Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare ref.kjøleren som spytter luft ut av kabinettet, kjølerne til bl.a Asus og MSI gjør dette også. De er også mye bedre enn referansekjøleren.

 

Ikkje nødvendigvis. GTX 600 serien har rimelig gode stock-kjølere. Flere av GTX 680 kortene til tredje-partiene var mer på lik linje med stock-kjøleren heller enn forbedring.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Har rett å slett bare lyst til å prøve GTX 670/680, ingenting galt egentlig med 7970, men får jeg solgt kortene til prisen jeg vil ha, blir det ikke mye å betale imellom, spiller en del BF3, og 670/680 er jo bedre der enn 7970, lyst til å teste ut forskjellen. Har lest om mange som har gått fra 2 stk 7970 til 670/680 og opplever en stor forskjell (i hvordan spillet flyter, ikke mer fps)

 

Får jeg ikke solgt, så venter jeg på neste gen fra nvidia, da blir det uansett kjøp.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Ikke feil å gå for GTX 680. Jeg er meget godt fornøyd med mitt Gainward GTX 680 Phantom. Ytelsen strekker til og med egendefinert vifteprofil kan jeg stort sett spille med samme turtall som idle 25% 1200 RPM. Om man bruker kortet slik det kommer ut av boksen er støynivået sjenerende. GTX 670 er også tilstrekkelig ytelsesmessig.

 

Samtlige GTX 670 og 680 holder ytelsesmessig til seriøs spilling på én skjerm 1920x1080 og vil i de fleste sammenhenger fungere tilfredsstillende i 2560x1600/1400 eller 5760x1080.

Det viktligste er å velge et kort som har best mulig kjøleløsning da man ikke kan bomme med tanke på ytelse. Dersom man velger feil kjøleløsning er man plaget 2-3 år frem i tid til man kjøper nytt kort. Referansekjøleren er ikke så ille på spill som ikke gir høy last på GPU men på spill som gir høy last på GPU er det veldig bråkete. Spesielt fordi kjøleren er mindre effektiv enn tredjepartskjølere og legger seg på 85 grader. Ved 100% last må da vifteturtallet betydelig opp for å greie å holde 85 grader.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

mine to 7970 holder 68-70c ved 1150/1600 og 45% viftehastighet, går sjelden over dette.. men har god luftflyt i kabinett.

 

Har lest EVGA 670 FTW har en litt større vifte, og GTX 680 PCB.. jeg kommer nok til å gå for denne om det blir kjøp..

 

Hva slags temperaturer er det på referanse 670/680 iforhold til 7970?

Lenke til kommentar

Hvor mye spinner vifta på da?

 

Hvis jeg kun bruker det ene 7970 kortet å spiller med, og det er 100% last. så spinner vifta på 50% ca. Da kan temperaturen komme opp i 72-73c.

 

I BF3 med begge kortene, 42-45% viftehastighet, 68-71c, men da er lasten på GPU'ene veldig varierende.

 

Tredjepartskjøler er greit, men lufta skal UT av kabinettet.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Noen her som vil tippe når prisen på 670 med tredjepartskjølere vil synke? Synes prisen idag er litt stiv, og lurer på om jeg skal gå for 660/660ti istedenfor.

 

Stiv? kjøpte akkurat et 670 gigabyte windforce til 3100. synes det var god pris til den ytelsen klokket bra også. 1300 mhz gikk fint. spillet bf3 i mange timer og vifta kom bare opp til 40%. Hadde jeg kjøpt skjermkort til hovedmaskinen nå, så hadde jeg valgt 2 stk 670 (eller 3) i stedet for referanse 680.

 

Lenke til kommentar

Stiv pris var kanskje litt overdrevent med tanke på hvor god ytelse det har, men har ikke så veldig lyst til å bruke mer en 2800,- på ett skjermkort, og håper på att 670 synker til den prisen snart, da jeg føler ifølge rykter at 660ti er litt for svakt til 3D spilling på 2560x1440 eller full hd med god fps :)

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Stiv pris var kanskje litt overdrevent med tanke på hvor god ytelse det har, men har ikke så veldig lyst til å bruke mer en 2800,- på ett skjermkort, og håper på att 670 synker til den prisen snart, da jeg føler ifølge rykter at 660ti er litt for svakt til 3D spilling på 2560x1440 eller full hd med god fps :)

bf3 i 3D og 1080p er 2x670 eller 2x680 minimum etter min mening. men det er med ultra settings. 3D krever vel ca dobbelt. Dog 3D er slitsomt i lengden for øynene. Kanskje jeg begynner å bli gammel :p

Lenke til kommentar

Stiv? kjøpte akkurat et 670 gigabyte windforce til 3100. synes det var god pris til den ytelsen klokket bra også. 1300 mhz gikk fint. spillet bf3 i mange timer og vifta kom bare opp til 40%. Hadde jeg kjøpt skjermkort til hovedmaskinen nå, så hadde jeg valgt 2 stk 670 (eller 3) i stedet for referanse 680.

 

670 GB WF opp til 1300mhz? Hvordan i alle dager får du det til å fungere?

Min vil bare klokkes opp til 1050-1100 før det kommer artifakter og driverkræsj i for eks. BF3. Greit at det er forskjell fra kort til kort, men det virket litt voldsomt til hopp.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å lære deg SIMD paralellprogrammering med CUDA, så er det mye bedre og heller lære seg OpenCL. OpenCL kan brukes av omtrent alle grafikkort med GPU, det er veldig portabelt og ikke vendor avhengig. OpenCL er hakket litt mere lavnivå og komplisert enn CUDA, dog. Men OpenCL er mye mere relevant enn hva CUDA er, og det er åpenbart mye større verdi i å lære seg OpenCL siden dette ikke er begrenset til NVIDIA og platform, dvs du kan bruke OpenCL på mobile enheter som f.eks Samsung galaxy S3 m. ARM sin Mali GPU for eksempel...

Dette er jo noe å tenke på siden mobile enheter begynner å bli ganske relevant.

CUDA og OpenCL er også basert på hverandre, så hvis du skulle være uheldig å komme i kontakt med CUDA, så er det veldig lett å sette seg inn i CUDA hvis du kan OpenCL fra før.

 

http://www.khronos.org/opencl/

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiv pris var kanskje litt overdrevent med tanke på hvor god ytelse det har, men har ikke så veldig lyst til å bruke mer en 2800,- på ett skjermkort, og håper på att 670 synker til den prisen snart, da jeg føler ifølge rykter at 660ti er litt for svakt til 3D spilling på 2560x1440 eller full hd med god fps :)

bf3 i 3D og 1080p er 2x670 eller 2x680 minimum etter min mening. men det er med ultra settings. 3D krever vel ca dobbelt. Dog 3D er slitsomt i lengden for øynene. Kanskje jeg begynner å bli gammel :p

 

Hehe, har ikke planer om å kjøre Battlefield 3 på ultra i 3D, men heller på medium/high settings :) Men du vet ikke ut i fra tidligere erfaringer når prisen synker?

Lenke til kommentar

Tweaktown har lagt ut testresultater av 660 Ti 2GB: http://www.tweaktown.com/reviews/4869/nvidia_geforce_gtx_660_ti_2gb_reference_video_card_review/index1.html

 

Om testen er nede har de blitt lastet opp på OCN: http://www.overclock.net/t/1288695/tt-nvidia-geforce-gtx-660-ti-2gb-reference-video-card-review/0_30

 

For å si det enkelt: GTX 660 Ti gjør GTX 670 irrelevant, som igjen har ført til at GTX 680 er 1500 kr i dass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...