Gå til innhold

Salting av veiene/bruk av piggdekk


settings

Anbefalte innlegg

Som sagt, du liker ikke fakta derfor benekter du dem.

Trist men sant.

Man må få komme med relevante korrelasjoner på ting som har skjedd.

Dessuten hvordan kan de lyve om du mener de er inkompetente?

Det i seg selv er en selvmotsigelse.

Om man er inkompetent og tar feil lyver man ikke, man tar rett og slett feil fordi man ikke viste bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken religion er nå de dere forsøker dere på ? det høres i hvertfall slik .

 

Det er merkelig at alt om saltbruken og sikkerhet bare blir fremstil som positivt fra myndighetene , men de som protesterer blir avvist uansett hvilket argument man bruker .

 

Det dreier seg da om langt mere en bare isfrie veier .

 

Isfrie veier er bare toppen av fjellet .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Som sagt, du liker ikke fakta derfor benekter du dem.

Trist men sant.

Man må få komme med relevante korrelasjoner på ting som har skjedd.

Dessuten hvordan kan de lyve om du mener de er inkompetente?

Det i seg selv er en selvmotsigelse.

Om man er inkompetent og tar feil lyver man ikke, man tar rett og slett feil fordi man ikke viste bedre.

 

Nei, jeg liker fakta veldig godt, derfor er jeg sterkt negativ til de latterlige framstillingene stopp veisaltingen driver med, de nøyer seg ikke med å framvise fakta, de kommer med sine spekulative tolkninger av det hele, det er det som er problemet.

 

Jeg ber deg ellers lese innlegget mitt på nytt, og spesielt legge merke til "enten det eller"

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du skriver men bryr meg ikke om det.

Samme argumentasjon kan brukes om Sintefs raport om veisalting der de sammenligner saltede veier mot usaltede veier.

Problemet er at mange av de som kjører på de usaltede veiene og forårsaker ulykker der er de samme som kjører på saltede veier.

Hva skjer med folk som er vandt med å kjøre fort på saltede veier når de plutselig må kjøre på et underlag med mindre friksjon eller underlag i overgangssonene der det er ekstra glatt på grunn av litt salt i snøen?

Mange av disse veksler i tillegg mellom salted og usalted vei flere ganger i uken eller flere ganger pr. dag.

Det er verdiløst å sammenligne på dette grunnlaget og gjør denne raporten lite troverdig.

Når du da i tillegg skal diktere hvilken kilder man skal få benytte så ser jeg diskusjon med deg som verdiløs.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg ser hva du skriver men bryr meg ikke om det.

Samme argumentasjon kan brukes om Sintefs raport om veisalting der de sammenligner saltede veier mot usaltede veier.

Problemet er at mange av de som kjører på de usaltede veiene og forårsaker ulykker der er de samme som kjører på saltede veier.

Hva skjer med folk som er vandt med å kjøre fort på saltede veier når de plutselig må kjøre på et underlag med mindre friksjon eller underlag i overgangssonene der det er ekstra glatt på grunn av litt salt i snøen?

Mange av disse veksler i tillegg mellom salted og usalted vei flere ganger i uken eller flere ganger pr. dag.

Det er verdiløst å sammenligne på dette grunnlaget og gjør denne raporten lite troverdig.

Når du da i tillegg skal diktere hvilken kilder man skal få benytte så ser jeg diskusjon med deg som verdiløs.

 

Nei, samme argumentasjon kan ikke brukes, sintefs rapport er preget av å analyseres av noen som vet hva de driver med, ikke folk som ikke forstår dataene overhodet. Det er også gjort forskning på hvordan salting spiller inn på ulykkesfrekvensen på usaltede veier. Kanskje er salting mindre gunstig enn man har trodd, det vil jo vise seg, men isåfall igjennom ordentlig analyse av folk som vet hva de driver med, ikke gjennom stopp veisaltingen, som ikke forstår forskningsdata, og ikke er opptatt av sannheten, kun å stoppe salting, uansett hvor mye de må vri på ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, samme argumentasjon kan ikke brukes, sintefs rapport er preget av å analyseres av noen som vet hva de driver med, ikke folk som ikke forstår dataene overhodet. Det er også gjort forskning på hvordan salting spiller inn på ulykkesfrekvensen på usaltede veier. Kanskje er salting mindre gunstig enn man har trodd, det vil jo vise seg, men isåfall igjennom ordentlig analyse av folk som vet hva de driver med, ikke gjennom stopp veisaltingen, som ikke forstår forskningsdata, og ikke er opptatt av sannheten, kun å stoppe salting, uansett hvor mye de må vri på ting.

 

AtW

Ser du fortsatt ikke liker stoppveisaltingen, noe som betyr lite for disse gutta bedriver politisk lobbyviksomhet som ser ut som i første omgang får utslag i enkelte byer.

Muligens sågar i Trondheim godt hjulpet av prosjektet i Stocholm.

Hva sier forresten studien foretatt av seriøse forskere med forståelse for hva de driver med om ulykkesfrekvensen ved salting på usaltede veier?

Denne er jeg nysjerrig på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mye disse i fra sintef ikke har tatt høyde for, og her kommer stopsalting-gjengen inn og prøver å få frem litt mer info om det negative. Man kan heller ikke klandre alle i stopsalting om noen av disse bak kommer med feiltolket fakta osv.

 

Dem gjør i hvertfall en innsats på å bringe det negative frem i lyset som sintef ikke har gjordt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Veisalting har liten - og tidvis ingen - effekt på antall alvorlige ulykker, slår en fersk rapport fast.

Dette fra en artikkel i nettavisen.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3342830.ece

Den ferske rapporten - som er utarbeidet av Transportøkonomisk Institutt (TØI) på vegne av Statens vegvesen - konkluderer med at veisaltet bidrar til å redusere antall ulykker med mellom fem og ti prosent.

 

- Tidligere trodde man at saltingen bidro til å redusere antall ulykker med rundt 15 prosent. Det ser imidlertid ikke ut til å stemme, sier forskningsleder Torkel Bjørnskau i TØI til Romerikes Blad.

 

 

 

Ifølge forskningslederen er det ikke bare farten som påvirker effekten av veisalt. Undersøkelser viser også at risikoen for å bli involvert i ulykker på glatt vei, øker jo sjeldnere man kjører under slike forhold.

 

- Hvis man er vant til å kjøre på snø og is, er det nesten ikke noe farligere enn å kjøre på vanlig tørr vei, forteller forskningslederen, før han trekker fram enda et aspekt:

 

- Når man salter veien, klarer man aldri å fjerne all is og snø alle steder. Det vil alltid være noen områder hvor det vinterføre og glatt. Disse områdene representerer en betydelig risiko. Enkelte studier viser at dette gjør det farligere enn å ikke salte i det hele tatt.

 

 

Bjørnskau understreker at mye av tallmaterialet den ferske rapporten bygger på, er gammelt.

 

- Hvorfor har dere ikke nyere tall, hvorfor er det ikke forsket mer?

 

- Man mente vel at man satt med fasiten, og at det ikke var behov for mer forskning. Den økte saltbruken har imidlertid avdekket en del negative konsekvenser, som man ikke var klar over tidligere. Nå er det behov for mer forskning, og en del er på gang, sier forskningslederen.

 

Så bra at man endelig begynner å innse arogansen som har rådet i mange år samtidig som man begynner å bli åpne for å akseptere at i tillegg til at saltet ikke er så effektivt som man hadde trodd har også trafikkbildet endret seg.

 

Spennende å se hva som kommer ut av dette.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten salting stopper Norge.

Kapasiteten på norske veier er sprengt og det er enorme mengder varer som fraktes langs veiene. Stopper vi saltingen vil vogntogene stå på kryss og tvers av veiene vinterstid og skape kaos på overfylte tofelts veier.

Takk og pris for veisaltingen!

 

Uten salting ruster bilen ikke...mente du vel..for å ikke snakke om alle forurensingen.Om det skule stå en trailer på kryss og tvers her og der..so what?

 

Det er nok mye disse i fra sintef ikke har tatt høyde for, og her kommer stopsalting-gjengen inn og prøver å få frem litt mer info om det negative. Man kan heller ikke klandre alle i stopsalting om noen av disse bak kommer med feiltolket fakta osv.

 

Dem gjør i hvertfall en innsats på å bringe det negative frem i lyset som sintef ikke har gjordt.

 

Kom med din fakta da?;)

Lenke til kommentar

Uten salting stopper Norge.

Kapasiteten på norske veier er sprengt og det er enorme mengder varer som fraktes langs veiene. Stopper vi saltingen vil vogntogene stå på kryss og tvers av veiene vinterstid og skape kaos på overfylte tofelts veier.

Takk og pris for veisaltingen!

I dag saltes det utrolig mye og det står treailere på kryss og tvers over alt allerede så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Kjettinger og godt lastede semihengere vil sikkert hjelpe en del.

Det hjelper i hvertfall ikke å sette all lasten over hjulsettet på hengeren for å spare trekkvogna for slitasje slik polakker og ander østeuropeere gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten salting stopper Norge.

Kapasiteten på norske veier er sprengt og det er enorme mengder varer som fraktes langs veiene. Stopper vi saltingen vil vogntogene stå på kryss og tvers av veiene vinterstid og skape kaos på overfylte tofelts veier.

Takk og pris for veisaltingen!

I dag saltes det utrolig mye og det står treailere på kryss og tvers over alt allerede så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Kjettinger og godt lastede semihengere vil sikkert hjelpe en del.

Det hjelper i hvertfall ikke å sette all lasten over hjulsettet på hengeren for å spare trekkvogna for slitasje slik polakker og ander østeuropeere gjør det.

 

Nei, selvfølgelig faller ikke argumentet på sin egen urimlighet fordi det også kjører ut trailere når det saltes.

 

Ellers er det bra du har begynt å se på saklig forskning, istedetet for tullet til stopp veisaltingen. Fortsett med det! Jeg er ikke helt enig i at 5-10% er en liten endgang i ulykker dog. Og jeg er ihvertfall ikke enig i din analyse av hvor det sitter arrogante folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uten salting stopper Norge.

Kapasiteten på norske veier er sprengt og det er enorme mengder varer som fraktes langs veiene. Stopper vi saltingen vil vogntogene stå på kryss og tvers av veiene vinterstid og skape kaos på overfylte tofelts veier.

Takk og pris for veisaltingen!

I dag saltes det utrolig mye og det står treailere på kryss og tvers over alt allerede så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Kjettinger og godt lastede semihengere vil sikkert hjelpe en del.

Det hjelper i hvertfall ikke å sette all lasten over hjulsettet på hengeren for å spare trekkvogna for slitasje slik polakker og ander østeuropeere gjør det.

 

Trailerne står på kryss og tvers når det snør, før salter virker.

Det er tusenvis av vogntog på veiene og det er naivt og tror at alle disse skal utstyre seg godt med kjettinger og unngå problemer. Husk at liten tue velter stort lass...1 trailer stuck på hovedfartsårene kan skape enormt kaos for en region i timesvis...med store ringvirkninger for private og næringsliv.

At trailerne skal kjøre på kjettinger gjennom vinteren er heller ikke særlig realistisk.

 

Jeg gjentar, med dagens trafikkmengde så vil Norge stoppe opp om vinteren hvis man slutter med salting.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Denne uttalelsen er vel m,eget interresang.

Ifølge forskningslederen er det ikke bare farten som påvirker effekten av veisalt. Undersøkelser viser også at risikoen for å bli involvert i ulykker på glatt vei, øker jo sjeldnere man kjører under slike forhold.

 

- Hvorfor har dere ikke nyere tall, hvorfor er det ikke forsket mer?

 

- Man mente vel at man satt med fasiten, og at det ikke var behov for mer forskning.

Om ikke dette vitner om arroganse vet ikke jeg.

 

Dessuten finner jeg ingen holdepunkter i artikkelen som viser at stoppveisaltingen tok feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trailerne står på kryss og tvers når det snør, før salter virker.

Det er tusenvis av vogntog på veiene og det er naivt og tror at alle disse skal utstyre seg godt med kjettinger og unngå problemer. Husk at liten tue velter stort lass...1 trailer stuck på hovedfartsårene kan skape enormt kaos for en region i timesvis...med store ringvirkninger for private og næringsliv.

At trailerne skal kjøre på kjettinger gjennom vinteren er heller ikke særlig realistisk.

 

Jeg gjentar, med dagens trafikkmengde så vil Norge stoppe opp om vinteren hvis man slutter med salting.

Det er en hver trailersjåførs fordømte plikt å sko seg etter føret og ha med tilstrekkelig antall kjettinger, for de som ikke gjør det er straffen altfor lav.

Det er like naivt å tro at man kan salte bort vinteren.

En hver som har opplevd skikkelig snøvær eller storm burde forstå dette.

Når det laver ned 110mm hvit nedbør på et døgn blir det snødekte veier salting eller ikke der saltet gjør føret enda værre sålenge snøen laver ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...