Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge ny PC ferdig til 15. Mai. Hadde lyst på ett GTX 680 (Gainward sin Phantom med forbedret kjøling tenkte jeg). Er jeg fucked nå mtp å få tak i en 680 før 15. mai?

 

Hva hadde du valgt som skjermkort utenom GTX 680 (bygger PC'en slik at den skal vare i ca 4 år)?

 

 

690 er jo lansert nå, så det er jo en mulighet om penger ikke er en snakkesak. Men 4 år er veldig lenge. Kanskje heller gått ett hakk ned på kostnadene og planlagt grafikk-kort-bytte om 2 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Improved Frame rate Metering

 

Kepler introduces hardware based frame rate metering, a technology that helps to minimize stuttering. In SLI mode, two GPUs share the workload by operating on successive frames; one GPU works on the current frame while the other GPU works on the next frame. But because the workload of each frame is different, the two GPUs will complete their frames at different times. Sending the frames to the monitor at varying intervals can result in perceived stuttering.

The GeForce GTX 690 features a metering mechanism (similar to a traffic meter for a freeway entrance) to regulate the flow of frames. By monitoring and smoothing out any disparities in how frames are issued to the monitor, frame rates feel smoother and more consistent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det er gode overklokkingsmuligheter på 690? 680'en har jo bare 6+6 pins og vil dermed være delvis begrenset av strømforsyningen, mens 690'en har 8+8.

Er spent på å se om man klarer å få 690 til å kjøre uten micro-stuttering og driverproblemer.

 

I utgangspunktet har jeg blitt allergisk mot sli/cfx pga mer hodebry enn moro.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er gode overklokkingsmuligheter på 690? 680'en har jo bare 6+6 pins og vil dermed være delvis begrenset av strømforsyningen, mens 690'en har 8+8.

Er spent på å se om man klarer å få 690 til å kjøre uten micro-stuttering og driverproblemer.

 

I utgangspunktet har jeg blitt allergisk mot sli/cfx pga mer hodebry enn moro.

 

Med tanke på at 680 korta skrur ned hastigheten/ strømmen når kortet overstiger 70 grader, så vil jeg tro (jeg vet) at ikkje det vil overklokke like bra som 680 korta. 690 blir nok varmt ja. Men med vannkjøling så skal det nok gå ganske så bra så lenge det får nok strøm.

Lenke til kommentar

 

Improved Frame rate Metering

 

Kepler introduces hardware based frame rate metering, a technology that helps to minimize stuttering. In SLI mode, two GPUs share the workload by operating on successive frames; one GPU works on the current frame while the other GPU works on the next frame. But because the workload of each frame is different, the two GPUs will complete their frames at different times. Sending the frames to the monitor at varying intervals can result in perceived stuttering.

The GeForce GTX 690 features a metering mechanism (similar to a traffic meter for a freeway entrance) to regulate the flow of frames. By monitoring and smoothing out any disparities in how frames are issued to the monitor, frame rates feel smoother and more consistent.

Dette er spennende! Høres ut som en måte å fikse microstuttering på en gang for alle.

Om det bare hadde vært mulig å teste dette uten å måtte ut med 8000 kr :p

Lurer på om det er gode overklokkingsmuligheter på 690? 680'en har jo bare 6+6 pins og vil dermed være delvis begrenset av strømforsyningen, mens 690'en har 8+8.

Er spent på å se om man klarer å få 690 til å kjøre uten micro-stuttering og driverproblemer.

 

I utgangspunktet har jeg blitt allergisk mot sli/cfx pga mer hodebry enn moro.

En 6-pin er kanskje merket for 75W, men den kan fint levere over 150W. En 8-pin kan fint levere over 250W om det trengs.

 

Det som vil begrense overklokking i større grad er spenningsreguleringen på kortet og hvor kraftig den er, 690 skal bruke et lignende oppsett som 590, men det kan hende NVidia har valgt en annen kvalitet på spenningsreguleringen så den takler mer eller mindre effekt. 680 har et relativt svakt oppsett har jeg lest, særlig for et kort til 4000 kr. Det gjenstår å se hvordan 690 blir, men jeg tviler på at Nvidia vil ha enda en "590-lansering" :D

Lenke til kommentar

Veldig bra at Nvidia har kommet med en løsning på microstuttering problemet i SLI, først med det syntes jeg i det hele tatt det er noe poeng å vurdere SLI løsninger. Poenget med kraftige skjermkort er jo å få tung detaljert og pen grafikk til å flyte best mulig, med microstuttering som jeg syntes er minst like irriterende som lag grunnet for svake skjermkort, er jo hele poenget borte. Blir nok at jeg koster på meg et 680 kort nå, så ser jeg an tilbakemeldinger folk gir om jeg senere går for et til. Det eneste jeg syntes er litt synd om dagen er at det er så få spill som i det hele tatt drar nytte av de kraftigste løsningene. Håper inderlig markedet for pc spill drar seg opp framover, selv har jeg hvertfall blitt mye flinkere til å kjøpe pc spill framfor å laste de ned. Eller dvs jeg laster de fremdeles ned, bare at jeg betaler for de :D Det er nettopp her kjernen ligger tror jeg for at pc-spill igjen skal bli attraktivt og lønnsomt for utviklere, at de kutter de fleste leddene slik at spillene blir billigere, lettere tilgjengelig og at mer går i lomma på de som faktisk fortjener det. Jeg syntes det er surt å tenke på de største mest kyniske folka og de som faktisk bryr seg minst om kundenes opplevelse av spillet (borsett fra at det selvfølgelig er mer lønnsomt å distribuere spill som flest mulig kjøper) er de som tjener mest på dette.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Palits versjon av GTX 680 er både stille og har bedre ytelse til referansepris. Til og med lavere effektforbruk enn referansen :)

 

Har noen sett en mer detaljert analyse av bildeflyten til GTX 680 for å se på hvordan vsync og variabel klokkehastighet påvirker stutter og lignende? (gjerne med SLI også) Jeg mener jeg så noe slikt en gang, men finner ikke igjen lenken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...