Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Det er enda ikke bestemt om/når det kommer en GeForce GPU med GK110. Prototyper er allerede klare, men i første omgang så har Tesla-serien 1. prioritet.

Da kan man anse det som rimelig sikkert at GK110 ikke kommer, hadde Nvidia hatt planer om å lansere et Geforce-kort med GK110 hadde det da vært bestemt nå om GK110 skulle brukes eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fremdeles min skepsis til om GK110 kommer som GeForce, og jeg er ikke overbevist om brikken er godt egnet til det formålet. Jeg er redd den blir for dyr og stor. Nvidia trenger noe som er omtrent 50% større enn GK104 i shadere, ROP osv. for å hamle opp med kommende Sea Islands.

Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles min skepsis til om GK110 kommer som GeForce, og jeg er ikke overbevist om brikken er godt egnet til det formålet. Jeg er redd den blir for dyr og stor. Nvidia trenger noe som er omtrent 50% større enn GK104 i shadere, ROP osv. for å hamle opp med kommende Sea Islands.

GK110 selger allerede som varmt hvetebrød i HPC miljøet (i bunn og grunn er det ingen konkuranse), der kjøpes det ganske mange 1000 kort av gangen, profitten er kjempehøy.

Nå er ikke "Sea Islands" en veldig stor endring fra "Southern Islands", så 50% mer en GK104 ville vært overkill.

Lenke til kommentar

GK110 selger allerede som varmt hvetebrød i HPC miljøet (i bunn og grunn er det ingen konkuranse), der kjøpes det ganske mange 1000 kort av gangen, profitten er kjempehøy.

Nå er ikke "Sea Islands" en veldig stor endring fra "Southern Islands", så 50% mer en GK104 ville vært overkill.

At GK110 selger godt i HPC-markedet vet jeg, og det er irrelevant i denne sammenheng. Hvilke marginer vil de derimot få i konsumentmarkedet?

 

Tahiti XT/XT2 er allerede litt kraftigere enn GTX 680 som har presset GK104 veldig langt, og siden Sea Islands vil gi cirka 25% høyere ytelse enn det igjen trenger Nvidia rundt 40% høyere ytelse for å ta tilbake ytelsetronen, og med 50% flere shadere osv. blir det enklere å beholde effektforbruket nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At GK110 selger godt i HPC-markedet vet jeg, og det er irrelevant i denne sammenheng. Hvilke marginer vil de derimot få i konsumentmarkedet?

Det er ikke irrelevant når fortjenesten er 10 ganger så stor per Tesla-kort du kan selge. Når det gjelder marginer i konsumentmarkedet så stemmer nok tallene arni90 har med hva jeg også har hørt.

 

Tahiti XT/XT2 er allerede litt kraftigere enn GTX 680 som har presset GK104 veldig langt, og siden Sea Islands vil gi cirka 25% høyere ytelse enn det igjen trenger Nvidia rundt 40% høyere ytelse for å ta tilbake ytelsetronen

Hvor har du hørt 25%?

Stemmer ikke overens hva AMD sine representanter selv sa når jeg hadde møte med de under Supercomputing konferansen.

Lenke til kommentar

Det er ikke irrelevant når fortjenesten er 10 ganger så stor per Tesla-kort du kan selge. Når det gjelder marginer i konsumentmarkedet så stemmer nok tallene arni90 har med hva jeg også har hørt.

Hvis Nvidia produserer flere GK110-wafere for å dekke konsumentmarkedet betyr ikke dette at de vil selge tilsvarende mer Quadro-/Tesla-kort, hvis etterspørselen etter Tesla ikke er "umettelig" så går marginene ned og må konkurrere med en langt mindre brikke som er brukt i HD 89x0.

 

Hvor har du hørt 25%?

Stemmer ikke overens hva AMD sine representanter selv sa når jeg hadde møte med de under Supercomputing konferansen.

Det er bare ville tall som sirkulerer på nettet, men så bruker AMD-rykter alltid å være for ambisiøse :hmm:
Lenke til kommentar

Hvis Nvidia produserer flere GK110-wafere for å dekke konsumentmarkedet betyr ikke dette at de vil selge tilsvarende mer Quadro-/Tesla-kort, hvis etterspørselen etter Tesla ikke er "umettelig" så går marginene ned og må konkurrere med en langt mindre brikke som er brukt i HD 89x0.

Det er begrenset hvor høy pris forbrukersegmentet er villig til å betale. Hvis Nvidia klarer å levere nok ytelse til å "matche" konkurrenten med en brikke som er under halvparten av antall transistorer som GK110 har så velger de selvsagt å gjøre dette.

At GK110 enda ikke er lansert i konsumentmarkedet er et tegn på at de er komfortable med ytelsen til de kommende GK11x brikkene som kommer i Q2.

Lenke til kommentar

Noe irriterende er, den lager fæl lyd ved spilling den vifta. :(

Ingen settings i NVIDIA Control Panel heller, kanskje jeg kan stille ned på viften under spilling..

Som jeg sa til deg tidligere hadde jeg samme problem. Vifta hørtes helt for jævlig ut ved belastning og etterhvert også på "idle". Dustinhome viste nok en gang fantastisk kundeservice og gav meg et Gigabyte GTX670 WF3 i erstatning, så hvis du tilfeldigvis har kjøpt det der kan du jo prøve deg på det du også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...