Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)

_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du at jeg burde oppgradere fra GTX 580 til GTX 680? Eller burde jeg oppgradere til Ivy først? Mine PC spesifikasjoner er i signaturen. Har tenkt på dette en stund nå.

Grunnen til at jeg må velge mellom enten Ivy eller GTX 680 er hovedsakelig på grunn av et begrenset budsjett.

[/Quote]

Oppsettet dit ser bra ut, jeg hadde ventet med å oppgradere 1 eller 2 år til , det er svært få spill i dag egentlig som utnytter et 580 kort fult ut og sannsynligvis så er det langt mer ytelse å hente ut fra 580 kortene om spillprodusentene hadde optimalisert koden sin mer. Problemet med å vente for lenge dog er at du vil få langt mindre igjen for det du har nå , men det koster uansett å være kar.

Jeg oppgraderer ikke så veldig ofte og prøver å bygge litt på det jeg har , denne gangen valgte jeg å forlenge livet til min Phenom II 1055T noen år til og venter spent på det som kommer fra Intel og Amd fremover.

Det er ganske fristende å oppgradere til Ivy fram min 'gamle' i7-930 når man nesten er garantert 4.5Ghz+ overclock med Ivy. Min i7-930 produserer esktremt mye varme noe som gjør at det er vanskelig å bryte 4Ghz selv med H100.

Lenke til kommentar

Bloomfield har sweetspot på 3.8 GHz så ikke rart at den blir varm på 4GHz.

Korrekt overklokking for PC i daglig bruk:

Kjøper X prosessor og Y hovedkort og finner sweetspot (best ytelse / watt, altså best forhold mellom spenning og frekvens)

Feil overklokking for PC i daglig bruk:

Kjøper X prosessor pga det stod på Y forum at den kunne kjøre Z frekvens.

Øker spenningen for å oppnå Z frekvens selv om den blir betydelig varmere og mindre effektiv enn å kjøre den på sweetspot. "Jeg er tøffeste lameren i gaten pga jeg har høyest "EmmHååZett" Er det frekvensen sier du?".

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke oppgradere til Ivy Bridge pga den ikke er kompatibel med LGA 1366, det blir et nytt system :tease:

Er fullstendig klar over det. :)

.. Men hva syntes du? Oppgradere til Ivy, kjøpe GTX 680 eller beholde det jeg har? Har kun råd til å enten oppgradere til Ivy (blir sikkert rundt 8000,- totalt med resten) eller GTX 680.

Lenke til kommentar

De senere D0-revisjonene av Bloomfield vel ca 4GHz sweetspot?

Er ikke egentlig så interessant, da prinsippet er det samme. Helt enig at det er bakvendt å kjøpe X prosessor med mål om å overklokke den til Y MHz, overklokking bør alltid ses på som en usikker bonus.

@Symmetrical:

Hva er det du håper å oppnå ved å oppgradere? Har du en grunn som gjør at en oppgradering av prosessor eller grafikkort vil endre noe spesifikt, eller er det bare ønsket om ny maskinvare?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

De senere D0-revisjonene av Bloomfield vel ca 4GHz sweetspot?

Er ikke egentlig så interessant, da prinsippet er det samme. Helt enig at det er bakvendt å kjøpe X prosessor med mål om å overklokke den til Y MHz, overklokking bør alltid ses på som en usikker bonus.

@Symmetrical:

Hva er det du håper å oppnå ved å oppgradere? Har du en grunn som gjør at en oppgradering av prosessor eller grafikkort vil endre noe spesifikt, eller er det bare ønsket om ny maskinvare?

Det er sant. Er nok ikke så lurt å satse på en bestemt overclock på bakgrunn av at andre klarer det. Jeg ønsker bedre generell ytelse for gaming. Føler at systemet ikke henger med i forhold til standarden blant high-end brukere med tanke på at Ivy kommer snart og GTX 680 er lansert..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Start med å kjøpe GTX 680, se an resten av systemet over sommeren. Kjøp etter behov, ikke fordi det er kommet noe nytt. Greit nok å bytte produkter ofte på et bestemt satsningsområde men det er ikke bærekraftig dersom det gjelder alt man foretar seg. Man må kanskje innfinne seg med å ha en kasserolle i både 10 og 20 år selv om det er kommet mange nye modeller og man har penger nok. Gjenstander som varer mindre enn 5 år er som regel sløsing dersom man ikke er spesielt interessert.

Mennesker har en stor svakhet når det gjelder å hamstre gjenstander de engentlig ikke har bruk for og de som greier å kontollere dette på en god måte kan komme langt i livet.

Eks:

Må bare ha en ny bukse selv om man allerede har 20 bukser som er minst like bra.

Må bare ha ny prosessor eller grafikkort selv om man ikke spiller eller bruker noen applikasjoner som krever mer ytelse. Må jo ha det siste.

Egentlig er det likegyldig hvilke komponenter som er i PC-kabinettet så lenge de får jobben gjort. Har man 60 minimum FPS så gjør det ikke noe at man ikke har absolutt siste generasjon, men det kan jo være at man en gang ønsker å bytte til et grafikkort som er mer effektivt (gjør det samme men med mindre effektbruk.)

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Start med å kjøpe GTX 680, se an resten av systemet over sommeren. Kjøp etter behov, ikke fordi det er kommet noe nytt. Greit nok å bytte produkter ofte på et bestemt satsningsområde men det er ikke bærekraftig dersom det gjelder alt man foretar seg. Man må kanskje innfinne seg med å ha en kasserolle i både 10 og 20 år selv om det er kommet mange nye modeller og man har penger nok.Gjenstander som varer mindre enn 5 år er som regel sløsing dersom man ikke er spesielt interessert.

Takk for hjelpen. Hmm.. Skal tenke på dette. Med tanke på at GTX 580 ble lansert i fjor så har den kanskje lenger levetid enn jeg forventet. Er litt bekymret for at 1.5GB Vram blir for lite med tiden i tunge spill.

Ser fint lite grunn til å oppgradere fra en såpass god GTX 580 som du har nå, om du er ute etter å kutte strømforbruket vil en Ivy Bridge kutte langt mer enn det en GTX 680 vil.

Jeg er egentlig ikke interessert i å redusere strømforbruket men vanligvis så er mindre strømforbruk = lavere temperatur = høyere clocks eller overclocks = bedre ytelse. Derfor er dette en vanskelig avgjørelse for meg.

Lenke til kommentar

580 er da 17 måneder gammelt?

Om 1.5GB VRAM blir for lite i et spill er det bare å senke teksturkvaliteten eller noen andre settings et hakk, ikke akkurat kritisk i øyeblikket og definitivt spillbart inntil du får deg et nytt kort som typisk tar maks 5 dager.

Godt poeng. Tror jeg venter en stund og ser hvordan PCen min takler spill fremover og baserer valgene mine på bakgrunn av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig stiv pris på Gainward Phantom med 4GiB da. Komplett tar seg kanskje litt ekstra betalt for å være de første som lister GTX 680 med 4GiB? Det å betale nesten tusenlappen for å gå fra 2GiB til 4GiB med dagens minnepriser virker smått absurd.

Lenke til kommentar

500,- mer en standard pris er max jeg betaler for 4GB versjon.

Satse på litt hyggeligere priser snart :hm:

Edit: Ser ut som KFA kommer med ett kort som er ca 500 billigere en phantom kortet.

http://videocardz.com/31823/geforce-gtx-680-4gb-available-for-pre-order-kfa2-gtx-680-4gb-pictured

Om det kommer til norge er en annen sak, men dustinhome pleier vel og føre KFA.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Edit: Ser ut som KFA kommer med ett kort som er ca 500 billigere en phantom kortet.

http://videocardz.co...80-4gb-pictured

GTX 580 3GB kostet 1000 kr mer enn standardprisen, tror du kommer til å bli skuffet om du forventer bare 500 kr ekstra.

Lenke til kommentar

http://videocardz.co...80-4gb-pictured

GTX 580 3GB kostet 1000 kr mer enn standardprisen, tror du kommer til å bli skuffet om du forventer bare 500 kr ekstra.

Blir nok skuffet ja :( det blir lommeboka mi og :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...