maikenflowers Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Hei! Jeg har et prosjekt om atomkraft, og jeg trenger deres hjelp til å finne punkter under pro/con. Så langt har jeg disse punktene: Pro: Slipper ikke ut CO2 Gir store mengder med energi Thorium Con: Kjølevann - det oppvarmede vannet blir som regel sluppet ut i elver/innsjøer Radioaktivt avfall Atomvåpen Terrorisme og naturkatastrofer rettet mot atomkraftverkene Kontaminasjon Nedsmelting Atomkraftverk er dyrt Setter utrolig stor pris på svar! Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 "Kjølevann - det oppvarmede vannet blir som regel sluppet ut i elver/innsjøer" Jeg er ikke helt med på den. Kjølevannet er da ikke mer enn varmt vann? Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Kjølevannet som blir sluppet ut er IKKE radioaktivt i det hele tatt. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) om jeg ikke tar feil så lager atomkraftverk energi fra uran? thorium per i dag er ikke velegnet for kommersiell energiproduksjon, men teknologien blir stadig bedre. con: prisen på uran stiger. edit: har ikke så veldig mye kjennskap til dette, så ta det med en klype salt Endret 28. januar 2012 av Sangesland 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Kjølevannet som blir sluppet ut er IKKE radioaktivt i det hele tatt. Nei, det er ikke radioaktivt, men det varme vannet slippes ut i elver og innsjøer slik at temperaturen her stiger slik at det kan være en trussel for dyrelivet her. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Bygger man heliumkjølte "pebblebed"-reaktorer er det faktisk overraskende trygt, (helium blir ikke radioaktivt, og pebblebed-designet er sikkert mot nedsmelting). Pro: relativt effektivt Con: Stor førstegangsinvestering, plutonium er et av biproduktene, (nuclear prolifiration much) Jeg mener vi gjerne kunne bygget noen atomkraftverk her til lands, spesielt siden naturvernerene ikke vil gjøre naturen stygg vannkraft er kanskje det beste for oss men se hva som skjedde i Alta når det ble bygget ut kraftverk der Thorium, Americum, og andre grunnstoff kan brukes, men Uran235 (om jeg husker rigtig), er det mest $$-effektive. -frank 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå