Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familieøkonomi, hva koster det og leve.

Anbefalte innlegg

Vi er en liten familie på bygda med et barn på 1,5år. Fordelingen av utgifter er sånn at jeg betaler alt av boutgifter og da er det meningen at kona skal holde oss med mat og å kjøpe klær til tassen. Hun jobber og tjener ikke all verden men med kontantstøtte og barnetrygd har a i overkant av 20 000kr og rutte med. Utgifter jeg vet hun har er mobil, bilforsikring (4000kr året kanskje), 4500kr mnd til dagmamma også 2500kr mnd i billån. Burde ikke det som er igjen da være nok til og gi oss mat og til og kle på tassen?? Kjerringa er konstant blakk og jeg må gi a penger for at vi skal ha mat på bordet. Mener det at når a bor gratis så burde jeg kunne forlange såpass. Går maks 1uke etter hun har fått lønn så er det tomt.

Hvor mye utgifter er det "vanlig" og ha på mat og klær pr. mnd. Og da snakker jeg kun om klær til ungen, ikke til oss voksne. Er et stooort irritasjonsmoment for meg det der.

Endret av Stig1981
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mat for 2 voksne og en bebi kan være alt fra 3500 - 9000 kr. Klær er jo ingen fasit på, men bebi-klær må byttes ofte, pluss at mange mødre like å kjøpe en del klær til sin førstefødte (erfaring). Du kan regne med at det går bort en del der.

Jeg ville tippe at det går en del bort i mobilutgifter og. Kanskje hun er mye på cafe/restu?

Lenke til kommentar

Mobil bruker a nok ikke mer enn 6-800kr på. Jeg betalte den før, derfor jeg vet det. Ikke er a ute på cafe e.l ofte heller. Og ikke bruker a mye på klær til seg selv. Har forståelse for at man kan bli blakk i ny og ne men når det er hver eneste mnd... hmmm

Lenke til kommentar

fam på 4, vi har utgifter på ca 6000kr-7000kr mat i mnd. klær varierer fra mnd til mnd men fra ca 500-1500 kanskje.... 2 unger i barnhagen så går jo litt klær...

Har hun studielån kanskje? det trekker jo fort 1500kr mobil ca 600kr betaler hun selv for drivstoff til bilen? for 800kr i mnd.

Men hvorfor ikke spør henne hva hun bruker penger på?? siden det er så fort tomt? den som spør får som oftes svar....

Lenke til kommentar

Siden dere har fellesøkonomi burde vel utgiftene være litt mer synlige enn de virker å være?

Min erfaring er at har man fellesøkonomi, så putter man alle inntekter inn på en konto og trekker fra alle utgifter fra samme konto, og deler det som må være igjen(litt diskusjon hva man kan bruke overskuddet til er alltid sunt). Ellers vil ikke 50/50 fungere i det hele tatt og en av partene vil føle seg snurt. Fellesøkonomi fungerer bra for par som tjener noelunde likt(om inntekten er noen tusen i forskjell pr måned er som regel ok).

Om man ikke har fellesøkonomi så må man dele alt 50/50(huslån, billån, kommunale avgifter, forsikringer, klær, husholdning, mat, fellesinnkjø osv), og deretter sitter hver part igjen med sitt overskudd. Noe som kan føre til at den ene parten for eks jenvt over har mer å leke med hele året, mens den andre parten kan nytte godt av bonuser som kommer sporadisk. Her er det rom for misunnelse, men er mest rettferdig mtp innsats på jobb og karriere. Her bør man ha god økonomi.

Deres ordning virker uoversiktlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mener det at når a bor gratis så burde jeg kunne forlange såpass.

Hennes penger går egentlig rett ut av vinduet, til forbruksting. Mens du sørger for å bruke dine penger på bolig.

Og er det ikke mye arbeid for henne å kjøpe all mat og alt utstyr alene, mens du sitter og gjør ingenting? Eller handler du også av og til?

Lenke til kommentar

Det er veldig ulikt hvor "felles" økonomi folk i deres situasjon har. Du skriver lite om hvilken inntekt du har (men antar det er mer enn henne) og størrelsen på dine utgifter.

Regner med dere har kommet til en felles enighet om at dette er en "rettferdig" fordeling og at det er derfor det irriterer deg at du må gi av "dine" penger til henne.

Dersom dere er enige i at det er rettferdig kan man jo samle alle kvitteringer fra matinnkjøp og klesinnkjøp og se hvor mye det egentlig er. Evt sette opp et budsjett man må forholde eg til og finne ut hvor avvikene er om summen ikke stemmer på slutten av mnd.

Har du tilgang til hennes bank så kan du også gjerne se på kontoutskriften hvor pengene går (veldig ulikt om par har tilgang til hverandres konto, feks. jeg og min samboer har hatt det fra vi kjøpte hus sammen, mens andre holder kortene tettere til brystet).

Nomores forslag med å sette penger inn på en konto og trekke penger derfra er en ryddig og oversiktlig måte. Man trenger ikke sette inn alt, men nok til at det dekker alle utgiftene på begge sider. Men har en mistanke om at siden det er "hennes bil", "hennes bilforsikring" osv. så deler dere ikke alt og kanskje ikke er interessert i en slik løsning.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Mener det at når a bor gratis så burde jeg kunne forlange såpass.

Hennes penger går egentlig rett ut av vinduet, til forbruksting. Mens du sørger for å bruke dine penger på bolig.

Og er det ikke mye arbeid for henne å kjøpe all mat og alt utstyr alene, mens du sitter og gjør ingenting? Eller handler du også av og til?

Hun bor gratis? verste jeg hører! Er dere ikke en familie?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Felles økonomi" er en farlig greie. Det viktigste er å bli enige om hvor mye som skal bruke på de ulike artiklene dere trenger. Selv har jeg klart å brukt 10 000 i mnd på mat under studietida mens vi var tre i familien. Dette fordi både jeg og hun trives med å gjøre måltidene sentrale og kjøpte råvarer med høy kvalitet. Vi handlet t.o.m. store kvanta på tilbud! Andre bruker mest sannsynlig rundt 5000,-. Alt etter behov. Skulle man livnære seg på tre grandiosa om dagen, ville det bare kostet ca 3000 i mnd.

Økonomi handler for meg om å være villig til å svelge kameler og forstå at ulikheter må forenes, ikke krangles om. Svært ofte vil man kunne være uenig i den andres prioriteringer. Kanskje ønsker han å bruke 40K i året på ferie, mens hun kun ønsker å bruke 20K? Det er ganske store summer, og vil dermed føre til konflikter om man ikke blir enige. Ved å gi, får man også ofte noe tilbake.

My two cents of worth...

Lenke til kommentar

Er det ikkje berre å sette opp eit budsjett for å sjå kva pengane går til?

Det ser ut som at trådstarter her har dårlig oversikt over kor mykje det koster å kjøpe inn til husstanden, så det første ein må gjere er å sjå litt på dette. Kanskje er det mykje dyrare med mat og klær enn dykk hadde trudd? Då må dykk sjå på om det enten må kuttast ned på noke eller om kostnadane må fordelast på ein anna måte.

Det vil også være lurt å lage seg ein plan på kor felles økonomien dykkar eigentleg er.

Kva skjer dersom dykk flytter frå kvarandre? Er det trådstarter som då eig huset?

I så tilfelle så er det ein urettferdig fordeling at trådstarter sparer penger (ved å investere i faste verdier og nedbetale lån) medan samboeren bruker sine penger på forbruk.

Det finnes fleire modeller for korleis dette skal fordelast rettferdig:

Modell 1:

Dele alt 50/50, men med sepperat økonomi. Alle utgifter både til bolig og til mat blir delt slik at begge to betaler like mykje. Dersom bolig og mat/kle utgiftene er omtrent like så er det greit så lenge det er ein forståelse for at begge betaler ned huslånet.

Eventuelle bilar og liknande skal takast med dersom begge har fordel av bilen, f.eks er det ein fordel for deg om sambuaren har eigen bil til å kjøyre til barnehage, handle, osv slik at du kan bruke din eigen bil til å komme deg på jobb.

Modell 2:

Trådstarter eig huset og resten blir delt 50/50. Dersom dykk ikkje vil dele alt men du fortsatt vil eige huset så bør forbruket delast 50/50 men du betaler lånet sjølv.

På denne måten slepp du å gi slepp på huset, men du tar fortsatt din rettferdige del av forbruket.

Modell 2b:

Alternativ kan dere dele fellesutgiftene til forbruk etter lønnsforskjellen. Så dersom din lønn utgjer 60% av den totale familieøkonomien så betaler du 60% av utgiftene, medan sambuaren betaler 40%. Det som då blir igjen er då dykkar private penger som dere kan bruke på det du sjølv bestemmer.

Modell 3:

Felles økonomi der alt blir delt. Begge to setter alt av inntekter inn på ein konto som dykk bruker av, eventuellt overskudd blir delt likt.

Dette er den modellen som dei fleste i stabile forhold bruker.

Problemet her er at det mangaler ein klar formeining om korleis økonomien skal være. Dersom dykk ikkje blir enige så er det mest ryddig å første dele ut kva som er ditt og kva som sambuaren eig. Den som eig denne tingen skal då betale for den i sin heilheit. Deretter skal alt av utgifter som er felles delast likt.

På denne måten vil du fortsatt ha fordel av å ha best lønn, men avtalen vil ikkje være kun til din fordel.

Slik som dykk har det no så kan det virke som at trådstarter har alle fordelar. Trådstarter bygger seg opp ein formue (i form av bolig) og vil i tillegg spare penger då han ikkje bruker opp heile lønna.

Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri klart å leve med den løsningen som trådstarter skisserer. Det ville blitt for tilfeldig. I mine tidligere samboerskap har jeg hatt følgende løsning:

Skarpt skille mellom hva som er fellesutgifter og hva som er egne utgifter. Har leid bolig så da har fellesutgiftene stort sett vært husleie, strøm, internett, mat og feriereiser. Dere vil nok ha noen poster mer med tanke på barn, og det bør vurderes om eventuelle biler og driftsutgifter på disse skal gå fra en felles pott. Ut over dette bestemmer hver part selv ha de ønsker å bruke egen kapital på. Ny pc, klær, sminke, godteri, fest osv.

For å organisere dette har jeg opprettet to kontoer som vi begge hadde tilgang til i en felles bank.

•  
  • Felles regningskonto - for alle regninger som kommer i posten
  • Matkonto - En konto der det settes inn penger til matbudsjettet, og som har et eget kort. Det høres muligens litt dyrt ut å betale for et bankkort på en konto der man bare skal belaste kjøp fra dagligvarebutikken, men for min del var det verd å betale 250 kr. for en konto der det gikk ca 50k igjennom i løpet av året. Dere vil nok ha enda høyere forbruk på mat. Dette skaper forutsigbarhet, og matbudsjettet blir ikke brukt på andre ting da det ikke ligger på en vanlig brukskonto.

Det første som må gjøres er å sette opp en oversikt over samtlige utgifter som begge parter har. Del opp i fellesutgifter og private utgifter. Anbefaler her å ta utgangspunkt i kontoutskrifter for siste 12 mnd. Heldigvis er vi mennesker vanedyr, så det er stort sett de samme butikkene som går igjen fra måned til måned. Matbutikkene er spesielt lette å skille ut. Når dere har oversikt setter dere av et greit matbudsjett til matkontoen, og litt mer enn forventet til regningskontoen. Det lille ekstra gir dere noe å bruke når vaskemaskina ryker, eller dere skal på ferie om dere vil.

Som de over meg sier må dere ta stilling til fordelingen av felleskostnader. For noen fungerer det fint å ha 50/50 deling, men andre brøker er også veldig fine så lenge dere er enige. Husk at begge må ha noe igjen når det er overført til felles-kontoene, men den ene bør heller ikke subsidiere den andre for mye. Viktig at dere blir enig om at brøken må vurderes på nytt ved endring i inntektsforhold eller vesentlige kostnadsendringer.

Det kan godt hende at denne løsningen ikke fungerer for dere, men da må dere i så fall finne en annen løsning dere kan leve med. Dagens situasjon høres slitsom ut for meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor brukes dine penger på fornuftige ting som gir avkastning, imens hennes brukes på forbruksvarer som ikke er verdt noenting om 6 mnd?! Synes det er helt på sin plass at du gir penger hun kan ha på konto (eller "aksjer" i huset) for at hun skal "kaste bort" sine penger på forbruksvarer.

PS, Ja, jeg vet det er vanlig å løse familieutgiftene slik, men det gjør det ikke mer riktig....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...