Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)

_ziggy_

Anbefalte innlegg

Å skryte av hardware som alle kan kjøpe er både barnslig og dumt, likevel tar dere feil. Enhver kan kjøpe 4x high end grafikkort, men det har ikke noe for seg dersom spillet makser ut på et mellomklassekort.

Det er flere MMO som krever mye prosessor og moderat grafikkort og det er heller ikke dumt å ha grafikkort med lavere effektbruk dersom spillet eller bruken ikke krever mer. Det er dumt å kjøpe en slik prosessor dersom man ikke kan utnytte 6 kjerner, men det er ikke noe automatikk i at man må ha high end grafikkort sammen med en slik prosessor.

NVIDIA mellomklassekort lanseres i mai.

GTX 680 som ikke er referanse er på vei ut i butikkene. Det er kommet tester av Gigabyte Windforce GTX 680. Tipper 1-6 uker alt etter hvilket merke det er snakk om.

Virker som Zotac (1200 @ 1400 MHz oc på luft, 11 VRM-faser) og Gigabyte har gode tredjepart design på vei. De som har ekstreme skjermoppsett kan dra nytte av kort med 4 GiB minne. Er spent på hva MSI og ASUS kommer med av kort.

Det er sannsynligvis best med 3-part design for de som skal ha étt GTX 680 kort. Virker som man får oppimot 20 grader lavere lasttemperaturer og lavere støynivå. Selv om det ikke er like store forskeller som på GTX 480 der tredjepartskortene kjører 30-40 grader kaldere enn referansekortene er det likevel en betydelig forskjell.

Jeg har gått på flere smeller med referansekort fra NVIDIA. I praksis vært så store temperatur og støyforskjeller at det er omtrent som å spille mens man har støvsugeren på tomgang dersom man velger referansedesign. Det er bare ikke aktuelt. Legg merke til at GTX 680 bruker moderate 170W slik at det ikke er et like stort problem denne gangen. Nå tenker jeg på de som på en god måte skal ha étt kort i daglig drift og ikke de som skal ta benchmark med 4 kort.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å skryte av hardware som alle kan kjøpe er både barnslig og dumt, likevel tar dere feil. Enhver kan kjøpe 4x high end grafikkort, men det har ikke noe for seg dersom spillet makser ut på et mellomklassekort. Det er flere MMO som krever mye prosessor og moderat grafikkort og det er heller ikke dumt å ha grafikkort med lavere effektbruk dersom spillet eller bruken ikke krever mer. 3960x og 7850 Twin Frozr III hadde vært bortimot perfekt til min bruk, men igjen så igjen får man GTX 680 som ikke drar mer enn 170W. Det er dumt å kjøpe en slik prosessor dersom man ikke kan utnytte 6 kjerner men det er ikke noe automatikk i at man må ha high end prosessor sammen med en slik prosessor. NVIDIA mellomklassekort lanseres i mai. GTX 680 som ikke er referanse er på vei ut i butikkene. Det er kommet tester av Gigabyte Windforce GTX 680. Tipper 1-6 uker alt etter hvilket merke det er snakk om.

De fleste MMOs i dag er forferdelig dårlig optimalisert og utnytter ikke mer enn 1-3 threads hvorav andre 'presser' seg til å utnytte opp til 4-8 threads men funger generelt dårlig. Tviler på at en sterk prosessor blir nødvendig. Er ikke i7-3960x med bare 7850 en dårlig kombinasjon for gaming med mindre du driver med CPU krevende applikasjoner? Jeg tror at en decent 4-kjerne CPU er nok for alle dagens spill uten problemer dersom det er i kombinasjon med et high-end skjermkort.

Lenke til kommentar

Tipper Asus kommer med standard DirectCUII eller muligens en ny versjon av samme kjøler.

Dere som har 680 og bruker stock kjøleren og har fått belastet det skikkelig, er støyen levelig når man sitter å spiller med headset eller burde man vente på tredjeparts kjølere?

Lenke til kommentar

Eneste grunn til at jeg ønsker GTX 680 er høyere ytelse per watt. Har ønsket meg 28nm GPU i lengre tid. Prosessor kan ikke bli for kraftig og det hadde vært greit med 10-12 kjerner.

GTX 680 er perfekt pga den leverer sakene uten å trekke mer enn 170W.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

De fleste MMOs i dag er forferdelig dårlig optimalisert og utnytter ikke mer enn 1-3 threads hvorav andre 'presser' seg til å utnytte opp til 4-8 threads men funger generelt dårlig. Tviler på at en sterk prosessor blir nødvendig.

De er ikke dårlig optimert, problemet er at det er håpløst vanskelig å programmere spill til å bruke mange tråder.

Er ikke i7-3960x med bare 7850 en dårlig kombinasjon for gaming med mindre du driver med CPU krevende applikasjoner? Jeg tror at en decent 4-kjerne CPU er nok for alle dagens spill uten problemer dersom det er i kombinasjon med et high-end skjermkort.

Hva hvis du har en arbeidsstasjon du ønsker skal kunne kjøre et og annet spill i 1920x1080 samtidig som du har best mulig renderingytelse og ikke spise for mye strøm? 3960x + 7850 høres ut som et veldig fornuftig valg da. Det er jo ikke akkurat slik at et 7970 med dobbelt så mange shadere vil gi deg en grafisk forbedring som vil oppleves som i nærheten av dobbelt så bra.

En 2500k er definitivt nok til å kjøre alle spill i dag ja.

Lenke til kommentar

Tipper Asus kommer med standard DirectCUII eller muligens en ny versjon av samme kjøler.

Dere som har 680 og bruker stock kjøleren og har fått belastet det skikkelig, er støyen levelig når man sitter å spiller med headset eller burde man vente på tredjeparts kjølere?

Tredjeparts kjølere vil produsere lavere støynivå og bedre temperatur. Hvis jeg var deg så ville jeg ventet på at det ble lansert flere custom versjoner av GTX 680 og gått for hva som passer lommeboken og er 'best' for den prisen. Liker ikke referansemodeller..

Eneste grunn til at jeg ønsker GTX 680 er høyere ytelse per watt. Har ønsket meg 28nm GPU i lengre tid. Prosessor kan ikke bli for kraftig og det hadde vært greit med 10-12 kjerner.

GTX 680 er perfekt pga den leverer sakene uten å trekke mer enn 170W.

Tror du at jeg burde oppgradere fra GTX 580 til GTX 680? Eller burde jeg oppgradere til Ivy først? Mine PC spesifikasjoner er i signaturen. Har tenkt på dette en stund nå.

Grunnen til at jeg må velge mellom enten Ivy eller GTX 680 er hovedsakelig på grunn av et begrenset budsjett.

De fleste MMOs i dag er forferdelig dårlig optimalisert og utnytter ikke mer enn 1-3 threads hvorav andre 'presser' seg til å utnytte opp til 4-8 threads men funger generelt dårlig. Tviler på at en sterk prosessor blir nødvendig.

De er ikke dårlig optimert, problemet er at det er håpløst vanskelig å programmere spill til å bruke mange tråder.

Er ikke i7-3960x med bare 7850 en dårlig kombinasjon for gaming med mindre du driver med CPU krevende applikasjoner? Jeg tror at en decent 4-kjerne CPU er nok for alle dagens spill uten problemer dersom det er i kombinasjon med et high-end skjermkort.

Hva hvis du har en arbeidsstasjon du ønsker skal kunne kjøre et og annet spill i 1920x1080 samtidig som du har best mulig renderingytelse og ikke spise for mye strøm? 3960x + 7850 høres ut som et veldig fornuftig valg da. Det er jo ikke akkurat slik at et 7970 med dobbelt så mange shadere vil gi deg en grafisk forbedring som vil oppleves som i nærheten av dobbelt så bra.

En 2500k er definitivt nok til å kjøre alle spill i dag ja.

Derfor skrev jeg at med mindre han driver med noe CPU intensivt så er det meningsløst. Hvis han arbeider med noe som tar i bruk en så kraftig CPU så er det positivt. 7850 er ikke dårlig men dersom han hovedsakelig bare hadde gamet så kunne han brukt pengene på en billigere CPU og en kraftigere GPU.

Simplifiserer ikke DirectX 11 selve prosessen med å programmere spill til å utnytte flere threads? Kan forstå at det er vanskelig og ekstremt tidkrevende. På en annen side så kan mange developers skylde på seg selv for å bruke dårlige spillemotorer til tross for at det er bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Tredjeparts kjølere vil produsere lavere støynivå og bedre temperatur. Hvis jeg var deg så ville jeg ventet på at det ble lansert flere custom versjoner av GTX 680 og gått for hva som passer lommeboken og er 'best' for den prisen. Liker ikke referansemodeller..

Det er jeg klar over, det jeg spurte om var om stock kjøleren støyer veldig mye eller om den er levelig. tredjeparts kjøleren tømmer all den varme luften ut i kabinettet, og gjør alle de andre komponentene varmere. Om den stock ikke bråker for mye tar jeg heller den slik at varmen forsvinner ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, det jeg spurte om var om stock kjøleren støyer veldig mye eller om den er levelig. tredjeparts kjøleren tømmer all den varme luften ut i kabinettet, og gjør alle de andre komponentene varmere. Om den stock ikke bråker for mye tar jeg heller den slik at varmen forsvinner ut av kabinettet.

Fant denne fra Guru3D sin review:

TYPICAL SOUND LEVELS

Jet takeoff (200 feet) 120 dBA

Construction Site 110 dBA Intolerable

Shout (5 feet) 100 dBA

Heavy truck (50 feet) 90 dBA Very noisy

Urban street 80 dBA

Automobile interior 70 dBA Noisy

Normal conversation (3 feet) 60 dBA

Office, classroom 50 dBA Moderate

Living room 40 dBA

Bedroom at night 30 dBA Quiet

Broadcast sstudio 20 dBA

Rustling leaves 10 dBA Barely audible

2dvxgn.png

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Nei, stock 680 bråker ikke mye. Generelt sett hører jeg forferdelig lite til kortet, både på idle og under belastning. Sammenlignet med 6970 er kortet knapt hørbart.

Med headset kan du glemme å høre noe som helst, iallefall med lukket headset. Under moderat belastning hører jeg viftene på kabinettet like bra som skjermkortet, og det er godt nok for meg :)

EDIT: Det er viktig å forstå at man ikke må se seg blind på desibel-tall når man snakker om støy. Da det finnes forskjellige typer frekvenser vil man alltid kunne oppleve store forskjeller av opplevd støy innenfor samme desibel. Det er for eksempel stor forskjell på et kjerringskrik og en basstone selv om begge ville målt 80 desibel.

Stock 680 har veldig behagelig støynivå i forhold til 6970 når viftene snurrer. Forskjellen er som å høre på Odd Børretzen fortelle en historie kontra Gjertrud i the julekalender.

Endret av tommytoa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dumt at Asus er så trege med å komme med sin Direct CU2, da det absolutt er det kortet som frister mest. Eller evt Matrix, men dette er sjeldent å se noe til i Norge dessverre.

Så jeg ender nok opp med Gainward sin nye Phantom. Fram til DCU2 kommer hvertfall :whistle:

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Mulig det blir et stock kort da så får jeg varmen ut av kabinettet.

Jeg har et Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit med justerbare vifter. Disse viftene står på ganske god guff til enhver tid for max kjøling i kabinettet. Ikke fordi det trengs, men fordi jeg vil.

For vitenskapens skyld testet jeg 680'et for å finne ut hvor mange prosent viften må stå på før jeg hører skjermkortet over den lave summingen fra de stillegående viftene på kabinettet.

55% er svaret. Før skjermkortet når 55% på viften kan jeg ikke høre det. På en kjapp 2 minutters test på msi kombustor holder skjermkortet 62 grader på 69 % vifte. Da med kortet overklokket til 1265 mhz core. Da er det hverken høylydt, varmt eller plagsomt.

Hva man skal med custom 680 skjønner jeg ikke, spesielt med tanke på at to referansekort i SLI vil være bedre for luftflyten.

Lenke til kommentar

Høres enda bedre ut. Om man har god luftflyt vil jo tredjeparts kjølere gi betydelig lavere temp. Har sett kort der en tredjeparts kjøler har gitt opp til 20c kjøligere temp på en åpen testbenk. Har ikke kjempe god luftflyt i mitt kabinett så tenker det blir stock kjøler da. Er vandt til et gtx 480 stock så tror 680 skal bli en drøm. Må opp på 100% viftehastighet med det under last.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt over blir du avhengig av god plass mellom custom skjermkortene slik at det ene kortet ikke blir stående og surre uten luft tilgjengelig. Jeg har ikke oversikt over hvilke hovedkort som vil gi tilstrekkelig plass til slikt, nor do I care :)

Jeg er vant til 6970, og 680 er en drøm. Kanskje custom kort er mye bedre enn det igjen, ikke vet jeg...

Lenke til kommentar

Bruker selv et 6970 (referansekort) mens jeg venter på mitt 680 og jeg synes lydnivået fra 6970 er bare helt vilt. Kortet klarer å holde seg på max 60-63 grader når jeg spiller bf3, men det er på grunn av at vifta kjører på 60% (regulere seg opp og ned etter temperaturen), og det støyer nå helt voldsomt. Har prøvd også å sette vifta til max 50% mens jeg spiller, men lydnivået forandrer seg så lite at det nesten ikke er noe vits, setter jeg derimot på 40% er det ganske så behagelig, men da skyter temperaturen rett til himmels etter mye bruk.

Kjenner det skal bli drit deilig å få gtx680 nå :p

Lenke til kommentar

Tror du at jeg burde oppgradere fra GTX 580 til GTX 680? Eller burde jeg oppgradere til Ivy først? Mine PC spesifikasjoner er i signaturen. Har tenkt på dette en stund nå.

Grunnen til at jeg må velge mellom enten Ivy eller GTX 680 er hovedsakelig på grunn av et begrenset budsjett.

[/Quote]

Oppsettet dit ser bra ut, jeg hadde ventet med å oppgradere 1 eller 2 år til , det er svært få spill i dag egentlig som utnytter et 580 kort fult ut og sannsynligvis så er det langt mer ytelse å hente ut fra 580 kortene om spillprodusentene hadde optimalisert koden sin mer. Problemet med å vente for lenge dog er at du vil få langt mindre igjen for det du har nå , men det koster uansett å være kar.

Jeg oppgraderer ikke så veldig ofte og prøver å bygge litt på det jeg har , denne gangen valgte jeg å forlenge livet til min Phenom II 1055T noen år til og venter spent på det som kommer fra Intel og Amd fremover.

Lenke til kommentar

Jeg har et Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit med justerbare vifter. Disse viftene står på

ganske god guff til enhver tid for max kjøling i kabinettet. Ikke fordi det trengs, men fordi jeg vil.

For vitenskapens skyld testet jeg 680'et for å finne ut hvor mange prosent viften må stå på før jeg hører skjermkortet over den lave summingen fra de stillegående viftene på kabinettet.

55% er svaret. Før skjermkortet når 55% på viften kan jeg ikke høre det. På en kjapp 2 minutters test på msi kombustor holder skjermkortet 62 grader på 69 % vifte. Da med kortet overklokket til 1265 mhz core. Da er det hverken høylydt, varmt eller plagsomt.

Hva man skal med custom 680 skjønner jeg ikke, spesielt med tanke på at to referansekort i SLI vil være bedre for luftflyten.

Jeg har samme kabinett, bortsett fra at jeg har byttet ut alle viftene så PC'n er mye mere stillegående. Pleier aldri å vri opp viftestyringen i det hele tatt, så alt står på "lydløs modus".

Testet å sette mitt Asus 580 Direct CU 2 kort på manual viftestyring, og jeg måtte også opp i ca 55% før jeg hørte noe. Kortet er en del overclocket, og det ligger på ca 30 grader om jeg har viftene på 50% (lydløs).

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...