Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Trifire-test med 7970 mot 680 på HardOCP: http://www.hardocp.c...rifire_review/1

 

Mange rare resultater:

 

Jeg tror HD 7970 kan gjøre det mye bedre enn dette.

 

Greit nok.

 

Hvorfor bruker de ikke HBAO på begge testene?

 

De kjørte med de originale driverne for 7970 fra desember, alle drivere lansert etter dette har tydeligvis hatt en bug som gir bluescreen når man kjørte CFX og eyefinity.

 

Forskjellige innstillinger kommer av forskjellige ytelseskrav selvfølgelig. Denne testen er 100 ganger mer relevant å lese enn en test som kun lister opp benchmark-resultater om du er interessert i å sette opp en gamingrig med trippelmonitor.

 

Man kan bare håpe at AMD tar tilbakemelding her og gjør noe med situasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7870, hvordan er det i forhold til MSI GeForce GTX 560Ti? Lurer på om jeg skal kjøpe ett MSI GeForce GTX 560Ti og bare vente 1-2 år og så oppgradere.

 

Har ett MSI GeForce GTX 560Ti fra før, måtte oppgradere 8 måneder siden fra mitt 8800GT som døde.

 

HD7870 ligger ganske likt med GTX580 ytelsesmessig, dvs en god del over 560Ti. Les test f.eks hos anandtech; http://www.anandtech.com/show/5691/the-retail-radeon-hd-7870-review-his-7870-iceq-turbo-powercolor-pcs-hd7870/2

Lenke til kommentar

Testet ut 8xS (1x2 Supersampling + 4x Multisampling) + FXAA med mitt GTX 580 og 301.32 drivere i dag og det fungerer det. Tekst som normalt blir blurry og uklart når jeg kjører utelukkende FXAA uten noen form for vanlige multisampling eller supersampling anti-aliasing ble straks mye klarere faktisk men jeg føler at teksturer og grafikken i spillet generelt blir mer foggy / blurry og uklar.

 

Men det syntes jeg det blir uten FXAA og med bare supersampling for den sakens skyld, jeg vet at med Sparse Grid Supersampling så skal du helst ha Negative LOD bias satt til "allow" og aller helst justere LOD bias manuelt etter innstillingene du kjører for å unngå blurry grafikk, jeg vet ikke om dette gjelder "vanlig" Supersampling også? For jeg har bare testet med LOD bias satt til "clamp" som er anbefalt om du bare kjører FXAA eller multisampling med eventuelt transparency supersampling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde litt tid tilovers så tok likså greit å teste ut forskjellige kombinasjoner av anti-aliasing igjennom nVIDIA Inspector med 301.32 driver på mitt GTX 580.

 

Det ser ut til å være en eller annen bug involvert for når jeg forandrer multisampling i selve spillet så ser det ut til å overstyre det jeg har forsøkt å påtvinge igjennom nVIDIA Inspector. Hver eneste gang jeg endret fra 8x MSAA ingame til 1x MSAA (altså null anti-aliasing) så ser jo grafikken grusom ut helt uavhengig om jeg forsøkte å påtvinge det ene eller det andre igjennom driveren. Det eneste som ser ut til å gå igjen er at FXAA alltid forblir aktivert når jeg påtvang det igjennom driveren.

 

Så noen av bildene er jo fullstendig verdiløse da innstillingene tydeligvis forsvant rett ut av vindu når jeg endret anti-aliasing ingame. Men man ser jo tydelig at noen kombinasjoner gir et langt mer blurry bilde enn andre og enkelte som 8x MSAA + 8x TRSSAA (Transparency Supersampling, aner ikke om forkortelsen er riktig men var det mest logiske jeg kom frem til, så alt med "TR" i begynnelsen betyr hovedsaklig Transparency) kombinert med FXAA ga uheldige resultater med blurry og tildels korrupte menyer blant annet.

 

Når alt kommer til alt så må jeg vell ærlig innrømme at 0x AA og bare kjøre FXAA fungerte dårligere enn det jeg egentlig trodde og at min gode gamle 8x MSAA + 8x TRSSAA fremdeles etter mitt syn gir den beste kombinasjonen av skarpt bilde og ingen hakkete kanter, men å kjøre FXAA oppå dette fungerte ytterst dårlig. Ellers så fungerte både 8xS og 32xS både med og uten FXAA temmelig bra men dreper jo endel ytelse uten å gi noe merkbart bedre bilde enn 8x MSAA + 8x TRSSAA etter min mening. Det å kjøre Transparency Sparse Grid Supersampling fungerte helt elendig om du hadde 8x MSAA aktivert ingame, det gav jo et totalt blurry bilde over hele, uten MSAA aktivert ingame fungerte det langt bedre men ikke noe merkbart bedre enn verken 8xS eller 8x MSAA + 8x TRSSAA om du spør meg og det virker som når du kjører såpass heftige former for anti-aliasing så spiller det fint liten rolle om du har aktivert FXAA eller ikke, blir smør på flesk som ikke gjør noe annet enn å kanskje gi deg blurry tekst, det er nå hvertfall min oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet ut 8xS (1x2 Supersampling + 4x Multisampling) + FXAA med mitt GTX 580 og 301.32 drivere i dag og det fungerer det. Tekst som normalt blir blurry og uklart når jeg kjører utelukkende FXAA uten noen form for vanlige multisampling eller supersampling anti-aliasing ble straks mye klarere faktisk men jeg føler at teksturer og grafikken i spillet generelt blir mer foggy / blurry og uklar.

 

Men det syntes jeg det blir uten FXAA og med bare supersampling for den sakens skyld, jeg vet at med Sparse Grid Supersampling så skal du helst ha Negative LOD bias satt til "allow" og aller helst justere LOD bias manuelt etter innstillingene du kjører for å unngå blurry grafikk, jeg vet ikke om dette gjelder "vanlig" Supersampling også? For jeg har bare testet med LOD bias satt til "clamp" som er anbefalt om du bare kjører FXAA eller multisampling med eventuelt transparency supersampling.

Hadde litt tid tilovers så tok likså greit å teste ut forskjellige kombinasjoner av anti-aliasing igjennom nVIDIA Inspector med 301.32 driver på mitt GTX 580.

 

Det ser ut til å være en eller annen bug involvert for når jeg forandrer multisampling i selve spillet så ser det ut til å overstyre det jeg har forsøkt å påtvinge igjennom nVIDIA Inspector. Hver eneste gang jeg endret fra 8x MSAA ingame til 1x MSAA (altså null anti-aliasing) så ser jo grafikken grusom ut helt uavhengig om jeg forsøkte å påtvinge det ene eller det andre igjennom driveren. Det eneste som ser ut til å gå igjen er at FXAA alltid forblir aktivert når jeg påtvang det igjennom driveren.

 

Så noen av bildene er jo fullstendig verdiløse da innstillingene tydeligvis forsvant rett ut av vindu når jeg endret anti-aliasing ingame. Men man ser jo tydelig at noen kombinasjoner gir et langt mer blurry bilde enn andre og enkelte som 8x MSAA + 8x TRSSAA (Transparency Supersampling, aner ikke om forkortelsen er riktig men var det mest logiske jeg kom frem til, så alt med "TR" i begynnelsen betyr hovedsaklig Transparency) kombinert med FXAA ga uheldige resultater med blurry og tildels korrupte menyer blant annet.

 

Når alt kommer til alt så må jeg vell ærlig innrømme at 0x AA og bare kjøre FXAA fungerte dårligere enn det jeg egentlig trodde og at min gode gamle 8x MSAA + 8x TRSSAA fremdeles etter mitt syn gir den beste kombinasjonen av skarpt bilde og ingen hakkete kanter, men å kjøre FXAA oppå dette fungerte ytterst dårlig. Ellers så fungerte både 8xS og 32xS både med og uten FXAA temmelig bra men dreper jo endel ytelse uten å gi noe merkbart bedre bilde enn 8x MSAA + 8x TRSSAA etter min mening. Det å kjøre Transparency Sparse Grid Supersampling fungerte helt elendig om du hadde 8x MSAA aktivert ingame, det gav jo et totalt blurry bilde over hele, uten MSAA aktivert ingame fungerte det langt bedre men ikke noe merkbart bedre enn verken 8xS eller 8x MSAA + 8x TRSSAA om du spør meg og det virker som når du kjører såpass heftige former for anti-aliasing så spiller det fint liten rolle om du har aktivert FXAA eller ikke, blir smør på flesk som ikke gjør noe annet enn å kanskje gi deg blurry tekst, det er nå hvertfall min oppfatning.

 

Tusen takk for at du testet dette ut og det gav mange gode svar. Har spilt et spill som heter Dark Sector og har funnet en Anti Aliasing Compatability profil som funker veldig bra. Men I likhet med dette spillet og noen andre eldre spill så blir jeg aldri kvitt ujevne kanter helt. De forsvinner fra alle objekter, karakterer osv men ikke fra for eksempel master (på båter) og lignende ting. Jeg vet ikke egentlig om det er ujevne kanter (aliasing) men det ser ikke riktig ut. Har prøvd alt. Kanskje spillet bare er sånn.

 

Men postene dine gav de svarene jeg lurte på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har GTX690 blitt vist fram!

 

De sier kortet har viftehastighet på 3000 RPM (!!!) og såvidt lager en lyd... sjukt. Det er to 680 GPUer på den. Det er ingravert "690" og det lyser grønt ved skriften og den lager et BEEEP når den blir skurdd på!

 

HVEM ER STOKED? :)

 

MOD-41397_GeForce_GTX_690_3qtr.jpg

 

MOD-41398_GTX_690_SLI.jpg

Endret av SLi
Lenke til kommentar

... wider availability by May 7, 2012 ...

... Expected pricing is $999.

 

Over 7000 kr ja.

 

Forventet du noe mindre? :p

 

http://www.prisjakt....t.php?p=1188367

Eh, ja?

Eneste grunnen til å kjøpe dette kortet framfor to GTX 680 er om du trenger plass. Du sparer ikke penger, du får dårlig oppgraderingsmulighet og du sparer ikke penger.

 

Vi er i det minste ikke tilbake i 8800 Ultra-dagene enda.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Eh, ja?

Eneste grunnen til å kjøpe dette kortet framfor to GTX 680 er om du trenger plass. Du sparer ikke penger, du får dårlig oppgraderingsmulighet og du sparer ikke penger.

 

Hvor mye tror du 690 kommer til å koste i norge? Uansett, 680 koster CA 4200kr. 4200kr+4200kr = 8400kr + dårlig luft og plass.

 

Et 690, samme oppsett, muligens billigere og bedre kjøling og lydnivå..

 

 

 

Edit: sånn i tilfelle dere ikke så det, den linken jeg sendte var til et 680 som kostet 11-12k.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

http://www.geforce.co.uk/whats-new/articles/article-keynote/

 

Base Clock 915 MHz

Boost Clock 1019 MHz

 

Ok, nå er det absolutt ikke verdt å kjøpe dette tullekortet. Ikke bare dobbelt så dyrt som GTX 680, men bare maksimalt 180% av ytelsen

 

Eh, ja?

Eneste grunnen til å kjøpe dette kortet framfor to GTX 680 er om du trenger plass. Du sparer ikke penger, du får dårlig oppgraderingsmulighet og du sparer ikke penger.

 

Hvor mye tror du 690 kommer til å koste i norge? Uansett, 680 koster CA 4200kr. 4200kr+4200kr = 8400kr + dårlig luft og plass.

 

Et 690, samme oppsett, muligens billigere og bedre kjøling og lydnivå..

Et dobbelGPU-kort har aldri, aldri hatt bedre kjøling enn to singelGPU-kort.

GTX 680 koster $499, GTX 690 skal koste $999. Dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar

http://www.geforce.c...rticle-keynote/

 

Base Clock 915 MHz

Boost Clock 1019 MHz

 

Ok, nå er det absolutt ikke verdt å kjøpe dette tullekortet. Ikke bare dobbelt så dyrt som GTX 680, men bare maksimalt 180% av ytelsen

 

Ja, de sa også på Streamen at de hadde flere strøminnganger (?) og ekstrem kjøling får ekstrem overclocking.

 

De har tenkt på det også skjønner du.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

http://www.geforce.c...rticle-keynote/

 

Base Clock 915 MHz

Boost Clock 1019 MHz

 

Ok, nå er det absolutt ikke verdt å kjøpe dette tullekortet. Ikke bare dobbelt så dyrt som GTX 680, men bare maksimalt 180% av ytelsen

 

Ja, de sa også på Streamen at de hadde flere strøminnganger (?) og ekstrem kjøling får ekstrem overclocking.

 

De har tenkt på det også skjønner du.

690 har 2x 8-pin, 680 har 8-pin + 6-pin. Eller mener du kraftfaser?

10-faset (i likhet med GTX 590.)

 

Forhåpentligvis har de ikke lagt seg på grensa som de gjorde med 590 med for svake faser.

Lenke til kommentar

690 har 2x 8-pin, 680 har 8-pin + 6-pin. Eller mener du kraftfaser?

10-faset (i likhet med GTX 590.)

 

Forhåpentligvis har de ikke lagt seg på grensa som de gjorde med 590 med for svake faser.

 

Ja, jeg la til et spørsmål tegn fordi jeg ikke helt viste hva de snakket om :)

 

Om du skulle ha kjøpt to 680er nå, hadde du ikke vært villig til å betale litt mer om det er sant det Nvidia om at det er mye bedre kjøling, et kort isteden for to osv. osv.?

 

Hvis dette kortet er så bra som de skal få det til, ( når de kommer ut å blir testet av normale folk ) så hadde du vel kjøt det om du ville ha penger?

 

SLi og CFX er vel begge synonymt med problemer...

 

 

 

 

Update: Følger med på nvidias facebook:

 

Yes this card does look amazing. It is also the exact same performance as 2 GeForce GTX 680's with less power consumption and heat when compared to a 680 SLI configuration.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...