Gå til innhold

Salting av veiene/bruk av piggdekk


settings

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier det igjen: brøyt godt når det snør (det saltes uansett ikke ved kraftige snøvær) og strø med hetsand når det ikke gjør det. Salt bør ikke brukes når det er kaldere enn 10-15 minusgrader, mens hetsand bør være effektivt selv ved lavere temperaturer enn det. Utstyret for å strø med hetsand er kanskje dyrere i både innkjøp og drift enn det de bruker til salting, men hetsand sparer samfunnet for kostnader som følge av skader både natur og kjøretøyer. Finnes det noen statistikk på om det er mindre trygt å strø med hetsand enn med salt?

Lenke til kommentar

De beste veiene å kjøre på om vinteren er småveiene som aldri blir saltet PUNKTUM.

De er glatte når det blir midlere, ja. Men når det er 5minus eller kaldere så har man sykt godt feste på skikkelig snøføre.

Har ingen problemer med å ta de fleste av svingene på en liten vei her jeg bor i 80km/t+ med min trofaste Toyota Hiace.

 

Men, om man ikke salter de store veiene er det fare for at snøen blir imellom "sporene", pluss at det vil bli lengre køer da folk ikke aner hvor godt grep de egentlig har med gode dekk på snøføre.

Fartsgrensene kan man hvertfall holde i 99% av tilfellene på norske veier, snø eller ikke.

 

Er egentlig veldig usikker på hva jeg mener om salt eller ikke. Hater det på mange måter, men det er godt å ha når snøen ellers bare hadde blitt en haug med våt smørje på veien.

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen: brøyt godt når det snør (det saltes uansett ikke ved kraftige snøvær) og strø med hetsand når det ikke gjør det. Salt bør ikke brukes når det er kaldere enn 10-15 minusgrader, mens hetsand bør være effektivt selv ved lavere temperaturer enn det. Utstyret for å strø med hetsand er kanskje dyrere i både innkjøp og drift enn det de bruker til salting, men hetsand sparer samfunnet for kostnader som følge av skader både natur og kjøretøyer. Finnes det noen statistikk på om det er mindre trygt å strø med hetsand enn med salt?

 

Slik jeg har forstått det så skal en av grunnen til at de nekter å bruke sand at det skal skape (sveve)støv om våren

det er vist for mye arbeid å koste opp støvet før det svever av gårde.

 

Før i tiden ble det brukt salt på grusveier for å dempe støvet.

Da var det ikke noe problem.

 

Det er kanskje denne veien man må gå ?

Bruke sand gjennom vinteren og så bruke litt salt for å dempe støvet om våren , før man koster det opp.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Salt på grus sent om vinteren, så et kraftig regnskyld tidlig på våren = stor risiko for veimasseutglidning? Eller er ikke dette sammenliknbart med kvikkleire?

 

Du må ikke glemme at veien er utsatt for regnskyll store deler av året ellers.

Dessuten er det uforsvarlig å bygge vei på masser som kan gli ut med den miste belastning.

Her er det andre ting som en salt som er den store risken

 

så scenariet dit virker lite sannsynlig

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om du forsto hva jeg ville fram til...

Saltet er det som binder partiklene i leira sammen. Når saltet er vasket ut blir dette konsekvensen:

 

 

http://www.nrk.no/vi...ologi/1.7997947

 

 

jeg tro du misforstod meg .

for det jeg mener innebærer betydelig mindre bruk av salt.

 

mener du at hvis man slutter å salte om vinteren så raserer leira ut ?

i følge artikkelen om leire i wikipedia så står det ingen ting om at det inneholder salt

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om du forsto hva jeg ville fram til...

Saltet er det som binder partiklene i leira sammen. Når saltet er vasket ut blir dette konsekvensen:

 

 

http://www.nrk.no/vi...ologi/1.7997947

jeg tro du misforstod meg .

for det jeg mener innebærer betydelig mindre bruk av salt.

Jeg har aldri påstått noe annet.

 

mener du at hvis man slutter å salte om vinteren så raserer leira ut ?

Nei.

 

i følge artikkelen om leire i wikipedia så står det ingen ting om at det inneholder salt

Du må heller lese en artikkel om kvikkleire istedenfor (vanlig) leire, f.eks. denne: http://snl.no/kvikkleire

 

Jeg kommer heller ikke med noen påstander om at en grusvei får økt risiko til å rase ut dersom denne saltes vinterstid, men spør rett og slett om dette er tilfellet. Personlig tviler jeg, hovedsaklig fordi kvikkleiren er avsatt med saltinnhold mens grusveien er lagt uten, men det hadde vært fint om en med gode geologikunnskaper hadde svart på dette.

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

jeg er likevel skeptisk til at det er saltet som er årsake her.

 

nå vår noe av poenget mit at man brukte sand på veien enten det var grus eller asfalt ( der det vanligvis brukes ) .

Så om våren når det var fare for mye støv så brukte man salt for binde dette før man fik kostet det opp.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg kommer heller ikke med noen påstander om at en grusvei får økt risiko til å rase ut dersom denne saltes vinterstid, men spør rett og slett om dette er tilfellet. Personlig tviler jeg, hovedsaklig fordi kvikkleiren er avsatt med saltinnhold mens grusveien er lagt uten, men det hadde vært fint om en med gode geologikunnskaper hadde svart på dette.

jeg er likevel skeptisk til at det er saltet som er årsake her.

 

nå vår noe av poenget mit at man brukte sand på veien enten det var grus eller asfalt ( der det vanligvis brukes ) .

Så om våren når det var fare for mye støv så brukte man salt for binde dette før man fik kostet det opp.

Nå er jeg forvirret...

Lenke til kommentar

Da er det på tide med en oppsummering :

 

vegvesenet nekter å bruke sand i stedet for salt

Så har jeg begynt å lyre på om det kommer av at det kan skape (sveve)støv om våren.

 

Nå er det kjent at man før brukte salt for dempe støv om forekom på grusveier.

 

Derfor stiller jeg spørmålet om det ikke er nok å salte for å hindre veistøv.

 

Så drar du inn dette med utglidning av masser , som om saltet skulle forstyrre balansen og man får ras med en gang det kommer et kraftig regnskyld slik jeg forstår deg

Da skylle man tro at alt det saltet som ligger igjen etter vintersaltingen er et større forstyrrende element

 

jeg har forsatt lit problemer med å forstå sammenhengen her

 

likevel så virker det som vi er enige her: veisaltet påvirker ikke kvikkleira.

 

 

det som virker forivrende var at du stilet spørmål om kvikkleira i denne sammenhengen

Lenke til kommentar

Da er det på tide med en oppsummering :

 

vegvesenet nekter å bruke sand i stedet for salt

Så har jeg begynt å lyre på om det kommer av at det kan skape (sveve)støv om våren.

 

Nå er det kjent at man før brukte salt for dempe støv om forekom på grusveier.

 

Derfor stiller jeg spørmålet om det ikke er nok å salte for å hindre veistøv.

At sand skaper problemer med svevestøv om våren, og at salting er med på å dempe dette problemet er det du som hevder her, uten å vise til noen kilde. Kan du lenke til en artikkel som dokumenterer dette, så jeg kan lese selv? På forhånd, takk.

 

Så drar du inn dette med utglidning av masser , som om saltet skulle forstyrre balansen og man får ras med en gang det kommer et kraftig regnskyld slik jeg forstår deg

Da skylle man tro at alt det saltet som ligger igjen etter vintersaltingen er et større forstyrrende element

 

jeg har forsatt lit problemer med å forstå sammenhengen her

 

likevel så virker det som vi er enige her: veisaltet påvirker ikke kvikkleira.

 

 

det som virker forivrende var at du stilet spørmål om kvikkleira i denne sammenhengen

Saltet forstyrrer ikke balansen i kvikkleire siden det er nettopp saltet som binder leirepartiklene sammen. Problemet kommer når saltet vaskes ut. Jeg har lest meg opp om kvikkleire etter at jeg stilte spørsmålet mitt, og konkludert mer eller mindre med at veimasseutglidninger som følge av salting etterfulgt av kraftige regnskyld virker usannsynlige fordi: kvikkleire avsettes med saltinnhold og blir først ustabilt når saltet er vasket ut. Veifundamenter legges såvidt jeg vet uten noe betydelig saltinnhold, og skal i utgangspunktet (dvs.: så lenge alle forskrifter følges) være stabile som de er. Dette må det nok likevel en fagperson til for å uttale seg informert om, så jeg ser helst at vi legger kvikkleirediskusjonen død nå, slik jeg forsøkte allerede i innlegget der jeg først etterspurte geologuttalelsen.

Lenke til kommentar

Kvikklærere debatten er nå lagt død.

 

Til det andre punktet om salting og støv har jeg ikke funne noen artikler på nettet.

antagelig fordi det er så mange år siden det var vanlig

 

Derimot så bruket man ,om sommeren når det var tørt å salte grusveiene for binde støvet.

Dette var før asfalt ble vanlig .

 

Om våren når det begynner å tørke opp er det mye støv i luften

Før var en god del av dette er strøsand som er blir flyktig .

Dette er noe jeg selv har opplevd

 

Derfor foreslår jeg at man bruker salt for binde støvet , før man får tid til samle det opp.

Samtidig som man slutterr med den vanlige vintersaltingen og bruker sand i stedet

 

Som dere sikkert kjenner så nekter vegvesenet flere steder å bruke sand.

Her begrunnes det med at man bl.a. skal ha bar vei

 

Personlig mistenker jeg at det kommer av all sanden som blåser omkring når det begynner å tørke opp etter vinteren

Lenke til kommentar

Problemet med å bruke salt til å binde støve om våren er at fuktigheten på veien alikavel tørker opp og saltet ligger som et hvitt pulver uten å binde opp så mye som et støvkorn.

I Trondheim løses dette ved å koste veiene intenst om våren når saltslapset tørker opp og alt støvet som har vært bundet opp eksploderer i en bombe av støv.

Det samme skjer midtvinters når lengere kuldeperioder inntrer for da tørker også veiene opp og støvet frigies til lufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...