Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)

_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk et GTX 690 i julegave fra foreldrene mine pluss en strømforsyning på 1050W :D. Men må vente noen dager til noen IT-folk er kommet hjem fra ferie. Har ingen anelse på hvordan man installerer strømforsyning og skjermkortet, så jeg lar heller noen eksperter gjøre det. :)

Men med tanke på at Unreal Engine 4 og Agnis Philosophy tech-demoene kjørte på et eneste 680 GTX kort klarer jeg meg med et 690 kort i mange år fremover. :)

Lenke til kommentar

Sweet mann! Grattis :)

Ihvertfall, er dette 7970-kortet voltage locked anyone?/:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660314#extra

Leste en plass at en fyr fikk et med 2xDVI kontakter og var locked, mens dem med en DVI er ulåst.

Så, den fra komplett over er vel ulåst?

Kan få et EVGA GTX670 SuperClocked 4GB for 2700,- inkl frakt. Burde jeg slå til, eller vente/gå for noe annet?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Fikk et GTX 690 i julegave fra foreldrene mine pluss en strømforsyning på 1050W :D. Men må vente noen dager til noen IT-folk er kommet hjem fra ferie. Har ingen anelse på hvordan man installerer strømforsyning og skjermkortet, så jeg lar heller noen eksperter gjøre det. :)

Men med tanke på at Unreal Engine 4 og Agnis Philosophy tech-demoene kjørte på et eneste 680 GTX kort klarer jeg meg med et 690 kort i mange år fremover. :)

dagens ungdom :p du lærer ikke uten å prøve, er jo det som er halve morroa med nye deler, å innstallere dem :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

...men allikevel så har jeg vanskeligheter med å tro at 100W inn i en PC produserer eksakt like mye varme som 100W inn i en varmeovn. Hvorfor argumenter selgerne med at man skal skifte ut sine gamle ovner til nye og mer effektive ovner?

Kommentar: Det var en elektriker her forleden som mente at noen termostatstyrte panelovner burde byttes ut med mer energieffektive ovner, da lo jeg godt innvendig. Dette er et av mange eksempler jeg har sett på at elektrikere mangler nødvendig innsikt i sitt arbeidsfelt. De har gjerne godt innarbeidde rutiner og kjenner foreskrifter, men utdanningen alene gir dessverre ikke forståelse for de underliggende årsakene til retningslinjene. Fra forsvaret har jeg flere episoder der mine advarsler ble ignorert av fem "allvitende" elektrikere og sluttresultatet ble skader for hundretusener. Dessverre er det mange elektrikere som ikke kan forklare elementære ting som jord i et elektrisk system...

Så har jo du disse varmepumpene som har noe sinnsyke 2-3:1 effektforhold hvor du pumper mer energi inn i huset enn at du faktisk bruker :)

Luft-til-luft-varmepumper er generelt lite lønnsomme i praksis. Mange selgere gjør sleipe triks når de presenterer hvordan pumpen kan tjenes inn i løpet av 10-20 år:

* Bruke ideell virkningsgrad fra en carnot-prosess og ikke faktisk virkningsgrad fra varmepumpen.

* Bruke maksimal virkningsgrad som utregningsgrunnlag (f.eks. mellom 4-7 grader), uten å ta hensyn til at virkningsgraden kan være svært mye lavere ved kaldere temperaturer. Dette gjelder spesielt for innlandsklima.

* Ta utgangspunkt i at kunden kan erstatte det meste av elektrisk oppvarming med varmepumpen, noe de færreste hus kan gjøre uten å varme opp flere rom enn før.

Den triste sannheten er at de fleste som har kjøpt slike varmepumper har blitt lurt og vil aldri tjene de inn igjen. Mange varmepumper er også dårlig montert, gjerne opp mot taket og klarer ikke å sirkulere luften godt i huset. Sirkulasjonen kan skape dårlig inneklima og i verste fall oppblomstring av bakterier. Jeg vil generelt fraråde varmepumper som ikke monteres sammen med et komplett klimaanlegg.

Vann-til-luft-varmepumper kan derimot være svært effektive dersom varmereservoaret beholder seg innenfor pumpens ideelle virkningsområde, og pumpen integreres mot et større anlegg. Dette er ypperlig for større offentlige bygg, men er sjelden lønnsomt for små eneboliger med våre relativt lave strømpriser.

-----

God nyttår til alle ute i Nvidia- og AMD-land! :fun:

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stuen min er 55 kvadrat. Når huset var nytt, hadde jeg kun en panelovn på 1000w i tillegg til vedfyring. Når jeg kom hjem fra jobb på ettermiddagen, kunne temperaturen være nede i 14-15 grader. Så var det å sprengfyre med ved i flere timer, for å få en romtemperatur på 21 grader. dette i tillegg til panelovnen. Jeg bor i innlandet med forholdsvis kaldt stabilt vintervær.

Dette ble jeg lei av, og gikk til innkjøp av en varmepumpe. Kuttet ut både panelovn og vedovn. I dag holder jeg en romtemperatur på 22 grader konstant, pluss at jeg varmer opp en gang og kjøkkenet. Og det beste av alt, strømforbruket har ikke økt gjennom de åtte årene med varmepumpe. Vedforbruket har også sunket med ca 2500 kr pr år.

Så å hevde at en blir lurt av å innstallere varmepumpe, den kjøper jeg ikke :)

Lenke til kommentar

Sorry for å skuffe deg. Det er Ingen som veit når 7xx serien kommer. Men nye serier kommer med jevne mellomrom og hvis du skal helle tiden vente på det beste og nye da venter du forjeves for det går ca halvt år til et heilt år mellom hver gang det kommer nye moddeler.

Lenke til kommentar
Vil jeg kunne spille BF3 på fullt samtidig som jeg kan recorde med Fraps med et PNY GTX670?

Jeg hadde PNY sitt GTX670 en kort stund, men kjøleren var fra helvete så jeg leverte det inn igjen. Mulig jeg var ekstra uheldig med kjøleren min, men kommer ikke til å velge PNY igjen. Så er du advart! ;)

Lenke til kommentar

Jepp, fikk melding om det. Tror dere det blir noe forskjell da på mitt Sapphire HD2400 PRO skjermkort? Hehe :p

Ihvertfall, bestilte PNY GTX670. Håper ikke viften er et helvete. :)

Håper jeg da kan recorde med FRAPS mens jeg spiller BF3 på high/ultra uten at FPS'en blir drittlav.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvordan vil jeg merke en oppgradering fra et Sapphire Radeon HD 5850 Toxic til et GTX660/670 nVidia kort? En viktig faktor er at jeg kjører 2560x1440 oppløsning. Bruksområde: litt gaming og CAD. Støyreduksjon er også essensielt.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Noen som vet når GTX 7xx serien kommer ut? En kompis sa at jeg ikke burde kjøpe meg 680/690, men heller vente på neste gen.

Noen som har noe informasjon ang dette?

Mitt stalltips er mars/april.

Det er ikke snakk om noen store oppdateringer av dagens kort, mer en liten refresh/tweak (noe ala 480 -> 580). Det er enda ikke bestemt om/når det kommer en GeForce GPU med GK110. Prototyper er allerede klare, men i første omgang så har Tesla-serien 1. prioritet.

Trenger du hardware nå, så kjøp nå. Det er alltid noe nytt som "snart" kommer...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...