Gå til innhold

Opplysninger om hovedkort i forbindelse med kjøp av ssd disk

balyde

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Har en gammel Dell XPS/Dimension 400/9150 (DIMENSION 9150 P4 630 (3.0GHZ, 800FSB,1024MB DUAL CHANNEL DDR2 RAM(2X512)533MH, 80GB 7200RPM SATA HARD DRIVE,256MB NVIDIA GE FORCE 6800, SOUND BLASTER X-FI XTREME MUSIC CARD)

Jeg tenker på å oppgradere den med en ssd disk og win 7 for å øke hastigheten og brukervennlingheten litt.

Det jeg plages med er å finne korrekt type ssd disk til den. Det jeg trenger er jo å vite hastigheten på hovedkortet og hvilken standard sata kjører på. Synes jeg leste en plass at det ikke var noe poeng i å kjøpe en rask ssd disk pga av at det var hovedkortet som var flaskehalsen for hastigheten.

Håper det er noen som kan kommme med hvilken hastighet jeg trenger på disken 150, 200 ... og om det er sate 1, 2 eller attentusen den kjører med :-)

Må innrømme jeg har sykt dårlig tålmodighet når det gjelder å forske på data opplysninger og slikt. Tar en halvtime så må jeg ut å rasere noe i naturen for å få ut aggresjonen :D

På forhånd takk

PS hvis noen har forslag om en spesifikk disk så tar jeg gjerne imot forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et gammelt system.

Brikkesettet på hovedkortet er Intel p945.

Det har ikke AHCI støtte. SSD vil kjøres med IDE/compability mode.

Det har SATA porter med generasjon1 : andre navn: /SATA 1.0/SATA150/SATA 1.5Gbps/

Spesifikasjoner finner du her :

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim9150/en/sm/index.htm

SSD vil uansett banke en plate baserrt HDD any time på disk ytelse.Så boost vil du uansett få, men du kan ikke sammenlikne benchmarks med andre som har SSD på et moderne system/hovedkort/kontroller og samme SSD du eventuelt velger.

Samme hvilken SSD du velger egentlig (vel og merke så lenge du velger deg en "god" en ) - da de er alle bakoverkompatible til SATA Gen 1.0 (SATA150/SATA 1.5G).

.

Om det er verdt det : Vel ... SSD enheten kan du bruke videre i andre systemer om Dell 9150 systemet skal permitteres.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg syns du heller skal kjøpe ny pc isteden for oppgradere.

Pentium 4 føles nesten som Celeron D.

512 MB minne er ingenting i dag.

80GB harddisk, ingen ting sammenlignet med SSD.

Er du veldig opptatt av pris men mimalt av ytelse, er sikker noe som:

PC i deler - AMD A-Series A4-33002,5GHz, FM1, 4GB DDR3, Dual graphics Radeon HD6670 + HD6410 , 500GB man kan velge SSD (Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/175MB/s read/write isteden for harddisk) så burde du ha en maskin som er god men ikke er for treg heller. Om du velger å kjøpe ferdig pc klar til bruk på elkjøp må du gjerne gjøre det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1:

Man bør svare på spørsmålene som blir stilt.

Trådstarter er sikkert helt inneforstått med at Dell 9150 PC Pentium 4 basert er utdatert.

Det er fullt mulig at hans bruksmønster av PCn ikke krever "nytt" system. Dog som med alle PCer nye eller gamle vil en disk (SSD) med lav aksesstid forbedre "opplevd ytelse" betraktlig.

Edit:

Det er ikke "bortkastet" å kjøpe en SSD for å benytte i denne PC.

Den kan uansett tas med videre i en ny en.

DDR1/DDR2 minne ,AGP grafikk kort , osv er en dårlig investering i refresh av eldre maskiner da det ikke kan gjenbrukes i nye .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker på å oppgradere den med en ssd disk og win 7 for å øke hastigheten og brukervennlingheten litt.

Jeg mener her, ikke kjøp dyr/ny SSD disk til windows XP (Trim er dårlig støttet over tid).

Ikke kjøp windows 7 OEM hvis du senere vil bytte hovedkort, i så fall vent med å aktivere frem tid alt er sjekket og du er bestemt deg for å ha den pcen en del år fremover.

Og for guds skyld vært forsiktig med Sandforce SSD/XP det kan føre til raskere problemer med SSD disken av nyere dato.

Til den maskinen her ville jeg vurdert Intel 320 Series SSD 40GB også kjøp ny ssd til din nye maskin. Selv har jeg det og bruker IDE mode med windows XP, det funger ganske så bra. Men kan likevell ikke konkurere mot Crucial m4 som igjen er en del bedre.

Intel toolbox kan vel brukes isteden for trim, bare manuelt trimming.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...