ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Denne uttalelsen er vel m,eget interresang. Ifølge forskningslederen er det ikke bare farten som påvirker effekten av veisalt. Undersøkelser viser også at risikoen for å bli involvert i ulykker på glatt vei, øker jo sjeldnere man kjører under slike forhold. - Hvorfor har dere ikke nyere tall, hvorfor er det ikke forsket mer? - Man mente vel at man satt med fasiten, og at det ikke var behov for mer forskning. Om ikke dette vitner om arroganse vet ikke jeg. Dessuten finner jeg ingen holdepunkter i artikkelen som viser at stoppveisaltingen tok feil. En ting som vitner om arroganse: å avfeie forskningsresultater basert på tullete anektdoter. Det er arroganse. Å løpe rundt å mase om at forskere er betalte og inkompetente, det er arroganse når man ikek har satt seg inn forskningmaterialet i det hele tatt. Hva vitner om arroganse? En eller annen persons sleiveseting om det han tror er motivasjonen? Det er nok en viss grad av sannhet i det, man ønsker jo ikke å sløse penger, derfor prøver man å forske på det som er mest nyttig, om man tror at man ahr gode tall for salting, så virker det mer fornuftig å forske mindre på det, og mer på andre ting en periode. Artikkelen handler ikke stopp veisaltingen, så at de ikke er tatt opp er vel ikek så rart, men de har ved gjentatte anlednigner påstått at forskningen ikke viser nedgang i antall ulykker, sågar at den viser økning, er du uenig i det? AtW Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 a-pressens skribenter er hvertfall troverdige :S .. da det kommer til trailere er det lite problemer i alaska så blir det problemer her er det enten inkompetanse eller dårlig utstyr, og såkålart de elendige veiene her til lands skaper litt trøbbel. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 a-pressens skribenter er hvertfall troverdige :S .. da det kommer til trailere er det lite problemer i alaska så blir det problemer her er det enten inkompetanse eller dårlig utstyr, og såkålart de elendige veiene her til lands skaper litt trøbbel. Hvor ofte kjører en lastebil ut per kilometer den kjører i alaska i snitt, kontra i norge? AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Dette har vært statens veivesens holdning til veisalting. Hvem tør slutte å salte veiene? http://www.fvn.no/mening/debatt/article822217.ece?service=mobile#.T0i7snkxbbQ I dag finnes det ingen gode alternativer til veisalt. Statens vegvesen arbeider aktivt for å få ned saltmengden for å spare miljøet, men samtidig slik at trafikksikkerheten ikke reduseres. Veisalt har sine ulemper. Men det vil føre til flere drepte og skadede på vinterveiene hvis vi slutter å bruke veisalt. Hvem tør ta sjansen på det? Her setter man frem en påstand for å spille på usikkerheten ved å slutte å salte for å få fortsette galskapen mens nå viser nyere forskning at viesalting har liten effekt på alvorlige ulykker. Auda. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Den nyere forskningen viser at ulykkestallet går ned med 5-10 %, det er ikke liten effekt, og det er helt i harmoni med påstanden "det vil føre til flere drepte og skadede på vinterveiene". AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Totale ulykker ja men ikke de alvorligste. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Totale ulykker ja men ikke de alvorligste. Hvor mange prosent går de alvorligste ulykkene ned? AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Litt artig at du skulle spørre om det for nå sitter jeg og leser rapporten. Du finner den her https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2011/1171-2011/1171-2011-elektronisk.pdf Noen utdrag så langt. 4.2 Ulykkestyper og skadegrad I undersøkelsen til Ragnøy (1985) med ulykkesdata fra perioden 1978-1983 ble det dokumentert at ulykkene var noe mer alvorlige på bar vei enn på vinterføre (Ragnøy 1985, s. 18-19). En sannsynlig forklaring i følge Ragnøy (1985) er at vinterføre fører til lavere fart og dermed mindre alvorlige skader. En nyere undersøkelse av effektene av snø og snøfall på forholdet mellom bilskader og personskader i Oslo og Akershus bekrefter dette bildet (Ragnøy 2005, 2006); bilskadene øker ved snøfall, men ikke personskadene. Forsøket med redusert salting på Gotland førte til reduksjon i antall personskadeulykker, men økning i antall materielle skader (Wallman mfl. 1997, s. 87) Et annet interessant funn hos Niska (2006) er at eneulykkene utgjør en stadig større andel av ulykkene på snø/is jo lenger sør i Sverige man kommer. Generelt er eneulykker overrepresentert på is/snø-føre, men denne effekten er altså sterkere jo lenger sør man kommer. Andrey mfl. (2001) refererer også til undersøkelser som viser flere eneulykker ved snøfall. En svært interessant referanse er til en amerikansk undersøkelse som fant flere ulykker, blant annet flere materiellskadeulykker, men færre dødsulykker på dager med snøfall enn dager uten (Eisenberg og Warner 2005). Tilsvarende fant Andrey mfl. (2003) og Andrey (2010) at økningen i antall personskader er mindre enn økningen i antall ulykker på dager med snø og regn. Lignende resultater er funnet av Fridstrøm mfl. (1995) og Fridstrøm (1999). I forbindelse med SINTEFS undersøkelse av effekter av salting (omtalt under) ble det gjort en egen ulykkesanalyse på RV7 der en sammenlignet ulykkesmønsteret på strekninger som var saltet og ikke saltet. Der fant man dobbelt så høy risiko for ulykke med materielle skader på det usaltede veinettet som på det saltede, men ingen forskjell i risikoen for personskadeulykke (Vaa 1995, s. 69). Jeg er ikke ferdig med å lese rapporten og jeg skal ikke sitere alt i den heller men anbefaler å lese 4.3.1.1 Før/etterundersøkelsen som tar for seg Sintefs rapport og måte den er utført på med de merknader som er gjort av sammenligningsgrunnlagene som er brukt. Endret 25. februar 2012 av perpyro 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 man må ikke glemme at salting også kan gi falsk trygghet . blir dette tatt opp i denne rapporten ? Det er nå påstått (innlegg fra lokalavisen) at hvis bilen ryster så er det for dårlig vedlikehold . god vedlikehold innebærer bl.a at man vasker av saltet etter en kjøretur . Problemet her er at man ikke alltid kan vaske bilen når det er kuldegrader mange steder mangler også veskeautomat. skulle man likvel vaske bilen etter å ha kjør i denne suppa så man må gjennom den på nytt for å komme seg hjem Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Du står fritt til å lese den, den er i sin helhet i forige posten min. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Etter ha sett gjennom (hurtiglest) rapporten er det er noen elementer som jeg ikke kan se er tatt med. hvor er den delen som tar for seg påvirkningen av kjøretøyet og behovet for vedlikehold av det ? Ikke minst hvor mye skade det får av saltet. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Tydeligvis ikke et element som er vektlagt. Montro hvorfor? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Tydeligvis ikke et element som er vektlagt. Montro hvorfor? Sannsynligvis for å få en konkret rapport og begrense arbeidsomfanget. Så er det opp til politikere å avgjøre hva slags samfunnsmessig kostnad de er villig til å tåle per skade/dødsfall man hindrer. AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Høres sansynlig ut, men man kan jo diskutere hvor rett det er at skader på norsk bilpark for flere miliarder i året ikke skal vektlegges. Endret 25. februar 2012 av perpyro 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Høres sansynlig ut, men man kan jo diskutere hvor rett det er at skader på nork bilpark for flere miliarder i året ikke skal vektlegges. Hva får deg til å si at de ikke vektlegges? AtW Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det er ikke noe tema når fordeler og ulemper med veisalting taes opp. Jeg har ikke sett noen offentlige diskusjoner eller skriv der det har vært et tema. Kun organisasjoner som har tatt det opp iblandt uten å få gehør. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det er ikke noe tema når fordeler og ulemper med veisalting taes opp. Jeg har ikke sett noen offentlige diskusjoner eller skriv der det har vært et tema. Kun organisasjoner som har tatt det opp iblandt uten å få gehør. Om det er tilfellet får du skylde på politikere, og ikke forskere, en kostnadsanalyse er en naturlig del av ett hvert trafikksikkerhetstiltak. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det er ikke noe tema når fordeler og ulemper med veisalting taes opp. Jeg har ikke sett noen offentlige diskusjoner eller skriv der det har vært et tema. Kun organisasjoner som har tatt det opp iblandt uten å få gehør. Om det er tilfellet får du skylde på politikere, og ikke forskere, en kostnadsanalyse er en naturlig del av ett hvert trafikksikkerhetstiltak. AtW jeg trodde at forskeren fritt også kunne analysere denne delen , men det er det tydeligvis ikke. men hva hjelper det når politikerne ikke hører på folket ? 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) På den ene siden kan det ære greit å ikke ta det med når man skal sjekke ulykker med vs. uten veisalt. Men når totalbildet skal bedømmes må denne delen også med. Man bør f.eks. ikke bruke denne eller tidligere rapporter alene som brekkstang for å fortsette saltingen slik statens veivesen har gjort. Endret 25. februar 2012 av perpyro Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Problemet er jo bilens tilstand i forhold til ulykken. Hvis ikke påvirkningen av salt taes med så får man jo at årsaken bare er dårlig vedlikehold av kjøretøyet som en mulig årsak jeg er lit i tvil om jeg skal ramse opp alt som (jeg mener har betydning og ) kan bli ødelagt av salt på en bil , på kort tid vil mye bli påvirket. selv om man har både service og EU-kontroll ( annenhvert år ) så er det slet ikke sikkert at man dekker alt. Mange som har eldre biler hopper også over det man kaller en normal service . Endret 25. februar 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå