Taxman Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Er det noen som vet hvor mange trådpar det normalt er lagt inn til et hus bygget i 1996? Jeg har en vdsl linje, leieboer har adsl, og når jeg går inn på kapaks og søker på shdsl får jeg opp dette: Total linjelengde inkludert inntak: 1093 meter Lengde på inntak: 78 meter Linjestatus: Aktiv linje Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: A7302B,N17A48,ALCAUD Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd Antall ledige trådpar i nettet:3 Vil det si at jeg har 3 ledige trådpar inn i huset mitt, eller at det er antallet ledig i sentralen? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Er antall ledige inntil huset Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Er vel en standard kabel og hvor mange ledere det er i den kommer vel litt an på. (er ikke hverekn eletriker eller tele montør) og ikke gidder jeg gå ut å kappe kabelen heller bare for å sjekke. men tipper en 8 til 10 par, kanskje mer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Er 5 par hos meg. Bygd 1998. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Er det noen som vet hvor mange trådpar det normalt er lagt inn til et hus bygget i 1996? Jeg har en vdsl linje, leieboer har adsl, og når jeg går inn på kapaks og søker på shdsl får jeg opp dette: Total linjelengde inkludert inntak: 1093 meter Lengde på inntak: 78 meter Linjestatus: Aktiv linje Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: A7302B,N17A48,ALCAUD Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd Antall ledige trådpar i nettet:3 Vil det si at jeg har 3 ledige trådpar inn i huset mitt, eller at det er antallet ledig i sentralen? Det betyr at det er tre ledige trådpar fra sentralen og til endefordeleren som er nærmest ditt hus. Gamle hus har inntakskabler med to par, nyere med 5 par, og nyere enn ca. 10 år med jordkabel har hybridkabel med 4 kobberpar + fiber. EDIT: Antall ledige trådpar i KAPAKS har altså ingenting med kabelen inn til ditt hus å gjøre (det finnes unntak). Siden huset ditt er bygd i 1996 vil jeg anta at det er en 5-par inn, som hos Hårek. EDITEDIT: og siden du har to linjer inn i huset, stemmer faktisk antall ledige par i inntakskabelen din overens med antall ledige par i nettet frem til endefordeler. Det er en tilfeldighet. Endret 28. januar 2012 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg har jordkabel inn i huset. Montøren som la inn adsl til leieboer har "sprettet" kabelen i kjelleren og koblet seg på der. Nå viser det seg at luringen har koblet seg på akkurat den linja som også går opp til meg (jeg har 2 uttak oppe, ene har mitt vdsl andre leieboers adsl, tok en del timer før ngt/jeg fant ut årsaken til at modemet ikke synket - var fordi det ikke var på rett trådpar). Min plan var å få "flyttet*" leieboer over på et annet trådpar, og selv anskaffe bredbånd abb. nr 2 for å få opp litt fart. Jeg lever i troen at jeg har 5 linjer inn, siden huset mitt er såpass nytt. Han som bygget det var "forut sin tid" og la inn isdn og kablet halve huset, samt hadde kontor i kjelleren med tlf og faks, så er jeg heldig så fikk han ordnet det slik at han hadde linjer nok inn. Takker for hjelp/svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå