jeg_lyver_mye Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Jeg studerer matte, men jeg er drit lei. Hater data og matte. Jeg trodde jeg likte det, men det så tungt å slitsomt. Og sliter med å visualisere meg å jobbe med dette. Så jeg skal ta opp fag på VGS for å få til et snitt slik at jeg kan studere juss! Jeg har 3 i snitt fra vgs... Jeg har noen spm. jeg har R2, FY2, kj1, bio1 fra vgs... Kan jeg droppe alle disse og ta P1 matte, også bare sånn samfunnsfag ting? Og få liksom hele vitnemålet mitt smellt opp med P matte og ingen realfag? Etter hva jeg har skjønt for å komme inn på juss må jeg vel ha ca 50/50 med 6 og 5? Stemmer det? Andre tips for å få kommet inn ? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Er litt usikker på om du kan slette fag. Ang. karaktere-snitt, trenger du langt i fra 5,5 i snitt. Poenggrensen i Bergen ligger på 55, i Tromse 54,5, i Oslo må du ha 56 tror jeg. Uansett har du sikkert fått poeng fra ditt nåværende studie. 120 poeng tilsvarer 2 skolepoeng. Hvis du er 24 år, har du i tilegg 8 alderspoeng! Du har også 4 realfagspoeng. Det vil si at (hvis du er 24, er du 23 har du 6 poeng osv), at du "bare" trenger 55 - 8 - 4 - 2(kanskje mer) = 41 poeng! Det vil si 4,1 i snitt. Pga realfagspoeng, anbefaler jeg deg å beholde R2 og Fy2, og heller prøve på en 3-er eller 4-er. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Par rettelser: Du får to ekstra tilleggspoeng for 60 studiepoeng ved høyere utdanning, ett for 30. Alderspoeng er fom det året du fyller 20 og vil makses ut når du er 23. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Par rettelser: Du får to ekstra tilleggspoeng for 60 studiepoeng ved høyere utdanning, ett for 30. Alderspoeng er fom det året du fyller 20 og vil makses ut når du er 23. Vel, når man har 120 fra før av så tilsvarer det fortsatt bare 2 poeng. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Hvis du ikke skulle få nok poeng til opptakene på universitetene kan du ta bachelor i juss ved Høgskolen i Lillehammer. Eksamenene der er forhåndsgodkjent av UiB og UiO og det er overgangsavtale med begge - så du kan gå rett inn i 4 avd. på universitetet når du er ferdig. (Du kan også gå til UiB etter 1året, evt UiA som også har et relativt likt studieløp) Men da må gjennom sammordna igjen når du skal søke deg over så vgs karakterene gjelder igjen - men da har du isåfall mer tid til å samle poeng eller forbedre karakterene. Endret 30. januar 2012 av leonthine Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Hvis du ikke skulle få nok poeng til opptakene på universitetene kan du ta bachelor i juss ved Høgskolen i Lillehammer. Eksamenene der er forhåndsgodkjent av UiB og UiO og det er overgangsavtale med begge - så du kan gå rett inn i 4 avd. på universitetet når du er ferdig. (Du kan også gå til UiB etter 1året, evt UiA som også har et relativt likt studieløp) Men de setter vel krav til karakterer på studiet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå