N o r e n g Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Åpnet en laptop for å bytte ut skjermkort nå, sitter og syntes det var merkelig at det ikke var kjølepasta på minnemodulene, bare en slags gummiaktig padding. Antar det da går fint å bare la den være slik? Det er ikke nødvendig da med kjølepasta på minnemodulene? Dem ser helt tørre ut. Det er 680m. Termiske puter kalles det. Og du er nødt til å kjøle minnebrikkene. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Men trenger en å bytte ut dem termiske putene? Fant ut selv at en ikke måtte bytte dem ut Endret 6. desember 2012 av Ekinorak Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Hvis putene ser greie ut, så trenger du ikke det nei. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg må si at Nvidia virkelig har herpet Vsync i Linux, ved at innstillingen av én eller annen grunn saboterer threading i X, og hele vindussystemet blir uresponsivt. Men jeg har også gjort noen andre interessante observasjoner på to maskiner: PC1 (i7-3930K, GTX 680): uten vsync: 180-200 fps(glatt og fint, men selvsagt tearing), 60 fps med vsync (hakker betraktelig) PC2 (Phenom II 940, GT 640) normal kernel: uten vsync: 58 fps, med vsync ~30 fps PC2 (Phenom II 940, GT 640) realtime kernel: uten vsync: 58 fps(mye glattere enn normal, så godt som hakkfritt), med vsync ~0 fps (totalt ubrukelig) Det skal sies generelt at hele vindussystemet blir ubrukelig straks vsync er aktivert, selv om jeg kjører noe så enkelt som glxgears. Noen har drite heftig på draget her. Nå har jeg ikke prøvd 310-branchen ennå, men dette skal etterforskes videre, og kanskje det blir en feilrapport etter hvert... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jeg må si at Nvidia virkelig har herpet Vsync i Linux, ved at innstillingen av én eller annen grunn saboterer threading i X, og hele vindussystemet blir uresponsivt. Men jeg har også gjort noen andre interessante observasjoner på to maskiner: PC1 (i7-3930K, GTX 680): uten vsync: 180-200 fps(glatt og fint, men selvsagt tearing), 60 fps med vsync (hakker betraktelig) PC2 (Phenom II 940, GT 640) normal kernel: uten vsync: 58 fps, med vsync ~30 fps PC2 (Phenom II 940, GT 640) realtime kernel: uten vsync: 58 fps(mye glattere enn normal, så godt som hakkfritt), med vsync ~0 fps (totalt ubrukelig) Det skal sies generelt at hele vindussystemet blir ubrukelig straks vsync er aktivert, selv om jeg kjører noe så enkelt som glxgears. Noen har drite heftig på draget her. Nå har jeg ikke prøvd 310-branchen ennå, men dette skal etterforskes videre, og kanskje det blir en feilrapport etter hvert... Kanskje denne kan hjelpe deg? NVIDIA drivers 313.09 for Linux, FreeBSD and Solaris http://forums.laptopvideo2go.com/topic/29963-nvidia-drivers-31309-for-linux-freebsd-and-solaris/ Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Er det ingen måte å få mitt Asus GeForce GTX 690 til å fungere med Asus sin EPU (Power Saving) programvare / funksjonalitet? Du må visstnok ha et skjermkort som støtter noe Asus kaller "Smart Doctor" og ut ifra Asus sin egen liste så virker det ikke som noe HD 7xxx serie, eller GT(X) 6xx serie skjermkort er støttet overhode.. Noe jeg finner noe skuffende og merkelig. Har maskinen min på 24/7 av forskjellige årsaker, da er det kjekt å kunne redusere strømforbruket til et minimum når jeg ikke trenger full ytelse av Rampage IV Extreme, Intel Core i7-3960X og GTX 690 som tross alt trekker en god del strøm... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Er du sikker på at skjermkortet bruker så mye strøm idle da? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Det gjør det ikke, men fikk downclocket endel med Asus GPU Tweak så det gjør jo ting enda bedre. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 I disse tider så er det i hvert fall ikke for mange hjem som vil få et lavere strømforbruk ved å redusere strømforbruker på PCen, men går kanskje ut fra at du er klar over det. (har du varmovn med termostat så vil en sparing i f.eks 100W ved senket strømforbruk på PCen nøyaktig føre til en økning på 100W på varmovnen i stedet) Uten termostat så fører det bare til et fall i romtemperaturen, som igjen ofte fører til at man gjerne skrur ovnen opp til behagelig temp igjen. (som krever 100W).. Har du en effektiv og god varmepumpe, og ikke en eneste varmovn, så vil du kunne spare bitte litt. 1 Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 I disse tider så er det i hvert fall ikke for mange hjem som vil få et lavere strømforbruk ved å redusere strømforbruker på PCen, men går kanskje ut fra at du er klar over det. (har du varmovn med termostat så vil en sparing i f.eks 100W ved senket strømforbruk på PCen nøyaktig føre til en økning på 100W på varmovnen i stedet) Uten termostat så fører det bare til et fall i romtemperaturen, som igjen ofte fører til at man gjerne skrur ovnen opp til behagelig temp igjen. (som krever 100W).. Har du en effektiv og god varmepumpe, og ikke en eneste varmovn, så vil du kunne spare bitte litt. Jeg ser du er en elektroingeniør-student, men allikevel så har jeg vanskeligheter med å tro at 100W inn i en PC produserer eksakt like mye varme som 100W inn i en varmeovn. Hvorfor argumenter selgerne med at man skal skifte ut sine gamle ovner til nye og mer effektive ovner? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Jeg ser du er en elektroingeniør-student, men allikevel så har jeg vanskeligheter med å tro at 100W inn i en PC produserer eksakt like mye varme som 100W inn i en varmeovn. Hvorfor argumenter selgerne med at man skal skifte ut sine gamle ovner til nye og mer effektive ovner? http://no.wikipedia....te_hovedsetning Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, energien en datamaskin bruker vil omdannes til to former for energi: Bevegelse Varme Det er noe energi tapt i å bevege vifter, men det er snakk om 1% eller mindre. Grunnen til å bytte panelovner med nyere modeller er å få termostat, og også mulighet for å programmere forskjellige temperaturer avhengig av tid på døgnet. Om du ønsker maksimal effekt hele tida vil du på ingen måte spare penger på å bytte til en nyere variant. Endret 24. desember 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) 99,99% av energien vil ende opp som varme. Selv viftene skaper friksjon og elektronene som beveger seg i elektromotoren til viftene skaper også friksjon og varme. Viftene er bare et redskap til å forflytte varmen raskere ut i miljøet rundt. Selv lyden til viftene ender opp som lydbølger som skaper friksjon i materialene dem treffer som igjen skaper varme. Endret 23. desember 2012 av Ekinorak Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Jeg ser du er en elektroingeniør-student, men allikevel så har jeg vanskeligheter med å tro at 100W inn i en PC produserer eksakt like mye varme som 100W inn i en varmeovn. Hvorfor argumenter selgerne med at man skal skifte ut sine gamle ovner til nye og mer effektive ovner? Det finnes ikke ovner som har mer effektivitet enn andre. Alle ovner har et effektforhold på 1:1, som er det samme som PCen. Forskjellen på ovnene er som regel at de dyrere kan sirkulere varmen i et rom noe bedre, da de er bedre utformet for å utnytte det faktum at varmluft stiger. Bedre sirkulasjon er bedre for å fordele varmen jevnt. Ja, det finnes også litt dårligere selgere som ikke får frem dette poenget . Ja en PC er faktisk sånnsett en ypperlig varmovn for den sirkulerer luften, samt filtrerer støv. :-) Mange kan nok føle seg snytt for alt media og verden overdriver når det kommer til energisparing, spesielt i Norge hvor de fleste bruker elektrisitet for varme i 9-10 av månedene i året. F.eks: samme prinsipp gjelder for en 60w lyspære. Den bidrar med ca 55w varme, og 5w lys, hvor tilnærmet alt blir omgjort til varme. (Eneste er lyset som går ut vinduet) ;-) 1 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Så har jo du disse varmepumpene som har noe sinnsyke 2-3:1 effektforhold hvor du pumper mer energi inn i huset enn at du faktisk bruker Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 God Joule God jul til alle dere oppe i kalde Norge! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Så har jo du disse varmepumpene som har noe sinnsyke 2-3:1 effektforhold hvor du pumper mer energi inn i huset enn at du faktisk bruker Ja, de bedre har til og med enda høyere effektivitet. (opp i 1:5 har jeg sett) Dog dropper dette mye når det blir kaldere og kaldere. Samt at det er langt fra alle med varmepumpe som klarer seg med KUN varmepumpe. Med en gang man bruker annen standard elektrisk oppvarming, så vil en PC være tilsvarende effektiv. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) 2 430,- for PNY GeForce GTX 670 XLR8 Enthusiast Edition - 2 Go GDDR5 - (BF670GTX2GEPB) og kupong Borderlands 2. Burde jeg slå til folkens? Kommer til å spille hovedsaklig Battlefield 3 og Borderlands 2. Kan jeg recorde samtidig mens jeg spill på high/ultra uten at FPS'en ligger på 10? EDIT: Glem det.. med mindre noen kan kjøpe kortet inn for meg (ikke VISA), så send PM hvis du vil. Endret 26. desember 2012 av Lami Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Det finnes ikke ovner som har mer effektivitet enn andre. Alle ovner har et effektforhold på 1:1, som er det samme som PCen. Forskjellen på ovnene er som regel at de dyrere kan sirkulere varmen i et rom noe bedre, da de er bedre utformet for å utnytte det faktum at varmluft stiger. Bedre sirkulasjon er bedre for å fordele varmen jevnt. Ja, det finnes også litt dårligere selgere som ikke får frem dette poenget . Ja en PC er faktisk sånnsett en ypperlig varmovn for den sirkulerer luften, samt filtrerer støv. :-) Mange kan nok føle seg snytt for alt media og verden overdriver når det kommer til energisparing, spesielt i Norge hvor de fleste bruker elektrisitet for varme i 9-10 av månedene i året. F.eks: samme prinsipp gjelder for en 60w lyspære. Den bidrar med ca 55w varme, og 5w lys, hvor tilnærmet alt blir omgjort til varme. (Eneste er lyset som går ut vinduet) ;-) Aha. Da lærte jeg noe nytt. Takk for utfyllende svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå