Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Straffet" for å være forsinket til jobb! Lovlig?


macciato

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg forsov meg til jobb i dag og kom én time for sent. Vakten skulle vare til klokken 2, men da den nærmet seg slutten kommer sykepleier og mener jeg burde jobbe en time lenger fordi jeg kom en time for sent, dette også uten betaling for den ekstra timen! Er dette lov? Skal man straffes (uten betaling) for å forsove seg? (Noe som skjer meg ca. én gang i året)

 

Kan forøvrig nevne at jeg fikk gjort det jeg skulle gjøre i løpet av vakten, pluss hjulpet de andre ansatte selv om jeg var for sen, så jobben ble utført som vanlig :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg forsov meg til jobb i dag og kom én time for sent. Vakten skulle vare til klokken 2, men da den nærmet seg slutten kommer sykepleier og mener jeg burde jobbe en time lenger fordi jeg kom en time for sent, dette også uten betaling for den ekstra timen! Er dette lov? Skal man straffes (uten betaling) for å forsove seg? (Noe som skjer meg ca. én gang i året)

 

Kan forøvrig nevne at jeg fikk gjort det jeg skulle gjøre i løpet av vakten, pluss hjulpet de andre ansatte selv om jeg var for sen, så jobben ble utført som vanlig :blush:

Uten betaling er ikke lov, UANSETT hvordan det har seg at du jobber er det ulovlig å ha deg i jobb uten å betale deg. Derimot å jobbe ekstra lenge for det du kom for sent er rett og rimelig, (ikke engang LO ville være uenige i den).

 

-frank

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke bare er en misforståelse?

Jeg tenker da at sykepleieren mente at du skulle jobbe en ekstra time for å "erstatte" den timen du kom for sent, uten ekstra betaling (altså at du "bare" får betalt det du skulle ha fått for vakta om du hadde kommet til rett tid). Komplisert form for flexitid ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har en arbeidsavtale som beskriver arbeidstiden. At du forsover deg, betyr at du har gjort brudd på denne avtalen. Brudd på avtalen kan medføre inndragelse av lønn.

Hvis ikke avtalen beskriver at du har en form for flexitid, er det ikke krav om at du skal bli på arbeid tilsvarende den tiden du ikke var tilstede når arbeidet begynte.

For at du skal slippe trekk i lønn kan man avtale at du jobber inn den tapte arbeidstiden ved en annen anledning.

Fra et annet perspektiv: Det er ikke en arbeidstakers rettighet å kunne forsove seg. Det er ikke arbeidsgivers plikt å akseptere ugyldig fravær. Du burde jo bare legge deg flat, be om unnskyldning og spørre hvordan du godgjøre for tapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...