Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)

_ziggy_

Anbefalte innlegg

Eg aner ikkje ka har skjedt med min gtx 670, men på nettsiden står det at eg kjøpte en versjon med 2gb memory, men min PC viser 4 gb memory. Har eg våre ekstremt heldig eller er det en bugg?

Ta bilde og post her.. Sikker på at du ikke blander det med noe annet slik som delt videominne? (VRAM + RAM)

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk bort mesteparten av "coil whine" ved å montere ny Seasonic 850W PSU. Har kjørt Corsair HX 620 noen måneder pga RMA og har desverre ikke orket å bytte tilbake før nå. Aldri undervurder nytten av å ha en god PSU til 2k. Sannsynligvis en av de viktigste komponentene i en PC.

Har fått ned viftestøyen ved å sette Power Limit til 75% Da holder viftene seg på 1200 RPM og det gir et akseptabelt støynivå. Core clock vil da som oftest ikke gå over 1084 MHz, men det er ikke verd det med 1000 RPM ekstra på viftene for å greie 130 Mhz mer. Bortimot dobbel støy for 10-12% ytelse er ikke verd det.

Regner med at jeg blir å beholde Gainward GTX 680 "Phantom" da jeg ser ut til å funnet en balanse mellom ytelse og støy. Ikke helt fornøyd, men jeg er ekstremt kravstor.

Lenke til kommentar

Fikk bort mesteparten av "coil whine" ved å montere ny Seasonic 850W PSU. Har kjørt Corsair HX 620 noen måneder pga RMA og har desverre ikke orket å bytte tilbake før nå. Aldri undervurder nytten av å ha en god PSU til 2k. Sannsynligvis en av de viktigste komponentene i en PC.

Har fått ned viftestøyen ved å sette Power Limit til 75% Da holder viftene seg på 1200 RPM og det gir et akseptabelt støynivå. Core clock vil da som oftest ikke gå over 1084 MHz, men det er ikke verd det med 1000 RPM ekstra på viftene for å greie 130 Mhz mer. Bortimot dobbel støy for 10-12% ytelse er ikke verd det.

Regner med at jeg blir å beholde Gainward GTX 680 "Phantom" da jeg ser ut til å funnet en balanse mellom ytelse og støy. Ikke helt fornøyd, men jeg er ekstremt kravstor.

litt rart at du ikke kjøpte referanse 680 for så å vannkjøle det? ville ikke kostet deg mer enn rundt 1300kr i kjøling.

Lenke til kommentar

Er 2x 140mm radiator tilstrekkelig til å kjøle CPU + GPU?

Mtp. Swiftech-kittet: Det kommer an på hvilken ytelse man krever. 3 vifter og lengre rad vil yte bedre.

Hvis god kjøling er målet, ikke bare lav støy, så ville jeg valgt et sett (helst bygget selv) med den største radiatoren jeg kunne oppdrive, et antall store vifter på litt redusert turtall, og en god pumpe for litt ekstra fart på vannet.

Lenke til kommentar

Og der ble jeg fast Komplett / Norek kunde. Har hatt en litt kjipt situasjon med defekt GTX 480 og GTX 580 AMP! da begge var kjøpt fra Datakjeden / Amentio Datakjeden som er konkurs og all den smørja der.

Etter litt småproblemer med null svar fra Norek per e-post så kom jeg til slutt i kontakt med de, de fant ordre mot Datakjeden på GTX 480, men ikke GTX 580 men tok dog i mot begge kortene. Nå viser det seg at GTX 580 aldri kom fra Norek men en annen leverandør, men de tar liksågreit RMA på begge kortene og det virker som GTX 690 som erstatning skal være null problem, helt uten mellomlegg.

Servicehåndtering og kundebehandling over all forventning. :w00t:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er 2x 140mm radiator tilstrekkelig til å kjøle CPU + GPU?

Med trippel radiator som er 45mm tykk. (egentlig 2+1, men det spiller ikke så mye rolle) klarte forholdsvis effektivt å fjerne rundt 600-700W effektivt, og lydnivået var da langt under noen viftekjøling.

Men for litt siden så gikk den ene enkelradiatoren kvelden, og da falt kjølekapasiteten drastisk. Radiatoren klarer ikke å fjerne varmen rask nok (uten at jeg øker viftehastigheten over 1000RPM), og varme bygger seg nå opp. Vanntemp som holdt en fine rundt 30-35 grader (10 grader over romtemp) gikk nå plutselig opp til noe rundt 55 grader (30 grader over romtemp).

Konklusjonen man kan trekke er at du med en middels tykk trippelradiator klarer å fjerne rundt 700W med varme, og ikke så mye mer med vifter som går med stabile 1000RPM.

Med en dobbelradiator så vil dette tallet senkes med 1/3, og du står igjen med noe rundt 450-500W.

Det er selvsagt flere variasjoner enn det jeg har oppgitt her, men jeg tror ikke jeg bommer så mye om jeg sier at en god dobbelradiator klarer fint å kvitte seg med rundt 4-500W varme.

GTX 680 trekker jo nesten ikke strøm, (toppen 250W med høy overklokk?), i forhold til GTX 480 som det står du har i signaturen. Har du fortsatt Intel 980x, med litt overklokk så blir det raskt en 200W der også.

Jeg tror med andre ord at en dobbel (45mm) radiator skal holde en greit for CPU + GPU.

Lenke til kommentar

Bestillte meg akuratt 2x gtx 680 fra komplett. Skal bygge pcen min om 2 uker, men er redd for at kortene blir utsolgt da så bestilte nå. Snakket med komplett og dem sa at neste "batch" kom ikke før slutten av juni. Stemmer dette for de fleste nettbutikker?

Lenke til kommentar

400W burde holde til formålet.

Tenkte å bygge en dedikert spill-PC utpå sommeren i Corsair 650D kabinett med Z77 hovedkort, I7 3770K, EVGA GTX 680 Hydro Copper. Det kommer på ca 15k + 2k til vannkjølingen.

Alternativet er å returnere grafikkortet og kjøpe EVGA GTX 680 Hydro Copper, Corsair 650D og vannkjøling til dette oppsettet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...