KiX Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Først: Var veldig usikker på hvilken katogori jeg skulle legge denne tråden i, så er bare å flytte den hvis den ligger rimelig feil Hei. Bor i en hybel i første etasje for øyeblikket der jeg er begynt å bli en del plaget av at husverten i andre etasje lager mye støy. Da jeg flytta inn for 1.5 år siden har jeg bare fått en utkastelses varsel som skyltes en rekke ting ink. bråk fra min side. Men etter denne har jeg oppholdt hver eneste av punktene som var nemt, samt neste ikke lage noe lyd ifra meg (for frykt av utkastelse.) Men nå har husverten min funnet ut at søvn ikke er noe han trenger og dermed rommisterer med ting til tider langt ut på natt. Han tramper når han går, og til tider dundrer med ting å tang så det bare smeller. Men det nyeste er at han har funnet ut at han skal vaske klær på natta.. Etter at han flyttet vaskemaskinen opp fra kjelleren og opp i andre etasje (der vaske rommet er like over min hybel) så har jeg våknet flere ganger på kvelden/ natta (senest i går kl halv 2 på natta) på grunn av den intense brummingen fra vaskemaskinen. Det er greit at i kontrakten så står det at det skal være stille etter 23:00 og litt mer løst i helgene. Men skal det gi han rett til å holde på sånn selv etter jeg har gitt skriftelig varsel(over melding siden han omentrent aldri tar telefonen)om at jeg legger meg i 10 halv 11 tiden(på hverdagene) og om han kan være så snill å ta klesvasken før kl 10 på kvelden ? Hva skal jeg gjøre? har gitt flere beskjeder om at han! må være litt stille siden jeg prøve å sove. p.s Dette er en mann som bokstaveligtalt jobber i samme bygg som han bor. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Hva med å ringe politiet og klage når det faktisk skjer? Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Vel, du har rett til å flytte ut. Hva med å ringe politiet og klage når det faktisk skjer? Ringe politiet og klage på at noen vasker klær i sitt eget hjem? Himmel og hav. 6 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Vel, du har rett til å flytte ut. Hva med å ringe politiet og klage når det faktisk skjer? Ringe politiet og klage på at noen vasker klær i sitt eget hjem? Himmel og hav. Hvis han ikke klarer å holde støvnivået nede så er det bare rett og rimelig. Vaskemaskiner er ikke kjent for å være stillegående. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Det er likefult en ordensforstyrrelse. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Det er likefult en ordensforstyrrelse. Det som er ordensforstyrrelse vil være å ringe politiet og i det hele tatt si noe så dumt. Det er misbruk av politiets ressurser, som kan være straffbart i seg selv. Det hadde blitt en avissak av det, så idiotisk er det. Endret 28. januar 2012 av coyoteulf 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Vel, du har rett til å flytte ut. Hva med å ringe politiet og klage når det faktisk skjer? Ringe politiet og klage på at noen vasker klær i sitt eget hjem? Himmel og hav. All støy som sjenerer andre etter 23:00 er fyfy og politiet kommer gjerne å påpeker at man skal være stille, SPESIELT på ukedager, dette fikk jeg erfare da jeg pusset opp gamleleiligheten på nattestid, (hadde kveldskiftet på jobben i den perioden ). Så ja en liten telefon til gutta i sort fikser unødvendig støy raskt -frank Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 All støy som sjenerer andre etter 23:00 er fyfy og politiet kommer gjerne å påpeker at man skal være stille, SPESIELT på ukedager, dette fikk jeg erfare da jeg pusset opp gamleleiligheten på nattestid, (hadde kveldskiftet på jobben i den perioden ). Så ja en liten telefon til gutta i sort fikser unødvendig støy raskt -frank Oppussing er støy av en helt annen art en klesvask. Du forstyrret naboene dine. Det blir noe helt annet. Å klage på at huseier som man leier bolig av "bråker" i sitt eget hjem høres for meg ut som en fin måte å bli kastet ut på. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 All støy som sjenerer andre etter 23:00 er fyfy og politiet kommer gjerne å påpeker at man skal være stille, SPESIELT på ukedager, dette fikk jeg erfare da jeg pusset opp gamleleiligheten på nattestid, (hadde kveldskiftet på jobben i den perioden ). Så ja en liten telefon til gutta i sort fikser unødvendig støy raskt -frank Oppussing er støy av en helt annen art en klesvask. Du forstyrret naboene dine. Det blir noe helt annet. Å klage på at huseier som man leier bolig av "bråker" i sitt eget hjem høres for meg ut som en fin måte å bli kastet ut på. Å bli kastet ut ifra en hybel/leilighet er like vanskelig som å bli sagt opp, så det kan man sette seg imot. Om jeg la gulv i MITT EGEN HJEM, eller om han setter på vaskemaskinen på nattestid er samme sak, forstyrrer det andre personer er det en politisak. En leietaker har samme rett på nattero som alle andre. -frank 7 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Å bli kastet ut ifra en hybel/leilighet er like vanskelig som å bli sagt opp, så det kan man sette seg imot. Niks. Man har selvsagt full anledning til å kaste ut mennesker fra sitt eget hjem. Dersom man leier ut en bolig man ikke selv bor i er det annerledes. Om jeg la gulv i MITT EGEN HJEM, eller om han setter på vaskemaskinen på nattestid er samme sak, forstyrrer det andre personer er det en politisak. En leietaker har samme rett på nattero som alle andre. -frank Ok, la oss se på det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 All støy som sjenerer andre etter 23:00 er fyfy og politiet kommer gjerne å påpeker at man skal være stille, SPESIELT på ukedager, dette fikk jeg erfare da jeg pusset opp gamleleiligheten på nattestid, (hadde kveldskiftet på jobben i den perioden ). Så ja en liten telefon til gutta i sort fikser unødvendig støy raskt -frank Å klage på at huseier som man leier bolig av "bråker" i sitt eget hjem høres for meg ut som en fin måte å bli kastet ut på. Guess what, når du har valgt å leie ut deler av boligen din, så har du sagt fra deg muligheten til å styre som du føler for hjemmee, det legger visse bånd på hva du kan gjøre. Da må du ta hensyn til de du leier ut til. 8 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Tja, politiet i Drammen rykket jo ut og henta en familiefar på glattcelle fordi han ikke hadde betalt en regning på 450,- Så hvorfor ikke? Han slapp ut innen to timer når han betalte regninga fra sin egen lommebok. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Å bli kastet ut ifra en hybel/leilighet er like vanskelig som å bli sagt opp, så det kan man sette seg imot. Niks. Man har selvsagt full anledning til å kaste ut mennesker fra sitt eget hjem. Dersom man leier ut en bolig man ikke selv bor i er det annerledes. Du tar feil, å kaste en peron ut er det KUN namsmannen som har lov til, derimot kan huseier si opp leiekontrakten, men leietaker kan "klage" dette inn for konfliktrådet/rettsvesenet, så lenge leietake betaler som kontrakten sier, og ikke bryter de punkt som står i kontrakten (så lenge disse er innenfor lovens og normale etiske rammer), kan huseier ikke si opp avtalen. Namsmannen kan heller ikke sette noen på gata uten at de har funnet seg ny bopel, (eller at det kan bevises at leietaker ikke har letet etter ny bopel). Dette er Norge, det er den lille som har alle rettighetene . Eget hjem eller ikke, så lenge man leier ut har man gitt fra seg retten til å disponere arealet leid ut. -frank 2 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Guess what, når du har valgt å leie ut deler av boligen din, så har du sagt fra deg muligheten til å styre som du føler for hjemmee, det legger visse bånd på hva du kan gjøre. Da må du ta hensyn til de du leier ut til. Det bør man selvsagt, men man må ikke. Dersom de som leier er misfornøyd får de flytte ut. Det er i praksis rettigheten man har i denne anledning. Du tar feil, å kaste en peron ut er det KUN namsmannen som har lov til, derimot kan huseier si opp leiekontrakten, men leietaker kan "klage" dette inn for konfliktrådet/rettsvesenet, så lenge leietake betaler som kontrakten sier, og ikke bryter de punkt som står i kontrakten (så lenge disse er innenfor lovens og normale etiske rammer), kan huseier ikke si opp avtalen. Namsmannen kan heller ikke sette noen på gata uten at de har funnet seg ny bopel, (eller at det kan bevises at leietaker ikke har letet etter ny bopel). Dette er Norge, det er den lille som har alle rettighetene . Eget hjem eller ikke, så lenge man leier ut har man gitt fra seg retten til å disponere arealet leid ut. -frank Igjen blander du reglene i forhold til utleie av rom/hybel i egen bolig, og for utleie av leiebolig. Det er dog riktig at det kun er namsmannen som fysisk kan kaste ut leietageren, men det blir i så fall en dyr og kjip affære for vedkommende. Endret 28. januar 2012 av coyoteulf Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Tja, politiet i Drammen rykket jo ut og henta en familiefar på glattcelle fordi han ikke hadde betalt en regning på 450,- Så hvorfor ikke? Han slapp ut innen to timer når han betalte regninga fra sin egen lommebok. Dette var fordi han skyldte staten penger. Da er ingen bagatell for liten for politiet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Du tar feil, å kaste en peron ut er det KUN namsmannen som har lov til, derimot kan huseier si opp leiekontrakten, men leietaker kan "klage" dette inn for konfliktrådet/rettsvesenet, så lenge leietake betaler som kontrakten sier, og ikke bryter de punkt som står i kontrakten (så lenge disse er innenfor lovens og normale etiske rammer), kan huseier ikke si opp avtalen. Namsmannen kan heller ikke sette noen på gata uten at de har funnet seg ny bopel, (eller at det kan bevises at leietaker ikke har letet etter ny bopel). Dette er Norge, det er den lille som har alle rettighetene . Eget hjem eller ikke, så lenge man leier ut har man gitt fra seg retten til å disponere arealet leid ut. -frank Igjen blander du reglene i forhold til utleie av rom/hybel i egen bolig, og for utleie av leiebolig. Reglene for rom i egen bolig gjelder utelukkende dersom du leier et rom (som i et soverom) i en leilighet/et hus, og ikke har noe annet. Dersom du har tilgang til noe som helst annet enn et rom og evt. en gang, så gjelder ikke de spesialreglene. Å kaste noen ut er vanskelig, tidkrevende og dyrt. 2 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090112/oppsigelse-og-utkastelse "Dette hindrer helt vilkårlige oppsigelser, men domstolene har slått fast at det skal lite til før en oppsigelse godkjennes som saklig. Saklig grunn er: •at utleieren eller noen i husstanden (ektefelle, samboer eller barn) skal bruke leiligheten som bolig •at leietageren misligholder leieavtalen (ikke betaler leie, ødelegger eller bråker) •at huset skal rives eller bygges om •andre lignende grunner " "Det er derimot opp til utleieren å bevise at oppsigelsen er riktig. Men leieboere bør ikke protestere for moro skyld. Taper leieboeren i retten må han dekke utleierens saksomkostninger. Det er derfor dumt å protestere på en riktig begrunnet oppsigelse." Knock yourself out TS. Klag i vei du og se hva som skjer. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Å bli kastet ut ifra en hybel/leilighet er like vanskelig som å bli sagt opp, så det kan man sette seg imot. Niks. Man har selvsagt full anledning til å kaste ut mennesker fra sitt eget hjem. http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090112/oppsigelse-og-utkastelse [...] Hvis meningen din er å bruke sitatet fra abcnyheter til å argumentere for synet ditt på at det er "full anledning til å kaste ut mennesker fra sitt eget hjem", og for å argumentere for at det er enklere å kaste noen ut enn å si de opp, bør du ikke sitere fra en artikkel som beskriver saklige grunner for en oppsigelse, du bør heller lese hva abcnyhetene sier om utkastelse: http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090112/utkastelse . I så fall vil du se at sannhetsvitnet ditt er uenig med deg, og at en utkastelse er vanskeligere prosess enn en oppsigelse. (Det eneste unntaket er ved manglende betaling av husleie, men det er ikke relevant i denne diskusjon. Og strengt tatt var vel verken oppsigelse eller utkastelse emne for tråden.) Du tar feil, å kaste en person ut [...] Igjen blander du reglene i forhold til utleie av rom/hybel i egen bolig, og for utleie av leiebolig. Her blander du (igjen) oppsigelse og utkastelse (fravikelse). Ved utleie av "enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig", dvs. der man leier et soverom og deler andre deler av boligen som stue, bad og kjøkken med utleier, er det enklere å si opp leieavtalen, men det er ikke enklere å kaste noen ut (ref Husleieloven § 9-5. til § 9-8). Uansett er nok ikke dette tilfelle for trådstarter for da kunne han bare slått av vaskemaskinen selv. Det er likefult en ordensforstyrrelse. Det som er ordensforstyrrelse vil være å ringe politiet og i det hele tatt si noe så dumt. Det er misbruk av politiets ressurser, som kan være straffbart i seg selv. Det hadde blitt en avissak av det, så idiotisk er det. Her har du glemt å sjekke med abcnyhetene (eller andre mer nøyaktige rettskilder) hva en ordensforstyrrelse er. Endret 29. januar 2012 av what_no2000 4 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Etter at han flyttet vaskemaskinen opp fra kjelleren og opp i andre etasje (der vaske rommet er like over min hybel) så har jeg våknet flere ganger på kvelden/ natta (senest i går kl halv 2 på natta) på grunn av den intense brummingen fra vaskemaskinen. [...] Hva skal jeg gjøre? har gitt flere beskjeder om at han! må være litt stille siden jeg prøve å sove. Straffeloven § 350 sier at det er straffbart å ved støy forstyrre omgivelsenes nattero. Politiet kan derfor fint kontakes (via 02800). I tillegg sier husleieloven § 5-2 at utleier er forpliktet til å opprettholde vanlig ro og orden. Hvis ikke utleieren gjør det kan du i følge § 5-7 kreve retting, kreve avslag i leien, heve leieavtalen, kreve erstatning eller holde leie tilbake. *** "§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, b) den lovlige ferdsel, c) omgivelsenes nattero eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg, straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder. På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre. Medvirkning straffes på samme måte." Se http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html for hele Straffeloven. "§ 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. [...]" "§ 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. [...]" Se http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html for hele husleieloven. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg