Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen vits å vetne på et gk110 spillekort? googling nevner at et slikt kort skal komme i August

Tviler på at det kommer noe GK110 for spilling med det første... GTX 680 i stock og fabrikkklokka gjør allerede en utmerket jobb i det segmentet.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor Nvidia skal pushe ut noe next gen. skjermkort når de allerede har det raskeste kortet ute med gtx690 og ligger så og si likt med 7970 ghz ed. i de fleste tester. De vil jo bare konkurrere med seg selv, de klarer jo såvidt å lage nok kort av gtx6xx serien som det er. De sparer nok heller kruttet til Amd kommer med noe som er merkbart bedre.

Lenke til kommentar

Begge poster over er fornuftige tanker, men tar gjerne et "685" før September :p

 

Det virker helt ulogisk at Nvidia skal produsere GTX 685 med tanke på at GTX 780 mest sannsynlig blir lansert Q1 2013. I tillegg så er det ikke store nok forskjeller mellom HD 7970 og GTX 680 for at verken AMD eller Nvidia trenger å presse fram flere kort.

Lenke til kommentar

Har hatt store stabilitestproblemer hele tiden på mitt gtx 680 Oppsett. I går toppet det seg da jeg fikk blåskjerm hver eneste gang jeg startet windows.

 

Jeg tok en clean install av driverene i sikkerhetsmodus, og fortsatt crash med en gang windows starter opp. Dette var uten sli aktivert. Tok å deaktiverte slotten som skjermkortet stod i, dvs nå bruker jeg det andre skjermkortet i stedet og det virker dønn stabilt.

 

Er dette grunnlag nokk til å sende det tilbake eller brude jeg feilsøke mer?

Lenke til kommentar

Har hatt store stabilitestproblemer hele tiden på mitt gtx 680 Oppsett. I går toppet det seg da jeg fikk blåskjerm hver eneste gang jeg startet windows.

 

Jeg tok en clean install av driverene i sikkerhetsmodus, og fortsatt crash med en gang windows starter opp. Dette var uten sli aktivert. Tok å deaktiverte slotten som skjermkortet stod i, dvs nå bruker jeg det andre skjermkortet i stedet og det virker dønn stabilt.

 

Er dette grunnlag nokk til å sende det tilbake eller brude jeg feilsøke mer?

 

Bruker du 304.79 driveren? Den driveren gav meg en haug med problemer og jeg måtte gå tilbake til 302.48 - har du prøvd noen tidligere drivere? Dersom dette ikke fungerer så er det nok mulig at du må RMA det første skjermkortet.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Jeg bruker 301.42 nå. Har skiftet rundt på skjermkortene også. Hver gang jeg starter pcen opp på ene skjermkortet får jeg masse artifacts og bluescreen, ellers så får jeg Code 43 og windows deaktiverer skjermkort driveren og jeg kommer inn i sånn 800x600 oppløsning og 32 farger.

Lenke til kommentar

EVGA GTX 680 Classified review!

 

http://www.anandtech...sified-review/6

 

Ja takk til 2+ stk :D

Prisen er jo avskrekkende da...

>5K per kort + 7-800 kr for EVBot blir fort 11K for noe som lar deg overklokke 7-8% høyere (over standard 680) om du er heldig, mot 7.5K for 2x 670 4GB som kommer til å yte noe slikt som 90% så bra...

Sapphires TOXIC-utgave av 7970 er jo i det minste forståelig med tanke på en garantert +15% overklokk over 7970 GHz (eller +30% overklokk over 7970) og ingen problemer med overspenningsvern eller Powertune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen er jo avskrekkende da...

>5K per kort + 7-800 kr for EVBot blir fort 11K for noe som lar deg overklokke 7-8% høyere (over standard 680) om du er heldig, mot 7.5K for 2x 670 4GB som kommer til å yte noe slikt som 90% så bra...

Sapphires TOXIC-utgave av 7970 er jo i det minste forståelig med tanke på en garantert +15% overklokk over 7970 GHz (eller +30% overklokk over 7970) og ingen problemer med overspenningsvern eller Powertune.

 

Selve årsaken til at dette kortet er så dyrt skyldes av at de har doblet minnekapasiteten som derav øker prisen med cirka 1000,- kr. I tillegg så kommer kortet med en del andre ting for de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

EVGA GTX 680 Classified review!

 

http://www.anandtech...sified-review/6

 

Ja takk til 2+ stk :D

Prisen er jo avskrekkende da...

>5K per kort + 7-800 kr for EVBot blir fort 11K for noe som lar deg overklokke 7-8% høyere (over standard 680) om du er heldig, mot 7.5K for 2x 670 4GB som kommer til å yte noe slikt som 90% så bra...

Sapphires TOXIC-utgave av 7970 er jo i det minste forståelig med tanke på en garantert +15% overklokk over 7970 GHz (eller +30% overklokk over 7970) og ingen problemer med overspenningsvern eller Powertune.

Du får jo mer vram + at kortet ligger på rundt 50 DB vs 79(?)DB på toxic kortet

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Selve årsaken til at dette kortet er så dyrt skyldes av at de har doblet minnekapasiteten som derav øker prisen med cirka 1000,- kr. I tillegg så kommer kortet med en del andre ting for de spesielt interesserte.

 

Nå er jeg enig med deg. Håper du nå også er enig i at Sapphires Toxic ikke er fullstendig ubrukbart, som du kalte det da :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg enig med deg. Håper du nå også er enig i at Sapphires Toxic ikke er fullstendig ubrukbart, som du kalte det da :)

 

Jeg skrev at HD 7970-TOXIC har en dårlig pris:ytelse og at 6GB VRAM ikke er annet enn ren markedsføring slik som de fleste anmeldelser på nettet konstaterer. Med dette så mente jeg ikke at ytelsen til kortet er dårlig i seg selv - men at ytelsen, den unødvendige mengden på minnekapasiteten og støynivået ikke rettferdiggjør prisen fra et 'objektivt' synspunkt.

 

Det samme gjelder EVGA GTX 680 Classified - prisen er 'feil' men ytelsen er fantastisk i likhet med HD 7970-TOXIC men de er begge utrolige kort. Når ingen av anmelderne kritiserer pris:ytelse på de beste kortene så gjør jeg det. :)

Lenke til kommentar

Du får jo mer vram + at kortet ligger på rundt 50 DB vs 79(?)DB på toxic kortet

 

I Tweaktowns review på Toxic 7970, ble støymålinga foretatt 2 cm fra kortet. Vet ikke hvordan Anand gjør støymåling, men i førstnevnte test lå alle kortene skyhøyt over Anands støymålinger. Toxic kortet hadde 71dB mot et overklokket gtx 680 på 67 dB.

 

Du får ikke mer minne på kjøpet med EVGA kortet kontra Toxic 7970, men 2 gb mindre :)

Lenke til kommentar

Selve årsaken til at dette kortet er så dyrt skyldes av at de har doblet minnekapasiteten som derav øker prisen med cirka 1000,- kr. I tillegg så kommer kortet med en del andre ting for de spesielt interesserte.

Poenget mitt var at 7970 TOXIC ga mer ekstra enn dette Classified-kortet, og har 2GB mer VRAM.

At Classified har spenningskontroll som kun fungerer med et eksternt verktøy som må fikles med for hver oppstart hjelper lite da.

 

Du får jo mer vram + at kortet ligger på rundt 50 DB vs 79(?)DB på toxic kortet

6GB vs 4GB, for ikke å nevne 50% mer minnebåndbredde (som ifølge CallSignVega har en betydelig effekt i ekstreme oppløsniner.)

Lenke til kommentar

Men classified er beregnet for folk som vil overklokke med Ln2 og det som verre er. Disse folka driter i prisen og vil bare ha det aller beste. Om disse er bedre enn lightning kommer vel litt ann på binninga av chippene, men gode er de nok. Første ladning av classified korta ble utsolgt i løpet av et minutt eller.no fra evga siden.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at 7970 TOXIC ga mer ekstra enn dette Classified-kortet, og har 2GB mer VRAM.

At Classified har spenningskontroll som kun fungerer med et eksternt verktøy som må fikles med for hver oppstart hjelper lite da.

 

Slik jeg nevnte tidligere så er ikke 6GB VRAM annet enn ren markedsføring som konstatert av flere anmeldelser på nettet. I tillegg så gir ikke HD 7970 TOXIC noe spesielt 'mer' enn dette kortet - husk at 'Mhz' i seg selv ikke er det absolutt viktigste. Med andre ord så er denne utrolige overklokkede versjonen ikke så ekstremt utrolig bak kulissene ettersom at de fleste HD 7970 kort (Ghz edition eller ikke) kan overklokkkes nesten like langt eller lenger - det samme gjelder EVGA GTX 680 Classified.

 

Det at en blir garantert en overklokk som hovedsakelig omhandler flaks er positivt - men en må være veldig uheldig dersom en vanlig HD 7970 ikke klarer å klokke i nærheten av TOXIC-versjonen.

 

6GB vs 4GB, for ikke å nevne 50% mer minnebåndbredde (som ifølge CallSignVega har en betydelig effekt i ekstreme oppløsniner.)

 

Det er ganske meningsløst med 6GB over 4GB VRAM:

 

Sapphire's decision to use 6GB of video memory for the TOXIC is more of a marketing initiative than real-world benefit.

 

http://hexus.net/tec...screens/?page=8

 

Hva en tilfeldig person på nettet konstaterer uten noen som helst kilder eller benchmarks er irrelevant. I tillegg så gjelder dette - dersom det stemmer - resolusjoner som er så krevende at ingen skjermkort er kraftige nok til å opprettholde en spillbar FPS med god bildeflyt. Det er med andre ord et meningsløst argument.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at 7970 TOXIC ga mer ekstra enn dette Classified-kortet, og har 2GB mer VRAM.

At Classified har spenningskontroll som kun fungerer med et eksternt verktøy som må fikles med for hver oppstart hjelper lite da.

I tillegg så gir ikke HD 7970 TOXIC noe spesielt 'mer' enn dette kortet - husk at 'Mhz' i seg selv ikke er det absolutt viktigste. Med andre ord så er denne utrolige overklokkede versjonen ikke så ekstremt utrolig bak kulissene ettersom at de fleste HD 7970 kort (Ghz edition eller ikke) kan overklokkkes nesten like langt eller lenger - det samme gjelder EVGA GTX 680 Classified.

 

Det at en blir garantert en overklokk som hovedsakelig omhandler flaks er positivt - men en må være veldig uheldig dersom en vanlig HD 7970 ikke klarer å klokke i nærheten av TOXIC-versjonen.

Det gir som sagt overklokken, 2GB mer VRAM og man slipper å tulle med eksterne verktøy som man må kjøpe ved siden av for å overklokke de siste megahertzene ut av kortet.

6GB vs 4GB, for ikke å nevne 50% mer minnebåndbredde (som ifølge CallSignVega har en betydelig effekt i ekstreme oppløsniner.)

Det er ganske meningsløst med 6GB over 4GB VRAM:

Men det er fortsatt bedre, uansett hvor meningsløst det er med maks 4 displays ut fra kortet uten en ikke-eksisterende Displayport-hub.

Hva en tilfeldig person på nettet konstaterer uten noen som helst kilder eller benchmarks er irrelevant. I tillegg så gjelder dette - dersom det stemmer - resolusjoner som er så krevende at ingen skjermkort er kraftige nok til å opprettholde en spillbar FPS med god bildeflyt. Det er med andre ord et meningsløst argument.

CallSignVega er sannsynlig i toppen av folk som har testet forskjellige kombinasjoner til ekstrem gaming, det er på ingen måte en tilfeldig person jeg refererte til her.

Det er fullt mulig å senke grafikkinnstillingene til et nivå der ytelsen er akseptabel, du vet det? Fullt mulig å drive 5x 1920x1080-skjermer med 120 fps med 4x 7970 om man senker innstillingene litt i de mest krevende spillene som BF3 (i BF3 tipper jeg du ser på å måtte skru av deferred AA.)

 

 

Men classified er beregnet for folk som vil overklokke med Ln2 og det som verre er. Disse folka driter i prisen og vil bare ha det aller beste. Om disse er bedre enn lightning kommer vel litt ann på binninga av chippene, men gode er de nok. Første ladning av classified korta ble utsolgt i løpet av et minutt eller.no fra evga siden.

For ln2 er de nok fantastiske ja. Det hjelper sikkert litt å kunne låse kortet til en fast spenning så lenge strømmen er på uansett om man må gjøre en Hard-reset, men som et vanlig forbrukerkort er jo disse kortene fullstendig meningsløse sammenlignet med et vanlig 680 4GB når overvolting ikke kan gjøres automatisk i software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...