ROFoto12 Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Har en sak gående hos Pixmania angående reklamasjon på en Samsung skjerm som har tatt kvelden. Det går ikke helt smertefritt så tenkte jeg skulle høre om andre har lignende erfaring, og hva utfallet eventuelt har blitt. 1. henvendelse Jeg startet saken hos pixmania med å finne frem den gamle ordren og søkte om retur på varen pga at skjermen var deffekt, henviste til reklamasjonsrett. Fikk til svar at alt utstyr hos pixmania hadde 2 års garanti, returen var derfor avvist. 2. henvendelse Jeg henviser til at jeg veit garanti tiden har gått ut men at det må være god grunn til å forvente at en skjerm varer i mer en to år og dermed har 5 års reklamasjonsrett. Får en beklagelse tilbake der dem innrømmer 5 års reklamasjonrett, og at dem vil gi meg ny vare. Det er bare det at jeg må ha en rapport fra godkjent service verskted eller produsent, som beskriver feil og bekrefter at dette er en produksjonsfeil. 3. henvendelse Jeg henviser til at dem har plikt på seg til å undersøke varen og at det ikke er min jobb å fremskaffe en slik dokumentasjon. Jeg får bare nesten samme svar tilbake som forige gang med at det er nødvendig med en service rapport for å kunne returnere varen. 4. henvendelse Jeg sender igjen en henvendelse og presiserer at jeg ikke kan se at dette er i henhold til Norsk lov, og heller ikke i henhold til infoen dem gir på nettsiden dems. Der dem etter min oppfattning er helt i samsvar med lover og regler, og det ikke står noe om at man først må ha en service rapport. Svaret som kommer nå er fra ikke lenger fra Support systemet dems, men personlig mail fra ei i Pixmania. Ingen mere forklaring, bare fremholder kravet. "Jeg kan bekræfte at der i Norge er 5 års reklamationsret på kapital produkter. Dog skal kunden selv kunne bevise, ved at fremsende en raport fra et autoriseret værksted, at defekten har været der fra starten og derfor ikke er forårsaget af uhensigtsmæssig brug af produktet." Hun bekrefter også at dem vil dekke utgifter i forbindelse med en sånn undersøkelse, men jeg heviser igjen til at dem har plikt på seg til å undersøke varen. Er veldig interesert i å høre andre sinne synspunkter og erfaringer her. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Forhandler skal sende varen til undersøkelse og forhandler skal betale for frakt og undersøkelse, så sant skaden ikke er påført av kunde. Ta kontakt med http://www.forbrukerradet.no/ dersom du ikke kommer noen vei. Edit: bedre lenke - http://forbrukerport...dan_garing_frem Endret 28. januar 2012 av Dunsay Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Om du ønsker å gjøre det slik, så har Pixmania plikt til å ta mot varen og eventuelt sende den til verksted for undersøkelse. De kan ikke kreve at kunden selv skal stå for å finne frem til autorisert verksted og legge ut for fraktkostnader og undersøkelseskostnader. Men som sagt kanskje 1000 ganger på dette forumet, hold deg langt unna Pixmania. Du får mest sannsynlig et helvete om du en gang skal reklamere eller benytte angrefrist. 1 Lenke til kommentar
PixmaniaNO Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Kjære kunde Jeg har nettopp lest anmeldelsen din her på Hardwares forum. Som opplyst av min kollega er det 5 års reklamasjonsrett på alle kapitalvarer. Skulle du ikke ønske å sende produktet til et godkjent verksted for at få det feilsøkt, er du velkommen til å sende det direkte til Etterservicen vår. Ettterservicen vil deretter sende produktet til et godkjent verksted. Skulle verkstedet konstatere at det er snakk om en fabrikasjonsfeil, vil Pixmania naturligvis betale for reparasjonen. Skulle derimot verkstedet konstatere at defekten skyldes feil bruk av produktet, vil vi sende deg et prisoverslag med følgende muligheter: At du betaler for omkostningene for reparasjonen, at du betaler de administrative omkostningene i forbindelse med prisoverslaget og får produktet returnert ureparert, eller at du gir avkall på produktet. Hvis du ønsker at jeg bestiller en gratis avhenting med UPS så du kan få produktet sendt til Etterservicen, er du velkommen til å kontakte meg direkte via [email protected] Med vennlig hilsen Nina Pixmania Mediator Lenke til kommentar
Knasterud Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Der kom de med en litt ny vri ja. Har nesten kommet ut av tellingen ang. hvor mange negative kundeopplevesler, klager og advarsler vedr. Pixmania jeg har lest nå. Rart at kunder ennå må krangle seg til at Pixmania skal følge norske lover og regelverk iht. til kjøp. En forklaring fra Pixmania hadde kanskje vært på sin plass? Samt en en beklagelse overfor kunden. At de ikke gjør det, synes jeg sier mye om hvor høyt (lavt?) Pixmania verdsetter kundene sine. Derfor helt enig med Black Star i at det er lurt å ikke handle hos Pixmania. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Det som er besynderlig mtp på Pixmania er at standard svar ved første henvendelse er at garantien er utløpt og retur avvises. Punktum. Først når kunden aktivt påpeker reklamasjon og krever sin rett så er det ikke noe problem. Mistenker at de spekulerer i at kundene ikke kan sine rettigheter og tar avslaget for god fisk. 1 Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Ringte nettopp til pixmania ang. en Kenwood cd-spiller til bil som tok kvelden(Lyd er det, men kommer ikke opp noe i displayet og det er kun powerknappen som av og til fungerer) og det var ingen problem med tanke på å få opprettet en retur sak... Men så begynte "moroa" Hei Jeg ønsker å informere deg at jeg har laget en returkupong for reparasjon i henhold til 2 års garanti. Vennligst følg kun instruksjonene beskrevet i denne e-posten. For å returnere produktet trenger du følgende dokumenter: - Ordrebekreftelse ("Leveringsskjema og faktura", den var tilsendt per epost da du først bestilte) - Commercial invoice ("invoice" = tollkvittering, du vil motta denne i en separat e-post innen 24-48 timer) - UPS adresseetikett (du vil motta denne i en separat e-post innen 24-48 timer) - Returkupong (tilsendt som et vedlegg merket "BR") Du må nå skrive ut alle dokumentene. Ordrebekreftelsen og returkupongen plasseres inni pakken. Du vil motta en adresseetikett med én strekkode på merket med PIX..., og denne kan du se vekk ifra. Commercial invoice må skrives ut i 3 kopier, og to av disse skal festes utenpå pakken i en plastlomme og en skal legges inni pakken. UPS adresseetiketten klistres på utsiden av pakken. Merk pakken med ordet "Eksport", og så snart pakken er klar for returnering, dvs. du har mottatt alle dokumentene nevnt ovenfor, ringer du UPS på 800 33 470 og avtaler et opphentningstidspunkt som passer deg. Bruk trackingnummeret på etiketten som referanse. UPS dekker ikke alle områder i Norge og i dette tilfelle kan du sende pakken til UPS i Oslo med transportetiketten på utsiden i plastlommen. Adressen til UPS kan du få ved å kontakte dem på telefon. Deretter kan du sende inn kvitteringen til [email protected] for en tilbakebetaling for fraktkostnadene du måtte legge ut for. Du trenger å returnere produktet ditt komplett (dvs. med alt originalt tilbehør). Jeg står til din rådighet om du ønsker ytterligere opplysninger. Service Clients Så jeg må altså sende: Ordre faktura - Dette burde de ha, men dette ligger vel på hjemmesiden deres Original forpakning etc - Spiller og fjernkontroll samt original forpakning/isopor, men ikke noe bruksansvisning... Trodde de ikke kunne kreve det?? Toll dokumenter - Vel de kommer og skal vel egentlig bare skrives ut og signeres og er normalt... Heldigvis har ikke Dustin dette På toppen av dette så kan det ta opptil 2 mnd ifølge Pixmania(Han jeg snakket med regnet med ca. 1,5 mnd) før de har fikset spilleren og retunert den. (Tvilsomt at jeg får et låneprodukt etter 1 uke...) Merker at det ikke er aktuelt å handle ifra Pixmania igjen vist det skal være så tungvint og tregt med retur av pakker Men det er vel det de ønsker at folk ikke skal gidde å retunere da dette koster de tid og penger. Jeg jeg får jo håpe at det tollskjema kommer innen de 24-48 timene og at det IKKE tar 1,5 mnd før jeg får produktet (fikset) igjen! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Dette er helt standard operating prosedyre(SOP) hos Pixmania. Først hevde kort garanti for å bli kvitt de fleste kundene, deretter lage masse arbeid for å bli kvitt noen av de som fortsatt er med, og deretter trekke ut tiden i all evighet for de få som orker å henge med så langt. Husk følgende: - De kan ikke kreve original forpakning. - Du har krav på å få dekket fraktkostnadene til UPS. - Er du avskåret fra å bruke produktet i mer enn ei uke skal du ha låneprodukt(så lenge det ikke forårsaker urimelige kostnader for selger). - Om det er åpenbart at avhjelp tar mer enn ei uke så skal du ha låneprodukt fra dag en(selv om det er litt vanskelig når det er en nettbutikk). - Avhjelp skal foregå innen rimelig tid, og elektronikkbransjen og forbrukerrådet(samt ftu) har satt denne til 5-6 uker. Tar det lenger tid enn dette kan du kreve heving. Lykke til. Uner ingen å måtte reklamere til Pixmania. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Lykke til. Uner ingen å måtte reklamere til Pixmania. Tror jeg på! (Håpte på at de fikset de irritasjons momentene fra 2010...) Har du referanse på de 5-6 ukene du nevner? Vil kjøre de hardt mot pixmania Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Her står det en god del: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1004288 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Og søk etter "rimelig tid" her: http://www.elektronikkbransjen.no/Rammebetingelser/Juridisk/Spoersmaal-og-svar/Diverse-spoersmaal-fra-butikk-og-verksted Vi i bransjeorganisasjonen har tidligere påpekt at innenfor en periode på 3-4 ukerer å anse som ”rimelig tid”. Men dette forutsetter at det stilles låneprodukt til disposisjon for forbruker. Det er heller ikke første gang dette spørsmålet stilles, og som regel i forbindelse med service av bærbar PC. Vi tok derfor også spørsmålet til Forbrukerrådets advokatfullmektig Thomas Nortvedt. Her er hans svar: Lovens ordlyd viser kun til rimelig tid, og forarbeidene gir heller ikke noen klare retningslinjer. Departementet lister opp en del momenter som bør tas i betraktning, uten at noen er avgjørende når det er snakk om en bærbar PC. Dessuten er valget av begrepet "rimelig tid" ment for å differensiere mellom ulike produkter og ulike mangler. Jeg synes derfor jeg måtte finne noe mer enn bare en påstand om 3-4 uker før jeg tilskrev dere. Forbrukertvistutvalget (FTU) avgjør en rekke saker om forbrukerelektronikk i året. Det har ikke vært en tilsvarende sak, men i sak FTU-2006-831 sier FTU dette om ventetiden for levering av ny lader: "Utvalget er, under en viss tvil, kommet til at det ikke er grunnlag for heving av kjøpet. En ventetid på fire uker for levering av ny lader til et kamera er i ytterkant av det som er akseptabelt, men overskrider i seg selv neppe « rimelig tid » i forbrukerkjøpslovens § 30 første ledd." Dette gjelder en annen vare, og kan ikke overføres direkte. Men slik Forbrukerrådet ser det, er dette en indirekte underbyggelse at 3-4 uker er på grensen for det som ”i utgangspunktet” kan anses for rimelig tid. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Mandag, 13. februar 2012 17.34 <- Litt over 48 timer nå Du rykker stadig bakover i køen... Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Ringte inn 21.02.2012 13:30 og fikk beskjed om at det av en eller annen grunn ikke var bestilt noe tollkvittering eller frakt lapp til meg... Og låne produkt kunne jeg bare glemme selv om de hadde 21 dager på å fikse produktet på... Ser ikke helt hva problemet er med frakt da det koster 100,- eller noe for de å sende til Norge og en 100,- for å få produktet igjen... er ikke noe mer en det andre nettbutikker ligger på! Joda... de ligger i "France", men ser ikke hvor de urimelige store utgiftene er... Tror det også er en mulighet for å få den midlertidig igjennom toll'en uten å måtte betale for produktet da de skal returneres innen en viss tid(Tror jeg!) Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg har bare hatt en reklamasjonssak hos pixmania, men den gikk faktisk raskere og enklere enn det meste av det jeg har opplevd hos de etablerte norske nettbutikkene. Nå må det også sies at det var på et produkt hvor garantitiden ikke hadde utløpt. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Tungvindt å måtte skrive ut ca. 10 papirer sortere de og deretter pakke alt i original forpakning og håpe på at en fikk med seg alt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå