1344 ALUer, 112 TMUer, 7 SMXer og 32 ROPs på 256-bit minnebuss og da blir det ærlig talt ikke særlig fint for andre enn AMD neste generasjon.

 

Om du sammenligner GTX 580 mot GTX 560 Ti kan du forestille deg hvor mye bedre GK110 kommer til å bli i spill.

Lenke til kommentar

Det er vel bekreftet at GK110 ikke kommer som GeForce. Kanskje ikke så rart. Nvidia kan nok skvise markedet med bedre marginer enn å utgi et 7,1mrd spillkort.

Nvidia har på ingen måte benektet annet enn at GK110 ikke kommer som Geforce-brikke i 2012, at den kommer som Geforce-brikke en eller annen gang kan du derimot banne på. Kostnadene for å utvikle og produsere en slik brikke på et grafikkkort er for høye for å kun bruke den til et nisjemarked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...