Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Om SLI skal være, eller er bedre enn CrossfireX angående hakking og fps-dropp vet ikke jeg, men jeg husker da jeg kjørte 2 stk Radeon 5870 i CF på et P45-hovedkort. På den tiden var vel Bad Company 2 noe av det heftigere å teste spill på, å jeg mener flyten var mye bedre da jeg oppgraderte med et ekstra 5870 enn det jeg opplever nå. Har testet både GTX 670 og 680 SLI på begge maskinene dere ser i signaturen min, å jeg synes ikke noen av dem gir tilfredsstillende flyt :(

 

Har ikke prøvd amd/ati etter 5870-kortene, men jeg kan ikke tenke meg at Nvidia er bedre på dette, med bakgrunn av det arni90 skriver om sine erfaringer med 7970.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd GTX 690, som ifølge enkelte sjeler har ny teknologi som skal forhindre disse problemene, men jeg legger ikke ut over 7000,- for å finne det ut ;)

 

Har du vurdert muligheten for at det kanskje var noe galt du gjorde eller at problemet var relatert til noe annet? Jo, Nvidia er bedre på dette i følge diverse pålitelige kilder. :)

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symmetrical: Jeg skal være den første til og innrømme hvis jeg har gjort noe galt her! ;) Forsalg til hva jeg kan ha gjort galt?

 

Mumriken: Samme til deg. Hva mener du jeg kan ha gjort feil? :hmm:

 

Til info er jeg alltid "up to date" på alt jeg har av drivere. Jeg er også påpasselig med å holde BIOS på siste versjon. I tillegg sørger jeg selvfølgelig for å oppdatere/patche spillene mine, så snart det kommer ut noe.

Lenke til kommentar

Det er stort sett brukerfeil når det det er 1 av 1000 som har problemer.

Vil tro det har noe med hardware konfigen din; har du noen tilleggskort etc?

 

Ville prøvd en clean install av os med nyeste drivere for så kjøre 3dmark11.

Resultatet der vil gi en grei pekepinn på om det er noe veldig galt.

 

Det lille jeg har prøvd sli med kepler virker bedre enn noen annen multigpu løsning jeg har brukt tidligere så det må være noe feil hos deg når du foretrekker 2x5870..

 

EDIT: kom til å tenke på noe. har du sjekket klokkefrekvens på kortene når du opplever dårlig flyt? om det ene klokker seg ned pga temp eller strømtrekk.

prøv å øke powerlimit og vifteprofilen slik du kan utelukker problemer relatert til dårlig kjøling i kabinett etc.

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Takker for tips begge to :)

 

Har ingen tilleggskort utenom skjermkort i noen av de to maskinene. 3dMark11 scoren min har vel ligget på rundt 16000 i P-score, og beskjeden er at systemet leverer som normalt, uten at jeg legger for mye vekt på slike meldinger fra selve programmet.

 

Skal sjekke litt nærmere det dere nevner om klokkefrekvensene. Det har jeg ikke tenkt over, men jeg vet det ene kortet klokker bedre enn det andre, selv om de er helt identiske windforce-kort.

Lenke til kommentar

fikk ENDELIG mitt Asus GeForce GTX 690 fra Komplett for to dager siden, må bare vente på at sikkerhetskopieringen av filserveren blir ferdig (tar jo evigheter, og et par filer som ikke lar seg kopiere og når jeg da ikke er hjemme å stopper jo hele prosessen opp da Windows ikke er smart nok til å bare fortsette etter at dialogen har vært oppe i x-antall timer) så når jeg har fått migrert fra FreeNAS over til NAS4Free på filserveren så skal jeg få smelt inn GTX 690 i den stasjonære og leke meg litt.

Lenke til kommentar

HPET i BIOS bør skrus av, ellers er det bare å eksperimentere med forskjellige klokkefrekvenser og drivere ;)

 

Rett meg hvis jeg tar feil ettersom at det er lite informasjon på nettet.

 

Grunnen til at HPET i bios - slik jeg forstår det - kan få spill til å hakke skyldes av at OSen bytter mellom TSC+LAPICs, LAPICs og TSC+HPET. Dersom noen faktisk skal bruke HPET korrekt så må de skru på denne funksjonen i Biosen samt OSen manuelt ved bruken av CMD:

 

bcdedit /deletevalue useplatformclock

 

Dette øker QueryPerformanceFrequency fra 2.xxMhz eller 3.xxMhz til 14.3MHz.

 

(men..)

 

- Problemet med å gjøre dette er at det øker DPC latency. Dette er ikke positivt for gaming ettersom at en høyere DPC latency kan føre til microstuttering - stemmer dette?

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Hvor finner man HPET i BIOS, og hvilke fordeler er det med å ha det aktivert / deaktivert? Gjelder det single-GPU, SLI og / eller on-board SLI (GTX 690 osv..)?

 

Slik jeg forstår dette...

 

HPET har ingen funksjon i bios alene med mindre du skrur den på i OSen. Men dersom du gjør dette korrekt så er hovedformålet å synkronisere datastrømmer slik som blant annet video og lyd bedre enn standard. Problemet er at dette øker DPC latency som kan oppfattes som microstutter og lignende - det er derfor best å skru av HPET for å redusere DPC latency.

 

Dersom du selv vil sjekke din DPC latency så kan du bruke dette programmet:

 

DPC latency checker

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Måler stort sett fra 82 til 127, aner ikke om det er bra eller dårlig?

 

Jeg har alt fra cirka 3 til 20. Alt under 100 er bra men enda lavere er enda bedre. Forsøk å skru av HPET i bios og test igjen - dette skal redusere DPC. Den kan også økes på bakgrunn av diverse drivere, programmer og hardware. :)

Rart, jeg får 850-900 µs og har HPET skrudd av i BIOS.

 

EDIT:

Mediaplayer Classic var problemet, uten det kjørende ligger jeg konstant under 100 µs.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Rart, jeg får 850-900 µs og har HPET skrudd av i BIOS.

 

Det som kan skape høy µs er blant annet:

 

Helt sikkert:

 

- Alle strømsparingsmoduser i bios

- HPET

 

Kanskje:

 

- Drivere

- Programmer

 

Denne forumtråden fra Guru3D beskriver høy µs på bakgrunn av HPET og strømsparingsmoduser:

 

http://forums.guru3d...113&postcount=2

 

Edit: Leste det du redigerte etter at jeg skrev dette.. :)

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Burde jeg med andre ord deaktivere Asus EPU i BIOS? Har den aktivert for å være en smule strømsparende, men ikke pokker om jeg gidder det om det eventuelt vil gjøre micro-stuttering på GTX 690 mer merkbart...

Prøv, og se resultatet. Det er veldig "tilfeldig" hva som hjelper og hva som ikke gjør det i min opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...